Recenze: Nové šelmy před barem – zvířecí triky do fronty

nove-selmy-pred-barem-01

V klubu je živo. Je to slyšet až tady na ulici, kde se všichni přetlačují. Bláznivý chaos tady nahoře je ale jasným důkazem o tom, že dostat dovnitř se opravdu vyplatí. Zájem je s každým dnem větší. Přišli jsme už potřetí a zatím ani jednou se nám nepodařilo dostat dovnitř. Vidíme tu spoustu známých tváří, ale i nové návštěvníky. Každý má svoji taktiku, jak se chce dostat do čela fronty. Uvidíme, jestli ta naše dnes zabere.

Zdánlivě nudná věc jako fronta se stala námětem pro karetní hru Nové šelmy před barem, což je navíc už pokračování hry Safari Bar. Novinku vytvořila autorská dvojice Stefan Kloß a Anna Oppolzerová, kteří ji s pomocí ilustrací Alexandera Junga připravili už v roce 2015 pod logem společnosti Zoch Verlag. Ale do našeho domovského jazyka se hra dostává zásluhou překladu firmy REXhry.

V malé krabičce je celkem padesátka velkých karet se spoustou barevných ilustrací. Jedná se o čtyři sady karet zvířat po dvanácti, které od sebe rozeznáte jednoduše podle zadní strany. Hráči si tedy každý rozeberou jeden z těchto balíčků, zamíchají je a doberou si horní čtyři karty do ruky. Před sebe si na stůl položí dvě karty – nebeskou bránu se vstupem do baru a kartu konce řady. Mezi nimi hráči musí nechat prostor na pět karet.

nove-selmy-pred-barem-05

Ve svém tahu nejdříve hráč vybere jednu z karet, které drží v ruce a přiloží je na konec řady zvířat. Ihned poté kartu aktivuje a provede schopnosti, které zvíře nabízí. Tím obvykle různými způsoby manipuluje s pořadím nebo situací před vstupem do klubu. Současně se také aktivují všechny opakované efekty karet návštěvníků, kteří ve frontě stojí a to postupně od vstupu směrem dál.

Ve chvíli, kdy se objeví v řadě páté zvíře, otevírají se dveře klubu a hlídač vpustí pouze a jen první dvě zvířata dovnitř (karty položí na pozici vyhrazenou na vstupu). Pak si vyšlápne na posledního v řadě, kterého vezme a za límec vyhodí pryč (na kartu konce řady). Před klubem tedy zůstanou stát pouze dvě karty přikrčených zvířat, které dostanou svoji druhou šanci za chvíli.

nove-selmy-pred-barem-03

Hráč si nyní dobere novou kartu z balíčku a partie pokračuje postupným přikládáním karet a otevíráním klubu až do momentu, kdy dojdou karty v balíčku, ale také hráčům v ruce. Úkol všech soupeřů pak zní jasně – být tím, kdo dostal do klubu nejvíc svých zvířat.

Nové šlemy před barem jsou elegantní karetní hrou, která funguje samostatně. Mnohem výraznější smysl dávají dohromady se základní krabicí, protože tam přichází do náplně něco jiného. Tedy především před samotnou partií, protože hráči si nyní mohou sami sestavit svoji sadu dvanácti zvířat a uzpůsobit si tak balíček svým představám. Partie jsou díky tomu opravdu zajímavé.

nove-selmy-pred-barem-07

Ale zpět k samotné nové krabičce, protože tu bychom měli hodnotit především samostatně. Nová stvoření mají znovu poměrně záludná a komplikovaná pravidla. V krabičce se nachází přehledový list, který je shrnuje velmi jednoduše. Pro všechny případy ale hráči najdou v pravidlech detailní popisy včetně příkladů, pokud by nastala nějaká nejasnost.

Nejde ale jen o jednoduché výměny pozic. Například netopýr je mnohem záludnější, protože rovnou nahradí a zažene zvíře z fronty pryč. Současně ale nikdy nemůže vstoupit do klubu, takže jeho síla leží v trochu jiných místech. Tygr pouští hrůzu na zvířata stojící před ním, tučňák se převtěluje do ostatních, nosorožec využívá své váhy a nahrazuje nejsilnější zvíře v řadě a pes od ostatních zvířat vyžaduje poslušnost. Seřadí je podle síly.

nove-selmy-pred-barem-04

Není jednoduché se naučit všechny ty speciální schopnosti jednotlivých zvířat, a právě proto je výuková křivka poměrně dlouhá. To je tak trochu problém, protože hra by byla ráda, kdyby ji užívali nejen starší hráči, ale také rodiny s dětmi.

Naštěstí veškeré úsilí do naučení schopností a jejich dohledávání vynahrazuje hráčům zábava, která následuje. Chaos a nepředvídatelnost, která se před klubem odehrává, je zdrojem spousty legrace a zábavy. Protože ale hráči mají v rukou často také šance pořádně zatopit protivníkům, není to jen nějaká pohodová zábava.

Zajímavé jsou samozřejmě ty opakované schopnosti, které jsou aktivované v každém kole. Ostatní hráči se často takových zvířat snaží zbavit. Ostatně volba správné karty v tahu je naprostým základem, ačkoliv nikdo nemůže plánovat podle karet ostatních. Všichni musí pracovat pouze s tím, co vidí před sebou ve frontě.

nove-selmy-pred-barem-08

Naštěstí ale jedna výhra v boji o vstup do klubu vítězství nedělá. Právě vícekolové souboje jsou možností, jak vyrovnat náhodu v dobírání karet. Vyhrávají různí hráči a díky tomu se všichni dočkají alespoň nějakého úspěchu.

Ilustrace hře pomáhají v celkovém dojmu a především hráčům pomáhají s jejich odhodláním proniknout do tajů všech zvířecích možností. Samotná pravidla partie jsou jednoduchá a vše těží ze schopností zvířat. Pravidla jsou si ale vědomá náročnosti variabilních dovedností a jsou tedy dostatečně přesná a detailní.

nove-selmy-pred-barem-10

Nové šelmy před barem fungují skvěle už jako samostatný box. Přesto pokud chcete odemknout opravdový potenciál, je dobré vlastnit obě krabičky. Teprve interakce mezi všemi zvířaty přináší reálné možnosti a především vynikající variabilitu. Nové šelmy před barem se tváří jako lehká karetní hra, ale ve skutečnosti je to pořádně kousavá a taktická zábava.

AutorStefan Kloß, Anna Oppolzer
IlustraceAlexander Jung
VydavatelREXhry, Swan Panasia Co., Ltd., Zoch Verlag
KategorieAnimals, Card Game
MechanismyHand Management, Take That
RozšířeníBeasty Bar: The Tasmanian Devil
RodinaAnimals: Bears, Animals: Rhinoceroses, Animals: Tigers, Mechanism: Card Line, Theme: Anthropomorphic Animals
Alternativní názvySafari bar: Nové šelmy před barem, 萬獸酒吧2 新獸入城

Nové šelmy před barem jsou karetní hrou, které zpočátku musíte věnovat čas na naučení se nových schopností. Začínající hráči z toho budou mít těžkou hlavu, ale jakmile je zvládnou, budou si užívat bláznivou zábavu plnou zvratů. Všechno to pěkně vypadá, ale novou úroveň získává hra hlavně po kombinaci se starším sourozencem. Nové šelmy před barem jsou opět zábavnou karetní hrou, která umí být po spojení se Safari Barem ještě o stupínek lepší - výborná.

+ funguje jako výtečné rozšíření
+ zabaví i samostatně
+ dostatečně konfliktní schopnosti