Recenze: Pevnost – v bezpečí za zdí

pevnost-17

Dřevěné opevnění je dávno zastaralé. Kdykoliv projíždím branou do města, představuji si nájezdníky, jak zapalují dřevěnou zeď. Už dlouho se snažím radu přesvědčit, že taková pevnost už dávno nestačí. Proč jsem vlastně velitelem stráží, když mě nikdo neposlouchá? Rozhodl jsem se, že začnu budovat po nocích spolu s mými muži. Buď celé dílo dostavím, nebo vesnici opustím a ponechám obyvatele jejich osudu.

Budování bezpečné zdi je jediná činnost, kterou si užijeme v nové karetní hře Pevnost (C’est mon fort!), kterou pro nás vytvořil Dominique Ehrhard. Hra vyšla v roce 2017 pod hlavičkou MJ Games, včetně ilustrací Macieje Szymanowicze. Hra ale dorazila také na český trh a to zásluhou firmy Stragoo Games.

Všechno opět začíná u plechové krabičky, která ale tentokrát nemá kulatý tvar. Naopak se jedná o jeden z nejmenších boxů s plastickým víkem. Uvnitř je tak akorát místa, aby se sem vměstnalo padesát karet (bez jedné). Čtyři z nich jsou věže s barevnými vlaječkami, které si hráči rozeberou do začátku a položí ji před sebe. Do středu stolu pak vyloží kompletní sadu karet zdí, obrázkem dolů a to do mřížky devět krát pět karet.

pevnost-03

Ve svém tahu hráč může vybrat jednu kartu z nabídky. Zpočátku netuší, co se na obrázku ukrývá předtím, než se může podívat. Vybírá tedy a spoléhá na štěstí. Vylosovanou kartu si může nechat nebo ji vrátí na stejné místo. Předtím ji ukáže všem ostatním a hráči by si její pozici měli dobře zapamatovat společně s číslicí na zdi.

Hráč se totiž po celou partii snaží vytvářet od věže s číslicí jedna vzestupnou řadu čísel. Může při tom přeskakovat, a jakou zeď přiloží do své linie, závisí pouze na jeho rozhodnutí. Ovšem musí tak dělat s rozmyslem, protože už postavenou zeď není možné nijak přesouvat či bořit. Lze na ni pouze navázat kartou s vyšším číslem. A hodnoty jsou jedinečné, takže stoupají od dvojky až k nejvyššímu číslu 46.

Kromě číslice mohou mít ale karty také prvky, které přináší svým majitelům bonus na konci hry. Hráč může najít na kartě členy královské rodiny či vrány. Ty vždy přináší nějaké body a o ty nakonec jde. Předtím ale hráč může využít kanon k rozstřelení soupeřovy zdi. Tak lze narušit stavbu protivníka, ačkoliv zeď je přesunuta na odhazovací hromádku. Hráč ze zbořených cihel už nic nepostaví.

pevnost-05

Jakmile jeden z hráčů zkompletuje zeď o deseti částech, souboj ve stavění končí. Může nastat také situace, kdy hráči už nemohou přiložit žádnou ze zbývajících karet. V obou případech si soupeři sečtou počet karet, za každou dostanou jeden bod a k celkové sumě přičtou bonusy za obyvatele svého opevnění. Ten z hráčů, který nastřádal nejvíce bodů, se stává vítězem.

Pevnost je překvapivě zajímavá karetní hra. Na první pohled vás stavba zdi asi tolik nezaujme, ale těch možností nakonec nabízí překvapivě hodně. V první řadě tu je samozřejmě paměť, bez které budete vydaní štěstí napospas od začátku do konce. Pokud ale budete dávat pozor, pak vliv štěstí s postupem partie mizí a tím se také rozhodnutí o vítězi posouvá ke schopnostem účastníků.

pevnost-09

Hrát lze se základními pravidly, kdy pouze skládáte zdi do vzestupných linií. Na bonusové karty se neberou žádné ohledy. Taková varianta je skvělá pro ty nejmenší hráče, začínající školáky, kteří se na vzestupných hodnotách naučí rozeznání čísel a jejich porovnání.

Partie je tak náplní opravdu jednoduchá, ale současně se nejedná o nějaký hloupý „hoď a posuň“ styl hry. Místo toho mají všichni soupeři možnosti volby a mají také pocit úspěchu. Vidí totiž před sebou, jak jim roste zeď.

Ale teprve zařazením bonusových karet vše dostává další náboj. To proto, že posbírání správných čísel ještě neznamená automaticky vítězství. Hráči při sbírání a odhalování musí počítat také s obyvateli zdi a snažit se nasbírat více bodů než soupeři. Ten, kdo partii ukončí, ještě může prohrát s lepším sběratelem bodů. Teprve ten hráč vítězí.

pevnost-12

Co ale přináší bonusové karty jiného je možnost zaútočit. A taková šance se neodmítá, stačí jen mít na zdi kanón. Tento konflikt přichází jako zajímavá novinka u takovéto jednoduché dětské hry.

Partie jsou prakticky bleskové. Žádný tah netrvá déle než půl minuty a omylů s postupujícím časem ubývá. Hráči jsou přesnější, znají polohu karet a jdou cíleně po kompletování svých řad. Potřebují k tou ale dobrou paměť, kterou si musí trénovat jak rodiče, tak děti. Proto je nakonec tato malá plechová krabička vhodná pro jejich společné hraní. Boj je s více hráči zajímavější, protože je tu více možností na útok. Ale ten rozdíl v hratelnosti není nějak markantní.

pevnost-16

Pevnost: Karetní hra je pro nás příjemným rodinným překvapením. Kombinuje opravdu chytře paměťový prvek s taktizováním a výsledkem je originální hra. Stavění zdí vás bude bavit, pokud si v něm budete chtít poměřit s dětmi. Pro dospělé hraní samostatně pak hra až tak není, protože nakonec vás omrzí. Ovšem dětem Pevnost do té doby umožní se rozvíjet v několika směrech.

AutorDominique Ehrhard
IlustraceMaciej Szymanowicz
VydavatelMJ Games, moses. Verlag GmbH, Oliphante, Stragoo Games
Minimální věk6 and up
KategorieCard Game
MechanismyMemory, Set Collection
Alternativní názvyFort!, Pevnost, Der Wettkampf der Burgbaumeister

Recenze: Pevnost – v bezpečí za zdí
Pevnost: Karetní hra je podařenou dětskou hrou, která paměť kombinuje s dostatečně velkou špetkou taktiky. Při tom ale všechno zůstává přístupné malým dětem od šesti let. A hra umí tyto děti nejen pobavit, ale současně s nimi potrénuje důležité schopnosti. Hra kromě rychlosti nabízí také jednu méně a druhou více pokročilou variantu. Obě ale využívají plný počet karet. Čísla jsou základem Pevnosti, která roste zleva doprava, jak malí hráči staví zeď a dobře se baví.

+ chytrá hra pro malé děti
+ rychlé
+ možnost útočit