Recenze: Lords of Xidit – boj s plánováním

lords-of-xidit-01

Když jsem odcházel z fronty na válečnou poradu, dal jsem svým zástupcům jasné pokyny. Myslel jsem si, že kroky nepřítele dokáži předvídat s naprostou jistotou. Po návratu jsem se ale nestačil divit. Všechno bylo úplně jinak a naše první linie ležela zdevastovaná. Je na čase znovu vše chytit pevně do rukou a vrátit naší armádě zpět její sebejistotu.

Trochu té předvídavosti budeme potřebovat i my, hráči, v deskové hře Lords of Xidit. Tu vytvořil Regis Bonnessee a zasadil ji do světa království Xidit, kterou už známe z jeho předchozí hry Seasons. Tahle novinka v produkci společnosti Libellud spatřila světlo světa v roce 2014 v distribuci firmy Asmodée. Život a jedinečný vzhled jí svými ilustracemi vdechli Naiade a Stéphane Gantiez. Hra samotná není původní, ale jedná se o redesign a reedici hry s názvem Himalaya.

Už na víku budeme shlížet na království v doprovodu jednoho z hrdinů a jeho mazlíčka. Krabice má klasický čtvercový formát, takže je jasné, že obsah bude asi objemem alespoň trochu zajímavý. No a on navíc předčí všechna očekávání.

lords-of-xidit-09

V první fázi na nás zaútočí herní plán, který ukazuje mapu rozdělenou na několik oblastí a města propojená barevnými cestami. Na levé straně je počítadlo tahů, zatímco napravo pozice pro řadu destiček. Jsou tu ale také zástěny a plánovací desky. Těm budou hráči na začátku muset věnovat více pozornosti, protože vyžadují poměrně rozsáhlé kompletování – každý plán dostane svých šest koleček a bude vždy zobrazovat ikony akce v šesti okýnkách.

Z kartonu jsou vyrobeny také kulaté destičky, které na bílé straně představují hrozbu, zatímco na černé možnost verbovat jednotky. Vše je doprovázeno potřebnými ikonami, stejně jako kulaté dílky bojovných titánů. Menší žetony představují zlaťáky, bardské písně a také figurky hrdinů pro jednotlivé hráče. Zbytek vojsk a věží kouzelníků už ale tvoří plastové dílky – sedmdesát postaviček armád (pěšáci, lučištníci, sekyrníci, klerikové a mágové).

Na začátku partie hráči vybaví každé město jedním kulatým dílkem – polovina měst (pět) napadnou hrozby, zatímco druhá část umožní verbování jednotek. Zbývající dílky vytvoří dobírací hromádky obou druhů a také desky titánů. Na pozice měst, která jsou zatím v bezpečí, umístí hráči pět figurek armád, které zde lze najmout. Do středu plánu pak postaví hráči kartonovou pevnost. Oba protivníci dostanou podle zvolené barvy jednoho hrdinu (umístí jej na plán), zástěnu, plánovací desku, žetony bardů a klobouky kouzelnických věží. Žetony mincí mají své místo na plánu.

lords-of-xidit-03

Hra je rozdělena na dvanáct plných kol, takzvaných let. Každý z nich má na začátku jednu speciální proceduru. Všichni hráči si vezmou do ruky svoji plánovací desku a připraví si šest rozkazů, které budou postupně rozdávat svým hrdinům. Rozhodnout se o nich ale musí už teď a není možné je dodatečně měnit.

Takové akce jsou na výběr celkem čtyři. Tou hlavní, která zabírá hned tři pozice na každém kolečku, je pohyb. Jednotlivé zářezy obsahují každý jinou barvu (modrá, červená a černá), které odpovídají barvám silnic. Z většiny měst vychází právě tři silnice a hráč svojí volbou určí, kterou z nich se jeho hrdina vydá.

V důsledku toho může dorazit do města a v něm provést další dvě činnosti – buď najmout jednu figurku vojska do své armády, nebo se vypořádat s hrozbou, která danou lokaci sužuje. Poslední možností je žlutý křížek a ten znamená vynechání příkazu.

lords-of-xidit-14

Naverbované jednotky si hráč bere vždy k sobě za zástěnu, ale z města může získat vždy pouze ten nejslabší typ na výběr. Při vyřizování sil s hrozbou pak stačí odevzdat odpovídající počet jednotek a získat za to odměnu v podobě zlaťáků. To ale není jediný typ. Ty další dvě jsou mnohem zajímavější: možnost položit žeton bardské písně do jednoho z okolních regionů (každé město jich má několik) nebo zde postavit část kouzelnické věže. Ta ale musí být vždy jednobarevná, takže kdo ji začne, ten si ji také může dál vylepšovat.

Po odehrání celého roku, tedy šesti příkazů každého hráče, je třeba upravit destičky na plánu. Tak se v městech obmění pozice hrozeb a verbování, někde se dokonce může objevit i titán, kterého není jednoduché porazit.

Třikrát za partii (po čtvrtém, osmém a dvanáctém kole) se odehraje také vojenské porovnání. Hráči při něm mohou odhalit část svých vojsk a získat tak bonus. Tato volba se odehraje postupně za všechny druhy jednotek. To nejdůležitější bodování ale nastane na konci partie, kdy hráči dostanou odměnu za žetony reputace (bardů), ale také za postavené věže mágů a bohatství. Postupným vyřazováním se doberou až k celkovému vítězi.

lords-of-xidit-15

Lords of Xidit je opravdu jedinečnou hrou, která kombinuje tajné plánování příkazů s vojenským obsazováním mapy. Hráči nebojují přímo proti sobě, ale proti společným hrozbám. Každého ale zajímají jeho vlastní zájmy, takže tu není místo na nějaké domluvy.

Středobodem celé partie je ale samotné tajné plánování příkazů. Takových šest akcí není vůbec jednoduché dobře rozmyslet, protože hráči musí vzít v potaz řadu proměnných. A je prakticky jisté, že v druhé polovině plánovací desky už nebude všechno tak, jak předpokládali. Tady pak vznikají zajímavé a nečekané situace, které jsou základem úspěchu a zárukou skvělé atmosféry. A to platí i tentokrát.

Plánování zůstává samo o sobě jednoduché, protože hráči by se neměli tak moc soustředit na volbu svých vlastních tahů, ale na snahu o jejich správné načasování. Ať už jsou moc rychlí nebo pomalí, vždy to s sebou přináší nějaké ztráty nebo nečekané důsledky pro další tahy. Na rozdíl od vynikajícího Robo Rally to naštěstí figurky hráčů alespoň neposune do jiného města.

lords-of-xidit-24

Hra ale má současně také dostatek taktických možností, protože všechno to posouvání po mapě je pouze s cílem získání převahy. Samotné plánování může v kombinaci s ostatními působit náhodně. A to je také jediný důvod, proč může být někdo z Lords of Xidit rozpačitý. Hra je totiž velmi závislá na tom, co zvolíte nejen vy, ale také vaši protivníci. Pouze dokonalou souhrou obou prvků lze docílit ideálního plánování.

Pravidla sama o sobě jsou jednoduchá do té doby, než chcete na konci kola doplnit zásobu dílků. Ty jsou oboustranné a jejich vzájemná výměna vám trochu zamotá hlavu. Druhým momentem, kdy budete muset číst pravidla pozorněji, je závěrečné vyhodnocení. I to je velmi jedinečné, protože probíhá vyřazovacím způsobem s pomocí žetonů. Každý je zaměřen na jinou vlastnost národa a hráči se tak musí snažit mít vyrovnanou sílu napříč všemi třemi prvky.

Vzhledem k prostoru na plánu a důrazu na vzájemné ovlivňování hrdinů je důležité, aby se partie účastnilo co nejvíce hráčů. Proto ve třech dokonce do hry zasáhne jeden nehrající virtuální hráč, který ale zasáhne do hry pouze stupnicí tří hlavních bodovaných vlastností. S nimi se pak porovnává se soupeři. Ale i proto je nejlepší v plném počtu pěti. Současně netrvá ani příliš dlouho a devadesát minut bývá obvykle rozumně dosažitelným cílem.

lords-of-xidit-22

Třešničkou na dortu naší chvály pak už může zůstat zmínka o zpracování. Krásné, detailní a barevné ilustrace se doplňují s hromadou figurek. To všechno vytváří dojem, ze kterého trochu přechází oči, ale vypadá to jednoduše parádně.

Lords of Xidit jsou vynikající strategickou hrou, která nadchne každého, kdo se nesoustředí na čistě nenáhodné a do puntíku vypočitatelné hry. Tahle mezi ně rozhodně nepatří, ale využívá náhodu jako prvek taktiky a dělá ze hry opravdový zážitek. Lords of Xidit jsou krásně vypadající hrou, která se ale výtečně i hraje.

AutorRégis Bonnessée
IlustraceXavier Gueniffey Durin, Stéphane Gantiez
VydavatelLibellud, Asterion Press, Rebel Sp. z o.o.
Počet hráčů3 - 5
(27 voters)
KategorieFantasy
MechanismyAction Queue, Area Majority / Influence, Auction: Sealed Bid, Highest-Lowest Scoring, Pick-up and Deliver, Point to Point Movement, Programmed Movement, Simultaneous Action Selection
RozšířeníLords of Xidit: Bonus Titans Promo
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Digital Implementations: Board Game Arena, Setting: Kingdom of Xidit
Alternativní názvyクシディット王国記, 席迪特戰記

Lords of Xidit nabízí obsazování mapy s pomocí hrdinských činů. O těch se bude v přilehlých královstvích dlouho zpívat a díky tomu hráči získají svůj věhlas. Boj proti hrozbám měst je ale pouze výsledkem dobrého plánování pohybu, protože hráči si naprogramují šest akcí dopředu společně, a pak je krok za krokem vyhodnocují. Díky tomu je hry velmi dynamická a nikde se nezdržuje. Současně ale významně chybí nějaké přímější interakce a hra je dost závislá na počtu hráčů i náhodě. To všechno vám ale vynahradí hratelností a napětím. Lords of Xidit patří mezi hry, které si umí udělat jméno.

+ velmi jednoduchá pravidla
+ tajné plánování
+ originální závěrečné vyhodnocení