Recenze: Monster Chef – děsiví šéfkuchaři

Monster Chef - balení

Každá restaurace se snaží být něčím vyhlášená, ale teprve včera na naší ulici otevřeli jednu opravdu neslýchanou. Dnes o ní všichni mluví, protože jen a pouze zde vaří kuchaři, před kterými byste se nejraději schovali do kouta. Mají chapadla, spoustu zubů a obvykle jeden pár očí. Ale pokud něco umí opravdu dobře, tak je to připravovat exotická jídla.

Nechme si jednu takovou specialitu naservírovat až na náš stůl. Jejím autorem je Daniele Mazzoni a my už dříve měli možnost jeho výtvor představit v preview. Teprve nyní ale držíme v ruce kompletní produkt a ne výtisk z naší domácí tiskárny. Autorem ilustrací jsou Nicolas Aguirre Dobernack a Laura De Caso Basalo. Hra je pouze několik měsíců stará, což ji řadí do roku 2015 pod záštitou malé firmy Believe in Games a s podporou hráčů na serveru IndieGoGo.

Veškeré monstrózní kuchtění se ukrývá v malé krabičce, která naznačuje, že tohle všechno bude o kartách. Ale její obsah nás přece jen trochu překvapí. Pouze polovinu dna zabírá balíček více než padesáti karet různých druhů. Druhá polovina je obsazená barevnými kulatými žetony a mrňavou dřevěnou kostkou. Na kartách jsou nejen obludní šéfkuchaři, ale také jejich recepty a tajné přísady. Dvě karty pak představují stoly, u nichž budou návštěvníci sedět.

Monster Chef - připravená hra

Na začátku každé partie hráči právě tyto dva stoly najdou a položí je na stůl. Poblíž vytvoří řadu z karet zloby a také nabídku prvních tří receptů ze zamíchaného balíčku. Každý tah ale vyžaduje svoji vlastní speciální přípravu, která spočívá v připravení košíků s ingrediencemi. Devět karet ingrediencí (z dvanácti) vytvoří tři košíky z různého počtu karet, některé obrázkem dolů, jiné nahoru. Jednotliví soupeři si také vyberou barvu a vezmou si od ní všechny žetony. Navíc dostanou jednu kartu příšery, kterou se stanou a která určí bonusové body, jež lze získat v průběhu partie.

Ve svém tahu nejdříve hráč získá nový recept, tedy pokud nějaký už nemá. Může si vždy vybrat z nabídky tří karet na stole. Poté si vybere jeden košík ingrediencí, tedy sadu, ze které zná pouze některé karty. Tyto ingredience lze použít k pokroku s vlastním jídlem nebo k narušení plánů soupeře přidáním špatné přísady do jeho jídla. Ale je tu ještě jedna možnost – upravit stav již naservírovaných jídel.

Teprve s receptem, který má už všechny potřebné přísady, lze vyrazit do kuchyně a začít jej připravovat. To už je ale jídlo přiřazeno ke konkrétnímu stolu a v příštím tahu jej bude moci podat zákazníkům na stůl, pokud mu jej nikdo nezničí. Ovšem servírovat zákazníkům můžete pouze všem současně, jak radí slušnost obsluhy. Do té doby tak hráč ponechá jeden žeton své barvy uprostřed stolu. Pouze ten hráč, který přidá na stůl poslední z požadovaného počtu jídel, rozhodne, kterému zákazníkovi které překvapení přistane na talíři.

Monster Chef - rozehraná hra

Jakmile se vystřídají všichni hráči, je třeba znovu připravit košíky s ingrediencemi a pokračovat dál. Za obsloužené zákazníky u stolu dostávají hráči hvězdičky, které vyhodnotí ve chvíli, kdy nastane konec partie. K tomu stačí, aby všichni zákazníci u obou stolů byli obslouženi ke své spokojenosti.

Monster Chef je na první pohled jednoduchá, ale přitom překvapivě taktická hra. A je na ní zajímavé samozřejmě i její téma. Připravování nechutných jídel z ingrediencí, jako jsou housenka, oko, žába nebo dokonce hlava medvídka, může být pro někoho moc. Ale pro jiné rodiny (ano, rodiny) může být právě tohle přesně tím, co hledají. Spousta dětí má rádo nechutné věci a budou se u hry velmi dobře bavit a smát při představě výsledných jídel.

Ačkoliv je ve hře náhoda v podobě vybírání balíčku ingrediencí, vždy je hráči alespoň část známá. Většinou si tedy vybere alespoň jednu kartu, kterou by rád měl. Navíc i v dalším průběhu tahu je možné karty používat různým způsobem, a tak se dostat soupeřům na kobylky. Kromě toho je důležitá také role začínajícího hráče v každém kole, která ale předpokládá, že si vezmete tu nejmenší hromádku v kole minulém.

Monster Chef - rozehraná hra

Celou partii obohacují také akční karty zloby, které jsme zatím ještě nezmínili. Je jich celkem pět a každý z hráčů může jednotlivou akci použít pouze jedenkrát za celou partii. Načasování je tedy velmi důležité, protože jakmile kartu jednou využijete, položíte na ni žeton své barvy a tím si její další použití zablokujete.

Můžete pracovat vždy pouze na jednom receptu, což výrazně omezuje šance hráčů a zvyšuje vliv náhody. Naštěstí vzhledem ke krátké herní době a nátuře hry, která se hodí do uvolněné společnosti nebo pro hru s dětmi, tak tento nedostatek není tak zásadní. Naopak trochu toho štěstí prostě oceníte. Díky odlišnému počtu košíků s ingrediencemi je hra zábavná ve všech dostupných počtech hráčů a nevadí ani, když si ji zahrajete ve dvou.

Ve hře je poměrně dost interakce. Nejenže můžete kazit jídla ostatním, ale také se lze přiživovat na jejich slávě. Jednoduše se svezete na jídle, které už má někdo v kuchyni (pokud máte správné suroviny) a můžete pak získat pro sebe body, ačkoliv jste vlastně jídlo ve skutečnosti nepřipravovali vy.

Monster Chef - karty

Zpracování se nám líbí. Je legrační koukat na některé ingredience, ale především portréty samotných monstrózních kuchařů stojí za to. Jinak dostanete také roztomilou mrňavou kostičku. Co by ovšem zasloužilo úpravu, jsou pravidla natištěná opravdu miniaturním písmem a také jejich stavba, ze které nelze snadno pochytit všechny herní mechanismy. Doporučujeme raději kouknout na video na oficiálních stránkách hry.

Monster Chef je moc pěkná a podařená karetní hra, která nabízí šikovnou, ačkoliv dost náhodnou, zábavu. Spousta nápadů a krátký herní čas vám ale všechno vynahradí. Neváhejte, staňte se i vy jedním Monster Chefem a šupky do kuchyně!

AutorDaniele Mazzoni
VydavatelBelieve In Games
KategorieCard Game, Fantasy
MechanismyArea Majority / Influence, Hand Management, Pattern Building
RodinaCreatures: Monsters, Crowdfunding: Indiegogo, Crowdfunding: Kickstarter, Theme: Food / Cooking

Monster Chef je náhodná hra o vaření. Ale ne, neodcházejte ještě! Tady zdaleka nekončíme, protože tady nebudeme používat mouku, olej či sůl. Místo toho vezmeme zkažený banán, přimícháme vývar z žáby a teprve pak začne náš výtvor správně vonět. Hra je díky svému tématu skvělé pro (některé) děti, ale také jako skvělé odreagování a pobavení pro dospělé. Při přípravě pokrmů si vybíráte vždy z ingrediencí, které pak lze sloučit do receptu a podávat na stoly. Je zde spousta zajímavých momentů, které si užijete a mnoho z nich zahrnuje také parazitování nebo dokonce ničení protivníkových receptů. Monster Chef prostě nabízí zaručenou zábavu všem, kterým nevadí trocha té náhody.

+ moc pěkné téma
+ rychlé a zábavné
+ role šéfkuchařů