Recenze: Monopoly Revolution – revoluční Monopoly?

Nadešel čas k revoluci! Figurky pejska, lokomotivy a boty se rozhodly, že je čas na změnu. Jejich zajetí v prostředí jednoho města, odkud nemohou nikam ani na vycházky, už je začalo zmáhat. Navíc jediným jejich posláním bylo nechat s sebou pohybovat a poskakovat po prostorách města. Nemohli si koupit nic pro sebe ani na sebe, ani ten lak na boty, aby vypadaly více nablýskané.

Když se tedy lidé v továrně nekoukali, vyskákali z krabice Monopoly a odmítli se do nich znovu nechat zavřít. Nakonec vyjednali díky stávce nové pracovní podmínky, které určitě potěší nejen je, ale i všechny jejich fanoušky.

Nemusíte ale mít strach. Tentokrát nebude potřeba žádné demonstrace. Nemusíme mávat transparenty ani cinkat klíčky na kroužcích, všechno za nás obstarali již ve společnosti Hasbro. Připravili totiž další verzi své nejoblíbenější hry – Monopolů. Monopoly Revolution v češtině vykoukly na svět v roce 2011, tedy ve stejný rok, jako exkluzivní česká národní edice s městy. Původní anglická verze však vyšla o rok dříve k oslavě 75 let od vzniku této populární hry.

Je samozřejmé, že deskovou novinku u nás poskytuje hráčům společnost Hasbro Czech a přidává ji tak do řady výrobků, kterými jsou například klasické původní Monopoly (recenze) nebo domečkové Monopoly City (recenze).

Monopolská revoluce se ukrývá v alabastrově bílé krabici, která působí na první pohled docela nenápadným a skromným dojmem. Ale jen do té chvíle, než ji vezmete do ruky, protože pak na ní uvidíte krásné linie a vytlačené prostorové ornamenty. Už v tu chvíli vás Monopoly Revolution zaujmou, protože design je opravdu moderní a jednoduchý. Strýček Monopoly kouká pouze z mrňavého obrázku a naznačuje, s jakou rodinou her máte co do činění.

Uvnitř krabice najdete klasické rozdělení, které známe ze starších verzí. Tedy hlavně stojánky pro balíček karet s nemovitostmi, které jsou opět rozděleny do skupinek po dvou až třech podle barev. Kromě tohoto balíčku karet pak uvnitř najdete také šestici figurek, které připomínají nejvíce ty z Clueda (recenze). Na barevném podstavečku totiž jsou průhledné plastové obrázky, které představují autíčko, psa, loď nebo žehličku. Jejich místo pak je uprostřed krabice, kde každá jednotlivá postavička má svůj chlíveček.

Plastové domečky v zelené pro obyčejné obytné domy a v červené barvě pro hotely působí trochu uboze v porovnání s již zmiňovaným Monopoly City, kde jsme se mohli s chutí přehrabovat nejrůznějšími tvary domů.

Ze zbývajících součástek nám chybí už zmínit pouze dvojici kostek, pěkně zpracovaná pravidla se záložkami, kde jsou všechny principy jednoduše vysvětlené a především ovládání herní jednotky. K ní patří s péčí v igelitu zabalené čtyři kreditní karty, které nahrazují peníze. Na jednotce najdete malý monochromatický displej, na kterém se budou zobrazovat všechny podstatné informace v češtině. Baterie nejsou bohužel přibaleny.

Příprava partie je opravdu jednoduchá. V podstatě stačí rozdělit nemovitosti podle barev do připravených přihrádek, vytvořit hromádky domů a hotelů a doprostřed hracího plánu položit finanční jednotku. Každý z hráčů si vybere jednu barvu nebo obrázek figurky a vezme si odpovídající platební kartu.

Hráči se pak v průběhu partie střídají v hodu kostkou. Podle počtu puntíků postoupí vpřed na kruhové trase a mohou se narazit na lokality ke koupi ve čtyřech výsečích: zóna pro chodce, zóna pro kola, zóna pro auta a raketová zóna. Každá obsahuje klasicky dvě až tři ulice, kde si můžete pořídit stavební práva.

Kromě zón najdete na plánu samozřejmě klasické Vězení, Parkování, políčko Start odkud figurky na svoji nákupní pouť vyráží a kromě čtveřice nádraží ještě čtyři pozice pro služby, místo dvou dosavadních. Ty se tentokrát platí také stejně jako nádraží podle počtu, kolik vlastník má pořízených kartiček služeb.

Už delší dobu platí pravidlo, že když hráči vstoupí na pozemek bez vlastníka, mohou za něj buď okamžitě utratit finance, nebo jej musí dát do aukce. Tak je zajištěné, že pozemky půjdou rychle na odbyt a začátek hry se nepotáhne tak dlouho, jak bývalo dříve zvykem. Navíc můžete dát do aukce jakýkoliv pozemek bez vlastníka i ve chvíli, kdy vstoupíte na černé políčko středu zóny.

Z balení zmizely také kartičky Náhody, které nahrazuje platební jednotka. Náhodu si můžete zvolit, protože není na plánu jako samostatné políčko, a to místo pozemku ve chvíli, kdy vstoupíte na černé políčko středu zóny. A dokonce ji mohou dostat všichni hráči v této zóně. Místo ní ale můžete vybrat také nákupní příležitost – přesun na nejbližší neprodaný pozemek a vydražit ho. Na náhodu ale můžete narazit také bez vstoupení na políčko, když herní jednotka náhodně při hraní zobrazí otazník.

Samozřejmě platí stále stejná pravidla, že platíte nájem vlastníkovi pozemku, kdykoliv na něj vstoupíte. Stavět domy a zdražovat tak nájem můžete kdykoliv v průběhu hry a to dokonce i v průběhu soupeřova tahu! Nepotřebujete k tomu totiž nic jiného, než dostatek peněz. Můžete na ulici postavit čtyři základní domy a teprve pak zde vybudovat drahý hotel. Nájem se samozřejmě s každým novým domečkem zvyšuje, jak vidíte na vlastnické kartě k ulici.

Stavby se týkají hned dvě novinky. Nemůžete vystavět rychle na jednom pozemku všechny čtyři domy a pak hotel, ale musíte ulice v oblasti jedné barvy zaplňovat postupně a rovnoměrně. Tím autoři zajistili velmi chytře, že hráči se nemohou hned na začátku dostat do finančních potíží a hra je o trochu méně o štěstí.

Podařilo se také výborně minimalizovat spekulace s pozemky, které byly dříve možné, a pokud vám držel některou kartičku ulice soupeř a odmítal ji prodat, nemohli jste si vůbec nic počít. Nyní pravidla nabízí řešení: vynucený obchod. Musíte nejdříve vstoupit na políčko zóny. Pak můžete vyměnit jeden pozemek za druhý. Ani jeden z nich však nesmí být součástí zkompletované sady. Chytré a jednoduché řešení.

Ještě jedna novinka se týká Vězení. Tentokrát už nestačí počkat na dvě šestky, jak tomu bylo dříve. Můžete se buď vykoupit penězi (500K), nebo doufat, že hodíte dvě stejná čísla. Jenže na to máte pouze tři kola, jinak stejně musíte zaplatit pokutu 500K.

Srdcem celých Monopolů Revolution je pak platební jednotka, kolem které se všechno točí. Kromě číselníku a tří funkčních tlačítek má především dva otvory – jeden orámovaný zeleně a druhý červeně. Ten zelený slouží příjmům a ten červený výdajům – podle toho vložíte kartu na odpovídající místo a zadáte částku, kterou jste získali nebo platíte. Na konci transakce ukáže jednotka na displeji váš aktuální zůstatek.

A protože má mikrofon, doprovází hraní spousta zvuků a melodií, které jsou v jednotce uloženy. Při vstupu do Vězení za vámi zaklapnou dveře, oslavné fanfáry při průchodu startem. Každá zóna má svoji písničku. Mezi melodiemi najdete spoustu známých hitů, třeba Bicycle Race od Queen.

S platebním terminálem je spojená ještě další věc. Většina činností totiž vyžaduje nějakou interakci, jednotka například odpočítává i čas do ukončení aukce. Neustálou manipulací se tak trochu zpomaluje celá ta plynulost, o kterou se autoři snažili. Finanční transakce s penězi mají přecejen svoji atmosféru, zatímco tady peníze představují jen číslo na displeji.

Úkolem hry samozřejmě stále zůstává co nejlépe hospodařit s penězi a nezbankrotovat. Znamená to dělat chytré investice ve správný čas a samozřejmě mít štěstí a nevymetat každou soupeřovu ulici. Protože pokud budete mít sebelepší strategii a majetek, několik plateb nájmů soupeřům vám může hodně ublížit. Stále si můžete vzít hypotéku na některé ze svých nemovitostí, ale většinou to již znamená blížící se konec.

Monopoly Revolution nejsou ani zdaleka tak revoluční, jak chtěly být. Nabídnou vám sice nový elegantní kruhový plán, který vypadá pěkně, ale hra samotná nedostala žádné výrazné úpravy. Když jsem poprvé zahlédnul Monopoly Revolution v obchodě, začala mi pracovat představivost, co by bylo možné s touto inovací provést.

Hráči se totiž mohli klidně rozloučit s figurkami, a když by na ně přišel tah, zatočili by si kolem – tedy plánem. Každý z nich by měl šipku ve své barvě, která by určila políčko, na němž zastavil. Samozřejmě by si taková změna vyžádala zásadní úpravy pravidel, ale tak vypadá podle nás revoluce. Nebo mohly mít figurky i platební jednotka senzor a jednotka mohla rovnou vědět, na kterém políčku stojíte a podle toho nabízet možnosti.

Žádná výrazná změna však nepřišla. Autoři se sice pokusili znovu hru ještě více zdynamičnit, opět představují časový limit a dále rozšiřují možnosti interakce. Ovšem pořád to jsou ty staré (dobré?) Monopoly, které všichni známe. Změnilo se jen prostředí a pár drobností.

Samozřejmě je pěkné využití platebních karet a centrální jednotky, která hraje pěkné písničky. Jenže neustálé ťukání částek není výrazným urychlením, hudba časem omrzí a nutnost provádět všechny akce přes její displej včetně losování a čtení náhody prostě v konečném důsledku zdržuje. Zvlášť, když si musíte například u náhody vybírat oblast, na které jste vstoupili.

U technického zpracování chválíme možnost snížit hlasitost herní jednotky, případně dokonce vypnout hudbu a zvukové efekty. Místo nich se pak dočkáte jen tichého pípání, jako potvrzení vaší volby.

Jak tedy naši recenzi zakončit? Monopoly Revolution jsou nejnovějším příspěvkem do rodiny Monopolů, který tak trochu klame názvem. Kruhový plán zaujme, ale nepřináší s sebou žádné výrazné novinky ve hře. Stále tak zůstávají na pomyslných prvních dvou příčkách jednodušší monopolové hry – Monopoly Deal (recenze) a Monopoly Bláznivé bankovky (recenze). Tak třeba přijde nějaká ta opravdová revoluce příště..

Autor(Uncredited)
VydavatelHasbro, Parker Brothers
Rok vydání2010
KategorieEconomic, Electronic, Negotiation
MechanismyAuction/Bidding, Player Elimination, Roll / Spin and Move, Set Collection, Trading
RodinaCities: Atlantic City (New Jersey, USA), Game: Monopoly (Official)

Monopoly Revolution se na první pohled tváří jako zcela jiná hra. Tomu odpovídá luxusní zpracování krabice i všech komponent. Ve hře nemusíte manipulovat s bankovkami a všechno za vás obstarají kreditní karty a platební jednotka. To může být výhodou i záporem, podle toho, pro jakou cílovou skupinu hru pořizujete. Zaujme kulatý hrací plán, který však kromě tvaru a pojmenování lokalit nepřináší téměř žádné novinky. Hra je trochu svižnější a už nedojde k situacím, že vám protivník bude držet kartu, kterou potřebujete a nedá vám ji. Jenže Monopoly Revolution jsou stále jen klasické Monopoly v závanu digitalizace. Pokud si chcete pořídit jednu hru z této řady, pak sáhněte raději po Monopoly City.

+ krásné figurky
+ tradiční pražské ulice a náměstí
+ nelze podvádět