Recenze: Project Pandora Grim Cargo

Project Pandora: Grim Cargo - balení

Záznam jediného přeživšího Petera Liarse, datum 24. Srpna 2321, na palubě záchranného modulu Trigon XII: Základna vypadala na první pohled opuštěně a naše mise se zdála až příliš jednoduchá. Náš tým se rozdělil na dvě skupiny, jedna měla za úkol zabezpečit únikovou cestu, druhá vstoupila do nitra cizácké základny. Všude leželi mrtví a vypadalo to, že se zde odehrála krvavá bitva. Ta pravá měla ale teprve nadejít.

Jakmile jsme se s výsadkem dostali k centrální konzoli a začali načítat data, těla najednou ožila. Krysy objevily nějaký způsob, jakým mohly na určitou dobu předstírat smrt. Poté už to byl masakr. Za svůj život vděčím odvaze jednoho z mých bojovníků, který se odvážně vrhnul vpřed. Běžel jsem mu v patách, ale těsně před vzduchovým uzávěrem na nás čekala spoušť po druhé polovině týmu. A s ní také tři krysáci. Dva jsme stačili sundat první ránou, ale třetí se na nás vrhnul. A vybral si mého kolegu. Narval jsem mu dýku až po rukojeť do zad, ale už bylo pozdě. Loď je ztracena a já vysílám tuto zprávu pro případ, že by nouzový maják mojí lodi nezachytil nikdo dřív, než mi dojde kyslík..

Tak takhle nějak to vypadá ve hře Project Pandora: Grim Cargo, ve které proti sobě stanou dvě strany nekonečného konfliktu. Lidský výsadek a zdánlivě nekonečný příliv krysích jednotek. Všechno to má na svědomí autor Jake Thornton, grafiku pak Roberto Cirillo, Bob Naismith, Stef Kopinski a Tears of Envy. Pandora už není sice nějakým nováčkem, protože pochází z roku 2012, ale společnost Mantic Games si i díky ní udělala jméno. Možná znáte tuto firmu také zásluhou jejího skvělého DreadBallu.

Project Pandora: Grim Cargo - připravená hra

Hru dostanete v krabičce z tenčího materiálu, na jejímž víku je výjev z jedné bitvy. Krysí nepřátelé se blíží na lidské jednotky ze všech stran a jejich vyceněné zuby vzbuzují opravdový strach.. Naštěstí jim rychle unikneme, když odložíme víko stranou a podíváme se dovnitř. Tam na nás čeká stejná černobílá kresba na brožurce s pravidly.

To nejdůležitější je ale o patro níž. Jsou zde kartonové komponenty chodeb a akčních žetonů pro obě strany. Navíc nechybí ani nějaké ty předměty a objekty, které vám vaše zážitky na stanici pořádně obohatí.

Ale abyste měli nějakou tu kůži, do které se budete vžívat, čekají na vás dva větší pytlíky s překvapením. To bude mnohem větší pro hráče, kteří nemají žádné zkušenosti s modelářstvím (třeba jako my). Postavičky obou stran si musíte nejdříve slepit (a případně namalovat), než budete moci hrát.

Naštěstí nemusíte hned dokompletovat všechny, protože pro úvodní scénář to nebudete potřebovat. Lepení sice podle manuálu je jednoduché, ale protože nikde nenajdete obrázky jednotek, musíte se spolehnout na svoje vizuální cítění. To je o to důležitější, že mezi jednotlivým jednotkami jsou rozdíly v rychlosti a životech.

Každou partii pak připravíte jednoduše podle scénáře. Těch je v brožurce celkem šest a zabaví vás na poměrně dost dlouhou dobu. Ten úvodní pak představuje spíš seznámení a je provedený ve formě jakéhosi mariňáckého tréninku s virtuálními nepřáteli. Hráči si samozřejmě musí rozdělit mezi sebe strany, za které budou hrát a spolu s nimi jednotky a také akční žetony.

Právě ty jsou nejdůležitějším hybným prvkem celé partie. Na začátku každého kola si vyberete, jestli chcete svými jednotkami hýbat, střílet nebo provádět nějakou speciální akci. Každá strana má svoji specifickou sestavu žetonů. Po jejich aktivaci ale dílek musíte odložit stranou a vzít si jej můžete zpět pouze tak, že se vzdáte jednoho celého svého kola.

Project Pandora: Grim Cargo - rozehraná hra

Každý scénář představuje svoji vlastní zápletku i cílovou podmínku. Do finále se ale vždy dostanete za pomoci střílení a boje, které jsou oba vyhodnocované s pomocí kostek. A to velmi dobře známým párováním, ve kterém útočník i obránce hodí kostkami podle svých dovedností, seřadí je od nejvyššího k nejnižšímu a postupně tyto páry porovnávají. Každý může znamenat zásah nebo podařený úhybný manévr.

Ve hře jsou ale samozřejmě mnohé bonusy a naopak tresty, které vám s hodnotami pohybují. Například zranění, překážka nebo poloha terče vám snižuje účinnost. Ale jsou zde samozřejmě i další vlivy, se kterými musíte počítat. Pro střelbu je důležitá viditelnost cíle, pro boj nablízko pak brnění, převaha soupeře nebo směr, kterým jste byli napadeni. Z některých bojů můžete i vycouvat, pokud budete šikovní.

A protože jsou krysy vychytralé a zrádné, mohou proti lidem používat několik nepříjemných zbraní. První a důležitou je temnota, v níž toho lidé moc nevidí a přináší jim to další nevýhody v obou typech bojů. Navíc pokud zabijete člena rasy Veer-myn (je možné, že jsme vám dosud ještě neprozradili její jméno?) ve tmě, může se vrátit v dalších kolech jako posila. No a pak je tu toxické zamoření, v jehož prostředí krysy normálně žijí, zatímco lidem kazí jejich obranyschopnost. Samozřejmě s oběma nástrahami lze bojovat, pokud na to máte dostatek času.

Ve hře jsou i speciální zbraně a další možnosti, které není třeba rozebírat. Ty si určitě mnohem více vychutnáte v případě, že se do světa Pandory podíváte blíže. Ale samotný herní mechanismus není nijak výjimečný nebo objevný. To, o co v této hře jde v první řadě, jsou scénáře, které vás povedou bitevní vřavou mezi rasou lidí a krysáků.

Ty se od sebe liší nejen propojením uliček, ale také položením různých žetonů temnoty, zamoření a především krabic, které vám překáží ve střelbě. Všechny scénáře jsou velice chytře sestavené a umožňují taktickou hru z obou stran a přitom nejsou nijak přehnaně dlouhé a dohrajete je do hodiny času. Díky tomu je Project Pandora: Grim Cargo překvapivě přístupnou hrou s miniaturami.

Partie jsou velice vyrovnané a díky kostkovým soubojům také napínavé. Každá z nich má jiné cílové podmínky a to přesto, že vždy zahrnují nějaké to střílení v průběhu. Ostatně pohyb jednotek není nijak tajný, čehož jste si už určitě všimli. V takovéto moderní válce prostě všichni už mají nějaké ty pohybové senzory.

Project Pandora: Grim Cargo - žetony

A přesto tu máte skvělou možnost jako lidský hráč reagovat na pohyb soupeře v jeho tahu. Hráč Veer-myn má naopak možnost využít schopnost skupinového chování krys (scurry) a zaútočit z dálky rovnou trojicí postaviček. Takových žetonů mají obě strany omezený počet a proto i s nimi musí šetřit.

Postupné používání akčních žetonů je jasným způsobem, jak hráče omezovat v jeho akcích. Nesmíte přemýšlet pouze o tom, co uděláte v tomto tahu, ale je nutné uvažovat alespoň trochu dopředu. Jinak se můžete s vítězstvím rozloučit.

Project Pandora: Grim Cargo představuje jednodušší bojovou hru s miniaturami, kterou vám obohatí nějaké ty čtverečkované destičky s prostředím. Především se ale jedná o příjemný vstupní můstek do světa takovýchto her. Anglická pravidla pro vás ale nesmí představovat nepřekonatelnou překážku, protože budete potřebovat cizí jazyk i k popisovaným scénářům. Hra obsahuje náhodný souboj, který ale řazením kostek vyvažuje náhodu na únosnou úroveň a především udržuje neustálé napětí a nejistotu o obou hráčů.

AutorJake Thornton
IlustraceTears of Envy
VydavatelMantic Games
Počet hráčů2 - 2
KategorieExploration, Fighting, Miniatures, Science Fiction
MechanismyDice Rolling, Modular Board
RodinaPlayers: Two-Player Only Games

Recenze: Project Pandora Grim Cargo
Project Pandora: Grim Cargo je jednoduchou hrou s miniaturami, kterou zvládnou i začátečníci. Hráči při plánování pohybu svých figurek využívají akční žetony, které nemohou znovu použít, dokud si nevezmou všechny spotřebované zpět za cenu jednoho vynechaného kola. Hra obsahuje klasické prvky střelby, akce, boje na blízko a skrývání za překážky. Boj řešíte za pomoci kostek, které se párují mezi útokem a obranou. Každá rasa má svoje výhody a nevýhody stejně jako různé druhy postav. Ale není jednoduché je slepit dohromady, protože nikde nenajdete předlohu a slepené postavičky pak skladujete v otevřené a tenké krabici. Project Pandora: Grim Cargo je ale velice podařenou hrou, která potěší každého zájemce o souboje dvou znepřátelených frakcí ve sci-fi světě.

+ jednoduchá hra s miniaturami
+ taktické hraní žetonů
+ scénáře