Recenze: Millennium Blades – simulátor sběratele karet

millennium-blades-01

Před mnoha lety měli králové pocit, že žijí až příliš dlouho v míru a bez bojů. Protože ale chtěli i nadále zůstat přáteli, dohodli se na přátelských šarvátkách. Jednou za čas vzali oba svoji armádu a utkali se v taktickém boji v údolí. Bylo povoleno použití kouzel a krev tu nebyla jen na ozdobu. I tentokrát poddaní umírali pro radost svých pánů.

A na motivy této dávné hry, na úplně jiné planetě zvané CCG, vznikla hra jménem Millenium Blades. Netušíme, jak se o ní dozvěděl designér D. Brad Talton Jr. zde na Zemi, ale právě jemu vděčíme za možnost si ji zahrát na vlastní kůži. Jedná se o hru vydanou společností Level 99 Games s ilustracemi Fábia Fontese. Hra vyšla poprvé v roce 2016.

A domovem jí je opravdu masivní krabice, která je nejen velká, ale také pořádně těžká. Je zde celkem pět velkých oboustranných hráčských plánů z tvrdého papíru. Na nich najdou hráči řadu zajímavých informací a textů důležitých pro hru, ale také tři oblasti pro karty – hromádku pro balíček, pak další místo pro pořadač a odstupňované pozice pro sbírky karet. Tato strana se jmenuje budovací, zatímco druhá se věnuje turnaji. S nimi překrývají dno krabice také dva společné plány – obchod a doprodej s pozicemi pro spoustu karet a jejich nabídku.

millennium-blades-10

Základem všeho je ale obrovská spousta různých karet, konkrétně kolem šesti set. Jednu celou přihrádku ale zabírají také papírové bankovky, kterých je osm set! Nepočítá se ale, že byste je používali po jednom papírku. Místo toho jsou pro hráče připravené lepivé pásky, kterými by je měli stáhnout do paklíků po deseti. A to je činnost, která vám nějakou chvilku zabere. Kromě toho jsou v krabici také bodovací bloček a řada žetonů.

Na začátku budou hráči potřebovat pořádně velký stůl, do jehož středu položí společné desky, čekající na karty nabídky. V dostatečné blízkosti by si pak měli hráči položit také svůj plán. Potom hráči připraví nabídku karet – jejím základem je vždy základní sada (core set), kterou pak doplní náhodné nebo zvolené sady karet rozšíření, prémiových setů, mistrovských setů. Po jejich zamíchání vznikne balíček obchodu. Poblíž vytvoří také balíčky promo a meta karet. Hráči si poté každý vyberou svoji postavu sběratele, dostanou startovací sadu karet, tři náhodné karty z obchodu, sadu karet přátelství a žetonů prodeje. Vše skončí vytvořením banku peněz.

Partie je rozdělená na kola, která mají dvě fáze – přípravnou točící se kolem budování balíčku a poté následuje turnaj, ve kterém lze získat vítězné body. První část se odehrává v reálném čase, ale nejdřív je třeba vytvořit nabídku karet – deset na desce obchodu, ale obrázkem dolů. Hráči tedy pouze vědí, do jakého elementu nebo typu karta patří. K tomu ale jednotliví účastníci obdrží také třicet dolarů jako příjem a nových šest karet do svojí sady, ale ty je třeba položit na hromádku pořadače. Poté zbývá odhalit novou meta kartu do nabídky a nastavit časomíru na sedm minut. Svoje stávající balíčky hráči položí na místo pro pořadač, ale po startu s nimi mohou libovolně manipulovat.

millennium-blades-03

V rámci této fáze mohou hráči rozdělit svoji pozornost přesně mezi sedm akcí, které lze ale opakovat, jak se jen hráčům zlíbí. Hráč tedy musí utratit počet bankovek napsaný v pravém horním rohu, aby si mohl kartu naslepo pořídit. Okamžitě doplní nabídku obchodu o novou kartu.

Svoje získané karty lze zkombinovat (fusion) a získat tak vzácnou promo kartu. Nebo lze jakoukoliv kartu z ruky vzít a umístit ji na desku výprodeje. Tam bude ležet zcela otevřeně a kdokoliv si ji může nakoupit. Hráči ale mohou také obchodovat přímo mezi sebou, pokud o to je oboustranný zájem. Po uplynutí prvních sedmi minut dostanou hráči znovu novou sadu šesti náhodných karet a odhalí novou kartu meta. Po druhém časovém limitu následuje závěrečná fáze, ve které už nelze prodávat karty do výprodeje, ale jinak hráči nejsou nijak omezení.

V průběhu celého budování se hráči snaží vytvořit sadu karet pro turnaj, která má omezené počty – může obsahovat dohromady jedenáct karet. Současně ale mohou také vytvářet sady stejných kare ta získat za ně okamžitě po skončení fáze vítězné body. Všechny zbývající karty zůstanou součástí hráčova pořadače pro další kola.

millennium-blades-12

Poté už se všichni soupeři přesunou k druhé fázi, kterou je turnaj. Hráči si tedy otočí své plány na druhou stranu, označí si nulu na stupnici úrovně a vyloží karty deck box a vybavení na připravená pole. Zbylých osm karet jednotlivek (singles) si ponechají v ruce. Ve svém tahu pak hráč vždy vyloží jednu z karet z ruky na volnou pozici nejvíce vlevo. K tomu může provést akci z již odhalených karet. Všemi možnými způsoby se snaží sbírat body respektu (úrovně) a kazit to soupeřům.

Součástí turnaje jsou také přímé souboje. V těch hráči změří síly pomocí náhodného odhalení horní karty z balíčku obchodu a přičtení její hodnoty ke kartě v souboji. Všechno ale směřuje k okamžiku, kdy už hráč nemá další karty v ruce. V tu chvíli se všichni účastníci seřadí podle počtu bodů, které v turnaji získali a dostanou odpovídající odměnu ve vítězných bodech.

Partie poté pokračuje novou fází budování balíčku, kupováním a vše pod dohledem neustále tikajícího času. Teprve na konci třetího a posledního kola, po odehrání turnaje, si hráči sečtou veškeré nastřádané body a zjistí vítěze.

millennium-blades-09

Millennium Blades je ultimátní karetní hrou. Těžko se dá popsat jinak, protože i její téma je opravdu sbírání karet a sad. Kdesi v pozadí samozřejmě můžeme tušit pohádku zmíněnou i na začátku naší recenze. O králích, příšerách a magii, která vládne všemu. Ale to je o dva světy a dvě reality dál. My vidíme tu svoji a pak sousední, která je obsažena v krabici.

Na hráče čeká v partii naprosto jedinečná první fáze, která trvá nějakých dvacet minut. A přesto vám bude připadat, že uteče strašně rychle. To proto, že

Budování balíčku je tady úplně jiným pojmem, než v klasických hrách jako je Dominion. Nejsou tu žádné společné nabídky, klidné vybírání ani nudné tahy. Tohle je stresující zážitek, ve kterém nikdy nestihnete všechno. Naopak často zapomenete na nějaké rozhodnutí nebo vám něco uteče, ale to je přirozenou součástí partie.

millennium-blades-17

Sám autor upozorňuje, aby se hráči nesnažili o opravu svých chyb. Místo toho by je měli přijmout, poučit se a pokračovat dál. Chyby totiž neznamenají, že nemůžete vyhrát. V téhle hře totiž nelze být dokonalý. Důvodem je obrovské množství možností a rozhodování. Někdy navíc pracujete s omezenými informacemi a musíte vědomě riskovat. Podobně, jako když kupujete booster pack pro svoji oblíbenou karetní hru. Také nevíte, co je uvnitř a přesto jej koupíte.

MIllennium Blades je hra jako žádná jiná. Je dynamická, ale při tom rozhodně není krátká. Hráči si karty nemusí krást, ale místo toho je mohou i vyměňovat. A dostanou za to odměnu v podobě bodů přátelství, které se taky počítají. Ale poté se z kamarádů stanou zavilí nepřátelé, jakmile partie dospěje do turnaje. Hra je velmi konfliktní.

Ne, nebudeme vám tvrdit, že tahle hra sedne každému. Její bláznivé a nepředvídatelné partie a dlouhý herní čas některé hráče prostě odradí. Jenže to nevadí. O to víc zábavy zbude pro vás. A nemusíte mít strach, že byste neměli Millennium Blades s kým hrát. Každý, kdo někdy sbíral krabičky od sirek, známky nebo třeba víčka od piva, si tuhle hru prostě musí oblíbit. Přenáší na stůl přesně to nadšení a napětí, které se se sběratelstvím pojí.

millennium-blades-21

Vždycky začínáte znovu, ale to nevadí. S velkým množstvím karet je zaručena variabilita jednotlivých partií. Jenže příprava je dost dlouhá díky všem těm kartám, což odpovídá ambicím hry takovýchto rozměrů. Právě ambice ji označují nejlépe, protože rozsahem je obrovská. Je pak jasné, že karty nemohou být dokonale vyvážené. Ale to ani není cílem. Možností je nespočet a na každou strategii lze reagovat jinou a to i s omezeným balíčkem turnajových karet. Nebo se z prohry poučit do dalšího kola. Vítězství ještě není ztraceno.

S větším počtem hráčů je možná až příliš chaotická, což se projeví na první fázi. Je lepší tedy soutěžit v budování balíčků v nižších počtech, tedy ve třech, maximálně čtyřech. I tak si vyhraďte na celkovou partii nějakých devadesát minut v naprosto minimálním případě.

millennium-blades-23

Millennium Blade je karetním bláznovstvím. Tedy alespoň prvních dvacet minut, kdy hrají všichni současně bez nějakých zbytečných tahů. Ale soupeře vnímáte, protože s nimi soupeříte o karty v nabídce, ale hlavně s nimi můžete obchodovat. Millennium Blades je hra, která si vytvořila svůj vlastní žánr a v něm je absolutním králem.

AutorD. Brad Talton, Jr.
IlustraceFábio Fontes
VydavatelLevel 99 Games, Game Harbor
(14 voters)
KategorieCard Game, Real-time
MechanismyCommodity Speculation, Deck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Open Drafting, Real-Time, Set Collection, Simulation, Trading
RozšířeníMillennium Blades: BoardGameGeek Mini Expansion, Millennium Blades: Chucky Smooth Promo, Millennium Blades: Co-Op Bosses Mini-Expansion, Millennium Blades: Collusion, Millennium Blades: Crossover Mini-Expansion, Millennium Blades: Crossovers 2 Mini-Expansion, Millennium Blades: Crossovers 3 Mini-Expansion, Millennium Blades: Destruction Dinosaur Promo Card, Millennium Blades: Doomtown Reloaded Promo Pack, Millennium Blades: Elena Guerrero Character, Millennium Blades: Extra Characters Mini-Expansion, Millennium Blades: Extra Sets Mini-Expansion, Millennium Blades: Final Bosses Mini-Expansion, Millennium Blades: Finaler Bosses Mini-Expansion, Millennium Blades: Fusion Chaos Mini-Expansion, Millennium Blades: Futures Mini-Expansion, Millennium Blades: Multiverses Beyonder Mini-Expansion, Millennium Blades: Professionals Mini-Expansion, Millennium Blades: Set Rotation, Millennium Blades: Sponsors Mini-Expansion
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Digital Implementations: Tabletopia, Mechanism: Tableau Building, Misc: LongPack Games, Theme: Boardgaming
Alternativní názvy千年之刃

Millennium Blade má uvnitř pěknou anime grafiku a přesně taková je i hra. Neuspořádaná, barevná a bláznivá od začátku do konce. Dá vám do ruky nástroje, jak budovat balíček, ale také volnost. Dělejte si to, jak chcete. Jen musíte myslet na fakt, že z velké hromádky karet potřebujete vytvořit konkurenceschopnou sadu. Taktickou, aby porazila vaše soupeře. Millennium Blade ale je stejně tak o taktice jako o časovém presu a v kombinaci se svým tématem vytváří naprosto jedinečný zážitek, který sice není pro každého, ale pokud vás zasáhne, pak této hře propadnete.

+ unikátní kombinace současné fáze a taktického boje
+ ohromné množství karet (a s tím spojená variabilita)
+ konflikty i spolupráce mezi hráči