Recenze: Plague Inc The Board Game – nakazíme celý svět!

plague-inc-01

Svět plný bezbranných lidí, jejichž organismy mají tolik slabých míst. To je přesně to, co může udělat radost všem chorobám. Ty čekají na svoji příležitost, ukryté hluboko pod ledem nebo pod krustou sopečných koryt. Když přijde správný čas, vyletí ven a nakazí všechny kolem. A pak už to bude jak lavina, která se spustí směrem k civilizovanému světu a na jejímž konci bude apokalypsa!

Nic menšího než nakažení celého světa bude cílem hráčů v deskové hře Plague Inc The Board Game. A jak naznačuje název, tahle krabice navazuje myšlenkou i příběhem na úspěšnou digitální hru. Tuhle variaci si pro nás připravili autoři James Vaughan, Peter Choate a Rosanna Vaughan a vyšla v produkci firmy Ndemic Creations. Vyšla ke konci roku 2016 a do Evropy se dostává v distribuci společnost Esdevium Games. Při svém vzniku prošla hra testem serveru Kickstarter, kde ji podpořilo 6500 fanoušků.

Krabice naznačuje velké věci ne rozměrem, který je obvyklý (chtělo by se říct pandemicovský), ale spíše červenou barvou a symbolem biohazardu. Na hráče uvnitř čeká také rudě zbarvená mapa světa s pozicemi pro karty na všech kontinentech. Liší se pouze počty od tří až do pěti u těch nejlidnatějších území. Tato deska vytvoří základ uprostřed stolu, zatímco samotní hráči si rozeberou každý jednu barevnou desku stranou s bakterií nahoru. Odstín současně určí barvu žetonů (kostiček) nákazy.

plague-inc-08

K tomu dostanou všichni účastníci pět karet vlastností, zbylý balíček zamíchaný zůstane ležet uprostřed. Tam je pro něj místo, stejně jako pro další hromádky karet na desce zásoby. Zde budou ležet také karty událostí a zemí. Z posledního jmenovaného balíčku je ale třeba vyřadit startovní země označené červeným puntíkem a rozdat po jedné každému ze soupeřů. Ze zbývajících karet zemí vznikne dobírací hromádka a z ní jsou odhaleny úvodní tři karty. Hráči pak každý vyloží kartu země do odpovídajícího kontinentu a označí ji svojí kostičkou na jedno z políček nákazy. Podle pořadí si rozmístí také bodovací žetony na stupnici bodů DNA.

Hráči se střídají na tahu a pokaždé sami projdou postupně pěti fázemi, než dostane šanci další v pořadí. Začátek každého kola je čistě o zisku bodů. Za každou kontrolovanou zemi, kde má nejvíce kostiček, dostane hráč příjem v podobě jednoho DNA bodu. Poté už si vezme jednu kartu země – může si vybrat z trojice v nabídce nebo si vzít horní kartu z balíčku, ale nezná její podobu. Jakmile už jednu kartu drží v ruce, musí se rozhodnout, co s ní udělá. Může ji buď umístit na plán na pozici v patřičném kontinentě, nebo ji zahodí a kompletně vyměnit ruku karet vlastností.

Každá choroba se vyvíjí. Na začátku má pouze několik bodů nakažlivosti a úmrtnosti. Ale teprve s nově přiloženými kartami na jednu z pěti evolučních pozic se jednotlivé nemoci začnou výrazně odlišovat. Každá taková karta má ale také svoji cenu v levém horním rohu. Hráč tak musí utratit body DNA ze stupnice a teprve poté může kartu vlastnosti vyložit na libovolnou pozici svého plánku. Na výběr je celkem šest různých vlastností – různé možnosti šíření i odolností, které lze kombinovat, ale také zvyšovat jejich účinnost.

plague-inc-13

Kromě již zmíněných číselných vlastností je možné také využívat speciální akce. Jsou to evoluční vlastnosti, které bakterie získaly v průběhu let. Na začátku jsou viditelné dvě. V každém tahu pak je možné zahrát pouze jednu kartu z ruky, i kdyby hráč měl dostatek bodů na vyložení více vlastností.

Teprve čtvrtou fází v kole je samotná infekce. Tady se pak postup nemoci podřizuje klimatickým podmínkám – zatímco mezi městy neutrálního klimatu se může šířit bez omezení, v horkém či chladném počasí potřebuje mít určitou úroveň rezistence. Současně musí ale být také město v dosažitelné vzdálenosti – buď na stejném kontinentu, nebo potřebuje choroba šíření vzduchem či vodou. Za každý bod nakažlivosti, který nemoc v tuto chvíli má vyvinutý, může hráč položit jednu kostičku na města na plánu. Vynecháním dané fáze ale hráč může využít také speciální dovednost vypuknutí nákazy (pokud ji nepřekryje jinou kartou) a díky tomu se může šířit i do lokací, které by jinak byly mimo dosah.

Jakmile nejsou v zemi již žádná volná města, začnou v ní umírat lidé. Hráč ale musí takovou zemi v roli své nemoci kontrolovat (= nejvíce kostiček). Poté si sečte úroveň úmrtnosti na všech kartách vlastností a s pomocí kostky se pokusí hodit stejné nebo nižší číslo. V případě, že uspěje, hráči nasbírají po bodu za každou kostičku svojí barvy, kterou ve zničené zemi mají. K tomu dostane každý hráč jednu kartu události, kterou mohou použít kdykoliv později.

plague-inc-19

Daná země je odstraněna z mapy a partie pokračuje dál. Když je odehraná poslední karta země, pak partie vstupuje do závěrečné fáze kolapsu světa. Hráči pokračují v šíření až do okamžiku, kdy jeden z nich už nemá žádné kostičky na mapě (po vyhodnocení zničené země se vrací zpět do jeho vlastnictví). Ke svým získaným bodům si přičtou poté ještě další odměny za aktivní vlastnosti, dominanci na kontinentu a počet měst jedné země. Hráč s nejvyšším celkovým součtem se stává vítězem!

Plague Inc je hra, ve které se postaráte o konec světa. Pěkně postupně, ale vlastně jen v období několika týdnů se rozšíří nemoci po celé planetě a vyhladí většinu lidstva. A kdo jiný by se z toho mohl radovat než hráči a jejich svěřené bakterie?

Právě v první řadě díky tomuto originálnímu tématu je hra zajímavá a zábavná. Jenže jakmile vyprchá novota, je i nadále dobrá tak, abyste ji zas a znova hráli? Odpověď není jednoznačná a (jako už tolikrát předtím) závisí především na vašem vztahu k náhodě. Musíte spoléhat nejen na dobrání správné karty v pravou chvíli, ale ještě na hod kostkou, abyste dokázali zničit zemi. Právě tyto úspěchy mají výrazný vliv na výsledné bodové skóre a mohou tak některé hráče odradit.

plague-inc-15

Jenže pak jsou tu ostatní, kteří budou k této krabici přistupovat jinak. Jako ke kratochvíli, ve které jde o to stát se co nejsmrtonosnějším stvořením. Ten pocit zkázy tu je opravdu velký, protože před hráči se kácí všechny myslitelné země. Nezáleží na tom, jak pokročilou mají armádu, jak uzavřené jsou jejich politické systémy. Jedna za druhou padají do spárů neléčitelných nemocí.

Hra je to současně trochu strašidelná. V dnešní době, kdy létání je tak strašně dostupné, si člověk musí klást otázku – na prahu jaké katastrofy to žijeme? Ale i tak si prostě nepřipustíte, že by se něco takového mohlo stát a prostě se budete příjemně bavit. Hráčů může být i méně, ale soupeření o nadvládu nad konkrétními státy a jejich městy je nejlepší ve vyšších počtech. Teprve s více barvami žetonů a více nemocemi hra dostává toho pravého soupeřivého ducha. Při tom si ale naštěstí zachovává dostatečně svižný průběh a jen zřídka přesáhne hodinovou hranici.

plague-inc-24

Hra dává všem účastníkům velmi dobrou volnost při vylepšování nemocí. A to je také hlavním prvkem, který vás zabaví i v následujících partiích. Při tom to celé zůstává extrémně jednoduché a partii vysvětlíte ostatním během několika minut. Navíc jako bonus jsou tu další varianty s viry, různá dodatková pravidla a také solitérní variantu. A i ta je zajímavá, ačkoliv proti hráči bojuje automat.

Co by mohlo být lepší, je určitě grafika. Je věrná svojí počítačové verzi. Bohužel ilustrací je tu opravdu pomálu a hráčské plány jsou jen z tvrdého papíru. Na druhou stranu kostičky jsou pěkně barevné plastové šestiúhelníky a dodávají hře alespoň trochu na barvě. Ta převaha červené bude ale pro někoho i tak příliš.

plague-inc-26

Plague Inc je nakonec především hrou o kontrole území. O ta jde z hlediska bodů nejvíce. Ale samotné téma, které posouvá lidstvo do role pouhého diváka a na hlavní scénu uvádí několik nezničitelných nemocí je dostatečně lákavé. Díky tomu Plague Inc určitě získá pozornost mnoha a my vás nemusíme varovat, protože tahle hra je nejen založená na velmi úspěšné předloze, ale sama je také dostatečně zajímavá a zábavná.

AutorJames Vaughan
IlustraceCollette Tarbuck
VydavatelNdemic Creations
(5 voters)
KategorieMedical, Video Game Theme
MechanismyArea Majority / Influence, Hand Management, Network and Route Building, Simulation, Take That, Tile Placement, Worker Placement
RozšířeníPlague Inc: 5th Player Expansion, Plague Inc: Patient Zero Pack, Plague Inc.: Armageddon
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Medical: Diseases, Players: Games with Solitaire Rules, Region: The World, Theme: Biology, Theme: Science, Theme: Villainy

Plague Inc: The Board Game ukazuje lidstvo na jeho konci. Po zemi se šíří několik nákaz, které mezi sebou soupeří. Konec je jasný, protože všechno končí u posledního člověka. Ale kdo bude nejúspěšnější nákazou v historii lidstva? To je poslední otázka, na kterou ještě neznáme odpověď. Hráči se ji pokusí vyřešit, vylepšují své vlastní nemoci a šíří se po městech, zemích a kontinentech. Sběr bodů pak už je jen třešničkou na dortu, ke které potřebujete také pořádnou dávku štěstí. Hra Plague Inc je zajímavým počinem, který je variabilní, zábavný a originální.

+ originální téma
+ zajímavé ve vyšších počtech
+ solidní herní doba