Recenze: Pošli to dál – tichá pošta na druhou

Všechny zprávy je třeba brát s rezervou. I když si své informátory pečlivě vybírám, jejich schopnost předávat složité informace často velmi pokulhává. To proto, že mají přísný zákaz si cokoliv zapisovat a vše musí držet v paměti. A tak několik mezičlánků, které jsou na cestě od zdroje až k mým uším, obvykle výrazně zkomolí řadu informací. Nikdy bych na základě takové osamocené informace nerozhodnul o zásahu mých agentů.

Předávání zpráv bude hlavní náplní všech agentů také v deskové hře Pošli to dál, kterou vytvořil vývojový tým pod hlavičkou společnosti USAopoly. V první verzi se objevila na světě už v roce 2009 pod anglickým názvem Telestrations a byla tak dobře utajená, že do češtiny se dostává až o třináct let později jako výsledek tiché pošty. A o překlad se postarala společnost REXhry, kteří si úspěšnou spolupráci vyzkoušeli na svém hitu Harry Potter: Boj o Bradavice.

Posílání slov a zpráv se ukrývá v pevné, modrobílé krabici. Uvnitř hráči najdou spoustu kreslicích sešitů, které si mezi sebe rozdají tak, aby měl každý jeden (jeho barvu určuje kroužková vazba) a ihned si ho podepíše. Ke každému bloku náleží také jeden fix. Do středu stolu připraví zásobník s hromadou karet, ale také kostku a přesýpací hodiny. Z balíčku karet dostane každý jeden exemplář.

Jeden z hráčů na začátku partie hodí kostkou. Každý z účastníků si přečte potají slovo, které je u této číslice vypsané na jejich náhodně rozdané kartě. A stejné si napíše na úvodní list svého sešitu.  Tuto stránku poté překryje následující, která znázorňuje první kolo a tím je kresli.

Podle přesýpajícího písku v hodinách mají hráči stanovený čas (šedesát vteřin) na nakreslení obrázku, který podle nich co nejlépe vystihuje slovní zadání. Otočením na stránku s číslicí dva posunou snahu vpřed a podají jej soupeři po levé ruce. Na novém listu stojí pokyn Hádej! Na základě nakresleného obrázku se pokusí hráč jednoduchým pojmem pojmenovat, co se na obrázku nachází a tento výraz popsat do bubliny.

Bloček opět otočí a předají dalšímu hráči, který zase bude podle jejich slova kreslit. Takto se posouvá sešit kolem stolu až do chvíle, kdy se vrátí jeho původnímu majiteli. Ten svůj sešit pozná podle barvy kroužkové vazby, kterou si měl na začátku partie zapamatovat. Podle textu nebo kresby totiž svůj sešit téměř určitě nepozná, protože se s velkou pravděpodobností na jeho poslední straně nachází něco úplně jiného.

Na závěr kola je na čase bodovat. Rozdávat body bude ten, kdo zapsal původní slovo a on sám dostane odměnu pouze v případě, že se jeho informace nikde v překladu neztratila. Za sebe pak rozdá další dva body – jeden za nejzábavnější obrázek a druhý za nejzábavnější tip. Toto skóre si hráči zapíšou do svého bločku a poté pokračují dalším kolem. Ten, kdo má po odehrání třech kol nejvíce bodů, se stává vítězem.

Ale ve hře Pošli to dál není tak docela vítězů a poražených. Hlavní odměnou tu totiž je zážitek při odhalování výsledků této kreslicí tiché pošty. Procházení série obrázků, která mají jasně daný slovní výchozí bod, je občas opravdu k popukání. Čím dále od zadání, tím větší je pravděpodobnost, že výsledkem bude něco úplně jiného.

Přesto se může snadno stát i to, že některý z hráčů opravdu uhodne. Hodně to závisí na schopnostech kreslení a na fantazii hráčů, kteří se partie účastní. Ale není to zase tak pravděpodobné, protože většinou se najde některý spojovací článek, který nenaváže fakticky správně. Někdy je jasné, že lze navazovat dobře, například u slova knihovna, ale volnost je často zajímavá, například u zadání měnit pneumatiku.

Stěžejním prvkem celé hry je kreslení. To posouvá klasickou hru tiché pošty dál, navíc hráči postupně nejen kreslí, ale také na základě každé postupné indicie zase hádají a potom zase kreslí už podle této pozměněné informace.

Kreslení ale není doména pro každého hráče, a pokud někdo prostě není dobrým tvůrcem obrázků, nemusí mu být pro partii Pošli to dál. Současně ale také platí, že ve hře vůbec nezávisí na schopnosti kreslit, ale především na fantazii a schopnosti vymyslet nápovědu podle slovního pojmu.

Bodování je v této hře tak trochu do počtu. Není totiž vlastně moc potřeba, protože hra není o soupeření ani o výhře. Pokud ale hráči potřebují mít ten pocit, že proti sobě bojují o triumf v partii, je tu možnost, jak skórovat. V pravidlech jsou dokonce dvě varianty, které vždy hodnotí kvalitu předání informace a schopnost ji uhodnout. A i když dává rozdávání bodů smysl, budeme si stát za tím, že v této hře na body velmi rychle zapomenete a budete si užívat a bavit se tím, co se ztratí v překladu.

Hra je velmi rychlá, a to nejen svým průběhem, kdy pokud nekladete velký důraz na bodování a hledání vítězem, jedno kolo rámuje celou partii. A ta pak trvá podle počtu hráčů klidně jen čtvrt hodiny.  Čím více účastníků, tím více návazností v kreslení a hádání. A tím dříve hráči zapomenou na to, že nechtějí kreslit a zvládnou se trochu odvázat.

Ale zážitek opravdu na počtu účastníků závisí. Čím více jich bude, tím lépe a maximální hranice je stanovena na osm. Vliv počtu je tu proto, že s navyšujícím se množstvím soupeřů se prodlužuje také cesta, kterou každý sešit absolvuje a díky tomu se také výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že se něco špatného stane.

V nabídce je i druhá varianta, ve které jde o to udržet co nejvíce konzistenci informace. I zde hráč ale musí dobře odhadnout myšlení svého souseda a zisk bodu tak není závislý tolik na schopnostech toho, komu jde o body, ale toho před ním, jak dobře uměl dedukovat nebo kreslit. Přesto je chytrá bodovací podmínka, že kreslič ostane bod, pokud hadačův tip je shodný s předlohou (tedy předchozím psaným pojmem).

Zpracování je výtečné a promyšlené. Především se naše chvála týká bločků, které mají ve spodní části číselná ouška. Ta udržují stále přehled hráče, že má vše otočeno správě a že se nachází na stránce, která se jej týká.

Pošli to dál je chytrá variace na tichou poštu a nijak se tím netají, protože odkaz na slavnou ústní hru najdete hned na víku. Důvodem k jejímu pořízení je ale spousta zajímavých témat, chytře vymyšlené bločky a především překlopení celé zábavy ze slovní říše do té kreslící. A tam se může ztratit té informace ještě o pořádný kus víc. Právě proto je Pošli to dál hlavně legrací, takže pokud se rádi smějete, pak byste neměli váhat.

Pošli to dál je takovou kreslicí štafetou a k tomu ještě hrou, protože vaše schopnosti sdělit informaci obrázkem jsou bodovány. Ale o body by tady vůbec nemělo jít, protože mnohem důležitější je zážitek a zábava z předávání informací mezi hráči. Obtížnost karet se různí, a právě proto je mnohem lepší si prostě užít legraci než se snažit hodnotit kresby a jejich vtipnost. Pošli to dál je aktivitou, která vás skvěle pobaví, i když nebudete hledat u stolu vítěze. Ale pokud náhodou chcete, aby někdo opravdu nakonec vyhrál, pak vám nikdo nebrání a bodovací principy dávají smysl.
+ spousta témat
+ kreslení
+ dvě varianty bodování