Recenze: Přines si svou knihu – čtení mezi řádky

prines-svou-knihu-01

Pokud by byl kmotrem vašeho psa George R. R. Martin, neměli byste mít strach jen o jeho život a držet ho dál od všech svateb. Především byste měli mít strach ze jména, které mu dá. Mohlo by to být třeba jméno Tlustý Tom.

U Doktora Darmobádala. Tak by se mohl jmenovat řetězec restaurací rychlého občerstvení, pokud byste se nacházeli ve světě knihy O dívce, která obeplula Čarozem v lodi vlastní výroby. Ale spisovatelka Catherynn M. Valenteová neznala karetní hru Přines si svou knihu, která podobné situace přináší. Opravdu jednoduchý nápad měl v roce 2015 Matthew Moore. Všichni máme doma nějaké knihy, časopisy a noviny a ty jsou plné potenciálních možností. Hra vyšla pod logem společnosti Gamewright a do češtiny ji o dva roky později přináší firma MindOK.

Krabička má jasnou knižní tématiku, o tom není žádných pochyb. A to nemusíte vlastnit knihy Hudební vědy či Řecké umění, ale nejspíš alespoň jednu z těch uvedených na víku doma najdete. Ale ono vlastně je úplně jedno, jaké knihy nebo jiné tiskoviny doma máte. Každý z hráčů a účastníků partie si totiž opravdu musí vzít nějakou svoji oblíbenou knihu nebo jakoukoliv jinou (klidně kuchařku). Položí ji před sebe. Mezi sebe pak hráči položí zamíchaný balíček stovky karet (každá se dvěma zadáními) a přesýpací hodiny.

prines-svou-knihu-05

Jeden z účastníků na sebe vezme roli rozhodčího a odhalí horní kartu z hromádky. Podívá se na ni, vybere jedno ze dvou možných témat a přečte zadání spoluhráčům. Od té chvíle se všichni současně snaží najít nejvtipnější a nejzajímavější text, který by se hodil jako odpověď k zadání. Tím může být třeba Řádek ze životopisu sportovce. Žádná správná odpověď neexistuje, jen lepší a horší. Může to být jedno slovo nebo klidně celá věta, vše závisí na hráčích.

Když někdo z účastníků najde vhodná slova, ohlásí to ostatním a otočí přesýpací hodiny. Jeho rivalové pak mají ještě chvilku k tomu, aby našli něco vhodného ve svém textu. Jednotliví hráči přečtou zvolená slova nebo věty a rozhodčí pouze poslouchá. Právě jeho úkolem pak je nestranně vyhodnotit vítěze a tím určit hráče, který jako odměnu získá kartu. V tu chvíli se stává rozhodčím někdo jiný. Co je ale zásadní zvrat – hráči předají svoji knihu sousedovi! Ten, kdo jako první nasbírá pět karet za vyhraná kola, se stává vítězem.

Přines si svou knihu je zcela pochopitelně velmi jednoduchá zábava pro všechny knihomoly, ale také pro všechny milovníky legrace. U hry si užijete zajímavou zábavu listování v knihách. U hraní karetní hry byste to tak nějak nečekali, a pokud by šel poblíž nějaký náhodný kolemjdoucí, bude se asi hodně divit. I navzdory tématu ale hra není vhodná do knihovny, protože partii provází výkřiky a smích.

prines-svou-knihu-07

Základní pravidla nejsou vůbec jediná, podle kterých lze hrát. A to je dobře, protože se základní verzí máme trochu problém: role rozhodčího znamená, že hráč může především v pozdější fázi rozhodovat tak, aby kolo přisoudil tomu, kdo neohrožuje jeho šance na výhru. Všichni zúčastnění mohou ale o vítězi hlasovat nebo může rozhodovat vždy ten z hráčů, kdo dokončí hledání úryvku jako poslední.

Předávání knih je legrace. Pokud si hráči opravdu donesli svoje vlastní knihy, pak se vám díky tomuto momentu dostanou do ruky úplně jiné texty, které vás mohou zaujmout. Jedná se o aktivitu k průzkumu knih, ale současně to také minimalizuje výhodu. Cizí knihu totiž s největší pravděpodobností neznáte, a tedy nevíte kde hledat nějakou odpověď.

Témata jsou někdy více a jindy méně bláznivá. Budete tak hledat název rostliny, prohlášení sportovce po vítězném závodě nebo pokyn režiséra divadelní komedie. Každá kniha nabízí úplně jiné řešení. Karet je stovka, to znamená dvě stovky zadání. Ale i při opakovaném průchodu balíčkem budete nejspíš mít jiné knihy. A díky tomu je možné Přines si svou knihu hrát prakticky nekonečně a to bez jakéhokoliv výrazného vlivu na znovuhratelnost. A to je skvělé!

prines-svou-knihu-09

Zpracování je vyřešeno moc pěkně. Krabice má odklápěcí víko, na které zevnitř můžete hrát tituly knih, se kterými jste hráli. Tím se z vaší kopie stane unikát a současně tím trochu pomůžete paměti, když budete vzpomínat na hraní.

Jediným opravdovým problémem je délka partie. Ta se obvykle pohybuje kolem třiceti minut, ale pokud jsou hledání dlouhá, pak se partie může přiblížit i dvojnásobku. To ale spíš výjimečně, obvykle vše plyne tak, jak má.

Jedná se o vynikající party hru, tedy pokud si na takové akce s sebou berete knihu. Pokud ano, pak vás čeká velmi humorný zážitek. Podle oficiálních pravidel se hraje s maximálním počtem osmi hráčů, ale varianty počítají i s vyšším obsazením. Stačí, aby každý měl knihu. A čím víc hráčů se účastní, tím lepší je vyhodnocení kola hlasováním. Právě proto je také zážitek nejlepší ve vyšších počtech, tedy ne v minimálních třech. Čtyři jsou rozumné minimum a nejlépe se pobavíte až od pěti. Hrát mohou i děti, pokud umí rychle číst.

prines-svou-knihu-12

Přines si svou knihu je party hra, která je pokaždé úplně jiná! To je ten hlavní parametr, který ji odlišuje od veškeré konkurence. Znovuhratelnost je ohromná, a pokud vás bude neustále listování bavit, tak vás nejspíš nikdy nemusí omrzet. Zadání jsou vtipná a podporují zajímavé odpovědi. Přesto je trochu škoda, že zadání není víc, aby přinesly ještě další zábavné situace. Ale to je opravdu jen proto, abychom našli nedostatek na jinak výborné hře. Přines si svou knihu je skvělá zábava, pokud u vašeho stolu sedí více hráčů.

AutorMatthew Moore
IlustraceLuke Nalker, TANSAN Inc.
Vydavatel(Self-Published), Gamewright, MINDOK, Noris Spiele, Scholastic Entertainment Inc., 株式会社ケンビル (KenBill)
Počet hráčů3 - 8
(5 voters)
KategorieCard Game, Humor, Party Game
MechanismyHand Management, Player Judge, Simultaneous Action Selection
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Theme: Books / Libraries
Alternativní názvyPřines si svou knihu, みんなで本をもちよって

Přines si svou knihu je karetní hra, ve které budete hledat odpovědi na otázky v knihách. Ale nemusíte k tomu být ani nějaký knihomol, protože stačí klidně nějaké noviny nebo sešit s recepty. Tištěným slovům se nikdo nevyhne, takže pokaždé budete mít s čím hrát. Tahle ohromná univerzálnost je největší zbraní této hry, která je vtipná, jednoduchá a navíc nabízí hned několik variant. Přines si svou knihu je výbornou karetní party hrou, kterou nelze jinak než chválit za ohromnou porci zábavy!

+ nedozírná variabilita
+ zábavné odpovědi
+ více variant vyhodnocení