Recenze: Rex Final Days of an Empire

Rex: Final Days of an Empire - balení

Vítejte v městě Mecatol. Místě, kde slovo má váhu pouze, pokud je řečené bez postranních úmyslů a zrádných plánů. Taková slova mají větší cenu než zlato. To si uvědomuje i Zgarb, který se právě nachází v městské knihovně a čeká na smluvenou schůzku se zástupcem z Federace Sol. Jeho bledé tváře sem, do místa, kde panuje neustálé šero a ticho, dobře zapadaly. Měl rád knihovny. Rád v nich dojednával ty důležité věci, protože tam kde je ticho, nikdo neposlouchá.

Tato budova se nachází v distriktu Quarters of the Nobility, jehož štíty jsou ještě stále aktivní. Nemusel se tak bát ani ve chvíli, kdy by vyslance druhé strany rozzlobil. Byl to od něj strategický a chytrý tah a jeho protivník to věděl. Budou muset dospět k nějaké dohodě, protože aliance Jol-Narů s Lazaxy se vymyká kontrole. Nad hlavou uslyšel hluk od motorů přistávající lodě a věděl, že návštěva je tady. Znovu si utřídil myšlenky. Vyjednávání, ne boj, je hlavní součástí vítězství..

Nyní vás obklopuje svět Twilight Imperium. Nesnažte se srovnat obraz či zvuk, teď vysílání řídí rasy mnohem silnější než je ta naše. My v redakci dnes plníme roli kanálu, přes který budou bojovníci jednotlivých rodů promlouvat a snažit se vás přesvědčit o svých dobrých úmyslech a důvodech, proč byste se měli přidat do jejich řad.

Rex: Final Days of an Empire - připravená hra

Poslední dny Impéria nadešly. Proroctví se naplňuje a vy do tohoto boje můžete zasáhnout díky deskové hře Rex: Final Days of an Empire. Desková hra pochází z produkce společnosti Fantasy Flight Games a vytvořili ji společně dva autoři. Jeden z nejslavnějších autorů her současnosti, Corey Konieczka (Battlestar Galactica, Gears of War, Mansions of Madness) a s ním také John Goodenough (Talisman, připravovaný Relic).

Ve skutečnosti však Rex vychází z konceptu mnohem starší hry s názvem Dune na motivy slavného románu Franka Herberta a odehrávající se v tolik milovaném vesmíru plném koření. Společnost Fantasy Flight Games měla v plánu vydat novou verzi této oblíbené hry, stejně jako vydává letos také reimaginaci (tedy nové vydání s úpravou pravidel a principů) dalších klasik Merchant of Venus a Android: Netrunner. Jenže se nedohodla s vlastníky práv na licenci Dune, proto zasadila novou hru do jiného světa. Zkušení harcovníci Duny však stále poznají ve schopnostech ras i ve hře mnohé důvěrné známé prvky, například bouře je zde nahrazená lodí bombardující část města.

Rexe najdete v čtvercové krabici, která se svými rozměry nijak nevymyká obvyklé velikosti. Krabice tedy snadno zapadne mezi ostatní ve sbírce, ale dávejte pozor – nedávejte ji příliš hluboko, protože ji budete často vytahovat! Od ostatních ji poznáte snadno díky žluto-oranžovému barevnému schématu, které doslova září.

Na víku najdete ilustraci představující rasy, ale všechno důležité na vás čeká uvnitř. Nejdůležitější je samozřejmě herní plán, který představuje město Mecatol. Jeho siluetu vidíte na pozadí, ale ze všeho vystupují především kruhy (je jich 28) označující důležité lokace pospojované čarami. Na jeho pravé straně je pak trocha místa pro některé balíčky a žetony vlivu. V pravém horním rohu má každá rasa malý hřbitov určený pro jejich padlé bojovníky.

Kromě mapy jsou zde ještě další dvě komponenty větších rozměrů. V první řadě to jsou listy schopností jednotlivých ras. Je jich tolik, kolik je národů ve hře Rex, tedy šest. Na každé z nich jsou uvedeny nejen speciální schopnosti tohoto národa, ale především specifická příprava – jednotlivé rasy dostávají do začátku jinou výbavu. A nechybí dokonce ani oblast s jedinečnou vítěznou podmínkou právě pro tyto vesmírné lidi.

Poslední velkou součástkou jsou bojové desky, které jsou v krabici dvě, a musíte si je sestavit. Nejdřív všechny její díly musíte spolu se spoustou dalších žetonů vlivu a tajné volby posledního kola musíte vycvakat z archů pevných kartonových dílů. Teprve pak smontujete dohromady desku a otočné kolo, které vám umožní vybírat počet vojáků, které pošlete do boje. Vedle tohoto kola však vytvoříte ještě čtyři volná místa, do kterých můžete připevnit jednoho ze svých vůdců.

Rex: Final Days of an Empire - detail herního plánu

Právě tito vůdcové a také vaše bojové jednotky patří k dalším kartonovým dílkům, které jsou v zajetí archů. Spolu s nimi odsud vyjmete také velký kulatý žeton začínajícího hráče, který sdílí obrázek s krabicí Rexe a také jeden náhradní žeton pro lokaci pro menší počet soupeřů. Všechny žetony od sebe jasně a snadno rozeznáte, protože zatímco jednotky jsou šestistranné, vliv má tvar dvou překrývajících se kapek a žetony předpovědi jsou jediné opravdu kulaté.

Zbytek součástí tvoří pět balíčků karet a k nim ještě nádavkem šestice nápovědních lístků, které vám ukážou průběh kola. Pouze jedna malá hromádka je specifická pro každou rasu – hráči z ní dostanou po dvou kartách, kterými mohou označit alianci, ve které se nachází. Kartu tedy dají svým spojencům.

Největší je balíček strategických karet, které budou držet v ruce a používat právě hráči. K nim se rozměry přidávají ještě karty vlivu určující místa, kde se ve městě objeví žetony vlivu. Zbylé dvě hromádky pak patří do kategorie malých karet. Karty zrady jsou volitelnou součástí hry, ovšem mnohem důležitější a zajímavější je balíček zrádců s červenou zadní stranou. Na těchto kartách má každý z dostupných vůdců všech ras svůj portrét. A ještě jsme zapomněli na jeden balíček karet bombardování, který je tenký, ale o to důležitější.

Poslední součástí celého balení je jedna jediná figurka. O to jsou větší její rozměry, jedná se totiž o vesmírné loďstvo rasy Sol, které zničí všechno, co mu stojí v cestě. A ano, čtete dobře, toto loďstvo patří jedné z ras, která se účastní hry! Jejich figurky jsou vůči bombardování imunní a zdánlivě mají jasnou výhodu vedoucí k vítězství. Jenže zdání může klamat, jak se přesvědčíte v partii Rexe. Nic není tak, jak se zdá!

Rex je totiž plný koalicí, spolupráce, ale také zrádců, podrazů a nečekaných zvratů. Boje sice v bitvě o nadvládu nad městem Mecatol hrají roli, ale politika a vaše přesvědčovací schopnosti jsou mnohem důležitější. A přes tuto obrovskou šířku možností je ve své podstatě Rex velice jednoduchý. Tedy alespoň co se samotných pravidel týká. Samozřejmě i zde, podobně jako u jiných pokročilých her, najdete spoustu drobných vychytávek a pravidel, které ale nebudeme dopodrobna rozebírat.

Partie Rexe začíná samozřejmě tím, že si hráči připraví mezi sebe obrovský herní plán, který se nám usadil na celém redakčním stole. Potom samozřejmě nezbývá než improvizovat s tím málem prostoru, které máte a spoustu věcí holt musíte mít jinde. Každý z hráčů totiž dostane svoji kartu rasy a k ní také všechny jednotky, vůdce a karty spojenectví.

Rex: Final Days of an Empire - rozehraná hra

Jednotlivé společné balíčky karet položíte na jejich vyhrazená místa, některá pak patří mimo herní plán. Pomocí náhodné volby zvolí dva hráči startovní pozici pro flotilu, která bude hráče v průběhu partie ohrožovat.

Tím se dostáváme do závěrečné fáze přípravy, která je různá u každého hráče. Všechny rasy totiž mají svoje specifická pravidla, se kterými začínají. Takže zatímco všichni mají v podstatě pět vůdců a dvacet žetonů jednotek, každý dostane do začátku jiný počet vlivu. Bez rozdílu si ale všichni vezmou náhodně jednu strategickou kartu, a pak mohou obsadit svými jednotkami výchozí pozice. I ty má každý rod určený na své velké kartě.

Ale teprve teď přichází poslední a také nejdůležitější volba. Vybrání zrádců. Z balíčků zrádců každý z hráčů dostane do ruky čtyři velitele a jen jednoho si může ponechat. Tento muž (nebo žena) je jeho skrytý agent v nepřátelských řadách a odkryje svoji identitu, až bude čas. Nikdo z hráčů si tak nemůže být jistý loajalitou svých mužů.

Rex: Final Days of an Empire - karty

Celá partie Rexe trvá maximální osm kol. Jedná se o velmi úzký prostor, ve kterém není čas na omyly, čekání na to, co udělají soupeři nebo pomalé rozkoukávání. Každý váš tah je velice důležitý, protože dohromady jich budete mít jen osm! Opravdu! A přitom se nebudete ani na okamžik při hře nudit a budete neustále zapojeni do jejího dění, i když nebude zrovna váš tah.

Na začátku každého z osmi kol, z nichž každé se skládá ze sedmi fází, se odkryje karta balíčku vlivu. Ta obvykle určí, ve které lokalitě ve městě se objeví žetony vlivu. Ty hráči mohou získat pro sebe, pokud tam pošlou svoje jednotky. Na mapě snadno poznáte podle symbolů, na kterých místech se mohou žetony objevit. Každá lokalita navíc obsahuje další žetony, které určují speciální pravidla pro dané místo.

Po obohacení plánu o nový vliv se hráči v jednoduché akci poperou o možnost nakoupit některé karty strategie a využijí možnosti znovu rekrutovat některé svoje zemřelé jednotky. Nezáleží na tom, jestli se jedná o vůdce nebo obyčejné vojáky. Jejich nákup ale neznamená, že je mohou položit na plán, ale místo toho je vrátí do své zásoby a teprve o chvilku později je mohou vyslat do města.

V partii Rexe jsou vytvořené jednotky útvary, které není tak jednoduché rozbít. Pokud jim tedy budete pohybovat po mapě, nemůžete je rozdělovat. V každém tahu můžete posunout pouze jednu ze svých jednotek a to až o dvě políčka libovolným směrem s několika drobnými omezeními. Po pochodování vojáků konečně následuje čas na posily – hráč může vyložit jednotky za vliv na libovolné volné nebo spřátelené místo na mapě. Počet posil pak záleží na něm, ale není dobré si svoji sílu nechat příliš roztříštit. Na políčko obsazené nepřítelem je výsadek dražší a stojí rovnou dvě jednotky vlivu za jednotku.

Pokud se pohybem dostaly na jedno místo dvě různé armády, dochází nyní k boji. K tomu se jako k jedinému vrátíme o chvíli později a teď jej přeskočíme. Kolo končí tím, že hráč získá příjem vlivu z města za kontrolované lokace a letka bojových lodí Dreadnought se přesune podle odkryté karty bombardování na novou pozici, kde vyhladí všechen odpor. Jednotka se pohybuje po předem dané trase stále se zvyšujícího čísla lokací, ale o tolik, kolik udává číslo na kartě.

A teď bychom vám už mohli říct, kdo vyhraje. Ale než se k tomu dostaneme, musíme se vrátit ke dvěma nejdůležitějším částem Rexe a to je boj a diplomacie. Boj jako takový sice hru obvykle nerozhoduje sám o sobě, ale právě ve společnosti vyjednávání. Hráči totiž mohou v průběhu partie uzavírat aliance a podle toho se jim mění (ztěžují) podmínky výhry. Ovšem spolupracující rasy mohou často těžit velice dobře z kombinace svých speciálních schopností.

Rex: Final Days of an Empire - karta ras

To jsme vám ještě neřekli? Každá rasa se neliší pouze v tom, jak na plánu začíná, ale také v některých speciálních schopnostech, které mohou v průběhu partie využívat. A někdy to jsou opravdu zajímavé vlastnosti, jako třeba hráč Sol neplatí vliv za vylodění jeho jednotek na plán.

Na plánu však často bude docházet ke konfliktům, které přináší unikátní zážitky. Každá ze znesvářených stran si vezme jednu bojovou desku a na ní určí, kolik jednotek vyšle do bitvy. K tomu může přidat ještě vůdce a dvě karty – útočnou a obrannou. Všechno to se děje tajně. Soupeři pak porovnají svoje síly a schopnosti zvolených karet a hráč s větší silou se stává vítězem. Oba hráči přijdou o všechny jednotky, které poslali do bitvy, ale poražený musí zničit jednotky rovnou úplně všechny. Ve světle toho, že se bojuje o nadvládu nad částmi místa, je toto důležitá informace.

Jenže všechno může zvrátit právě zrádce, kterého jste na začátku zvolili. V případě, že jej proti vám někdo použije, můžete odhalit jeho pravou identitu a protivník si jeho bojové schopnosti nemůže započítat.

Rex: Final Days of an Empire - karty

Za normální situace může partie Rexu skončit dvěma způsoby – obsazením klíčových bodů na mapě, nebo dosažením konce osmého kola. Pokud osamocený hráč bez aliance na konci libovolného kola má pod kontrolou tři pevnosti (označené červenou hvězdou) z pěti celkových, stává se okamžitě vítězem. Spojenci musí kontrolovat víc pevností – ve dvou čtyři a ve třech dokonce všech pět. V takové situaci vyhrávají všichni členové aliance.

Na konci osmého kola vyhrává ten z protivníků, který má pod svojí kontrolou nejvíce pevností. Ale pouze v takovém případě, že některá z jiných ras není schopná uplatnit svoje speciální vítězné podmínky – například hráč za rasu Sol se stává jediným vítězem po osmém kole, pokud má pod kontrolou dvě konkrétní pevnosti.

Rex je hra neomezených možností. Svými značně volnými pravidly a hlubokým zařazením diplomacie dává hráčům obrovskou volnost v tom, jakým směrem se může každá partie ubírat. Žádná z partií nebude stejná a všechny budou plné nezapomenutelných okamžiků.

Rex: Final Days of an Empire - žetony vůdců

Zdrojem největších zážitků je navazování a porušování spojenectví. To mohou hráči dělat pouze v předepsaný okamžik ve hře (při odkrytí dané karty) a díky tomu se hra nerozbíjí neustálým dohadováním. Stejně tak vystoupení z aliance není jednoduché, protože k tomu opět potřebujete kartu dočasného příměří, a nese s sebou navíc následky vzteku opuštěných partnerů.

Většina spojenectví je tak na celou partii a rozbíjení partnerství není tak časté, proto si musíte dobře rozmyslet, s kým se vám dohodu vyplatí uzavřít. Může za to také omezený čas osmi kol, který na celou partii hráči mají.

Před hráči stojí ohromná spousta těžkých rozhodnutí. A teď nemluvíme pouze o spojenectví, které s sebou kromě výhod nesou i těžší podmínky vítězství. Pohyb jednotkami, jejich umisťování a vyhýbání se bombardovací flotile je také důležité.

Rex: Final Days of an Empire - karty

A pak je tu samozřejmě boj, plný zvratů. Může mít protivník strategické karty, které zkazí vaše plány? Kterého vůdce poslat? Silnějšího? Ale co když je to zrádce? Napětí je za každým rohem a hráč bude všechna svá rozhodnutí i jejich rozuzlení prožívat. Ale přitom chcete zachovat svoje jednotky naživu, protože za ně dostáváte body vlivu na konci kola.

Řadové jednotky ve hře nemají žádnou cenu (kromě toho, že vám přináší zisk), jsou pouze postradatelným materiálem na cestě k ovládnutí pozic. Často ztratíte velkou četu, někdy třeba i úmyslně, abyste dosáhli jiného cíle. Důležití pro vás jsou pouze vůdci, kteří dokážou výrazně pomoci při bitvě. Ještě silnější jsou ale karty strategií obrany a útoku, které vás umí různě podpořit.

Prvních několik partií Rexe vám bude připadat, jako byste objevovali nový svět. S každou partií budete nalézat větší a větší hloubku, až se začnete bát, že už se nikdy nevynoříte, abyste se nadechli. A tam dole v hloubce je atmosféra tak hustá, že budete stěží dýchat či dokonce myslet na něco jiného, než obsazení Mecatolu.

Rex: Final Days of an Empire - žetony

Každá z ras je zajímavá a zaměřená trochu jiným směrem. Speciální schopnosti jsou přehledně sepsané na kartě a bez problémů se v nich zorientujete. Navíc může zrovna váš rod mít specifické vítězné podmínky. Jejich cílem je přinutit hráče ostatních ras, aby se snažili hru ukončit dřív. To s sebou nese spoustu zajímavých a napínavých momentů.

Takže jaká má Rex vlastně negativa? Jediné výrazné je právě pomalý rozjezd. Na to, aby si hráče plně omotal kolem prstu, nestačí jedna partie. Musíte hře proniknout pod kůži a nechat jí, aby se zavrtala pod kůži také vám. Za některé rasy je těžší hrát a vyhrát, takže dejte na doporučení, která najdete v pravidlech. A pak už tu jsou pouze drobnosti: herní plán nepůsobí tak ohromujícím dojmem, jak by mohl a hodně připomíná mapu Arkham Horror (recenze) a figurku lodě musíte po každé partii rozložit, aby se vešla do krabice.

Rex je úžasně vyvážený. Každá rasa má svoje výhody, které musíte umět využívat, jinak vás bitva mocností pozře a nedá vám nejmenší šanci. Jenže i když budete prohrávat, máte stále šanci na vítězství, pokud dojednáte výhodné spojenectví. Společná vítězství i prohry při zachování prostoru pro sólisty. Neuvěřitelné se opravdu podařilo. Rex nabízí všechno, co byste od takovéto hry čekali a ještě mnohem víc! Nenechte si jej uniknout!

AutorBill Eberle, John Goodenough, Jack Kittredge, Corey Konieczka, Peter Olotka, Christian T. Petersen
IlustraceDallas Mehlhoff
VydavatelFantasy Flight Games, Edge Entertainment, Heidelberger Spieleverlag, Wargames Club Publishing
Počet hráčů3 - 6
Herní doba180
(26 voters)
KategorieFighting, Negotiation, Political, Science Fiction
MechanismyAlliances, Area Majority / Influence, Auction/Bidding, Force Commitment, Hand Management, Point to Point Movement, Team-Based Game, Variable Player Powers
RodinaGame: Twilight Imperium
Alternativní názvyRex: Die letzten Tage eines Imperiums, Rex: les Derniers Jours d'un Empire, Rex: los últimos días de un imperio, Rex: Últimos días de un imperio, Twilight Imperium Rex: Final Days of an Empire, 雷克斯: 帝國之末日

Recenze: Rex Final Days of an Empire
Rex: Final Days of an Empire je hra pro labužníky. Partie obsahuje velké množství akce skvěle skloubené s vlivem politiky a vyjednávání s ostatními. Hráči totiž v průběhu partie mohou tvořit aliance, které bojují o sdílené vítězství. Ale každý z nich se může pokusit o výhru sólo nebo v případě, že se nikomu nepodaří do konce osmého kola ovládnout dostatek pevností, některé rasy mají své specifické vítězné podmínky. Tyhle všechny podmínky zaručují velice dynamickou a proměnlivou hru. Druhou zásadní částí Rexe jsou boje, které zahrnují nejen porovnávání síly tajně naplánovaných jednotek, velitelů a karet, ale také možnost zvratů v podobě zrádců. Každý ze soupeřů má ve svých řadách někoho, kdo pracuje jako špion jiné rasy a může tak sabotovat výsledek bitvy. Při tom všem zůstává Rex jednoduchý a partie obvykle nepřesáhne dvě hodiny, což je na takto pokročilou hru pěkná hodnota. Drobné nedostatky ve zpracování vám nemohou zkazit požitek z jinak naprosto perfektně propracované deskové hry. Pokud tedy rádi pletichaříte a považujete se za náročnějšího hráče deskových her, pak je Rex úplně jasnou volbou.

+ velký důraz na aliance
+ hráči mohou vyhrát sólo i jako tým
+ každá rasa je unikátní přípravou, schopnostmi i možnostmi vítězství