Recenze: Pathwords – slova na cestě nebo cesta ze slov?

Pathwords - balení

Písmenka mají vrozenou touhu se sdružovat. Většinou jim pomůžeme my a vložíme je do vět nebo odstavečků, které jim dají další význam. Ale čas od času není nikdo, kdo by je poskládal a tak se do toho pustí samy. Slovíčka znají moc dobře, ale věty už jim tak dobře nejdou. Většinou jednoduše vytvoří shluk a úkolem detektivů je najít všechna slova a oddělit je od sebe.

A tak se z nás stanou detektivové v logické hře pro jednoho s názvem Pathwords. Jejím autorem je Derrick Niedermann, který vytvořil svoji první křížovku už v roce 1981. Trvalo ale přesně třicet let, než si našel cestu k této hře. V jeho tvorbě ho vytvořila firma Thinkfun, která celé dílko v roce 2011 vydala. Krabičku sice nenajdeme v češtině, ale díky tomu je skvělá k tréninku angličtiny. To je také důvod, proč je v nabídce firmy Angličtina-hry.cz.

Pathwords - připravený hlavolam

Zábava pro jednoho se ukrývá v zelenomodré krabičce, která už zdálky vystavuje na odiv svoje barevné dílky a písmenka pod nimi. Uvnitř samotného balení pak na kartonu leží plastová krabička a teprve uvnitř ní jsou všechny potřebné komponenty. Horní průhlednou část lze mírně odsunout a díky tomu získáme přístup k příručce v kroužkové vazbě, návodu, ale také pytlíku s několika dalšími barevnými dílky. Každý z šesti má trochu jiný tvar.

Nejdůležitější pro celý hlavolam je velká brožura se zadáními. Těch je uvnitř krabice celkem čtyřicet, rozdělených do čtyř úrovní po deseti od Beginnera až po Experta. Každý úkol má na sobě natištěnou hromadu písmen, které jsou uvězněné uvnitř hranatého tvaru.

Úkolem hráčů je tento obrazec vyplnit barevných tvary. Jak ale tušíte, to není zdaleka všechno. Při luštění budou hráči pomáhat (a současně mu řešení ztěžovat) také úkoly v rámečcích. Na začátku to jsou přímo slova, která stačí najít a překrýt správným tvarem. Tím se velmi rychle zaplní celý obrazec a řešitel se dostane do vítězného cíle. Později ale už slova nejsou napsané přímo, ale s pomocí nějaké nápovědy – například dostanete slovo poušť a musíte přemýšlet, jaká slova by s ním mohly mít souvislost.

Pathwords - průběh řešení

Někdy to není opravdu jednoduché. Ale trochu luštiteli pomohou tvary, které lze v obrazci hledat. Teprve, když jsou úplně všechna písmena překrytá a žádná barvička nepřečuhuje mimo plán, může se hráč radovat a označit úkol jako vyřešený.

Pathwords je vlastně takovým křížencem osmisměrky a logické hry. Jednoduše a skvělým způsobem testuje a rozšiřuje slovní zásobu, ale současně prověří také vaši všímavost. Některá slova jsou ukrytá opravdu dobře.

První obtížnosti jsou jednodušší, protože víte, která slova hledat. Taková písmenka se vám pak ve správném pořadí snadno zjeví, když se na obrazec s písmeny podíváte. Právě proto jsou tyto nižší obtížnosti skvělé hlavně pro malé děti, které ještě toto vidění slov ve změti písmen nemají. Současně je ale pro ně těžké řešit vyšší než druhou obtížnost.

Pathwords - vyřešený hlavolam

V domovské Anglii rodilí mluvčí určitě budou mít jednodušší úkol než děti u nás, kde se cizokrajná slovíčka teprve učí a slova jako „swing“ asi úplně hned znát nebudou. Na druhou stranu velká většina slov je opravdu základních a zvládnou je děti už kolem devátého či desátého roku věku, kdy mají dostatečnou slovní zásobu.

Z her, které jsme už tu měli, jako výuku angličtiny patří tato k těm nejvhodnějším. Nemluvíme teď o úvodních úkolech, které hráčům ihned řeknou, co za slova mají hledat. Později ale vyžadují i slovní zásobu, protože bez ní nelze říct, která slova se hodí třeba k frázi „Hip hip hurá!“. S tím ale souvisí také obtížnost, která především v případě mastera dá zabrat asi každému a nezáleží příliš na tom, jak dobře angličtinu umí.

Zpracování je ukázkové, pokud se jedná o vnitřek. Po rozbalení hry je ale krabice příliš velká a nutnost rovnat vše s kartonem zpět dovnitř není nijak zábavná. Místo toho se raději s krabičkou rozloučíte a ponecháte si pouze plastový obal, který nezabere tolik místa a lépe se přenáší. Zbytek hry je ale proveden s důrazem na detail a to včetně masivních plastových dílků.

Pathwords - zadání

Pathwords je tak trochu detektivní hra, ve které hrají roli písmenka a slova. Každé slovo za sebou zanechalo stopy a vy je musíte najít. Zpočátku to je jednoduché, protože ta slova znáte. Postupně je ale vše těžší a zábavnější. Pathwords je výbornou hrou, která se nezaměřuje na logiku, ale na všímavost a slovní zásobu.

Pathwords je slovní hra pro jednoho hráče. Taková osmisměrka pro pokročilé a to ještě v anglickém jazyce. V prvních úrovních obtížnosti mají hráči jasně daná slova, která musí hledat. Později ale potřebují asociace, aby našli ta správná slova. Právě proto hra skvěle trénuje cizí jazyk a současně ve vyšších úrovních není vůbec jednoduchá. Slova samotná jsou ale spíš základní, což je dobře, přesto ji nedoporučujeme dětem pod osm let. Pathwords je ale velmi dobrou možností, jak se seznámit se základními slovíčky a ještě se pobavit.

+ výborně trénuje slovní zásobu
+ kvalitní zpracování
+ opravdu těžké úkoly