Recenze: Star Wars Unlock – útěk kdysi dávno, v předaleké galaxii

star-wars-unlock-13

Nezáleží na tom, kterým směrem se v galaxii vydáte. Dřív nebo později narazíte na nějakou inteligentní rasu. A ačkoliv ji budou obývat většinou budou zcela neškodná stvoření, čas od času se můžete snadno přimotat do nebezpečného konfliktu. A pak se příliš nikdo nekouká na to, jestli jste zastáncem Impéria nebo Rebelů.

Ovšem v novém přírůstku do série Unlock s důležitým podtitulem Star Wars je situace jiná. Hráči zase budou jednou těmi klasickými rebely, jak se od nich očekává. Celkem na ně totiž čekají tři nové příběhy pod dohledem digitální aplikace. Z pravidel ani boxu se tentokrát nedozvíme konkrétní jména a autory samotných scénářů, jen odkaz na firmu Space Cowboys. A v Evropě si novinku v angličtině zahrajete díky distribuci Esdevium Games.

S licencí firmy Lucasfilm se tedy podíváme například na planetu Hoth. Hráči po celou dobu budou používat karty, kombinovat jejich modrá a červená čísla, ale především řešit zapeklité hádanky. Čas od času je třeba si na kartě všimnout malého čísla nebo písmenka, které je nasměruje správným směrem.

star-wars-unlock-08

To ale není zdaleka všechno. Kromě karet musí hráči totiž vydedukované kombinace čtyř čísel zadávat do mobilní aplikace. A pak je tu ještě zcela jiný případ v podobě strojů, které mají vlastní mechanismy a nápady, které souvisí s hrou graficky i tematicky. Aplikace samozřejmě především počítá čas, chyby, úspěchy a penalizace, aby vše na konci celému týmu hráčů sečetla a ohodnotila jejich společné snažení.

První na řadě je scénář Escape from Hoth, ve které navštívíme zamrzlou planetu. To je také dobrodružství, ve kterém hráči budou nejvíce kombinovat dvojice karet a budou si tedy připadat jako v nějaké klasické adventuře.

Bohužel s tímto příběhem se pojí také náš jediný negativní zážitek s celým Star Wars Unlockem. Hned na začátku dobrodružství je totiž možné přehlédnout jednu zásadní informaci a snažit se řešit úkol, který vyřešit nedokážete, ačkoliv vám hra nedá žádnou indicii, že to je špatně. V tu chvíli se prostě postupně vzdáte, necháte si poradit od aplikace nejdříve nápovědu a poté i řešení. A budete pokračovat dál bez vědomí, že jste tak vynechali podstatnou část celého dobrodružství.

star-wars-unlock-01

Ony v podstatě ani ty mechanismy prvního příběhu nepatří mezi ty nejlepší, ale tou případnou chybou se připravíte o tu nejlepší část. Snaha o několik originálních postupů se určitě cení, ale přesto tentokrát nedokáže přenést na hráče téma a atmosféru. Jako takový je první příběh současně také tím nejslabším, ačkoliv náš dojem je ovlivněn naší zmiňovanou chybou.

Druhý příběh se jmenuje An Unforseen Delay, ve které hráči unikají z vězení a zažijí velmi blízká setkání se storm troopery. Setkání s kódy a hádankami je tentokrát překvapivě přímočaré, ale především nečekaně jednoduché. Ze všech Unlocků se jedná o náš rekord, kdy jsme ve dvou hráčích dokázali projít celý příběh za 32 minut až k úspěšnému konci.

Z tohoto dobrodružství vám ale nakonec utkví v paměti nejvíce dramatické finále, které je jako vyšité z nějakého hollywoodského akčního filmu.

star-wars-unlock-09

Zdaleka nejpovedenějším scénářem je Secret Mission on Jedha, ve kterém budou hráči pobíhat po poušti. A nejlepší zážitek není jen proto, že je klasické karetní pojetí obohacené rozkládací papírovou mapou. Celkově ale hráčům nejlépe zprostředkuje pocit dobrodružství, nebezpečí a nabízí také parádní pocit dobře odvedené práce v případě každého vyřešeného rébusu.

Třetí scénář tak funguje jednoznačně nejlépe a nás bavil ze všech tří nejvíc. I samotné časové vyvážení nám přišlo výborné, kde jsme zvládli vše dokončit jen několik minut před vypršením časového limitu, a to i s několika drobnými omyly. Vše je ale opět logické a není třeba využívat nápověd ukrytých v digitální aplikaci.

star-wars-unlock-11

Všechny tři příběhy opět doplňuje možnost si na začátku vybrat podle názvu tři ze šesti karet výhod, které hráčům trochu pomohou. Pokud si ale chcete partii udělat správně obtížnou, doporučujeme hrát bez nich. To proto, že žádný z příběhů není obtížný. A jejich dohrání odpovídá maximální hodina, takže za svoje peníze dostanete zhruba tři hodiny zábavy. Ž8dná z komponent se neničí, takže lze pak hru darovat někomu v rodině nebo poslat dál.

Tutoriál může na první pohled vypadat jinak, ale jedná se pouze o změnu grafiky. Ve skutečnosti se v úvodním balíčku skrývá opět klasická televize, s jejím zapojením a finálním otevřením dveří během nějakých pěti minut. Trochu překvapením pro nás byla nová kniha uvnitř krabice, která se jmenuje Step-By-Step Solutions. Její přítomnost trochu kazí záhadnost celého boxu, protože v případě záseku se můžete rychle podívat, co a jak děláte špatně. A to pro nás trochu kazí premisu celé únikovky.

star-wars-unlock-06

Star Wars Unlock je pro nás jako celek trochu zklamání a pokles z tradičního vysokého standardu této série. I přesto se jedná o výbornou zábavu a to především pro fanoušky Hvězdných válek, kteří se budou moci potloukat na chvíli po svém oblíbeném světě a zažít v něm zatím nevídané příběhy. Star Wars Unlock je sice o kapku slabší, ale stále výbornou hrou.

AutorCyril Demaegd, Jay Little
IlustraceMercedes Opheim
VydavatelSpace Cowboys, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft.
Rok vydání2020
Počet hráčů1 - 6
(9 voters)
KategorieCard Game, Movies / TV / Radio theme, Puzzle
MechanismyCooperative Game, Elapsed Real Time Ending, Storytelling
RodinaCategory: Escape Room Games, Components: Digital Hybrid – App/Website Required, Movies: Star Wars, Series: Unlock! (Space Cowboys), Versions & Editions: Versions with IP after the original release
Alternativní názvyStar Wars: Escape Game, Unlock!: Star Wars, Unlock!: Star Wars – Das Escape-Spiel, 大搜查:星球大战

Star Wars Unlock je sestavou překvapivě jednoduchých tří scénářů, které s trochou zkušeností dokončíte s přehledem v časovém limitu. Po celou dobu se budete ale výborně bavit, protože hra neobsahuje žádné záseky nebo nelogičnosti. I přesto je překvapením, že v krabici je také příručka s kompletním řešením krok za krokem. Největší zbraní nového přírůstku tak je téma, které k Star Wars Unlock přiláká dozajista nováčky.

+ originální nápady jednotlivých scénářů
+ díky nižší obtížnosti přístupné i pro fanoušky Star Wars, kteří žádný Unlock nehráli
+ téma