Recenze: Kufr – párty na cesty

Asi si většina z vás bude pamatovat na zábavnou soutěžní hru, kterou asi před patnácti lety vysílala Česká televize a uváděl ji herec Pavel Zedníček. Jmenovala se Kufr a byla známá především pro závěrečné kolo, ve kterém hráči museli hádat funkci tajemného předmětu. Všechny fanoušky tohoto televizního pořadu nyní zklameme, protože hádání předmětů zde (z pochopitelných důvodů) nenaleznete.

To ovšem neznamená, že by desková hra Kufr neměla s pořadem Kufr nic společného. Naopak i zde budete hádat slovíčka podle nápovědy spoluhráčů, podobně jako v prvních kolech klasické televizní soutěže.

Ale firma Bonaparte hru zaobalila do trochu jiného hávu, než na který jsme byli zvyklí na obrazovkách. V současné době jsou totiž velmi populární různé párty hry, které nutí hráče aktivně se zapojit do průběhu nebo mezi sebou spolupracovat.

Netradiční balení zcela odpovídá názvu. Krabička totiž nemá klasický tvar, ale tvoří ji malý kufřík včetně sponky na zapínání a otvíracího horního víka. Na horní straně dokonce najdete plastové ouško, za které lze hru snadno přenášet.

Po odklopení víka nejdřív nic neuvidíte, protože všechny komponenty jsou schované v kartonové přihrádce, která zabírá celý vnitřní prostor kufříku. Pod ní se ve stínu schovává skládací hrací plán, ale všechny ostatní součástky jsou ukryty v přihrádce. Nejdůležitější je pochopitelně obrovský balíček karet, které ukrývají každý čtveřici různých úkolů. Kromě nich pak najdete v krabici už jen pytlík plný barevných figurek, dvou šestistranných kostek a přesýpacích hodin, společně s bločkem na kreslení a obyčejnou tužkou.

Přestože je paklík karet opravdu úctyhodný, ve skutečnosti je karet o trochu méně, než se na první pohled zdá – 264 po čtyřech pojmech. Jsou totiž vyrobeny z tvrdšího a silnějšího papíru a jsou díky tomu odolnější. Bohužel ani to nezabrání jejich občasnému nechtěnému ohnutí, které se v zápalu boje stane raz dva.

Kufr, stejně jako všechny podobné týmové hry, si můžete zahrát až od tří hráčů. Účastníci se vždy rozdělí do dvou týmů, které spolu budou soupeřit, a každé družstvo bude mít pouze jednu svoji figurku.

Výjimkou je partie ve třech, kdy každý hráč má svoji figurku a dočasně tvoří tým vždy s jedním ze svých sousedů a soupeřem je jim třetí do party. Pro účely vysvětlení pravidel však budeme počítat s klasickou týmovou variantou.

Příprava zahrnuje pouze výběr barvy figurky a zamíchání karet se slovy k hádání. Do blízkosti hracího plánu položíte kostky, tužku s poznámkovým bločkem pro kreslení a samozřejmě také přesýpací hodiny, které budou odměřovat čas jednotlivých kol.

Každý tým má jednu svoji barevnou figurku a společným cílem skupinky spoluhráčů je protnout s postavičkou cílovou pásku na prvním místě. K základnímu pohybu po hracím plánu se používá šestistěnná kostka, kterou hodí jeden ze zástupců týmu na začátku tahu. O počet puntíků posune figurku svého družstva a přistane na políčku s jednou ze čtyř ikonek, které určí heslo k vysvětlování, ale především způsob, jakým jej bude objasňovat.

Hráč na tahu si vezme libovolnou kartu z dobírací hromádky. Karty nejsou nijak rozděleny podle obtížnosti ani nemají různé bodové hodnoty a přečte si odpovídající pojem. Nyní některý z protivníků obrátí přesýpací hodiny a bude sledovat ubíhající písek. Mezitím má hráč čas na vysvětlování.

Kromě samotného obrázku je u políčka plánu důležitá také jeho barva. Pokud je totiž žlutá, pak budou hádat pouze jeho spoluhráči z týmu, naopak u modrých políček mohou získat body i soupeřící družstva. Každý uhodnutý pojem znamená bod nejen pro správně tipujícího, ale také pro vypravěče, který prokázal předváděcí, kreslící nebo jiné dovednosti.

Ať už hádají všichni nebo jen vlastní tým, vždy je možné předvádět pojem hned čtyřmi způsoby. První z možností je ústní vysvětlení, při němž nesmíte použít vysvětlované slovo ani žádné se stejným slovním základem. Druhý pojem na kartičce budete muset nakreslit na přiložený bloček, zatímco třetí pantomimicky předvést za využití vlastního těla. U těchto dvou způsobů předvádění platí, že musíte mlčet jako hrob.

Poslední čtvrtý pojem na kartičce zahrnuje opět mluvení. Napsaný pojem ovšem tentokrát nemáte za úkol vysvětlit, ale protivníci jej musí správně mířenými otázkami uhodnout. Dotazy mohou být pouze takové, na které se dá odpovídat ANO-NE. Hádaná věc může být předmět, osobnost, zvíře nebo rostlina.

První tři kategorie jsou časově omezené na jedno přesypání písku v hodinách, pouze ANO-NE je obtížnější a hráči tak mají na uhodnutí čtyřikrát tolik času.

Zatím jsme ještě nevysvětlili, k čemu jsou týmům získané body za uhodnuté nebo správně vysvětlené pojmy. Na konci každého hádání totiž mohou hráči posunout figurku svého týmu právě o tolik políček blíže cílové šachovnici, kolik získali v tomto kole dohromady bodů.

Kufr se od konkurenčních Aktivit liší především skladbou pojmů. Zatímco Aktivity kladou velký důraz na netradiční a neobvyklá slova, jejichž složitější vysvětlování má být zdrojem zábavy, Kufr jde jinou cestou.

Na kartičkách stojí mnohdy naprosto obyčejná slova, jako je třeba kosa, studna nebo růže. Na první pohled by se zdál přístup starší hry lepší, ale mezi neobvyklými pojmy často narazíte na slova, která nikdo nezná, což ztěžuje nejen jejich předvádění, ale i hádání. Naopak u Kufru máte většinou jistotu, že spoluhráči pojem znají a stojíte pouze před úkolem jej správně napodobit.

Paradoxně vysvětlování obyčejných slov z každodenního života je někdy složitější a mnohem zábavnější než krkolomné pojmy, na které narazíte v Aktivitách. Samozřejmě i pro mladší hráče se jedná o výrazné ulehčení, protože nemusí neustále zahazovat karty se slovy, které neznají. Každé slovo je umístěné k jedné kategorii tak, aby bylo jeho vysvětlování zajímavé. Díky tomu může být hra doporučena již od osmi let.

V kontrastu se zmíněnou jednoduchostí pojmů jsou jména známých osobností ze všech myslitelných oborů. Samozřejmě, že pro starší hráče jsou jména notoricky známá, ale mnohé mladší ročníky budou mít problém s vysvětlováním jmen, jako jsou James Dean, Marek Hamšík nebo Pavol Orszagh Hviezdoslav.

To je o to větší škoda, že při našich partiích se s největším ohlasem setkaly právě úkoly ANO-NE. Po několika soubojích a počátečních neúspěších si hráči vytvoří systém, kterým se mohou rychleji propracovat ke správné odpovědi. Na rozdíl od obyčejných slov však máme obavu, že hádání postav se může v průběhu dalších soubojů ohrát, jak účastníci budou znát jména osobností ve hře a často bude stačit jen několik otázek na jejich správné určení.

Obtížnost jednotlivých kategorií je poměrně vyvážená, ačkoliv občas stihnete za přesypání hodin klidně uhodnout šest pojmů a jindy se budete trápit s jedním. Jediným opravdu pomalým předváděním slov je kreslení, ve kterém málokdy stihnete získat víc než dva body.

Náhoda, která je reprezentovaná hodem kostkou, má velký vliv na výsledek celé partie. Větší část trasy totiž urazíte házením kostkou než odpovídáním na otázky. Nese to však s sebou také jeden velký klad: partie Kufru se bez problémů směstná do půlhodiny. Většinou tak nezůstanete u jedné hry, ale stihnete si dát ještě odvetu.

Pokud si někdo před koupí pečlivě prohlížel obrázky na balení krabice, může pro něj být tak trochu zklamáním, že přesýpací hodiny jsou pouze plastové. Na obalu Kufru jsou totiž nakreslené mezi komponentami hodiny dřevěné, které by víc seděly k luxusnímu vzezření celé hry. Ale je to pouze detail, který na samotnou partii nemá žádný vliv, stejně jako podoba klasických člověčovských figurek. Poslední drobností, která se ukrývá v krabici, je příliš těsný prostor při zasouvání přihrádky zpět do krabice, takže někdy balení hry chce trošku trpělivosti.

Ačkoliv se může při čtení recenze zdát, že hodně kritizujeme, ve většině případů se jedná o drobné výtky. Kufr přes tyto malé nedostatky je stále velmi kvalitní, čistě českou a především opravdu zábavnou deskovou hrou. Slovní zásobou útočí na dospělé i děti a zabaví tak bez problémů celou rodinu. A pokud vyrazíte na piknik, není problém jej vzít za ouško s sebou. A jako bonus má připraveno zábavné dotazování s odpověďmi ANO-NE. Kufr je prostě dobrá zábava od Čechů pro Čechy.

Recenze: Kufr – párty na cesty
Klady:

+ povedené balení
+ vhodné i pro mladší hráče
+ jednoduchá česká slova
+ u osobností uvedeny i data a povolání
+ kategorie ANO-NE
+ rychlá hrací doba
+ otázky pro tým i pro všechny
Zápory:

- podobné hry už jsou na trhu
- jména osobností nemusí mladší ročníky znát
- vliv náhody na výsledek
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: The Hearmees – zatněte drápky!