Recenze: Krosmaster Arena Frigost – zamrzlá země kouzel

Krosmaster Arena: Frigost - balení

Celá naše země znenadání zamrzla. Nikdo neví, jak se to stalo. Jednoho dne jsme šli prostě spát obklopení zelenou trávou a probudili se do zcela bílého světa. Ani strážní, kteří tu noc byli ve službě, si toho okamžiku nevšimli. Jako by všichni do jednoho v tu samou chvíli zavřeli oči. A když je znovu otevřeli, mráz byl tu. Žádné sněžení, nic takového. Jen tak.

Na nás čeká zima také. Ve světě Krosmaster Areny (recenze) totiž nastalo velké ochlazení. V aréně s podtitulem Frigost, jak se jmenuje také toto rozšíření, si to budou moci rozdat zase úplně všichni krosmasteři. Hra vznikla už v roce 2013, ale nám se ji podařilo získat až teď. Autory jsou Nicolas Degouy a Édouard Guiton, s ilustracemi Alexandre Papeta. Vydavatelem jsou společnosti Ankama a Japanime Games.

Nízká čtvercová krabička je znovu pod nadvládou všech hrdinů. Všechno bezpečně zakrývá herní plán, který je oboustranný a představuje hned dvě sněhem pokryté arény. A pak tu jsou plastové přihrádky, které ukrývají novou figurku, hraběte Harebourga. K němu patří jediné dvě karty, které se uvnitř krabice nachází.

Krosmaster Arena: Frigost - detail herního plánu

Pořádný balík novinek se ale na hráče hrne v kartonových komponentách. Je zde rovných 72 nových démonických odměn, ale také patnáct nových příšerek k vyvolání. Ve hře pomohou také žetony mrazu, a to jak zranění, tak akční body nebo pohyb, vše vytesáno z ledu. A pak tu je příroda. Konkrétně stromy i keře, které si hráči znovu vlastnoručně složí a jsou pokryté sněhem podobně, jako nová sada krabic.

Možná si vzpomínáte na náš článek o Krosmaster Areně. Hře, která nás dokázala odzbrojit svojí vizuální stránkou, ale také skvěle pobavit herně. Hráči mají pod kontrolou několik postaviček, které jako tým vedou za vítězstvím. Bojují spolu, využívají schopností na kartách a útoků, aby pouze jeden z nepřátel přežil. Ve hře je spousta drobných pravidel, které ji dělají příjemně komplexní. Právě jejich zásluhou vám vydrží i dlouho po rozbalení.

A teď je tu Frigost, aby svými rampouchy tuto hratelnost ještě prodloužil. Tak co přidává nového? Tedy kromě toho očividného, tedy arény a nové postavičky? Novinek tu je dost a ta první se týká titulního prvku – mrazu. Hrdinové bojující podle nových pravidel mohou totiž získat ledové zranění od soupeřů, protože jsou zde právě tímto směrem zaměřená kouzla. Taková zranění není možné jednoduše uzdravit. Celkově je mnohem těžší se těchto poškození zbavit, protože lze využívat novou akci rozmrazení za dva akční body.

Krosmaster Arena: Frigost - figurka

Pak tu jsou démonické odměny. Těch je to obrovská hromada a všechny se zabývají kouzlením z ledu. Jenže pak tu jsou i nové vybavení, ale především zbrusu nová úroveň rubínových vylepšení, které z vašich bojovníků udělá nezastavitelné stroje. Už jen objevování těchto destiček a jejich kombinací je zábavou, která vám vydrží na dlouhou dobu.

Jenže to není všechno, protože i samotné arény jsou o dost jiné a rozhodně nejsou pro začátečníky. Mají jiné rozložení prvků a kladou na hráče taktičtější nároky. Díky tomu se hra zase posouvá o další kousek dál. Ale nikdy to není na úkor délky herní doby, která zůstává stále podobná.

Celkově je hratelnost velmi blízká základní hře. Sice na vás čekají drobná nová pravidla, ta jsou ale přehledně sepsaná na zadní straně pravidel. Příručku si tedy stačí přečíst pouze jednou a pro zkušené krosmaterové bojovníky se zde neskrývají žádné záludnosti. Hra funguje přesně tak, jak dosud, jen s novými drobnostmi. Pokud byste ji představili nováčkovi, vlastně by ani nepoznal, že se jedná o hru s rozšířením.

Krosmaster Arena: Frigost - žetony

Zpracování je precizní. A to především pokud se jedná o novou figurku, ale i kartony jsou znovu pevné a veškeré postavené prvky pro mapu dobře drží tvar. Snad jen komponent celkově mohlo být trochu víc, protože opticky budete možná zklamáni. Na poměr nového přírůstku v zábavě ale rozhodně žádné „ohh“ nehrozí.

Krosmaster Arena: Frigost je velmi dobrým rozšířením. Zklamáním pro všechny fanoušky je fakt, že obsahuje pouze jednu figurku. S přihlédnutím k pravdě, že tyto postavičky jsou hlavním tahákem Krosmaster Arena: Frigost přesto nabízí hromadu nové zábavy, kterou lze snadno doporučit všem, kdo tuto hru mají doma jako výtečný přírůstek do sbírky.

AutorNicolas Degouy, Édouard Guiton
IlustraceAlexandre Papet
VydavatelAnkama, Ghenos Games, Japanime Games, Pegasus Spiele
(6 voters)
KategorieExpansion for Base-game, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyAction Points, Push Your Luck, Variable Player Powers
RozšířeníKrosmaster: Arena, Krosmaster: Quest
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Krosmaster

Krosmaster Arena: Frigost je chladným rozšířením, které ale zažehne oheň na vašem stole. Přináší dostatek drobných novinek, které především vylepšují variabilitu hry. Ohromné množství démonických odměn je zárukou dlouhého objevování. Nová figurka potěší, ale mohlo jich být víc. To ale zcela vyvažuje pocit zimy, který prostupuje celou hru a je využit do nejmenších detailů. Nový druh zranění přidává další úroveň náročnosti. Krosmaster Arena: Frigost je povedeným rozšířením, které mohlo být ještě o kapku lepší.

+ nová figurka
+ prvek mrazu prostupuje celou krabicí
+ ohromné množství nových odměn