Recenze: Spiknutí Království hlubiny – oheň ve vodě

Zase stojíme ve frontě před vchodem do Senátu. Už je dávno otevřeno a rada přijímá jednoho návštěvníka za druhým, ale Hlubina je velký svět a těch, komu se udála nějaká křivda, je spousta. Každý by si chtěl na svoji stranu naklonit nějakého lorda tak, aby se všechna jeho přání vždy dostala k uším těch, koho se týkají.

Do hlubin, které ještě nespatřilo lidské oko a mohou zde žít nevídané civilizace, nás zve karetní hra Spiknutí, která je menší verzí velké deskové hry Abyss. Vznikla jako společné dílo Bruno Cathaly a Charlese Chevalliera, kteří byli doplněni ilustrátorem Pascalem Quidaultem. Výsledek vyšel nejen v produkci společnosti Bombyx, ale také se dočkal české lokalizace zásluhou firmy REXhry.

Uvnitř kovové krabičky s fialovým podvodním tématem najdou hráči hromadu čtvercových (i menších) karet. Mezi nimi objeví hlavní hromádku s šedesáti kartami lordů, ze kterých vytvoří zamíchaný dobírací balíček ve středu stolu. Pod tuto hromádku položí také zamíchanou saldu karet území, z nichž první odhalí. Stranou ještě umístí kartu perel, na které označí políčko nula s pomocí žetonu perlového magnáta. Jednotliví účastníci každý do začátku potřebují výbavu pěti rozdílných erbů.

Hráči se střídají v ovlivňování lordů, přičemž jejichž tah se po celou dobu točí kolem získávání lordů na svoji stranu. Nejdříve si jako první fázi tahu vybere jednoho spojence z nabídky, tedy v první řadě z balíčku naslepo. Ze tří karet si pak hráč může vybrat jednu. Místo toho si ale může pomocníka najít na jedné z odhazovacích hromádek, jsou to tedy lordi zahození ostatními.

Zvoleného lorda si poté hráč přidá do své senátní frakce, a to podle předepsaných pravidel. Vytváří tak postupnou obrácenou pyramidu karet. Začne horní linií s pěti kartami, přičemž každá další řada bude obsahovat o jednu kartu méně. Často takové přiložení spustí nějaký efekt, který je napsaný přímo na kartě.

Hráči si s každým přiloženým lordem mohou také navýšit svoje aktuální maximum. Pokud totiž přiloží lorda, jehož číselná hodnota je vyšší než stávající maximum. Ale vše se vyhodnocuje vždy pouze v rámci barvy stávajícího lorda. Současně zařazením některých lordů do svého kádru mohou získat klíče a s nimi také šanci ovládnout podmořské území. K tomu potřebují sadu dvou klíčů stejné barvy, a především to stihnout dříve, než protivníci.

Navíc ještě s pomocí lordů hráči získávají perly. Stejně jako klíče, i tyto krásné hladké kuličky jsou přímo v držení lordů a aby je hráč získal, musí jej přidat do své pyramidy. Množstvím perel se hráči předhání a snaží se být tím, kdo si udrží roli perlového magnáta.

Jakmile některý z hráčů dobuduje svoji frakci a zaplní ji všemi patnácti členy, nastává konec partie. A je tedy čas na sčítání vítězných bodů, nejen za lordy s nejvyšší hodnotou v rámci své barvy, ale také ovládnutá podmořská území, titul perlového magnáta nebo propojené karty jedné barvy (takzvané koalice). Nejvyšší součet bodů znamená vítězství.

Spiknutí je zajímavá karetní bodovačka. Hráči si ale tento bodový salát pod vodou docela užijí, protože možnosti jsou originální. Především je ale vše založeno jen na jednoduchém zisku karet a stavbě pyramidy.

Právě tahle elegantní jednoduchost je tím, co vás (a nás) na této hře nejvíce osloví. Ona to vlastně není ani tak jednoduchost, jako spíš rafinovanost, protože v rámci výběru karty musíte myslet na spoustu podmínek. A to jsme ještě nezdůraznili fakt, že spousta karet má speciální schopnosti, které dále ovlivňují vyhodnocování některých prvků.

Ale najít to správné vyvážení mezi honbou na stejné barvy je stejně důležité jako být schopný se vyrovnat s tím, že vám prostě potřebné karty nechodí. Hráči, kteří v takové situaci umí získat body z jiných možností nebo si je ještě dopředu připravit jako zadní vrátka, to jsou ti, kteří nakonec vyhrávají.

Abychom s výčtem pozitiv ještě neskončili, partie není nijak dlouhá. Výběr mezi třemi kartami je relativně rychlý, i když v pozdější fázi se mohou hráči na chvíli zamyslet. Obzvlášť, pokud jsou ještě nahoře na odhazovacích hromádkách zajímavé karty.

Spiknutí je chytrá a zábavná karetní hra, která trochu vzbuzuje atmosféru mocenského boje, ale nijak už ve vás nenabudí pocit, že se něco z toho odehrává pod vodou. To ale nevadí, protože i na souší budete lapat po bodovacích tipech. Spiknutí je hra krásně zpracovaná, ve které lovíte body se zatajeným dechem.

Recenze: Spiknutí Království hlubiny – oheň ve vodě
Spiknutí je snaha o bodování. Hráči verbují své lordy, někdy naslepo s rizikem, jindy na jistotu. Vždy ale musí mít v první řadě na paměti svoji pyramidu, protože ta se buduje a body se sypou z několika stran. Hra vypadá krásně, je rychlá a na herní dobu překvapivě plná rozhodnutí. Spiknutí je bodovací lahůdkou.
Klady:
+ dost možností bodování
+ výborná grafika
+ herní doba
+ zábavné
Zápory:
= náhoda v dobírání lordů
= méně atmosféry (ne té pod vodou)
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Keetoo – mráčky, sluníčko i voda