Recenze: Civilizace Sláva a bohatství – na cestě k metropolím

Civilizace: Sláva a bohatství - balení

Nejen odvážní bojovníci a technologie jsou pohonem pro válku. Našich vítězství bylo dost, ale s postupem času se nám najednou přestalo dařit. Prohráli jsme jednou. A pak zase. Dokonce jsem musel sám utíkat pryč z bojiště v jedné bitvě s barbary! Brr, takové hrozné věci bych nikdy nečekal. Jenže naštěstí všechno je teď už jinak. Ze svého stanu vzpomínám na temnou chvilku, ze které nás vyvedly slavné osobnosti. Sjednotili bojovníky, dali jim důvod vítězit. A odkudsi se začaly sypat peníze. Vojáci jim začali říkat žold. Nevím, odkud jdou, ale hlavně, že tu jsou. Není nad dobrou motivaci.

Už je to nějaká doba, co jsme recenzovali podařenou strategickou hru Civilizace Sida Meiera (recenze), která hráče uvrhla do bitvy národů. Tím krvežíznivým autorem, který to má všechno na svědomí, je Kevin Wilson. A on osobě představil vydavatelům ve Fantasy Flight Games také návrh rozšíření, který dále rozvíjeli. V roce 2011 z něj vzešlo rozšíření s názvem Sláva a bohatství (Fame and Fortune), v češtině distribuované ADC Blackfire a s překladem Petra Šmeráka. To vše s krásnými ilustracemi Henninga Ludvigsena.

Nejspíš všichni víte, o co v Civilizaci jde, protože kromě deskové má i digitální podobu. Klasicku od autora, jehož jméno je zmíněné rovnou v názvu hry a redefinovalo náhled na strategické hry. Rozšíření se tak snaží navázat na úspěch hry, ve které jste z měst vysílali jednotky, objevovali mapu zakrytou mlhou a snažili se pro sebe získat vítězství jednou ze čtyř cest. Technologie, kultura, vojsko i finance byly podobně důležité, celá hra příjemně komplexní a s jedinečnými národy.

Civilizace: Sláva a bohatství - národy

Tohle rozšíření se zdá na první pohled malé. Jedná se o nízkou krabičku, která je ale opravdu poctivě plná nových komponent. Tak nějak bychom čekali nové dílky mapy a tabulky národů, které je třeba obohatit o šipky. S nimi se pojí i další čtyři desky domovských světů těchto lidí, kteří teprve teď vykopali válečnou sekeru proti zbytku světa.

V balení nemohou samozřejmě chybět karty a to v hojném množství. Jsou tu nové divy, technologie a události, ale také slavné osobnosti a investice, které přináší do hry něco zcela nového. Nechybí ani hromádky kartonových žetonů, představující opevnění, pohromy či karavany. A pak je tu nová fialová barva a s ní i herní materiál pro pátého hráče. Dohromady se jedná opravdu o pořádný přísun novinek, které každý z fanoušků Civilizace ocení. My se ale podíváme na ty nejdůležitější přídavky pěkně popořadě.

Tím prvním, co se nabízí, je právě přidání pátého hráče. To s sebou samozřejmě nese přidaný herní čas, který asi každý čeká. Naštěstí nijak nenarušuje průběh hry. Naopak souboj více hráčů je ještě zajímavější. Jen samotné rozestavení mapy a startovních pozic národů není zrovna spravedlivé a na internetu najdete lepší, ve kterém jsou všechna města od sebe stejně daleko (platí pak i pro tři hráče).

Civilizace: Sláva a bohatství - karty

Parádní novinkou jsou nové národy, které s sebou přináší znovu vždy jedinečný herní styl. Celkově tak přidávají nové civilizace další hloubku a variabilitu. I tady se to neobešlo bez drobného zádrhelu, protože Arabové se zdají být silnější.

Totéž se sílou pak platí také pro nové karty osobností, protože i zde jsou jednotlivé karty jinak silné. Hráči si totiž místo klasických žetonů důležitých postav dobírají náhodně z balíčku a k tomu dostanou ještě jeden žeton pro svoje město. Ale vše je závislé na náhodě, a protože postavy nejsou vyrovnané, není to zrovna spravedlivé. To ale neznamená, že to není zábava. Schopnosti postav jsou zajímavé, což je dané také faktem, že mají své reálné předlohy.

Zajímavými prvky jsou i divy, kterých je teď víc na výběr a nemusí se tedy objevit všechny v každé partii. To zvyšuje napětí a nejistotu. O závod s jasně daným cílem se starají také mapové dílky s relikviemi, které svým objevitelům propůjčí na chvíli opravdu velkou sílu. Jen ten, kdo na takové místo vstoupí jako první se svojí jednotkou, může s podporou počítat.

Civilizace: Sláva a bohatství - žetony

Investice konečně zaručují, že všechna vítězství (i to kulturní) jsou rozumně dosažitelné a že si nezvolíte nějakou jinou, jednodušší cestu. S jejich využitím dostanou na začátku partie hráči čtyři karty (ne náhodné, ale umožňující specializaci), s jejichž pomocí mohou využít některou z mincí ve svém majetku. Tím se lze proinvestovat až do zajímavých výhod, které karty poskytují. Jejich zásluhou je také trochu oddáleno rozhodnutí, na jaké vítězství se bude chtít hráč soustředit (to byla také jedna z výtek k původní hře).

A pak je tu ještě metropole, ve kterou mohou hráči s použitím nové technologie Zemědělství. Její zásluhou město zabírá rovnou dvě pole a má tedy více políček ve svém okolí. S povýšením města se pojí další výhody, jako například bonus k obraně nebo zvýšený přísun kultury. Tento rozvojový stupeň je skvělou novinkou. I obyčejná města se mohou lépe bránit – za cenu rozpuštění jedné jednotky lze posílit jejich hradby a získat tak bojový bonus. Podobně funguje i karavana, která ale přidává body směrem k budování (tady si určitě vzpomenete na původní PC verzi).

Civilizace: Sláva a bohatství - karty

Téma celé hry zůstává ale stále stejné – starat se o svoji civilizaci a poddané co nejlépe. Zajistit jejich rozvoj a proslavit národ ve světě. A nezáleží, jakými prostředky to bude, protože všechny cesty mohou vést k vítězství. A rozhodnutí bude pouze na tvrdém boji mezi hráči.

Civilizace: Sláva a bohatství dodává původní hře nové možnosti. A je jich opravdu dost. Novinky i drobná vylepšení s sebou přináší parádní zábavu. Všechno to jsou takové v podstatě nenápadné vlny, které mají na první pohled pouze malý vliv. Ale jako celek hru opravdu skvěle obohacují. Nezpřístupní hru pro její odpůrce ani z ní neudělá něco nového, ale to, co Civilizace představovala předtím, je teď ještě reálnější a zábavnější.

AutorKevin Wilson
IlustraceHenning Ludvigsen
VydavatelADC Blackfire Entertainment, Edge Entertainment, Fantasy Flight Games, Galakta, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan, Hobby World, Stratelibri
Herní doba180
(9 voters)
KategorieCivilization, Expansion for Base-game, Exploration, Negotiation, Video Game Theme
MechanismyGrid Movement, Hand Management, Modular Board, Rock-Paper-Scissors, Simultaneous Action Selection, Trading, Variable Player Powers
RozšířeníSid Meier's Civilization: The Board Game
RodinaMechanism: 4X, Series: Sid Meier's Civilization
Alternativní názvySid Meier's Civilization: Das Brettspiel – Ruhm und Reichtum, Sid Meier's Civilization: Desková hra – Sláva a bohatsví (2011), Sid Meier's Civilization: Fama y Fortuna, Sid Meier's Civilization: Gra Planszowa – Sława i Bogactwo, Sid Meier's Civilization: Il Gioco da Tavolo – Fama & Fortuna, Sid Meier's Civilization: Le Jeu de Plateau – Gloire et Fortune, Цивилизация Сида Мейера: Удача и слава, シドマイヤーズ シヴィライゼーション:富と名声

Civilizace: Sláva a bohatství je vynikající rozšíření, které parádním způsobem obohacuje původní hru a přidává jí skvělé nové vlastnosti. Největší novinkou jsou zajisté investice, které umožňují podpořit svoji zvolenou cestu k vítězství (a také lépe vyvažují všechny varianty) a také relikvie, které dodávají začátku partie pocit honu. Ovšem i metropole, nové divy a civilizace jsou skvělými přídavky. Celkově tak mají dodané karty pozitivní vliv na znovuhratelnost, ačkoliv některé novinky trochu rozkolíbaly křehkou balanc vyváženosti. Celkově ale rozšíření dělá z původní hry ještě lepší a důmyslnější zábavu, tentokrát až pro pět hráčů. Civilizace: Sláva a bohatství si zaslouží všechno, co má ve svém názvu.

+ dostatek novinek
+ rozšíření stávajících vlastností
+ nové civilizace