Recenze: TriWords – tři písmena, slov kolik chcete

triwords-01

Tři stěny. Tři barvy. Tři písmena. A když jich položíte k sobě několik, najednou mohou vzniknout různá překvapivá slova. Všechno závisí pouze na fantazii těch, kdo jsou pověření jejich stráží. Tito hrdinové nedají kostky jen tak někomu, protože jejich moc je velká. Slova samotná mají velkou moc, a pokud někdo své přání složí z jedné barvy, pak se to splní.

To všechno se ukrývá v malé krabičce, kterou si pro nás připravila anglická firma Educational Insights. Autoem hry je Joseph Shumaker a vytvořil ji už v roce 2004. K nám se pak dostává zásluhou společnosti Angličtina-hry.

Celé to slovní kouzlo drží na uzdě pěkná kovová krabička ve fialovém provedení s nápisem TriWords. Tak se hra jmenuje a ve znaku trojky to všechno bude i nadále. Jako hlavní komponentu celé zábavy totiž najdeme třicítku zvláštních trojúhelníkových kostek, které mají tři hlavní strany. Každá tato strana má jinou barvu (zelená, žlutá a oranžová) a také jedno písmenko. Do hry patří ale také šestistěnná černá kostka s číslicemi od jedné do dvou a opět v různých barvách (každá dvakrát). Sestavu zakončují plastové přesýpací hodiny a samozřejmě krátká pravidla.

triwords-06

Na začátku partie si hráči určí, jakou obtížnost hry budou chtít vyzkoušet. Podle toho si každý vybere náhodně počet kostek s písmenky a položí je před sebe. Stranou je třeba položit přesýpací hodiny a začínající hráč dostane černou kostku. Ke hře bude potřeba i papírek, na který se budou zaznamenávat body z jednotlivých kol.

Každá rozehrávka je zahájena hodem kostkou. Její číslo a barva určí pravidla daného kola. Ale ani jedno z nich není závazné, pouze přinese bonusové body – jak počet slov (podle čísla), tak barva písmen (podle odstínu textu).

Od té chvíle se všichni mohou začít probírat svými kostkami a otáčet je tak, aby složili co nejrychleji slova. Ty by ale současně měly být v určeném počtu a nejlépe se všemi písmeny ve správné barvě. Jakmile jeden z účastníků je se svým výkonem spokojen, vezme přesýpací hodiny a otočí je. Písek začne odměřovat ostatním čas, který mají na dokončení skládání slov.

triwords-08

Pak už nezbývá nic jiného, než výkon hráčů obodovat. Písmenko má hodnotu jednoho nebo i dvou bodů, pokud je písmeno ve vylosované barvě. To hvězdička představující žolíka nemá hodnotu žádnou. Celý bodový součet je ale pak možné vynásobit a to až třemi v případě, že všechna použitá písmena jsou správné barvy. Dvojnásobek jako útěcha potěší každého, kdo využil svou kompletní sadu kostek / písmen.

Všichni protivníci tímto způsobem sbírají body. Hraje se jedno kolo za druhým tak dlouho, dokud některý z hráčů nedosáhne cílového skóre stovky bodů. Partie může také (pokud si to hráči na začátku zvolí) skončit uplynutím časového limitu.

TriWords je písmenková hra, ve které jde o rychlost a dobrou slovní zásobu. Písmenka tu jsou zaměřena na angličtinu, takže žádné háčky ani čárky nečekejte. Důraz pak je kladen třeba i na písmenko W, které bychom v češtině nevyužili snad vůbec. Proto je jasné, že hra je nejlépe použitelná na trénink anglického jazyka.

triwords-12

Každá kostka nabízí tři písmenka, což znamená dostatek možností k tvorbě slov. Obvyklý počet kostek v držení jednoho hráče je pět. Z nich obvykle je možné tak tak vytvořit dvě slova, ale často si šestistěnná kostka vyžádá pouze slovo jedno – poměr šance je 50:50.

Jednotlivá kola jsou rychlá díky tlaku času. Jakmile má jeden hotovo, musí i ostatní už pomalu končit, jinak se mohou rozloučit s myšlenkami na výraznější bodový zisk v kole. A použití všech kamenů je v podstatě tentokrát základem spokojenosti. Z krátkého času na tahy těží také celá partie, kterou lze odehrát během dvaceti minut při standardním nastavení na sto bodů.

V pravidlech najdeme hned několik variací, které dále obohatí zážitek, jakmile se klasická verze ohraje. A tady už jsou konečně dobré nápady, které ze hry dělají zajímavou zábavu, ať už jde o sepisování slov ze sady kostek nebo o snahu o sestavení nejdelšího slova.

triwords-18

Na počtu hráčů vlastně vůbec nezáleží, pouze ten pocit většího tlaku na rychlé skládání v každém kole je jediným rozdílem v množství protivníků. Hra vypadá velice dobře a to je zásluha zajímavých barevných kostek, které slibují nevšední zážitek. Nakonec ale samotný zážitek není ničím výjimečný a jedná se o obyčejnou skladbu písmenek.

TriWords jsou další v řadě slovních her. Tentokrát tu není žádný čas na sestavování spousty variant a promýšlení. Všechno odsýpá rychle, což je největší devizou celé krabičky. Trénuje angličtinu, takže s češtinou tentokrát mezi písmenky nepochodíte. A potěší vás hlavně zpracováním a možnými variantami, které přidávají celé zábavě trvanlivost. TriWords ničím nevynikají, ale ani nepadají pod průměr. Jsou prostě obyčejné.

TriWords je slovní hrou. Ale písmenka jsou na kostkách, které mají vždy tři strany. A právě z jejich barevných stran budou skládat slova a to v počtu a odstínech, které se mění s každým kolem. Hra je to velmi rychlá, protože všichni se svými kostkami pracují současně a snaží se být co nejrychlejší, protože jakmile první dokončí, mají ostatní jen chvilku. Hra je dobrá na trénink angličtiny a potěší milovníky testů slovní zásoby. TriWords je právě taková – slovní zábava, jako každá jiná.

+ třístěnné kostky
+ rychlá kola
+ všichni hrají současně