Recenze: Nevyzpytatelní – sami a na moři

Voda kolem je naprosto ledová. Stojím na palubě a kdykoliv příď rozrazí vlnu a vrhne vodní tříšť, celý se otřesu. Nacházím se v myšlenkách v teple u krbu, když se ze strážního koše ozve zděšený křik. Kdybych nebyl už tak celý zmrzlý, z pohledu vzhůru by mi ztuhla krev v žilách. Jako by odnikud se zpod hladiny vynořilo dlouhatánské chapadlo a uchopilo našeho strážného i s košem, ve kterém se nacházel a rozdrtilo kousky dřeva jako třísky. Křik ještě zněl nad vodou, když se nahrnula na palubu celá posádka.

Ačkoliv jsme si vymysleli úplně jiný příběh, většina prvků v ději hry Nevyzpytatelní bude stejná – loď na širém moři a stvůry pod hladinou. Ještě k tmou přidejte ukrytého zrádce a máte všechny figurky, které rozehrává ve své hře designér Tony Fanchi. Vytvořil ji na motivy hry Battlestar Galactica populárního Coreyho Konieczky. Vydává ji firma Fantasy Flight Games a v češtině nám ji přináší společnost ADC Blackfire.

Na víku velké a nezvykle vysoké krabice najdeme parník SS Atlantika, na kterém budou všichni naši hrdinové uvěznění a obklopení stvůrami ze svých nejhorších nočních můr. Než se stihnou vynořit zpod hladiny, hráči rychle z vnitřku krabice vyloví herní plán a nechají oceán rozlít kolem mapy parníku viděného shora. Najdou na něm také čtyři otočné ukazatele zdrojů, každý nastaví na hodnotu osm. Na první políčka stupnice cestování a rituálu postaví kartonové ukazatele. Plán pak zabydlí žetony cestujících, figurkami hlubinných, otce Dagona a matky Hydry.

Vedle plánu vytvoří hráči zásoby karet, každou hromádku zvlášť zamíchají a vzniknout tak balíčky poškození, mýtů a podle typu rozdělených dovedností. Právě z každé hromádky dovednosti vezmou hráči horní dvě karty a dohromady vytvoří balíček chaosu o deseti kartách.

Především si ale hráči musí každý zvolit svého hrdinu, ke kterému náleží také tabulka s ilustrací a spoustou textu, ale také sada startovních předmětů. Dovybaví se také odpovídající kartou činu, vyberou si tři karty dovedností své postavy pro partii a získají kartonovou figurku, kterou hned postaví na počáteční pole, které k danému hrdinovi patří. Než se rozhodne o loajalitě, tak se z některého z účastníků stane kapitán (podle zvoleného hrdiny) a dostane náhodně zamíchané karty trasy. Sadu karet kouzel dostane další hráč. Z karet lidí vyznavačů a hybridů vytvoří balíček, zamíchají ho a každý dostane jednu kartu. Tím se rozhodne, kdo bude mít jaké cíle v partii.

V rámci partie se hráči střídají na tahu, na jehož úvod vždy hráči získají nové karty dovedností a přidají si je do ruky. Poté dostanou pod kontrolu svého hrdinu, se kterým mohou pobíhat po lodi a snažit se situaci dostat pod kontrolu. Mohou se tedy pohybovat (na libovolné pole na lodi), útočit na hlubinné zjevivší se na palubě nebo používat další speciální akce, ať už z karet dovedností, konkrétních postav nebo z předmětů. Další možnosti, jak ovlivnit šanci na přežití je s pomocí akcí některých místností na lodi.

Hráči při tom sledují stav zásob, paliva, příčetnosti a duší (počtu cestujících) a mohou je v rámci svých aktivit na lodi ovlivňovat. Zásoby se ale ztenčují především díky třetí fázi, kterou si projde každý hráč ve svém tahu. Je to fáze mýtu, ve které hráč otočí horní kartu ze zamíchaného balíčku a musí se s představeným problémem vypořádat. Někdy se musí rozhodnout pro jednu z možností (často karty obsahuje i informaci, kdo rozhoduje), jindy musí prověřit své schopnosti s pomocí ostatních hráčů.

Ale samotné zkoušky a jejich vyhodnocování funguje trochu jinak, než je obvyklé. Do každého testu se přidávají dvě náhodné karty chaosu a k tomu přispějí jednotliví hráči každý jedou kartou. Pokud chtějí, aby zkouška uspěla, musí být použitá karta stejného typu (symbol v levém horním rohu), jako je typ zkoušky. Výslednou hromádku karet zamíchají, a pak vyhodnotí. Posčítají dovednosti se správnou ikonou, odečtou ty s jinými a teprve výslednou hodnotu porovnají s cílovým číslem zkoušky. Všechny dovednosti jsou pak odhozeny.

Karty mýtu ale kromě textu a problémů obsahují také ikony v pravém dolním rohu, které naznačují, že se může posunout vpřed loď nebo lze pokročit s magickým rituálem, který má vrátit hlubinné alespoň na chvíli tam, odkud přišli. Symbol parníku znamená, že hráči mohou posunout loď kupředu na stupnici cestování a o krok blíže k úspěchu pro ty, kdo mají ve svých zájmech lidské cíle. Kapitán ale nejdříve vezme dvě karty trasy a jednu z nich zvolí. Nesmí však zapomínat na to, že tento pohyb sice umožní uniknout některým hlubinným, ale také stojí loď cenné palivo.

Mezi ikonami se může objevit i symbol aktivace nestvůr. V tu chvíli se nestvůry množí, pohybují a útočí na hrdiny. Může tak dojít i k poškození lodi, pokud na ni útočí matka Hydra. Kdykoliv dochází k újmě plavidla, hráči otáčí kartu z balíčku poškození a odsud se dozví, co se stalo. Často taková karta skončí na konkrétním místě na palubě, může se dotknout hráčů a prezentuje i způsob, jak se jí zbavit. Hlubinní ale neváhají ani na chvíli a zabijí bezbranné cestující, jejichž žeton by potkali.

Bránit před hlubinnými se mohou ale také s pomocí magie. Pokud ikona na kartě mýtu povolí hráčům pokročit na stupnici rituálu, mohou se dočkat šance dočasně zahnat hlubinné z paluby. Jindy je ale hlubiny zahltí a hrdinové padnou pod jejich náporem. Taková poražená postava se objeví na ošetřovně, odkud může pokračovat.

Na konci kola si hráči spočítají, jestli nemají v ruce více než deset karet a jakýkoliv přebytek dle své volby odhodí. Tak se hráči střídají a snaží se mezi sebou odhalit zrádce, který jim úmyslně sabotuje každou snahu o přežití. To visí na vlásku, protože kdykoliv hráčům v důsledku událostí dojdou zásoby, ztratí všechno palivo, nebo lidi, kteří by loď ovládali (zavraždění cestující), partie končí prohrou lidí a vítězstvím hybrida. Totéž platí pro chvíli, kdy je loď příliš poškozená, aby pokračovala v plavbě nebo jsou obránci zaplavení hlubinnými a chybí figurky, které by bylo třeba přidat na plán. Lidé slavit mohou jen ve chvíli, kdy dokáží na ukazateli cestování doplout do cílového bezpečí.

Nevyzpytatelní jsou plni napětí, jak se hráči snaží spolupracovat, odvracet všechna nebezpečí a při tom číhá to největší přímo mezi nimi. Někdo z těch, kdo sedí u stolu, ukrývá za klidnou tváří touhu po ničení a konci lidstva. Má tajnou smlouvu s hlubinnými a nechce nic jiného, než vidět, jak se SS Atlantica potápí.

Na celé lodi a tedy i u stolu panuje nedůvěra, a právě ta je ústředním motivem. Hráči nemají příliš indicií, jak padoucha mezi sebou odhalit. Ale každý test dovedností je drobným vodítkem a to přesto, že kromě hráčů do balíčku přibývají vždy i dvě náhodné karty z balíčku chaosu.

Nejedná se o žádného drobka. Pravidla vám na začátku způsobí spoustu bolestí hlavy, tedy pokud nemáte zkušenosti s původní Battlestar Galacticou. Především se jedná ale o bumbrlíčka z hlediska herní doby, která se tak nějak v klidu vznáší na vlnách kolem tří hodin. A to může často být i docela optimistické číslo.

Na hráče kromě jejich vlastních tahů čekají také další situace představené náhodně otáčenými kartami mýtů. Ty řídí vlastně všechno, do čeho nemohou hráči zasáhnout a co není v jejich silách ovlivnit. Ale současně také posouvají celou jejich snahu o úspěch a odpočítávají šanci na vítězství lidí, která je tak řízená náhodou. Úkolem hráčů je tedy vydržet tak dlouho, jak je potřeba a nikdy dopředu nebudou vědět, jak dlouho to bude.

Pokud ale vlastníte zmiňovanou původní BSG variantu, pak je hra překvapivě podobná ve všech ohledech. Nakonec to tedy bude rozhodování především na základě tématu. Zasazení do světa Arkham Horroru nám připadá jako dobrá volba, protože v této oblasti je vydavatel velmi silný v kramflecích. Současně ale trochu překvapuje, že na mnoha kartách nejsou prakticky žádné ilustrace, ať už jde o dovednosti nebo o mýty. Hráčům to tak vynahrazují hlavně atmosferické texty, které dodávají hře hloubku.

Obsah je výtečný. Jednotlivé postavy jsou každá jiná a se svými vlastními dovednostmi. A variabilita je díky hromadě karet naprosto jednoznačně zajištěná. I jednotlivá monstra mají svá specifika a jejich přísun na plán dá hráčům pořádně zabrat. Nepočítejte s nějakým jednoznačným či snad dokonce lehkým vítězstvím, tady si je přežití třeba zasloužit.

Zajímavá je variabilita akcí. Ty lze vybírat nejen ze základního seznamu, ale často budou hráči plnit úplně jiné činnosti od opravování nějakého poškození lodi, přes akce z dovedností až po ty nabízené konkrétními místy na lodi. Díky tomu se musíte neustále radit, jak nejlépe dál postupovat, protože možností je vždy několik. A tým hrdinů má pořád co dělat.

S ohledem na herní dobu pak pro vás může být trochu překvapivé, že doporučíme hru v těch nejvyšších počtech. Proč? Protože to je právě chvíle, kdy veškeré ty detaily skrytých hráčských rolí vyniknou nejvíc.

Nevyzpytatelní jsou vynikající hrou, pokud vám nevadí pořádně nabubřelá herní doba. Je to hra překvapivě kvalitně vyvážená a          všechny strany mají šanci na vítězství. Nerozhodnou o tom sami, ale pomůže štěstí, ale i tak hra udrží všechny po celou dobu v napětí a ponořené v příběhu, který hra vypráví. Je to příběh o zradě a velkém vítězství, ať už skončí parník v hlubinách nebo v přístavu v Bostonu. Nevyzpytatelní jsou skvělou hrou pro všechny zkušené hráče, kteří chtějí spolupracovat, ale nechtějí mít vítězství zadarmo.

Nevyzpytatelní jsou pokerovou partií mezi týmem dobra a zrádců. Je to parádní zábava na dlouhé večery, protože její délka jen tak nepodkročí tříhodinovou dobu. A po celou dobu všechny zaměstná, protože se v rámci každého tahu něco děje. Nejenže se ale tým hráčů snaží vyřešit spoustu potíží s valícími se nepřáteli. K tomu ještě musí ve svých řadách hledat zrádce. Hra nabízí skvělé zážitky a nasytí každého, kdo touží po něčem trochu náročnějším a plném napětí. Nevyzpytatelní jsou hrou, u které budete vzpomínat na každou partii a i přes její délku si budete hru pamatovat jako jeden velký příběh.
+ délka umožní ponořit se do hry
+ skvělé společné překonávání překážek
+ hráči musí spolupracovat