Recenze: Marble Monster – kuličková příšerka

Marble Monster - balení

Život naší malé příšerky jménem Zelenka je těžký. Každý den musí nahánět po ulicích malé neposlušné kuličky. Jejich malá očka hledají cestu, kterou by utekli. Jenže obludka se velice rychle touhle honěnou unaví. Pak musí dlouho oddychovat a mezitím se jí kuličky poschovávají do nejrůznějších zákoutí města. A její domeček zase zůstane prázdný..

Je na čase najít příšerce nejlepší a nejkratší cestu, kterou by mohla červenou kuličku dotlačit až domů. Z nějakého nám nepochopitelného důvodu sbírá právě jen a jen ty červené. Možná vyzařují teplo, které bude naši Zelenku v průběhu chladných zimních nocí zahřívat.

A je pouze na hráčích, aby postavičce zelené mimozemské obludky pomohli na cestě za jejím cílem. Právě o tom je hra Marble Monster, kterou vytvořil autor Grischa s vizuální pomocí ilustrací Olivera Freudenreicha. Tahle logická hříčka vznikla v roce 2011 a patří do řady Logicus společnosti Huch & Friends, ze které jsme už hráli Tricky Towers (recenze) nebo Crazy Office (recenze).

Marble Monster - připravený hlavolam

Na fialové čtvercové krabičce je na jedné straně zelená příšerka a od kuliček ji dělí zdánlivě nepřekonatelná propast. Otvor, kterým vidíte do krabičky a můžete si prohlédnout její obsah. Tedy alespoň výřez fialového herního plánu. Ale my to nevydržíme a rovnou se podíváme dovnitř, kde leží průhledná plastová vložka.

Ta drží na svém místě kulatý herní plán, který slouží současně také jako krabička a přihrádka na všechny herní komponenty. Jedinou výjimkou jsou česká pravidla, která jsou připevněná ke krabičce stranou a jejich autory jsou čeští distributoři z firmy REXHry.

Kulatý herní plán je rozdělený na šestiúhelníková políčka a vytváří tak bludiště protkané řadou uliček, kudy budete před sebou tlačit kuličky. Po stranách jsou zásobníky vždy přesně na devět kuliček. Tyhle neposedné kulaté potvůrky najdete až uvnitř. Třináct jich je černých k nerozeznání od sebe a teprve poslední jedna je červená. Na všechny dohlíží zelená plastová příšerka, která má nejen mimozemské anténky, ale také půlkulatý podstavec, díky kterému drží dobře na herním plánu.

Marble Monster - průběh řešení

V žádné podobné logické hře nemůže chybět ani brožurka se zadáními. I stránky téhle jsou propojené s pomocí kroužkové vazby do jednoho malého kalendáře. Na každém listu najdete právě jedno zadání a na jeho opačné straně pak řešení. Zadání je celkem šedesát a jsou rozdělené do čtyř úrovní podle obtížnosti od starteru až po mastera. Tím jsme se dostali na konec všech součástek, které nás budou při koulení doprovázet.

Než se pustíte do pomoci, musíte znovu zavřít krabičku. Všechny kuličky i brožurku ale musíte nechat venku. Nalistujte si stranu, kterou byste chtěli luštit a podle ní rozložíte na plán kuličky a příšerku. Teď je vaším úkolem posouvat figurkou tak, abyste nakonec dostali červenou kuličku do středu. Jenže je vám jasné, že tu bude nějaké ale.

Příšerka se totiž může pohybovat pouze tak, že tlačí nějakou kuličku. Teď už je jasné, že naplánovat její pohyb tak, abyste nakonec dostali červený korálek do svého doupěte, nebude vůbec jednoduché. Budete křižovat herní plán sem a tam.

Marble Monster - připravený hlavolam

Zatímco v prvních úkolech je všechno jednoduché a většinou je na první pohled jasné, co se po vás chce, v pozdějších hlavolamech na vás čeká řada kuliček a opravdu spousta kroků. Vaši příšerku budou bolet malé nožky ve chvíli, kdy konečně dorazí do cíle. Ale oslava a radost z úspěchu je silnější, takže si možná ještě zatancuje nad novým červeným úlovkem.

Hra vyžaduje dobré plánování a neobejdete se i bez logického uvažování. Cesta za každým úspěchem začíná s prvním krokem, což tu platí opravdu ve velké míře. Naštěstí většinou je vždy pouze málo směrů, kterými můžete začít. Nakonec se tak dostanete na vítěznou vlnu a vyřešíte hru, aniž byste k tomu potřebovali příliš štěstí, jako v některých podobných hrách. Díky svému tématu, zpracování i lehčí první obtížnosti ji mohou opravdu řešit už děti kolem sedmého roku věku (někdy o rok méně nebo více, záleží na individuálních schopnostech).

Řešení je sice natištěné hned na opačné straně zadání, ale není na první pohled patrné. Musíte se na něj chvilku soustředit, abyste odhalili celý správný postup. Přesto jeho zařazení na opačnou stranu zadání obecně nevidíme rádi. Velmi nás ale těší opravdu poctivé rozdělení obtížností. Zatímco prvních patnáct úkolů učí opravdové základy, později na vás čekají záludné triky a opravdu těžké úkoly.

Marble Monster - zadání

Logickou hru zdobí opravdu výborné zpracování. Kuličky sice mají tendenci se rozkutálet a ztrácet, ale naštěstí po stranách herní desky jsou zásobníky, kam si můžete ty nepoužívané položit. Ani to však nemění nic na faktu, že tohle rozhodně není hlavolam na cesty. Ovšem zpět ke zpracování, které potěší příšerkou, ale také elegantní krabičkou, která uvnitř uchová vše a vy vlastně původní papírový obal ani k ničemu nepotřebujete.

Marble Monster je ukázkovou hlavolamovou hrou, která se povedla. Menší děti potěší svým zpracováním a budou se k němu chtít vracet. Nezradí ale ani dospělé, kteří hledají trochu odreagování. Na téhle hře tak není nic, co by vás zradilo. Pokud máte rádi hlavolamové hry, pak je tahle sázkou na jistotu.

Marble Monster patří do řady hlavolamů, které by neměly chybět v žádné sbírce. Svým jednoduchým mechanismem tlačení kuliček po vás vyžaduje plánování hned dvou pohybů současně: kuličky a zelené příšerky. Cíl je pak jednoduchý – dostat červený korálek do středu desky. Pohybovat se ale můžete vždy pouze tak, že tlačíte jinou kuličku, čímž je pohyb po plánu hodně omezený. Všechno doplňuje výborné zpracování, dostatek zadání a šikovná krabička. Marble Monster vás nechá zapojit svaly na rukou, když budete tlačit kuličky, ale také musíte nastartovat mozkové závity.

+ výborné zpracování
+ odstupňované obtížnosti
+ dostatek zadání