Recenze: Piratoons – piráti s velkými nosy a bradami

piratoons-24

Mezi piráty není snadné zapadnout. Jsou to veskrze oškliví lidé, kteří se nečešou, mají velké uši, nosy či jim chybí nějaké končetiny. Žádný z pirátů by prostě soutěž krásy nevyhrál. Myslíte si, že byste měli to, co je třeba? Podívejte se nejdřív do zrcadla!

V deskové hře Piratoons se přidáme na palubu pirátské lodi, kterou vytvořila dvojice designérů Olivier Grégoire a Thibaut Quintens. Hra vyšla v distribuci francouzské firmy Act in Games, ve spolupráci se společností Blackrock Games, která vydání zastřešuje. Hra vyšla v roce 2015.

Krabice s ilustrovanými piráty působí trochu tajemně, protože je velmi těžká. Ve své pořádné váze nabídne dvě velké kartonové desky představující dno a víko truhlice, které dohromady položí do středu stolu. Na celkové hmotnosti se podílí především velké desky lodí, kterých je čtyřiadvacet. V nich si každý z účastníků vybere loď, spojí příď a záď a na její palubu položí šest figurek posádky. K tomu dostanou také tři dublony. Stranou zamíchají destičky lodních částí, stejně jako dílky vybavení (do osmi hromádek). Stranou připraví bank zlaťáků a bomb.

piratoons-06

Na začátku každého z osmi kol (odpočítávaných hromádkami vybavení) připraví hráči společnou truhlu. Na její dno rozloží šest dílků vybavení a tři lodní části, vše obrázkem dolů. Potom vše přiklopí víkem, pevně dvojici velkých desek chytí a přetočí vzhůru nohama. Tím se dílky dostanou obrázkem nahoru, ale nikdo nezná jejich identitu.

Každé kolo si hráči připraví svoji posádku figurek, kapitán (začínající hráč) otočí přesýpací hodiny a odloží stranou víko truhlice. Od té chvíle mohou všichni rabovat s pomocí svých figurek, které pokládají na destičky vybavení nebo lodních částí. Počet figurek na jednotlivých dílcích není nijak limitován a hráči tak bojují o převahu, pokud o komponentu opravdu stojí. Mohou libovolně přidávat figurky, ale s těmi vyloženými už není možné nijak manipulovat.

Drancování pokračuje nejen do chvíle, kdy se přesype písek v hodinách, ale i poté. Od doběhnutí písku ale teprve může některý z hráčů ohlásit konec. V tu chvíli musí všichni ustat ve svém snažení a vyhodnotit úspěšnost. Ještě předtím ale každý pirát, který se nezúčastnil honu na nové dílky, znamená odměnu v podobě jednoho zlaťáku (dublonu).

piratoons-07

Pokud hráč byl úspěšný a získal svými figurkami převahu, pak je tato destička rovnou jeho. Remízy znamenají, že prozatím dílek nezíská nikdo. Všechny lodní komponenty, které nevyhrál žádný z pirátů, půjdou do aukce. Ta následuje hned po rozdělení lupu. Všichni hráči současně vezmou do zavřené pěsti libovolný počet dublonů a současně všichni svoji nabídku odkryjí. Ten, kdo nabídnul nejvíc, si může vybrat mezi zbývajícími dílky jako první. Po něm druhý v pořadí, a tak dále, dokud je z čeho vybírat.

Je poměrně zřejmé, k čemu všechny ty destičky hráčům jsou. Budou se s nimi snažit vyšperkovat svoji loď. První na řadě je samozřejmě plavidlo. Na hranách každé protáhlé desky najdou hráči části symbolů kotvy, kompasu, záchranného kola nebo erbu. A jejich úkolem je získávat části tak, aby na sebe tyto kousky na lodi navazovaly.

Teprve na trochu vybavenou loď je možné umístit nějaké obyvatele nebo vybavení. Posádka tak může být v kajutě, položena na okénko, ale také na palubě nebo na stožáru. To v nákladním prostoru s víkem je možné položit pouze zbraně a kabinu lze postavit pouze na místo k tomu určené.

piratoons-16

Souboj ve stavění plavidel pokračuje osm kol. V jejich průběhu mohou hráči libovolně přeuspořádávat a optimalizovat rozložení stavebních dílků i vybavení. Teprve poté přijde řada na žetony bomb, které slouží právě ke sčítání skóre. Hráči jsou odměněni za nejrychlejší, nejbohatší a největší loď (podle počtu vlajek, doublonů nebo barelů ve vodě) a dostanou pět bodů za první a dva za druhé místo. Každé správné propojení na hranách dílků přinese další dva body, zatímco nesprávné spojení dva body vezme. Následuje trest za nejvíce nevyužitých míst na lodi a odměna za sady dílků. V tu chvíli už je jasné, že kdo má v součtu nejhodnotnější bomby, se stává vítězem.

Ve hře Piratoons musí hráči ukázat, kdo je nejrychlejší. Honba za dílky v každém kole vyžaduje, aby hráči měli přehled, jaké obrázky potřebují. Jejich cílem je maximalizovat zisk, ale také vyvážit boj o vybavení a části lodi.

Vysílání figurek k rabování je základem všeho. Hráč musí být rychlý, mít přehled, ale především účastnit se boje, který může vyhrát. Je zbytečné utratit figurky za destičku, kterou nakonec nezískáte. A remíza nezajistí nic jiného, než že se dílek dostane do aukce, ale tam vůbec není jisté, komu nakonec připadne.

piratoons-18

Každé kolo začíná velmi chytře. Dílky v nabídce jsou odhaleny naráz, jako by hráči opravdu otevírali zavřenou truhlici s opkladem. A od té chvíle se na ni všichni vrhnou, ačkoliv hráč v roli kapitána má mírnou nevýhodu, protože musí nejdříve odložit stranou víko. Hráči musí obě části získávání dílků vyvažovat. Příliš volných míst znamená negativní body, zatímco nadbytečné vybavení jsou vyplýtvané akce.

Největším problémem je nedostatečná variabilita. Destiček je prostě málo, a protože jsou velké a těžké, asi ani nebylo reálné jich do krabice zavřít víc. Bohužel s tím také hrozí riziko, že při opakovaném hraní se prostě všechno začne tak nějak… opakovat.

Zajímavé je, že přesýpací hodiny nastavují minimální délku kola. Ta je nějakých patnáct vteřin, ale kolo obvykle trvá o něco déle. Přesto hráči často musí volit naslepo. Pravděpodobně lepší volbou by byl delší časový limit, kdy by hráči do svojí volby mohli zahrnout i nějaké taktické uvažování. Takto často kolo působí jen jako náhodný lov na dílky. Na taktiku nebo uvažování prostě není v té rychlosti čas.

piratoons-21

Svým laděním jasně směřuje na cílovou skupinu plnou rodin. Hra je to jednoduchá a plná hektických rozhodnutí. Není možné si vždy v té rychlosti vybrat správně. Naštěstí hráči mohou v následujících kolech svoje volby napravit a svoje uspořádání lodi upravit.

Jednotlivá kola jsou rychlá, protože rozebrat si několik destiček netrvá nijak dlouho. No a následující aukce je pouze o jedné současné nabídce, která pouze určí pořadí. Dohromady je tedy zřejmé, že partie si nevyžádá nějakou přehnanou díru ve vašem časovém plánu. Jednotlivé pirátské bitvy budou trvat rozumných třicet minut. O to překvapivější je, že se hráči pobaví v libovolném počtu.

Piratoons jsou výbornou volbou pro všechny, kdo mají doma malé piráty. Právě pro mladší publikum se hra hodí úplně nejvíce. Této cílové skupině nebude vadit, že není čas si prohlédnout všechny symboly a podle nich si vybrat. Celkový dojem hry je pozitivní, pokud vám nevadí partie plná rychlých a nejistých rozhodnutí. Piratoons jsou krásnou hrou pro děti a rodiny, která ale přesto má drobné nedostatky, jež ji sráží dolů.

AutorOlivier Grégoire, Thibaut Quintens
IlustraceOlivier Bogarts, Nina Clauzel, Amandine Flahaut, Antoine Petit
VydavatelABBA Games, Act in games, Blackrock Games, Evrikus, Fishing Cactus, Heidelberger Spieleverlag, hobbity.eu, Stronghold Games
KategorieNautical, Pirates, Real-time
MechanismyAuction: Dexterity, Auction/Bidding, Open Drafting, Real-Time, Set Collection
Alternativní názvyPiratoons: An die Schiffe, fertig, los!, Пиратунс

Piratoons mají velký potenciál být výbornou hrou odehrávající se v reálném čase. Bohužel několik problémů jí toto hodnocení berou. Především jde o příliš krátký čas na uvažování a správný výběr dílků. Hráči se totiž musí během několika vteřin rozhodnout, o které lodní dílky se poperou a vyslat na patřičná místa svoje piráty. Jeden z hráčů může kolo ukončit už po patnácti vteřinách, což je příliš málo. Hra je jinak velmi zajímavá, ačkoliv trochu trpí menší variabilitou. Piratoons ale i tak působí velmi dobrým dojmem a hratelnost v kombinaci se zpracováním z ní dělají dobrou volbu pro rodiny.

+ zpracování
+ zábavný lov dílků
+ možnost přestavovat lodě