Recenze: Rivalové – kličkování a sázky

rivalove-01

Sázky jsou téměř uzavřeny. Motory rámusí na startovní linii a čekají, až se světla rozsvítí a zase zhasnou. Za oponou to ale vře ještě víc. Nervózní sázkaři stále postávají u okének, sledují čísla na tabulích a všude je křik. Atmosféra houstne, závodníci pevně svírají volanty a konečně to všechno začíná.

Rivalové je desková hra, která svým názvem velmi chytře odkazuje na stejnojmenný film Rona Howarda, který vypráví o soupeření Jamese Hunta a Nikkiho Laudy. Právě se jménem druhého jmenovaného se pojí osud této hry velmi výrazně, protože její první verze vyšla už v roce 1980 (šest let poté, co poprvé spatřila svět pod názvem Tempo) a nesla hrdě jméno Nikki Lauda’s Formel 1. Jejím autorem byl tenkrát začínající (a dnes slavný) designér Wolfgang Kramer.

Později proslula pod jménem Top Race a jako námět pro vydání této novinky si ji zvolili Rob Daviau a Justin D. Jacobson, kteří ji znovu vydali. Důvod byl jasný – už 20 let byla hra nedostupná a tak pod záštitou společnosti IELLO (a Restoration Games) vyšla v novém kabátě a dostává se i na české pulty díky firmě MindOK.

rivalove-07

Na víku docela velké krabice vidíme formule i jednoho závodníka v červené helmě, stylově v barvách Ferrari. Uvnitř na hráče čeká oboustranný plán se zakroucenou tratí, vyberou si jednu z nich a položí mapu do středu stolu a na startovní rošt rozloží náhodně sadu všech šesti formulí (bez ohledu na počet účastníků). Jednotliví hráči dostanou pouze papírový list pro zápis voleb a bodů a rozdají mezi sebe kompletní sadu hracích karet. Stranou zatím připraví destičky schopností a karty nejvyšší rychlosti různých barev.

Ještě před začátkem závodu totiž hráči budou mezi sebou bojovat o barvu vozu, ale především o jednu z dostupných dovedností. V několika kolech proběhne aukce, ve které hráči vyloží jednu z karet a tím nabídnou částku v milionech. Ten, kdo jich nabídne nejvíce, získá destičku schopnosti, kartu pilota, nejvyšší rychlosti 8 a také kontrolu nad vozem stejné barvy.

Jakmile jsou všechny vozy rozděleny tak, aby každý měl pod kontrolou alespoň jeden, hráči si poznamenají na list investované finanční prostředky. Poté už všichni upřou svoji pozornost k závodní trati a také kartám, které mají v ruce. Na každé z nich (a jsou to ty stejné, které používali k dražbě závodníků) je až šest očíslovaných linií, které barvami odpovídají monopostům.

rivalove-03

Hráč tedy ve svém tahu jednoduše použije jednu ze svých karet v ruce a posune všechny formule právě o tolik polí, kolik mu pro danou barvu předepisuje jeho karta. Po trase se ale formule pohybují čistě na základě závodníkova uvážení – mohou měnit dráhy, předjíždět, ale musí se neustále posouvat vpřed (nikdy do strany). Z taktického hlediska je důležitá možnost některý z vozů zablokovat a navést jej tak, že už nemá kam pokračovat kupředu. V takovém případě nevyužité body pohybu propadají.

Na plánu jsou tři barevné linii označující moment, kdy je třeba vsadit si na vítěze. Hráčům tedy jde nejen o vítězství jejich vozů, ale mohou si současně zachránit finanční stav stáje i dobrými sázkami. Ty mohou dělat nejen na svoje jezdce, ale klidně i na cizí. Na své kartičce tajně zaškrtnou svůj tip. Tak bitva o pozice pokračuje až do chvíle, kdy do cíle dojedou všechny vozy (nebo se už nemoou pohybovat). Hráči odhalí svoje tipy, získají finanční prémie nejen za úspěšné sázky, ale i za pozice monopostů. Od nich ale musí odečíst náklady na pořízení vozů z počáteční aukce. Teprve po tomto výpočtu je jasné, který z hráčů vydělal nejvíce financí a stává se tedy vítězem.

rivalove-10

Rivalové je závodní hra, která bojuje hned na několika frontách. Ty jsou ale tak propojené, že se v nich ukazuje opravdové designérské mistrovství. Hráči totiž musí už od začátku pečlivě zvažovat svoji taktiku a plány do závodu. Podle toho volí nejen samotnou kartu dovednosti (což ještě neznamená, že ji opravdu získají), ale také se mohou zaměřit více na týmovou taktiku nebo na jednotlivce.

Je zajímavé, že karty použité pro aukci nejsou odhozeny, ale jejich majitelé si je vezmou zpět. Ona celá aukce je taková zajímavá a její pravidla jsou překvapivě komplexní. Na druhou stranu není vůbec divu, protože už v tuto chvíli se ve velké míře rozhodují šance na vítězství. Kromě schopností jsou v ten okamžik známé také startovní pozice a i ty mají důležitý význam.

Naštěstí ale přesto hra nezapomíná, že je v první řadě závodní, což je dobře. Hráči opravdu pohybují formulemi vpřed na základě svých zahraných karet a mají pocit, že snaží protlačit kupředu právě toho svého koně. Mohou k tomu používat číselnou výzbroj na kartách, ale také svoje taktické schopnosti a podrazy.

rivalove-16

Nikdy ale nemůžete vědět, co si na vás nachystají v příštím tahu soupeři. A právě tím se dostáváme k sázkám. Jedná se z velké části o odhad nebo zbožné přání, které ale současně máte šanci dále ovlivňovat. I když si tedy nevsadíte na svůj vůz, naopak se vám rozšíří řada závodníků, které se snažíte mít vepředu. To může opět přinést zisk nebo ztrátu.

Teprve na konci partie se ukáže to přímo magické propojení všeho. Finance z jedné části prostě nestačí. Musíte mít dostatečný zisk ze sázek i z umístění, ale při tom potřebujete také zachovat náklady na nákup závodníků ze začátku partie co nejnižší. Pouze tak můžete být nejvíce v plusu.

Karty zaručují, že náhoda není zase tak výrazná. Hráči mají každý ve své zásobě jednu osmičkovou kartu, zbytek je náhodně rozdaný. Přesto jsou síly vždy rozumně vyrovnané – v tahu se pohybuje řada formulí a na kartách jsou i žolíkové (bílé) řádky, které lze nahradit libovolnou barvou, jež se na kartě vůbec nenachází. Dovednosti pak pochopitelně porušují základní pravidla hry, ale jsou silné a při správném používání umí pořádně zamíchat vývojem.

rivalove-15

Ten je ale překvapivě rychlý. To proto, že na hráče čeká pouze jeden okruh na mapě, po které se pohybují vozy poměrně vysokou rychlostí. A tak včetně nerozhodné aukce na začátku se hráči udrží ve vynikajících číslech sousedících s třiceti minutami. Ve hře je vždy plný počet vozů i pohybových karet, takže partie se s více účastníky nijak výrazně neprodlouží. Ani manévrovací zážitky nejsou jiné, což je oproti ostatním závodním hrám neskutečná výhoda.

Nová verze dostala do vínku také láskyplné zpracování. Těšit se tak můžete na krásné plastové formule, výborné dvě závodní tratě a parádně přehledné karty. Z hlediska zpracování není co vytknout, protože i samotná pravidla obsahují hromadu příkladů, abyste náhodou zbytečně neudělali při hraní takto jednoduché hry chybu. Na jejich konci se zájemci dočtou i o jednodušší variantě, kterou zvládnou i děti začínající školní docházku. Jinak počítejte s minimálním věkem osmi let, který je opravdu nezbytný.

rivalove-21

Rivalové jsou naprosto unikátní závodní hrou, která si bez jakýchkoliv pochyb zasloužila novou verzi. Hra, na kterou svět zdánlivě na dvacet let zapomenul, se vrací a my věříme, že se opět bude vyjímat na vrcholu slávy. Je totiž krásným mixem, u kterého se sejdou všichni. Je to hra pro začátečníky, ale i pro zkušené. Pokud máte rádi závodění, pak Rivalové jsou pro vás povinností!

AutorRob Daviau, Justin D. Jacobson, Wolfgang Kramer
IlustraceTavis Coburn, Michael Crampton, Jason Taylor
VydavatelRestoration Games, 2 Pionki, Devir, Fabrika Igr, GoKids 玩樂小子, Goliath Games, Happy Baobab, Hobby Japan, IELLO, Mancalamaro, MEBO Games, MINDOK, Portal Games, Reflexshop, Siam Board Games, Zito! Ώρα για παιχνίδι
Herní doba40
(19 voters)
KategorieRacing, Sports
MechanismyAuction/Bidding, Betting and Bluffing, Hand Management, Moving Multiple Units, Player Elimination, Predictive Bid, Track Movement, Variable Player Powers
RozšířeníDownforce: Civilized Promo, Downforce: Danger Circuit, Downforce: Diamond Edition Driver Powers cards, Downforce: Lucky Promo Card, Downforce: Wild Ride
RodinaDigital Implementations: Board Game Arena, Game: Downforce, Series: Auto Racing card system (Wolfgang Kramer), Sports: Auto Racing, Sports: Formula 1
Alternativní názvyBolidy, Rivalové, Формула скорости, นักซิ่งสายฟ้า, ダウンフォース, 玩命賽道, 다운포스

Recenze: Rivalové – kličkování a sázky
Rivalové jsou hrou, která do opravdového závodění o první příčku přidává ještě navíc sázky a aukce. To všechno ale dělá tak elegantně, že zůstává nádherně jednoduchá, rychlá a přístupná úplně pro všechny. Hráči musí přemýšlet takticky nejen při pohybu, ale i v ostatních fázích. Rivalové jsou novinka, která jednoduše učaruje všem, kdo chtějí být na cílové pásce první!

+ propojení jednotlivých prvků hry
+ aukce má velké důsledky
+ karty schopností