Recenze: Munchkin Podzemí – na velké problémy velká sekera!

munchkin-podzemi-28

Znáte to všichni. Za zavřenými dveřmi se cosi hýbe. Vtrhnete tam, tasíte meč a narazíte na nenápadně vypadající malou myš. Odkudsi se ale přižene velký kocour, který ji slupne. Ani si ho nestihnete prohlédnout a už se z něj ve vzduchu vznáší jen jeden chlup. A nad tím vším se vznáší malý drak. Vyzývavě se na vás dívá, vám vypadne meč z ruky a dveře zase zabouchnete.

Tak doufejme, že podobně to nebude probíhat i v našich partiích, když si na stole rozbalíme novinku Munchkin Podzemí, kterou vytvořili Andrea Chiarvesio a Eric M. Lang. Jedná se o novinku postavenou na klasické karetní hře Munchkin a vydává ji firemní spojení původního domova, Steve Jackson Games, a specialisty na figurkové hry CMON. Společně dotáhli úspěšnou kampaň na Kickstarteru. Všem českým hráčům ale udělala radost především společnost ADC Blackifre, která hru přináší v kompletní české lokalizaci.

Velká hnědá krabice ukazuje na víku výjev, který jako by skoro vypadnul z oka našemu příběhu. A uvnitř se ukrývá spousta komponent, ale naše pouť začíná u herního plán. Ten je rozkládací a jeho místo v každé partii by mělo být uprostřed stolu. Mapku podzemí na něm zaplní náhodně vylosovanými kartami prázdných místností a toulavých nestvůr, které mají každá předepsanou úroveň (hloubku), kam patří. K nim přidají samozřejmě i odpovídající figurku. Na pravé straně odkryjí také čtyři vylosované karty kořistí, zatímco zbývající hromádka zůstane jako zásoba. Další karty (nestvůr a událostí) vytvoří hromádku hrozeb.

munchkin-podzemi-09

Hráči začnou svoji přípravu tím, že si vyberou hrdinu a získají jeho desku a figurku. Tu označí barevnou základnou a žeton stejné barvy položí na stupnici ukazatele slávy. Základní vybavení tvoří jeden lektvar a jeden zlaťák, které mají hrdinové po kapsách, když vstoupí do podzemí ze startovní pozice. Na závěr se ještě pozornost hráčů v přípravě vrátí zpět k monstrům, protože je třeba určit hlavního bosse. Jednoho ze tří, které jsou v nabídce umístí hráči do jeho doupěte v nejhlubší podzemní úrovni.

Hráči se střídají na tahu, přičemž každý z nich zahájí svoje snažení vykopnutím dveří v nové místnosti. V této hře nejsou totiž vítaní žádní zbabělci, takže se hrdina v každém kole musí pohnout alespoň o jednu lokaci. Může zůstat na své současné úrovni a posunout se do strany, nebo hledat větší výzvu a ponořit se hlouběji do podzemí. Lze proběhnout zaráz i několik lokací, ale s každou z nich hráči přibude jeden žeton hrozby. Svůj přesun může kdykoliv ukončit, ale dál už se nemůže pohybovat, pokud narazí na nepřátelského hrdinu nebo na toulavou nestvůru.

Nastřádané žetony hrozby pak ihned mohou protivníci využít a po domluvě utratit za karty, kterými se pokusí soupeři co nejvíce uškodit. Zahrát lze tedy z ruky po jedné kartě události (ta je ihned vyhodnocena) nebo nestvůry za každého soupeře. Takové příšery se ihned zhmotní v místnosti s hrdinou a budou žádat krev.

munchkin-podzemi-01

V případě, že na hrdinu čeká nějaká nástraha v podobě nestvůr, musí s nimi nyní poměřit síly. Hráč hodí svojí sadou kostek, jejichž počet určují statistiky a vybavení. Jeden z ostatních účastníků partie použije kostky pro nestvůry, které také zaútočí, ale také se pokusí zabránit zásahu. Porazit příšeru lze ale pouze tak, že jí hráč ubere všechna srdíčka naráz. Na konci kola se totiž vyléčí.

Srdíčka mohou ale stejně tak dobře ubýt i hrdinovi, pokud projde nějaký nezablokovaný zásah na jeho tělo. Navíc se jej ale mohou dotknout také případné schopnosti oblud, které lze aktivovat za hozené symboly blesku. Pokud by přišel o všechna srdíčka, jeho majitel může nasadit svého bojovníka znovu do vstupu do jeskyně. Ale na znamení jednoho neúspěchu dostane žeton hanby.

Poražené nestvůry hráči přinesou také zlaťáky, které lze použít na postup hrdiny na další úroveň, a tedy zisk nějaké výhody pro další boj. Zabitá obluda sice zmizí z plánu, ale v případě toulavých monster se tak děje pouze na chvíli. Za každé vítězství ale hrdina dostane odměnu, která je natištěná u místnosti, kde boj probíhal. Další úroveň ocenění je sláva za vyčištění místnosti, ve které už nic strašlivého nebydlí.

munchkin-podzemi-11

Všichni hrdinové postupují dále a dále do nitra podzemí až do chvíle, kdy narazí na bosse. Musí se jej pokusit třikrát porazit jeho stále silnější a silnější inkarnaci. Pokud se to podaří i potřetí, partie končí. Může k tomu ale dojít i dříve, pokud některý z hráčů dokáže nasbírat dvacet nebo více bodů slávy. Tím ale měření sil nekončí, protože ještě žádné vítězství není jisté. K bodům ze stupnice si jednotliví soupeři přičtou také body za kořist a odečtou penalizaci za žetony hanby. Nejúspěšnějším přeživším a vítězem partie se stává hráč, který má bodů v součtu nejvíce.

Munchkin Podzemí je ukázkou toho, jak se s trochou odvahy může i hloupý Honza stát tím slavným hrdinou. A stejně fantastický příběh provází i hru Munchkin, která evolucí z populární karetní hry díky velkému formátu dospěla a změnila se z legrační hříčky v plnohodnotnou zábavu.

munchkin-podzemi-06

Trochu jsme tedy už prozradili závěrečné hodnocení, ale pojďme si to probrat pěkně od začátku a tím je trochu očekávaně vizuální zpracování. To je totiž naprosto precizní a to od skvělé grafiky Johna Kovalice, přes kvalitu komponent až po famózní miniatury, které celé dobrodružství dokonale oživí.

 

Ústředním motivem celé hry zůstává samozřejmě konflikt mezi hráči. Toho je zde opět vrchovatě, ačkoliv samotní hráči jsou každý zodpovědný za tu jednu svoji figurku. Jenže po několika malých krocích se na něj sesype zloba všech soupeřů a jejich zahraných karet.

munchkin-podzemi-18

Může si za to často ale i sám hráč, protože za hraní těchto útočných karet se platí žetony hrozby a ty jsou důsledkem nenasytnosti hráče. Tento efekt je patrný hlavně v pozdějších fázích, kdy se hráč (třeba díky poražení úvodní úrovně bosse) posune zpět do vchodu do podzemí. a snaží se znovu vrátit dolů, aby se mu mohl postavit znovu. Je to tedy vždy nakonec o vyvážení rizika a možného zisku. Ostatní neustále čekají na možnost, jak vám podtrhnout nohy. A přesně o tom celý Munchkin je.

Kromě toho je to ale i dobrodružství a boj s monstry. I to je důležitá náplň a nezbytná cesta k bodíkům slávy. Tady všechno řídí kostky, ale jedna porážka ještě nemůže nic zkazit. Počítá se s tím, že ne všechno vyjde, a právě proto tu jsou žetony hanby. V průběhu není žádné vyřazování hráčů, což je dobře.

munchkin-podzemi-21

 

Hra je velice jednoduchá a pravidla vás nemají čím překvapit. Velmi rychle se je naučíte, a pak už se budete jen bavit. Partie mají tendenci být trochu delší, ale ani více než hodina není problém, protože i tak je náplň stále zábavná. V pěti už je těch pauz mezi tahy příliš, takže ideálně ji plánujte pro souboje ve třech a čtyřech. Překvapivě dobrá je ale i ve dvou.

Hlavní výtkou z hlediska plynulosti partie a herní doba je počet kostek. V krabici je jich totiž pouze šest, což dělá každý boj zbytečně zdlouhavým. Občas dokonce musíte vzít do ruky tužku a papír, zapisovat výsledky a ty pak sčítat. A to by se rozhodně nemělo stát u hry, která má takto vyladěnou stránku provedení.

munchkin-podzemi-24

Munchkin Podzemí je čistou zábavou a nečekaně podařenou evolucí karetní hry. Povznáší ji o pořádný kus výš a z výborné hry se dobře zvolenými změnami stala opravdu parádní hra. Je tu samozřejmě řada prvků, které lze vytknout, ale ty jsou charakteristické pro tuto zábavu. Musíte s nimi počítat, pokud do takhle bláznivé zábavy, jako je Munchkin Podzemí, jdete.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorAndrea Chiarvesio, Eric M. Lang
IlustraceJohn Kovalic
VydavatelCMON Global Limited, Steve Jackson Games, ADC Blackfire Entertainment, Asmodee, Asmodee Italia, Hobby World
Rok vydání2020
Počet hráčů2 - 5
Herní doba90
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(2 voters)
KategorieFantasy
MechanismyTake That
RozšířeníMunchkin Dungeon: Board Silly, Munchkin Dungeon: Crawling Hand, Munchkin Dungeon: Cthulhu, Munchkin Dungeon: Cute as a Button, Munchkin Dungeon: Legendary Pack, Munchkin Dungeon: Side Quest, Munchkin Dungeon: Undead Horse
RodinaAdmin: Unreleased Games, Components: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Munchkin
Alternativní názvyMunchkin: Podzemí, Манчкин: Подземелье

Více o hře.

Recenze: Munchkin Podzemí – na velké problémy velká sekera!
Munchkin Podzemí není hra pro žádné slabochy. Každý krok kupředu je bedlivě sledovaný ostatními soupeři, kteří v ruce drží spoustu způsobů, jak veškeré to snažení překazit. Konflikt je základem všeho a hráčům nesmí vadit trocha škodolibosti od ostatních. Celkově je ale celý průběh hlavně dobrodružstvím, ve kterém se hráči cítí jako hrdinové. Bojují, vítězí, ale jsou i poraženi. To vše v jedné partii a s humorem. Munchkin Podzemí je o parník lepší než původní karetní hra a díky tomu si získá pořádnou základnu fanoušků!
Klady:

+ pořádná porce konfliktu
+ nejde jen o úroveň postavy
+ pohyb po plánu
+ krásné miniatury
+ partie je plná energie a zábavy
+ spousta vtipu
+ dobrá i ve dvou
Zápory:

- počet kostek v krabici
- náhoda
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Logi-Geister – duchové mají o kolečko víc