Recenze: My Little Scythe – šampioni sedmi království

my-little-scythe-01

A je to tady. Nový ročník pravidelného turnaje o vládu nad centrálním královstvím Pomme. Každý se může přihlásit, ale pouze ti nejlepší dostanou šanci opravdu  nasadit korunu. Mne vyslal národ ovcí, jediného ze sedmi národů, který ještě neměl na trůnu svého vlastního vladaře. Jsem jejich jediná naděje. Budu bojovat, co mi kopýtka budou stačit.

O královský trůn si to hráči rozdají ve hře My Little Scythe, ve které hrají hlavní roli zvířátka. Už podle názvu je jasné, že se jedná o odlehčenou rodinnou variantu skvělé hry Scythe, kterou u nás vydává v češtině Albi. Tuhle novinku ale nemá na svědomí designér Jamey Stonemaier, ale dvojice Hoby Chou a jeho dcera Vienna Chou. O pohádkové ilustrace se postarala Katie Khau a celá hra získala podporu od vydavatelství Stonemaier Games. Evropskou distribuci hry si vzala na svědomí firma Esdevium Games.

my-little-scythe-13

Na víku velké čtvercové krabice vidí hráči všech sedm zvířecích ras, které se o vládu nad královstvím utkají. Na úvod budou hráči potřebovat velký herní plán, který rozloží a podívají se na jeho plochu rozdělenou nejen šestiúhelníky, ale také barvami na šest oblastí (terénů). Účastníci se na mapu podívají a ihned si musí vybrat svůj rod. Tím současně hráči určí svoji sourozeneckou dvojici figurek a jednu další postavičku pro označování akcí. K tomu dostanou také kulatou destičku základního tábora, kterou ihned označí svoji startovní pozici v jednom ze šesti paprsků království a postaví sem také svoje dvě figurky hrdinů. Svými značkami vybaví také stupnice přátelství a koláčů. Přípravu plánu dokončí náhodným rozložením destiček vylepšení.

Podle svojí volby hráči dostanou přidělenou také hráčskou desku s předtištěnými třemi akčními políčky a také místy pro poháry. Ty sem hráči ihned také položí. Poté je třeba připravit balíčky karet – výpravy a kouzla. Z magické hromádky si každý hráč vezme jednu náhodnou kartu, přidají jednu kartu osobnosti a k tomu dostanou ještě úvodní zásobu surovin.

Ačkoliv samotná příprava zní docela složitě (především zásluhou většího počtu komponent), samotný průběh partie je velmi jednoduchý. Hráči se střídají na tahu, ve kterém mohou použít jeden ze svých akčních figurek. Tam zůstane stát až do následujícího tahu, což současně znamená, že si hráči ve dvou po sobě jdoucích tazích nemohou zvolit tutéž akci.

my-little-scythe-03

Při těch jednodušších akcích hrdinové zůstávají stát na mapě na své aktuální pozici. Obě postavy spojí (i na dálku) své psychické schopnosti a pokusí se v království objevit nějaké suroviny, které doposud zůstávaly skryté. Vyžaduje to nějaký čas a hodně energie, ale především hod různobarevnou sadou čtyř kostek. Jejich strany vždy odpovídají jednotlivým terénům mapy, ale barva samotné kostky zase náleží k jedné ze tří surovin – jablka, diamanty nebo poslání. A výsledek hodu určí, kde se jednotlivé žetony na mapě objeví. Volba konkrétní pozice v rámci výseče je ale už na samotném hráči.

Takovým pokládáním si mohou hráči také vytvářet kamarády mezi hrdiny jiných ras. Stačí položit žeton suroviny na místo, kde stojí nějaká postavička soupeře a hráč za to ihned dostane odměnu v podobě jednoho bodu přátelství. Vůči ostatním je třeba být vstřícný, protože jinak hráč nemůže sbírat trofeje, které jsou jedinou stezkou k vítězství.

Nastřádané suroviny mohou pak hráči s pomocí druhé ze tří akcí směnit za upečené koláče (posunou svůj ukazatel sběru těchto sladkých dobrot), kouzla (náhodnou horní kartu z balíčku) a vylepšení (výběr ze tří horních destiček).

my-little-scythe-09

Tou nejzajímavější akcí je ale pochopitelně pohyb. Po jejím označení může hráč posunout postupně obě svoje figurky. Pokud si s sebou nebere žádné jablíčka a kameny, pak může popoběhnout rovnou o dvě pole. V případě, že ale má plnou náruč, posune se postavička pouze na sousední lokaci.

Proč by se měl hrdina zatěžovat nákladem? Protože jeho doručení do středu plánu, tedy do královského hradu, znamená zisk trofeje. Při tom musí mít v držení přesně čtyři diamanty nebo čtyři jablka. Trofej má ale konkrétní barvu a je tedy zřejmé, za kterou surovinu byla udělena a donášku stejného typu už hráč v partii nesmí zopakovat.

Kdykoliv se na mapě potkají hrdinové dvou hráčů na jednom místě, je čas na koláčovou bitvu. Navíc útočník přijde o cenný bod přátelství. Oba hráči si pak potají vyberou na otočném kole počet koláčů, které chtějí na soupeře hodit. Nesmí to být pochopitelně víc koláčů, než mají celkem v držení na stupnici. K tomu mohou z ruky připojit také jedno útočné kouzlo. Kartu a zvolenou hodnotu otočného kola současně odhalí, sečtou a porovnají. Vítěz bitvy dostane bojovou trofej a položí si ji na plán. Poražený hrdina naopak musí utéct zpět do domácího tábora.

my-little-scythe-07

Pokud figurka dorazí na políčko, kde se nachází žeton dobrodružství, může si místo toho dobrat horní kartu z balíčku úkolů. Nemohou si ji ale jen tak nechat. Místo toho se musí pokusit okamžitě splnit požadavek. Pouze pokud jsou úspěšní, mohou si kartu nechat vedle plánu.

V průběhu celé partie se snaží hráči sbírat trofeje. Ty mohou získat za osm odlišných úspěchů. Kromě zmiňovaného doručení a vítězství v boji mohou také nastřádat další poháry za splněné úkoly (dva), nastřádaná kouzla, vylepšení, dostatek bodů přátelství nebo pořádný vozík koláčů. Jakmile jeden z hráčů má ve svém držení alespoň čtyři trofeje, dostanou ostatní jednu poslední šanci zareagovat. Poté hráč s nejvyšším počtem pohárů, případně nejvyšší hodnotou přátelství (rozhoduje remízy) může slavit vítězství a nasadit si korunu království Pomme.

My Little Scythe je krásná rodinná hra. To je na první pohled jasné a celý výtvor nezklame ani z herního hlediska. Velkým plusem je především dostatečné množství cest, jak získávat trofeje. A protože jich je osm, vždy získáte zhruba polovinu. A často je to tak, že hráči jdou po rozdílných typech, což dělá vývoj ještě zajímavějším.

my-little-scythe-18

Středem celé partie je volba akcí. Hráči mají na výběr celkem šest políček ve třech akcích, protože si mohou vybírat rozdílné typy směn a sbírání. Ono i to samotné objevování surovin na mapě je naprosto jedinečné a hráči sami si určují, kde přesně se žetony objeví. Náhoda zde pouze přidává drama.

Každý může provést pouze jednu akci a díky tomu se průběh hry neustále točí a hráči zůstávají ve středu dění. Celá partie i díky tomu je dohratelná během jedné hodiny. A to je pro hráče této kategorie důležitá informace.

my-little-scythe-20

Hra počítá s různým počtem účastníků a právě tomu také podřizuje pozice základních táborů. Mapa samotná zůstává stejná, ale i po prohře v souboji zůstávají díky těmto měnícím se umístěním hráči neustále v kontaktu. Díky tomu je hra opravdu zábavná i v nižších počtech. Kontakty jsou i tak potřeba, ačkoliv se mění důležitosti některých trofejí i samotné stupnice přátelství.

Právě jeho nízké skóre znamená, že hráč není vůbec konkurenceschopný. Na začátku si tak vlastně hráči pomáhají, což přináší opravdu netradiční zážitek a dynamiku. Hra se díky tomu ještě o několik dalších vstřícných kroků posouvá směrem k rodinné zábavě. Děti od osmi let si ji mohou užít, ačkoliv potřebují umět číst. A texty jsou anglicky, což hraje roli především u karet vylepšení a osobností. Právě o nich jsme se ještě podrobně nezmínili. Hrdinové díky tomu mají lepší podmínky pro zisk jedné z trofejí.

my-little-scythe-22

Co je ale zcela nečekané, i tato jednodušší novinka obsahuje variantu pro sólovou hru. Takzvanou automu jsme si mohli vyzkoušet už ve složitějším bratříčkovi této hry a i tady funguje skvěle. Do hry přidává protivníka s umělou inteligencí, kterého ovládá balíček karet. A navíc speciální pravidla obsahují i různé obtížnosti, čímž se mohou u hry zabavit i samotáři nebo jedináčci.

Obrovskou pochvalu si zaslouží zpracování. Nádherné pohádkové prostředí je dotvořeno ilustracemi i detailními figurkami. Nezklamou ale ani žetony surovin či obrovský herní plán. Na hráče čekají ale i speciality v podobě karty dosažených úspěchů, kam si mohou hráči zapisovat svoje výsledky.

my-little-scythe-27

My Little Scythe je výtečnou rodinnou hrou. Přesně jak její název napovídá, tohle nebude komplexní hra pro náročné. Děti ji budou milovat a rodiče taky. Je totiž skvěle přístupná, zábavná a při tom plná zajímavých situací. Není to taková ta hloupá dětská hra, na které jsme zvyklí. Jedná se o jednu z vůbec nejlepších her přístupných menším dětem, které jsme měli možnost vyzkoušet.

AutorHoby Chou, Vienna Chou
IlustraceNoah Adelman, Katie Khau
VydavatelStonemaier Games, (Self-Published), Albi, Arclight Games, CrowD Games, Delta Vision Publishing, Ghenos Games, Maldito Games, Matagot, Mirakulus, PHALANX, Spiele-Offensive.de
Počet hráčů1 - 6
(4 voters)
KategorieChildren's Game, Exploration, Fantasy
MechanismyArea Majority / Influence, Dice Rolling, Force Commitment, Grid Movement, Pick-up and Deliver, Solo / Solitaire Game, Take That
RozšířeníMy Little Scythe: Pie in the Sky
RodinaAnimals: Apes / Monkeys, Animals: Bears, Animals: Birds, Animals: Cattle / Cows, Animals: Pigs, Animals: Tigers, Animals: Wolves, Components: Dice with Icons, Components: Game Trayz Inside, Components: Gems/Crystals, Components: Map (Continental / National scale), Components: Miniatures, Components: Multi-Use Cards, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Scythe, Organizations: Automa Factory, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Animal Battles, Theme: Anthropomorphic Animals, Versions & Editions: Junior Versions of Grown-Up Games
Alternativní názvyÉn Kicsi Kaszám, Mi pequeño Scythe, Šampioni Jablečného království, Мой маленький серп, マイ・リトル・サイズ

My Little Scythe je jednou z nejlepších rodinných her, které můžete na trhu v současnosti pořídit. Sice zatím není v češtině, ale i tak je docela přístupná dětem. Texty jsou doplněny symboly a děti si rychle zapamatují jejich význam. Partie je rychlá a plná možností, jak střádat stěžejní trofeje. My Little Scythe dělá všechno správně. Tato zvířátka by neměla chybět v žádné deskovými hrami nakažené rodině!

+ více cest k zisku trofejí
+ zajímavé objevování surovin na mapě
+ hráči bojují pomocí koláčů