Recenze: Roční doby – jaro, léto, podzim, zima

Na jaře všude voní květinky, ale naši nepřátelé jsou nejvíce hladoví. Proto se snažíme zůstávat v norách a do okolí vycházíme jen v noci, povídá malým liščatům jejich tatínek jménem Tichošlápek. A malá ocasatá štěňata z něj nemohly spustit svoje vykulená očička. Hltaly jeho každé slovo, jako by mělo být poslední.

Takhle jim vyprávěl každý den před usnutím. Jednou o jaře, pak o létě, o podzimu a zimě. Ale ne jenom nějaké nudné poučky, u kterých rychle usnou, ale dobrodružství, které zažil. Víte například, že Tichošlápek jednou potkal hladového medvěda?

Roční doby jsou námětem deskové hry od společnosti Granna. Podobně jako již dříve recenzované hry Hádanky Dráčka Fráčka (recenze) a Figuráčci (recenze), i Roční doby patří do pohádek vyprávěných pohádkovou postavou Dráčkem Fráčkem. Tenhle příběh se řadí mezi ty první, protože vznikl v roce 2005. S ilustracemi Dráčkovi Fráčkovi pomohla Elzbieta Gaudasińska, do češtiny převedl legrační říkanku Milan Bronclík.

Krabička je opět nízká a snadno přenosná. Na víku najdete jasný náznak, že se podíváte nejen na sníh, ale i padající listí nebo kvetoucí kytičky. Počtu ročních období odpovídá také množství plánů pro jednotlivé hráče. Jsou tedy čtyři – pro každé roční období jeden, s mnoha obrázky různých věcí, které potkáte.

Tyto plány jsou uchyceny v tenkých kartonových aršících, podobně jako další předměty nutné k hraní: čtvery brýle a především také nejrůznější předměty z tvrdého kartonu. Právě jejich tvary si dobře prohlédněte, protože je budete potřebovat k hraní znát. Úplně na dně se schovává také balíček schoulených a smotaných gumiček. K čemu? No přece, aby vám brýle při hře držely na nose!

Jednotlivé brýle zobrazují roční období tak, jak jdou po sobě. Ale neuvidíte přes ně modře, oranžově nebo zeleně, jak by odpovídalo vidění daného času roku. Neuvidíte totiž přes ně vůbec. Už z toho pomalu začíná být zřejmé, že Roční doby se zařadí do rubriky hmatových her po bok Zajíce v pytli (recenze) nebo Slepé báby (recenze).

Podle úrovně hráčů si pak můžete vybrat jednu ze tří her. První a nejjednodušší z nich má spíše formu jakési hádanky a skládačky pro jednoho. V nich musí dítě zvládnout vylosovaný předmět pojmenovat a zařadit jej na odpovídající hrací desku. Pokud se mu podaří najít všechny správné předměty pro dané roční období a popsat všechno, co se díky tomu předmětu na obrázku děje, můžete ho pochválit.

Jakmile jste už v poznávání ročních období trochu pokročili, můžete přikročit k prvnímu soutěžnímu hraní Ročních dob. Každý malý hráč dostane jednu hrací kartu podle svého výběru. Pokud se budou o některé období děti hádat, nechte je vylosovat plány náhodně. Všechny kartonové dílky vložte do krabice a pečlivě promíchejte. Nyní náhodně taháte dílky ven a děti se o ně hlásí. K tomu je opět musí pojmenovat a správně položit na hrací desku.

Teprve nyní se můžeme konečně vrhnout společně na hlavní hru, kterou v krabici Ročních dob najdete. Jmenuje se Loto pro starší předškoláky a bude kromě poznávání předmětů zahrnovat také další potřebné dovednosti.

Každé z dětí se stane jedním ročním obdobím, podle něhož dostane nejen odpovídající kartu, ale také brýle se stejnou ilustrací. Ty už by měly mít v otvorech nasunutou gumičku. Nyní všechny dílky vložte do krabice nebo nějakého pytlíku. Děti si budou jedno po druhém předměty losovat.

Když na ně ale dojde řada, tak si musí nejdříve na oči nasadit neprůhledné brýle. Teprve pak mohou poslepu sáhnout pro některý předmět a co je mnohem důležitější – musí jej po hmatu identifikovat a pojmenovat.

Jenže zároveň se musí už při losování snažit vybrat takový, který se mu hodí do jeho obrázku období. I když jej totiž správně rozpozná a nehodí se mu do jeho obrázku, musí jej vrátit zpět a na řadě je další hráč. Pokud však poznalo dítě obrázek a zároveň patří do jeho období, může si jej za odměnu položit na svůj plán. Ten, kdo jako první na svoji kartu nasbírá všech šest obrázků, se stává vítězem celé partie a králem ročních období.

Hmatové hry mají své neodmyslitelné kouzlo. Jakmile totiž člověk zavře nebo si zakryje oči, dostane se do zcela jiného světa, kterému vládnou smysly, jež za normálních okolností tolik nevnímáme. A hmat je právě jedním z nich. Jeho trénování je pro děti velice důležité.

Na všech hracích kartách jsou krásné obrázky, které odpovídají také jednotlivým kartonovým dílkům. Poměrově vše sedí a bez problémů všechny součásti rozložíte na svůj hrací plán.

Problém však u některých předmětů nastává, pokud je máte po hmatu poznat. Zatímco u Zajíce v pytli byly dílky jasně definovány tvarem a když jste si vzaly do ruky nůžky, tak jste o tom ani na chvilku nezapochybovali. Zde je však situace odlišná. Některé předměty jsou definovány jen nejasným obvodem a není je v podstatě po hmatu možné poznat bez toho, že byste dílky již předtím na vlastní oči viděli.

Za příklad můžeme uvedést třeba dílek kaštanů nebo sáně. Kaštany mají ve své kartonové formě spíše tvar srdíčka, zatímco sáňky zase tvoří jeden nepopsatelný oválek se zářezem. Nikoho by asi nenapadlo, že to mohou být sáně, pokud už předtím herní plán nestudoval. Škoda, protože právě tato drobnost hodně kazí zážitek ze hry. Všichni hráči si totiž na začátku musí nastudovat nejen svůj herní plán, kde jsou objekty pěkně nakresleny, ale především dílky a jejich tvary.

Roční doby mají nádherné zpracování pro děti, ať už se jedná o obrázky popisující roční období, tak provedení brýlí, které pěkně sedí na očích i dospělým. Bohužel ale při poznávání některých předmětů prostě nevystačíte pouze se svojí fantazií, možná to bude tím, že tenkrát Dráček Fráček ještě nebyl tak zkušený s učením českých dětí. Jak se ale malí hráči naučí Roční doby a jejich obrázky znát, určitě jim přesto pomůže v poznávání období, na které se náš kalendářní rok dělí.

Závisí pak pouze na rodičích, jestli jsou ochotni se s dětmi učit tvary nebo raději sáhnou po osvědčeném hmatovém Zajíci v pytli. Na rozdíl od Ročních období totiž stačí hru vybalit, zavřít oči a nechat se unášet světem hmatu.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 30 % za dětský pohled.

+ cena
+ ilustrace
+ už od 3 let