Recenze: Slovní jízda – písmenka na silnici

slovni-jizda-15

Nevím, co se to děje, ale hned za zatáčkou jsem dnes musel prudce brzdit, když mi do cesty vběhlo písmenko W a hned kousek za ním to bylo N a G. Minulý týden tu byla ještě volná silnice a teď se zdá, že si z tohoto místa udělala písmenka svůj vlastní velký přechod. Bojím se myslet na cestu zpět, kdy už bude tma a silnice v těchto místech není osvětlená. Jestli tam ještě budou, asi zastavím a zjistím, co se to tam děje.

Udělali byste to taky? Zajištění bezpečnosti chodců je povinností každého řidiče. A tak i my vyhodíme všechny čtyři a půjdeme zjistit, co bláznivého se to děje v téhle deskové hře. Jmenuje se Slovní jízda, jejím autorem je Jack Degnan a jeho hra původně vyšla v produkci společnosti Out of the Box Publishing. Později se jejího potenciálu chytli v Amigo Spiele a to byl také moment, kdy se o hru začala zajímat společnost Albi. A ta nám ji nyní přináší v češtině s grafikou Johna Kovalice a Maxe Winter Osterhause.

V zelené krabici s rozházenými písmenky, jako by do nich vrazilo nějaké auto, najdeme pořádný kus silnice. Ten je natištěný na třídílném rozkládacím herním plánu, který se roztáhne jako pořádně dlouhá housenka  se dvěma pruhy na každé straně zeleného středu s písmenky abecedy.

slovni-jizda-05

Pod plánem pak na dně krabice leží dva balíčky karet, které ukrývají dohromady 400 zadáními rozdělenými podle obtížnosti na zelené (jednodušší) a modré. V jednom aršíku pak jsou čtverečky s písmenky a nechybí ani přesýpací hodiny.

Na začátku každé partie se hráči rozdělí na dva týmy. Je tedy nejlepší, aby jich byl sudý počet a to už od dvou, protože i jeden hráč může sám tvořit tým. Do středu stolu mezi sebe položí podélně herní plán, aby je od sebe oddělovala silnice. Poté do středového pruhu se zelení rozloží jednotlivá písmenka, která tvoří postupku od začátku abecedy až do konce. Jsou tam ale pouze samé souhlásky, které se ve slovech tak často neopakují. Celkem tak je plán rozdělen na osmnáct řádků. Každý tým si vezme jedny přesýpací hodiny a společně se hráči dohodnou na obtížnosti otázek.

Pak už si začínající tým vylosuje první kartu a začíná mu běžet tým (který odměřuje skupina soupeřů na svých hodinách). Hráči na tahu musí provést v zadaném časovém úseku dvě činnosti – nejdříve musí vybrat slovo, které splňuje zadání a současně je takticky vhodné pro další postup. Když se konečně dohodnou, oznámí slovo protivníkům. To je ale pouze polovina úspěchu, protože nyní je na čase slovo vyhláskovat a za každé písmenko posunout jeho žeton o jeden pruh na silnici k sobě.

slovni-jizda-07

To lze samozřejmě provést pouze pro písmenka, která na plánu jsou. Veškerá AEIOUY budou tedy vynechána bez užitku. Hráči to ale všechno musí stihnout ve vymezeném čase, protože jakmile se písek přesype, všechny zbývající tahy/posuny propadají. Bez ohledu na výsledek kola je na řadě druhý tým.

Cílem obou stran je nalákat k sobě co nejvíce písmenek. Jakmile některé z nich opustí plán, zůstává ve vlastnictví daného týmu až do konce partie. Právě ten z týmů, který jako první nasbírá osm žetonů s písmeny, se stává vítězem partie.

Slovní jízda je opravdu vynikající písmenková hra. Nebojíme se říct, že se jedná asi o nejlepší hru s písmenky, kterou jsme mohli vyzkoušet. Kromě slovní zásoby se zde vkrádá také náznak taktiky, ale to všechno pod tlakem času a v týmovém duchu. Dohromady tak hra působí opravdu extrémně svěže a zajímavě.

slovni-jizda-10

Nadšení z ní budou zaručeně všichni, kdo mají rádi vymýšlení slov podle zadání. Tentokrát to je ale ve společné režii a celý tým musí spolupracovat a vybrat opravdu tu nejlepší variantu. Nikdo sám o sobě vyhrát nemůže. Správným výběrem slova lze nejen posunout některá písmenka blíž, ale dokonce i ukrást třeba již téměř jisté body protivníkům. Stačí, aby se písmenko ve slově nacházelo vícekrát, protože za každý výskyt se posune jedenkrát směrem k aktivnímu týmu.

Určitě si sami dokážete představit taktické možnosti. Naštěstí je hráčům nepokazí nabídka karet. Ta je opravdu široká a ani při opakovaných tématech není nic jistého, protože ve hře je vždy trochu jiná situace a jiné podmínky si vyžadují jiná písmenka. Dvě obtížnosti navíc umožňují hrát s různě schopnými členy týmů a to už dvanácti let, kdy děti mohou být přínosným členem. Partie netrvají nepřiměřeně dlouho a většinu jich dokončíte během čtyřiceti minut. Přetahovaná o poslední písmenka ke konci ale může působit mírně natahovaným dojmem.

V případě odhalené chyby (ať už v hláskování, protože hráči neví, jak se slovo správně píše nebo v samotném výběru slova, které neodpovídá zadání) musí tým vrátit písmenka zpět na výchozí pozice. Ty sice nejsou nijak značené, ale je snadné je zopakovat opětovným hláskováním zvoleného slova.

slovni-jizda-13

Naštěstí i bez toho veškerého razení si hra zachovává zábavnost. Proto ji můžeme ocenit i jako velmi dobrou volbu pro dva protivníky. Navíc už samotná pravidla povzbuzují hráče v tom, aby si navzájem do přemýšlení kecali a rušili se navrhováním jiných, třeba horších nebo nesmyslných slov. Potom je opravdu těžké se soustředit a vymyslet něco užitečného.

Slovní jízda nás postaví před silnici, po které se zběsile prohání písmenka abecedy. Naším cílem je nalákat jich co nejvíc na svoji stranu. Pouze tak můžeme být úspěšní. A k tomu potřebujeme pořádnou slovní zásobu, protože právě tak lze zaujmout jednotlivé znaky abecedy nejlépe. Slovní jízda je opravdu výbornou zábavou a způsobem, jak si vylepšit svůj slovníček.

AutorJack Degnan
IlustraceJohn Kovalic, Max Winter Osterhaus, Cathleen Quinn-Kinney, Matt Roussel, Manuel Sanchez
VydavatelOut of the Box Publishing, Albi, AMIGO, AURUM, Inc., Educational Insights, Hobby World, Lúdilo, Magellan, Peliko Oy, Scorpion Masqué
Rok vydání2009
Počet hráčů2 - 10
Jazyková závislostUnplayable in another language
(13 voters)
KategorieParty Game, Word Game
MechanismySpelling, Team-Based Game
RozšířeníMot pour Mot: Nouvelles Cartes, Word on the Street: Expansion 1
RodinaComponents: Sand Timers, Misc: Mensa Select, Theme: Traffic / Driving
Alternativní názvyBokstavsbataljen, Carrera de Letras, Kirjainkiista, Mot pour Mot, Slovní jízda, Перекати-слово, 워드 온 더 스트리트

Slovní jízda je hra, která dává důraz na taktické vymýšlení slov. Nestačí pouze najít slovo, které splňuje požadavky zadání. Současně ale také musí být výhodné pro tým. Protože každé odhláskované písmenko se posune na trase silnice směrem k hráčům a tím je může přiblížit i k vítězství. Hra je zajímavá od začátku do konce, týmy se mohou o písmenka opravdu přetahovat a všechno nakonec není o slovní zásobě, ale o správné volbě slov. Časový tlak v každém kole zaručuje, že nikdy netrvá příliš dlouho a hra tak pěkně odsýpá. Slovní jízda se nám moc líbí a jsme rádi, že si našla svoji cestu na český trh.

+ jedinečná slovní hra
+ časový tlak
+ přetahování o písmenka není jasné do poslední chvíle