Recenze: Ostrov koček – 2. rozšíření Byly by ryby?

My jim nerozumíme. Vše, co slyšíme, je mňoukání. Jenže ve skutečnosti v jazyce zvířat je klidně možné, že kočky se nás často ptají na tu nejdůležitější otázku, kterou by mohlo jakékoliv vrnící stvoření vymyslet: Byly by ryby?

Kdo by se bránil, když dostane šanci navštívit znovu místo odlehlé, které se neustále mírně třese. Není to proto, že by leželo nad litosférickými deskami, ale proto, že většina jeho obyvatel neustále vrní. Ostrov koček nás vítá znovu, tentokrát v malém rozšíření s pořadovým číslem dvě, které nese podtitul Byly by ryby? Jeho autorem je Frank West a jako následek úspěšné kampaně na Kickstarteru ji vydává firma The City of Games. Za to, že kočky umí mluvit i česky, ale můžeme poděkovat distributorovi MindOK.

Přední strana víka je překvapivě stejná jako u velké hry. Jediným rozdílem (pokud nás oči neklamou) je liána ve spodní části nápisu, po kterém se líně válí kočky různých barev. Tam je totiž natištěný název rozšíření. A jeho obsahem jsou všechny libůstky, kterými byli v původní crowdfundingové kampani odměněni ti, kdo hru podpořili.

Je to malá krabička, která má z velké části jen kosmetický efekt. V čele stojí rozhodně velké barevné figurky koček, které mají na svých stranách potisk. Ten jim dodává úplně jiný dojem a všichni hráči budou nadšení, protože je uvidí po celou dobu. Tyto figurky nemají totiž jiné poslání než ukazovat pořadí hráčů na společné desce. Tak jsou po celou dobu na očích a dělají krásnou hru ještě krásnější.

Druhé estetické vylepšení je přesně o tom, o čem svědčí název rozšíření. Ryby totiž jsou a ze své původní kartonové podoby na sebe vzaly vzhled dřevěných žetonů. A protože hráči s rybami manipulují neustále, jedná se o vítanou změnu. Ty nové se totiž mnohem lépe zvedají, a ještě k tomu vypadají skvěle. Drobná výtka míří na to, že figurky sady ryb jsou na první pohled trochu podobné malým žetonům s hodnotou jedné ryby, takže si je můžete při nepozornosti zaměnit (a pak litovat). Navíc dílky ukazují tři ryby, ale mají hodnotu pěti, což je další věc, která zbytečně mate.

Zajímavé je, že obohacení čeká i na dvě hlavní hromádky – sadu zlatých pokladů, a především dílky koček. Tři nové zlaté poklady asi nic nevytrhnou, ale i tak je tu díky nim o špetku více možností a variability. Další desítka destiček koček už je znát.

Do hry přichází také nové dílky oshaxů, pro které jsou pravidla uvedená v základní příručce hry. Losují se z pytlíku objevů spolu s ostatními dílky a hráč, který si jej vylosuje, jej položí do nabídky ke zbývajícím oshaxům. Tím se pro každou partii mění jejich výběr a načasování, což je zajímavý drobný a nepředvídatelný prvek.

Dalším modulem jsou úkoly. Tři nové sady jsou nejobjemnějším balíčkem v boxu rozšíření. Každá hromádka totiž obsahuje osm karet, tedy celkem 24 nových úkolů. Jednotlivé balíčky přidávají do hry jiné okamžiky a výrazně vylepšují znovuhratelnost. Partie se díky tomu výrazněji odlišují a kdo by takový dárek k zážitku, který už je tak skvělý, odmítnul?

Zbývající tucet karet jsou nové karty objevů, které se jednoduše přimíchají k těm aktuálním a tím vytvoří ještě variabilnější nabídku. A takové vylepšení je vždy vítané, ačkoliv karet je obecně už v základní hře dostatek. A to je všechno. Jaký je tedy závěr? Pokud si chcete vylepšit a vyšperkovat svůj Ostrov koček, není lepší způsob, než rozšíření Byly by ryby. Ale není všechno jen o estetice, takže aby vám to nebylo líto, dostanete navrch i nějaké ty nové prvky. Není to rozšíření, bez kterého byste se nedokázali obejít. Ale pokud chcete ze své kočičí krabice vytáhnout maximum, pak je rozšíření Ostrov koček: Byly by ryby? skvělým obohacením, který hru dělá ještě krásnější (a trošku lepší).

Recenze: Povídačky – dospělí a děti by si měli hrát spolu