Recenze: Liška podšitá Duet – dvě lišky v jednom kurníku

Kolik je v jednom lese míst pro mazané lišáky? O tom není příliš pochyb, jsou to právě dvě lišky, které se dokáží spolu ještě domluvit a někdy dokonce lovit spolu! Takové dvě lišky mohou totiž být skvěle sehrané a jejich mazanost se tak násobí!

A přesně tak to funguje i v kooperativní hře Liška podšitá Duet, která navazuje na úspěšnou karetní hru Liška podšitá.  Hru vytvořil tým autorů ve společnosti Foxtrot Games a ilustrace svěřili Roanně Perozové. Hra v původním jazyce putovala na křídlech společnosti Renegade Game Studios, ale za kompletní lokalizaci do češtiny můžeme poděkovat firmě MindOK.

Na víku vidíme dvojici lišek, které budou spolupracovat. Uvnitř nás v malé krabičce čeká překvapení v podobě herního plánu s cestičkou, který si hráči položí mezi seber tak, aby seděli každý na jednom jejím konci. Plán obsahuje tucet čtvercových políček, které se budou snažit lišky posbírat, ale zatím je zaplní hráči žetony drahokamů (jeden nebo více). Startovní políčko cesty je uprostřed zvýrazněné kroužkem a hráči právě na něj položí liščí kámen. Vedle plánu položí žetony lesa. Ze zamíchaných třiceti karet jeden z účastníků rozdá po jedenácti sobě i spoluhráči. Otočením horní karty ze zbývajícího balíčku určí hráči erbovou barvu.

Partii tvoří kola a každé z nich má přesně tolik tahů (resp. štychů), jako mají hráči karet, tedy jedenáct. Hráč, který získal roli začínajícího lišáka, zvolí jednu kartu z ruky a její barvou určí, co může hrát jeho týmový parťák. Pokud má alespoň jednu kartu stejné barvy, musí barvu dodržet. V případě více karet této barvy na ruce si může vybrat.

Na základě hodnot zahraných karet je určen vítěz tahu. Většinou to je hráč, který zahrál vyšší hodnotu karty v barvě štychu. Přebít ji lze pouze zahráním karty trumfové barvy, ale nenásledovat barvu může druhý hráč v pořadí pouze v situaci, kdy nemá vůbec žádnou kartu zahrané barvy v ruce. Právě směrem k vítězi štychu se posune liščí kámen, a to o tolik krok, kolik je viditelných puntíků pohybu v součtu na obou zahraných kartách.

Pak je čas na důležitý sběr drahokamů, ale pouze v případě, že se liščí kámen zastavil u políčka, kde ještě nějaký leží. Hráči jej tedy mohou odložit stranou. A to je přesně to, co je tou nejdůležitější činností obou členů týmu. Jakmile se podaří spoluhráčům sebrat i poslední diamant, okamžitě vyhráli. V opačném případě jejich snažení pokračuje dalším štychem, případně zahájením nového kola s dalšími jedenácti kartami. Několik diamantů sice mezi koly může přibýt, ale vytrvalé snažení hráčů obecně je odměněno.

V případě, že by hráči aktuálním tahem způsobili, že liščí kámen opustí viditelnou cestičku a vyputuje ven za hranici lesa, musí místo obsadit žetonem lesa. Takové pole je zablokované. Navíc právě žetony lesa jsou nebezpečím, které společnému snažení hrozí. Pokud by v jakékoliv chvíli došla zásoba lesních žetonů, pak hráči okamžitě svoje snažení prohráli.

Liška podšitá Duet je chytře navrženou kooperativní hrou, v jejímž středu se drží populární a známý mechanismus štychové hry. Jenže protože hráči spolupracují, tak kdyby měli naprostou volnost komunikace, nebyl by problém se domluvit, kdo které kolo vyhraje a rychle posbírat všechny diamanty.

Jenže ono to je všechno jinak, protože hráči mohou spolu komunikovat pouze v době, kdy v ruce nemají karty. To znamená na začátku každého kola předtím, než je jedenáctka rozdaná. Lze si tedy domluvit taktiku, ale ne to, kdy a jakou kartu zahrajete. A to je pěkně záludné, protože nikdy nemůžete mít jistotu, jaké karty váš spoluhráč drží.

Stejně jako v původní duelové Lišce podšité, i tady jsou ve hře nejen obyčejné očíslované karty, ale některé s sebou přináší i speciální efekty. A ty samozřejmě pomáhají hráčům vylepšovat jejich snažení nebo modifikovat pravidla ve svůj prospěch. Alespoň jednorázově.

V případě neúspěchu zbývají jen oči pro pláč nebo šance to zkusit znovu. Partie trvá nějakých třicet minut, a pokud prohrajete, bude to obvykle až někde ke konci této doby. Není tedy jisté, jestli budete mít sílu na opakování. Ale v případě vítězství si mohou svůj úspěch změřit, protože pravidla obsahují i závěrečné bodování.

Nemožnost komunikace v rámci hraní karet znamená napínavé momenty. Pohyb liščího kamene po cestičce je velmi delikátní, a především ke konci partie se potřebují hráči trefovat přesně na některá políčka, aby uspěli. Aktuálně je o tento mechanismus bezeslovné spolupráce velký zájem a tahle hra to dělá po svém. Originálně a zábavně.

Naštěstí to není nijak náhodné. Zatímco první hráč ve štychu hraje kartu tak trochu naslepo a snaží se vyčíst záměr a karty svého spoluhráče, druhý v pořadí už má k dispozici všechny potřebné informace a může tak ovlivnit svojí zahranou kartou, co se stane. To dává hře novou úroveň a příjemnou taktičnost, která ji odlišuje od jiných podobných kooperativek.

Liška podšitá Duet je parádní kooperativní zábava, ve které je zakázáno mluvení v průběhu štychů. Hráči tak sice vědí přesně, kdo by měl vyhrát a s jakými kartami, ale každý hraje sám za sebe. Je ale při tom docela příjemně taktická, protože druhý v pořadí se může vždy adekvátně rozhodovat podle situace. Liška podšitá Duet tak nabízí opravdu zajímavý mix dedukce soupeřova snažení a pocitu kontroly, který jinde nedostanete.

Liška podšitá Duet je originální varianta na štychovku, jejíhož mechanismu využívá a přetváří ho do kooperativní snahy pro dva. Hráči spolu nesmí komunikovat, ačkoliv se snaží posouvat figurku po cestičce na základě zahraných karet. Do těch si samozřejmě navzájem nevidí, takže mohou pouze odhadovat. Z toho vzniká opravdu zajímavá a chytrá spolupráce, ve které je místo i pro ovlivňování výsledku, především v roli druhého hráče každého štychu. Liška podšitá Duet je ještě lepší než původní hra a opravdu parádní zábava.
+ chytrá kooperace
+ zákaz komunikace
+ speciální efekty karet