Recenze: Slávika – sláva a bohatství pro hrdiny

Slávika - balení

Byla jednou jedna země na okraji oceánu. Její poloha u pobřeží měla za následek, že jste zde mohli potkat spoustu různých přivandrovalců a nejrůznějších ras, které jste v životě neviděli. Moře je přiválo na lodích, vorech nebo v sudech. Na tom nezáleží. Ale přesto se v zemi dařilo udržovat mír, protože její král měl v držení mocný amulet jménem Slávika. Ten držel všechny zlé úmysly na uzdě.

Jenže král onemocněl a síla amuletu zeslábla. Její vliv se snížil natolik, že se do hradu vkradl nějaký tulák a ukradl jej. Nikdo neví, co se s tajemným amuletem stalo, ale vydalo se ho hledat mnoho udatných mužů. Zatím se žádný nevrátil a síly temna nabírají na síle. Všude se začali vynořovat vlkodlaci, sirény a další služebníci zla, kteří hrozí, že rozvrátí celé království. Pět rodin dalo dohromady svoje síly a postavilo se jim. Bojují s monstry každý den a snaží se je udržet dostatečně dlouho, aby mohl být amulet nalezen. Kdo jich zadrží nejvíce, možná dostane i ruku princezny!

Takovýto příběh nám vypráví nová karetní hra Slávika, která přichází na český trh ze severu z Polska. Vydává ji tam společnost REBEL.pl, která nám připravila překvapení už v případě skvělého Draka (recenze), horolezecké K2 (recenze) nebo City Tycoonu (recenze). A letošní rok pro ni bude také nabitý hitovkami, protože kromě Sláviky se můžeme těšit ještě na další hry. Na všechny postupně přineseme podrobné recenze.

Slávika - připravená hra

Na úvod ještě pro jistotu upozorňujeme všechny, že hra nemá nic společného ani se současnou slovenskou ikonou talentové show a ani s každoročním oceněním pro nejlepší zpěváky České republiky. Naopak si za téma bere slovanské báje a právě podle toho je zvolený také název.

Autorem Sláviky je Marcin Welnicki, pro něhož se jedná už o druhou hru po End of Atlantis, která se však prodává pouze v Polsku. Jarek Nocoń je oproti tomu mnohem zkušenější a podílel se nejen na všech třech už zmiňovaných hrách od REBEL.pl, ale také na novinkách pro letošní rok. A když se podíváte na pěkné a nápadité ilustrace, máme se znovu na co těšit. Hra samotná je horkou novinkou, protože vyšla v září 2012.

Slávika se řadí do kategorie dobrodružných karetních her, čemuž odpovídá také poměrně malý rozměr krabičky připomínající například Colossal Arenu (recenze) – tedy podlouhlá malá krabička na výšku.

Slávika - připravená hra

Uvnitř jsou dvě přihrádky po stranách a všechny přikrývá několik bodovacích desek pro hráče a samozřejmě malá příručka pravidel. Ty zmíněné desky mají na zadní straně pětici různých znaků odpovídajícím rodinám, které se pokusí zastavit příšery. Každý z erbů má jinou barvu, na předních stranách jsou ale všechny desky stejné – mají zde dvě stupnice, jednu jednotkovou od nuly do devítky a druhou pro změnu po desítkách (10-100).

K rodinám patří také vycvakávací malé žetonky. Pro každého hráče jsou zde celkem dvě, jedna do horní části tabulky a druhá do spodní. Dohromady vytvoří počet získaných vítězných bodů.

Zbytek komponent už je ale zcela typický pro hru tohoto typu. Jsou to samozřejmě karty. Konkrétně se jedná o balíček sto deseti karet a pěti hráčských nápovědních kartiček, které přehledně informují o silách hrdinů a příšer, které jsou na kartách vyjádřeny pouze ikonkami.

Slávika - rozehraná hra

Bez problémů je roztřídíte podle zadní strany na čtyři skupinky. Nejzajímavější pro vás, jako hráče, jsou určitě karty rodin. Každá rodina má unikátní postavy a bojovníky s jedinečným obrázkem. Všichni ale mají přesně stejný počet – šest hrdinů, kteří se vydají do boje se zlem. Dva bojovníci, kouzelník, zloděj, lučištník a hraničář. Všichni bez rozdílu mají uvedenou nějakou sílu, kterou budete porovnávat s nepřáteli.

Někteří z nich mají mužské a jiní ženské pohlaví. Na kartách vás zaujme ještě jedna věc – všichni mají polská jména v rámci zachování slavické atmosféry. V pravidlech se dočkáte odkazů i na jednotlivé příšery, které zůstávají nepřeložené i v anglické brožuře pravidel. Na poslední stránce se totiž autor snaží celý svět hráčů naučit polskou výslovnost.

Takže kromě karet hrdinů zde jsou také příšery, se kterými budou bojovat. Na kartách jejich jméno nenajdete, pouze obrázek, několik ikonek a případně speciální dovednost. A samozřejmě jejich sílu.

Slávika - karty

Zbytek karet je orientovaný naležato. Nejdůležitější je zde šestice oboustranných karet lokací, ve kterých se boje budou odehrávat. Každá karta lokality obsahuje řadu čísel. Nejdůležitější jsou dvě po stranách – ta u lebky znamená maximum příšer, které místo pojme, zatímco druhé napravo u štítu označuje nejvyšší seskupení hrdinů, které se zde může sejít.

V levém horním rohu pak najdete odměnu za poražení nepřítele v tomto místě a vedle toho případné naznačení množství ukrytých pokladů. Některé z karet mají také důležitou informaci pro přípravu – počet hráčů, ve kterých je použijete. Zajímavé je, že ve dvou a ve třech využijete pouze šest, ale naopak v maximálních pěti vyřadíte jinou, slabší.

Zbytek karet tvoří patnáct pokladů a pět karet měsíce. Obě skupiny ovšem sdílí zadní stranu a to vám napovídá, že je na začátku hry zamícháte dohromady a vytvoří společný balíček. A to je pravda. Tím jsme tedy udělali první krok k přípravě hry.

Slávika - rozehraná hra

Nyní musíte určit počet hráčů, kteří se partie zúčastní a podle toho vybrat správné karty lokací. Ty rozložíte mezi hráče do středu stolu, protože tvoří základ celého bojiště. K nim se budou zleva a zprava přikládat karty příšer, respektive hrdinů. Pod ně umístěte tajně obrázkem dolu vždy tolik pokladů, kolik naznačují truhly v horní části karty.

Každý ze soupeřů si vybere jednu rodinu a podle toho si vezme její odpovídající bodovací destičku, dva žetony a šest karet. Vše v rodinném erbu. Jeden žeton položí na číslo nula a druhý zatím umístí vedle. A už nám vlastně chybí vyřešit pouze balíček příšer, který se zamíchá a nijak nerozkládá. Překvapivě ale každý ze soupeřů dostane pět karet monster.

Na Slávice je zajímavé, že hráči bojují vlastně společně za záchranu království, takže i zde vykládají karty se společným cílem porazit příšery. Přitom se ale snaží z toho vytěžit co nejvíce a získat nejen trofeje, ale i poklady.

Slávika - karty

Když na vás ve Slávice přijde řada, máte vlastně poměrně jasno, co budete dělat. Všechna kola se totiž sestávají z jedné stejné činnosti – přikládání karet. A přesto je zde spousta rozhodnutí a voleb, které musíte udělat a o nichž si teď povíme.

Hráč v jednom svém tahu vyloží až tři karty a přidá je do středu stolu k některým lokacím. V první fázi může přiložit jednoho svého hrdinu z ruky a vyslat jej na jedno místo. Může jej přiložit pouze tam, kde je pro něj ještě místo v rámci limitu daného bojiště. Na jednom místě mohou být (a budou) hrdinové více hráčů. Může se stát, že hráč nemá v ruce už žádného svého bojovníka, v takovém případě tuto třetinu tahu přeskakuje.

Druhá fáze dává hráči možnost vyložit dalšího hrdinu, pokud mu nějaký ještě zbývá v ruce. Nyní je jeho volba cílových míst zúžená – postavu nelze vyslat na stejné místo, jako tu první. Hráč má tedy vždy o jednu lokaci méně na výběr. Ovšem v případě, že nemá už žádného hrdinu v ruce, nepřeskakuje fázi, ale místo toho vykládá příšeru.

Slávika - rozehraná hra

Tu přikládá z druhé strany bojiště a znovu musí dodržet horní limit karet. Poslední třetina tahu už je povinné přiložení jednoho monstra. Na konci svého tahu si hráč dobere z balíčku nestvůr tak, aby měl v ruce znovu pět karet. Tím jeho tah obvykle končí.

Hráči se střídají a vykládají karty až do chvíle, kdy některé z míst dosáhne svého limitu příšer. V tu chvíli hráči přeruší partii a vyhodnotí boj na tomto místě, protože monstra sebraly odvahu a zaútočily. Společně tedy obránci sečtou hodnoty svých hrdinů a porovnají je s útočícími nestvůrami. Hrdinové vítězí, pokud se jim podařilo alespoň vyrovnat sílu jejich protivníků.

Nyní je čas rozdělit slávu, která je vypsaná na kartě místa. Rodina, která přispěla do boje největším součtem síly, obdrží to nejvyšší číslo uvedené vlevo. Druhá v pořadí získá o něco nižší a třetí jen symbolickou částku. Nejlepší bojovníci pro sebe navíc získávají také poklad, který odkryjí a o jeho hodnotu posunou svoji slávu na počítadle ještě dál.

Slávika - karty

Všichni soupeři si vezmou své hrdiny zpět do ruky, otočí kartu lokace na druhou stranu, kde jsou uvedené trochu jiné hodnoty a partie pokračuje dál. Čas soubojů běží tak dlouho, dokud neuplyne dost času na nalezení amuletu – ve chvíli, kdy hráči mezi poklady odkryjí čtvrtý měsíc, soupeření okamžitě končí a protivníci porovnají získanou slávu. Hráč s nejvyšší hodnotou se stává vítězem.

Slávika je pěknou a jednoduchou dobrodružnou karetní hrou, ve které musí hráči do určité míry spolupracovat, aby získali nějaké body. Ovšem současně mohou svým soupeřům škodit a posílat k jejich silným bojovníkům nebezpečná monstra a své slabé hrdiny.

Jenže kromě čísel obsahuje řada karet také ikonky, které označují speciální dovednosti. Za některé nepřátele získají všichni zúčastnění bonusovou odměnu, rusalka donutí jednoho hrdinu utéct a víla znemožní všem postavám používat jejich speciální schopnosti.

Slávika - karty

Ano, my jsme vám to ještě neřekli? Každý z hrdinů je obdařený nějakou tou dovedností, která mu pomáhá v jeho boji se zlem. Například lučištník díky šípům oslabuje všechny silné jednotky nepřátel, takže pokud proti němu pošlete silnější potvoru než čtyři, on ji na sílu čtyři oslabí.

Navíc k tomu mají speciální ikonky také některé lokality, které pak vylepšují schopnosti konkrétních jednotek zla. Například ve skalách získávají všichni vlci plus jedna k síle, jinde nemohou lučištníci používat svoji střeleckou schopnost.

Hra využívá jednoduchý systém přikládání karet, s nímž jsme se setkali už ve hře Blood Bowl Team Manager (recenze). Přitom ale rozhodování hráčů omezuje v několika směrech, a tak jim připravuje těžké volby. Do každého místa lze položit jen jednu kartu a protože některé další jsou často zablokované maximálním počtem hrdinů, přijdete někdy o tah nebo budete přinucení položit kartu jen na jedno konkrétní místo.

Slávika - rozehraná hra

Právě tyto těžké volby jsou nejzajímavější na celé hře. Musíte brát v úvahu také speciální schopnosti svých hrdinů a součet sil nepřátel. Má tahle skupinka hrdinů šanci na vítězství? Možná, když jim tam pošlu svého nejsilnějšího bojovníka. Ale ani tak nebudu první v odměnách. Stojí mi to za to?

Grafika na kartách je opravdu povedená a ilustrace mají opravdu ten správný dobrodružný nádech. Přitom hra není o samotném boji, ale o tom, jak se na bitvu připravit, abyste vyhráli a ještě v tom byli nejlepší. Příšer sice v balíčku nenajdete hodně druhů, ale samotné partii to na zábavnosti nijak neubírá.

A protože hráči musí spolupracovat, aby své království ubránili, musí u hry také komunikovat. Ovšem kromě toho je tu jedna postava, která všechna spojenectví narušuje. Zloděj. Ten může nejsilnější rodině vyfouknout její poklad po vyhrané bitvě. Zajímavá postava je také příšera zrádce, která se tváří jako hrdina, ale má sílu nula. Pokud jej vyšlete do boje, zablokujete tak místo pro jednoho hrdinu.

Slávika - karty

Partie má velice variabilní konec a tedy i délku, která ovšem většinou nepřesáhne třicet minut. Nikdy nemůžete vědět, kdy přijde ten čtvrtý měsíc. Všechny karty mohou být v horní části balíčku pokladů, nebo na vás může čekat partie, při které projdete balíček úplně celý. A to klidně i balíček nepřátel.

Ve dvou hráčích je Slávika zábavná, protože ve hře je méně lokací. Ale přetlačování o místo v bitvě si užijete až ve více. Ani tři možná ještě nejsou to pravé. Ve čtyřech je sice karet více, o to je ale těžší vybírání, kam se právě tentokrát vypravit. Tím nás ale nechápejte špatně, Slávika je příjemná a strategická zábava i ve dvou.

S méně hráči souvisí také jeden problém – většina lokací se dostane ke skórování až ve chvíli, kdy už hráči nemají v ruce karty hrdinů. A v takové chvíli se často dostáváte do situace, že svého bojovníka položíte někam, kam nechcete a nemáte ani trochu na výběr. Navíc o něj často na delší dobu přijdete, protože chvíli trvá, než se místo naplní obludami. Ale obětování postav patří k boji se zlem a navíc se to nestává tak často, pokud hrajete ve více soupeřích.

Slávika - karty

Druhá výtka pak směřuje k počítadlu bodů. Je snadné na něm zaznamenávat posun jen do chvíle, kdy potřebujete přeskočit o větší číslo. Pak je lepší čísla sečíst v hlavě a přestavět žetony podle toho, protože posouvání po desítkách a jednotkách zvlášť je velice matoucí. Navíc 109 vítězných bodů často v partii nemusí stačit.

Slávika nabízí spoustu zajímavých zážitků. Má opravdu velice jednoduchý herní systém, který vyžaduje pouze vykládání karet. Přes tuto jednoduchost máte stále hodně možností, jak taktizovat, protože vybíráte, kam pošlete nejen hrdiny, ale i příšery. Hraním karet si ale zmenšujete volbu pro další části tahu. Můžete však snadno kazit plány soupeřů, což hře přidává hodně konfliktní nádech, ale využití těchto možností záleží tentokrát na povaze hráčů. Ve dvou sice není hra tak dobrá, jako ve více soupeřích, přesto ale stojí za zkoušku i v tomto počtu. Nejvíce si ale užijete přetahování o bojové zásluhy, pokud do partie zapojíte soupeřů víc. Tak pozvedněte meč a získejte svému království čas!

AutorMarcin Wełnicki
IlustraceJarek Nocoń
VydavatelHobby World, Rebel Sp. z o.o.
(14 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Medieval, Mythology
MechanismyArea Majority / Influence, Hand Management
RozšířeníSlavika: Zmora
RodinaCreatures: Monsters, Game: Slavika
Alternativní názvyСлавика

Slávika je dobrodružnou hrou, která vás postaví do čela jedné rodiny a proti neustávajícímu náporu příšer. Musíte vydržet tak dlouho, dokud se někomu nepodaří najít ochranný amulet. Hráči ale posílají do míst v zemi nejen hrdiny své barvy, ale také příšery. Vždy ale mohou určit, kam koho pošlou, jen nesmí nikdy do jedné lokality poslat dvě karty. Všem se otevírají pěkné strategické možnosti, které plynou ze systému bodování i vyhodnocení samotných bitev. Jen vítěz s nejvyšší silou získá opravdu velkou odměnu. A kdo nasbírá nejvíce slávy, získá vítězství. Zpracování i variabilita u hry je zaručena míchanými kartami, náhodnými poklady i variabilní délkou partie. Ta se ovšem může pohybovat až v extrémech, díky tomu, že karty měsíce mícháte do balíčku pokladů. V některých fázích hry ve dvou musí hráč vyslat hrdinu do nevýhodné lokace, i když nechce. A počítání bodů není úplně snadné na přiložené desce, která navíc nedostačuje pro vyšší bodové zisky. Všechno to jsou ale ne tak zásadní problémy jinak pěkné, vyvážené a zábavné hry. Slávika je karetní dobrodružství, které si určitě užijete.

+ zajímavý způsob hraní hrdinů i příšer
+ pěkné ilustrace
+ jednoduchá karetní hra