Recenze: Play Me – Alenka v Říši kostek

Play Me - balení

Usnuli jsme na místě, kde jsme se nikdy neměli ocitnout. Zmáčení od deště jsme se ukryli v opuštěné chatrči a tam nás zasáhlo to kouzlo. Jakmile jsme všichni upadli do spánku, naše těla se králičí norou přenesla do Říše divů. Tento barevný svět ale není vůbec pohostinný a jeho obyvatelé si nás tu chtějí nechat. Pouze jeden z nás může utéct bájným zrcadlem. Ale kde ho hledat?

A stalo se to i vám. Ne proto, že jste někde usnuli, ale díky tomu, že jste otevřeli krabičku s nápisem Play Me. Uvěřili jste bílému králíkovi jeho řeči a teď jste uvěznění uvnitř krabičky, kde se nachází Říše kostek. Jedná se o hru, kterou vytvořil Aldébaran Geneste a vydává ji pod hlavičkou firmy Wonderdice. V současné době běží na serveru Kickstarter kampaň na podporu jeho hry a kvalitního vydání pod hlavičkou Asmodée pro celý svět.

Ale my dostali šanci tuhle zajímavou malou krabičku s ilustracemi Samira Guessaba navštívit už teď. Pozval nás k tomu šílený Žvahlav (Jabberwocky), který ve svém doupěti nemá nic jiného než kostky. A tak je to prakticky i s krabičkou, na které jeho portrét najdete.

Play Me - rozehraná hra

Hra totiž obsahuje rovnou 36 kostek, které zaplňují celé její dno. Na nich jsou položeny karty postav, které jsou oboustranné – jedna strana je zázračná a druhá šílená. Těch je šest a zatím jsou pouze ve francouzštině. Doprovází je jeden kulatý žeton, kde se bílý králík na jedné straně promění na hlavního záporáka hry, Žvahlava.

Každý hráč si vybere na začátku jednu postavu a k ní dostane šest kostek odpovídající barvy. Postavu si musí položit její zázračnou stranou nahoru. Poté se mohou připravit k zahájení prvního kola. To znamená, že si všichni vezmou do ruky své kostky a na startovní signál hodí pro svůj první výsledek pátrání po bílém králíkovi.

S využitím výsledků na kostkách se hráči snaží vytvořit z kostek postupku od jedničky až do šestky. Při tom ale musí postupovat od nejnižšího čísla vzhůru a nesmí přeskakovat. Pokud mají vhodnou číslici (na začátku jednička), mohou ji odložit stranou. Poté pokračují v házení.

Play Me - rozehraná hra

Místo toho mohou ale svoje kostky využít také k blokování ostatních. Stačí, aby kostku svojí barvy položili do řady soupeře. I taková číslice ale musí pokračovat ve vyložené řadě. Tato postupka je nyní zaseklá, stejně jako hráčovo hledání bílého králíka. Na to, aby mohl pokračovat, musí využít kostku stejné hodnoty, vrátí soupeři jeho barevnou kostku, ale sám svoji hozenou číslici nemůže přiložit a musí s ní znovu hodit. Teprve příště až mu padne, může ji využít do postupky.

Po každém hodu mohou hráči použít libovolný počet kostek k těmto činnostem. Poté všemi zbývajícími hodí a pokračují dál v bláznivé honičce. Vítězem kola se stává hráč, kterému se podaří dokončit postupku jako prvnímu. Takový hráč může za odměnu otočit svoji postavu na její šílenou stranu. Tím má za sebou první polovinu cesty k úspěchu. Teprve pokud se mu podaří vyhrát i podruhé, stává se vítězem celé partie.

Z toho všeho je jasné, že Play Me je naprosto jednoduchá kostková hra, ve které ale do hry přichází také role hráčů, kteří se stanou jednou z postav. Každá z nich má svoji speciální dovednost, která se odemkne v závislosti na aktivní straně karty.

Play Me - rozehraná hra

O dovednosti se ale dá mluvit pouze v případě zázračné strany. Tak třeba Alenka pak má možnost odložit si stranou kostku pro budoucí kola, zatímco Srdcová královna může blokovat hráče jedničkou kdykoliv. Jakmile se postava stane šílená, její role jí naopak hází role pod nohy. Šílený kloboučník pak může hrát pouze s pěti kostkami, zatímco Šklíba může být zablokovaná dokonce více kostkami.

Tyto jedinečné vlastnosti každé postavy dodávají hře požadovanou variabilitu, o kterou se starají samozřejmě i kostky. Ty nikdy nemůžete ovlivnit. Z toho ale také plyne, že celá hra je čistě o náhodě a záleží jen na samotných kostkách, jestli vyhrajete. Hráči mohou své šance pokazit pouze tak, že se špatně rozhodnou o jejich použití.

Zásadní možností je blokování ostatních. Tato schopnost může stát mezi hráčovým úspěchem a prohrou. Pokud někdo dokáže dobře blokovat soupeře, má může pro sebe získat cenný čas a klid na házení potřebných hodnot.

Play Me - karty

Jenže Play Me nefunguje jen tak, jak už jsme popsali. V pravidlech najdete také další varianty, které hru prodlužují nebo přidávají postřehovou část. Ovšem tou nejdůležitější novinkou je úprava se Žvahlavem, který dosud do hry zasáhnout nemusel. Objeví se ve chvíli, kdy všechny postavy jsou na své šílené straně. Stane se jím ten z hráčů, který otočil svoji kartu jako poslední.

Od té chvíle je tu pro hráče šance, že společně prohrají (všechny jejich karty jsou otočeny na šílenou stranu) a závisí pouze na nich, jestli se rozhodnou pracovat jako tým. Musí vyhrát ještě tolik kol, kolik jich je v partii. Spolupráce se tak trochu předpokládá, ale pokud hráč vyhraje kolo, může se rozhodnout hrát sám a urvat vítězství jen pro sebe. K tomu ale potřebuje vyhrát ještě jedno kolo předtím, než partie skončí. Naopak Žvahlav vyhraje, pokud všichni ostatní zešílí.

Play Me - karty

Play Me je jednoduchá kostková hra, kterou obohacují karty dovedností a také několik variant. Přitom kola samotná jsou blesková, plná úhybů a napadení ostatních. Hra bude bavit především ty, kdo mají rádi lehkou kostkovou zábavu, kde není téměř žádný prostor pro taktiku. Play Me ale boduje především zpracováním, které se opravdu povedlo a hra doslova lahodí oku. Záleží tak jen na vás, jestli nakouknete do králičí nory nebo ne..

Pokud vás popsaná hra zaujala, pak určitě rádi uslyšíte, že není pozdě na její pořízení! Kampaň na Kickstarteru se chýlí ke konci a k zde popisovaným komponentám můžete získat také zajímavé latexové figurky.

AutorAldébaran Geneste
IlustraceSamir Guessab, Peter Wocken
Vydavatel(Self-Published), Cool Mini Or Not
Herní doba10
KategorieDice, Novel-based, Real-time
MechanismyDice Rolling, Set Collection, Variable Player Powers
RozšířeníPlay Me: Alice in Wonderdice – Tea Time
RodinaBooks: Alice in Wonderland, Crowdfunding: Kickstarter
Alternativní názvyPlay Me: Alice au pays Dés-Merveilles

Recenze: Play Me – Alenka v Říši kostek
Play Me je rychlou kostkovou hrou, ve které se hráči s pomocí kostek snaží sestavit postupku. Už sami vidíte, že téma nijak s herními mechanismy nesouvisí. Naštěstí to nemůže zabránit této hře, aby vypadala opravdu dobře a dokonce byla i zábavná. Tady vděčí za všechno kartám postav, které se v průběhu hry otáčí a mění schopnosti a požadavky postav. V pravidlech navíc najdete i variantu pro společný boj se Žvahlavem. Vše je to ale dílem náhody, stejně jako postava vítěze. Naštěstí blokování soupeřů dělá ze hry přecejen trochu víc, ale to vše pouze a jen pro milovníky kostkových her. Ti si Play Me užijí, protože je to bleskurychlá a nenáročná hra.

+ schopnosti postav
+ pěkné ilustrace
+ rychlá kola, kdy všichni hrají současně