Recenze: T.I.M.E Stories – poučit se z vlastních chyb (bez spoilerů)

time-stories-01

Kdybych se tam mohl vrátit, udělal bych to jinak. Přesně to jsem si říkal tolikrát v životě. A pak jsem se stal časovým agentem. A celý můj svět se změnil. Najednou mi čas neplyne pouze kupředu, ale mám ve svých rukou i moc se vrátit do některých momentů. Nemohu je měnit, ale mohu vyšetřovat a zjišťovat informace. Tedy zatím pouze v příručce, protože náš tým teprve včera dostal reálné zařazení a dnes dostaneme první úkol.

Časových agentů je velmi málo. Pouze jeden z tisíce je schopný vydržet zatížení, kterému je mysl vystavena při cestě do minulosti. Naštěstí čas pokročil a všechno potřebné k cestě do minulosti bylo zabaleno do krabice a je k dostání v obchodech pod názvem T.I.M.E Stories. Autorem hry je Manuel Rozoy a jeho myšlenku přetavili ve skutečnosti ve společnosti Space Cowboys. Krabice s tímto názvem vyrazila do světa už v roce 2015, ale protože pro ni neplatí klasická časová pravidla. A pro překlad do češtiny si ji vyhlédla společnost ADC Blackfire a přeložil ji Filip Stránský.

Celá zábava se ukrývá v bělostné krabici, na které najdeme pouze časovou kapsli. Díky tomu vypadá opravdu elegantně. Ale uvnitř to je o jeden řád veselejší. Tím hlavním, co v krabici dostanete, je velký rozkládací herní plán. Ten nenabízí nic jiného, než řadu různých prostor pro karty, dvouřádkovou časovou stupnici a několik dalších políček na žetony nebo figurky. S přípravou partie ale ještě trochu posečkáme, protože pod plánem je balíček karet. A bez toho se ve hře neobejdete. Tyto karty totiž reprezentují celé vaše dobrodružství.

time-stories-08

Právě tyto karty jsou tím nejdůležitějším, co hráči mají a musí k balíčku přistupovat velmi opatrně. To proto, aby neodhalili něco, co nechtějí vědět. Z hromádky opatrně vytřídí podle zadní strany očíslované karty předmětů, karty misí (splněna / nesplněna) a především písmenky označených osm karet. Ty rozloží do spodní části herní desky a vytvoří tím mapu základny: místnosti s časovými kapslemi. Karty postupně otáčí a dostanou jejich prostřednictvím brífink o svém úkolu. Podle zadání úkolu také umístí na stupnici času ukazatel.

Současně také čtyřmi kartami poprvé prozkoumají prostředí, kam se vydají. Role hráčů v cestování časem v této hře se dělí na dvě části – v současnosti jsou hráči sebou, zatímco do minulosti se přenáší pouze jeho mysl a to do reálných obyvatel daného místa a času. Právě proto si hráči musí vybrat každý jednu postavu schránky, do které se převtělí. Ta má na kartě uveden počet bodů zdraví, obratnost, boj na blízko i na dálku a také odolnost. Nechybí ale ani speciální dovednost. Každý hráč dostane také svoji figurku, celý tým pak další žeton, kterým budou na mapce prostředí označovat svou pozici. Stranou plánu pak hráči položí sadu kostek, žetonů stavu a také štíty, lebky, body zdraví i žetony zdrojů.

Hráči v minulosti fungují jako tým, ale současně budou prozkoumávat prostředí samostatně. Kdykoliv se přesunou na mapě (a tedy i hned, jakmile odcestují časem) rozloží karty odpovídajícího místa. Ty jsou označeny názvem lokality na zadní straně karty, aby hráči neviděli předem, co je čeká. Jakmile jsou karty rozloženy a lokace se před hráči otevře, vybere si každý ze členů týmu místo, které by chtěl prozkoumat a postaví nad danou kartu svoji figurku. Ovšem některé z nich mohou být zapečetěny symboly, a dokud hráči nesplní potřebnou podmínku (kterou zatím ani neznají), nemohou sem vstoupit.

time-stories-03

V průběhu partie hráči potřebují jednotky času. Při přemisťování po lokaci to je vždy pouze jeden bod, který okamžitě zaznamenají na stupnici. Naopak při cestování po mapě jeden z hráčů hodí speciální kostkou a určí tak, kolik jednotek času přesun celý tým stál.

Ale zpět k momentu, kdy se postavy rozmístí v některé z lokací. Nyní každá figurka stojí nad částí lokace (= jednou kartou). Může zde být samozřejmě i postav více. Vždy ale platí jedno naprosto zásadní pravidlo – co na kartách hráč uvidí, není veřejné. Místo čtení musí její obsah zprostředkovat svým spoluhráčům, jako by se opravdu rozdělili a on jim vyprávěl svoje reálné zážitky. Jakmile se celý tým vypořádá se svojí kartou, poznamenají si případné nové poznatky a mohou pokračovat dál – dalším prohledáváním stejné místnosti nebo cestou do další.

V některých místnostech na hráče čekají výzvy, kterým se musí postavit s pomocí vlastností své postavy a tedy kostek. Někdy jde třeba jen o test šikovnosti, kdy se hráči prostě jeho pokus povede nebo ne. Ale při svých průzkumech narazí určitě také na boj. Tady přijde řada na žetony štítů, které budou hráčům stát v cestě. Některé na sobě mohou mít symbol lebky. Proti nim se snaží hráč házet kostkami a za každou hvězdičku jeden štít odstraní. Ovšem pokud po hodu zůstanou nějaké lebky a další mohou být na kostkách, pak může útočník postavě sebrat nějaké cenné body života. Za případné další tahy a pokračující boj musí hráči zaplatit znovu svůj drahocenný čas.

time-stories-07

Schránka může být také zcela vyřazena ze hry. Tím je časový agent dočasně vyřazen z průzkumu a do týmu se vrátí pouze po uplynutí dalších sedmi časových jednotek. Technici ho dokázali znovu přemístit.

Ale i pro něj platí celkový limit průzkumu. Jakmile totiž žeton na stupnici času doplyne utrácením až na nulu, pak je celý tým donucen k návratu zpět do současnosti. Jejich dobrodružství ale nekončí. Do jiného času se znovu vrátí, tentokrát obohacení o nové znalosti. Budou vědět, kterým místům se vyhnout a kam jít nejdříve. Často se jim změní také výchozí mapa a mohou cestovat i do jiných lokací. Celé dobrodružství skončí vždy vítězstvím. Jde jen o to, jak dlouho to týmu bude trvat – kolik návratů a potažmo časových jednotek na to spotřebují.

T.I.M.E Stories jsou famózním zážitkem, na který budete ještě dlouho vzpomínat! Předpokladem a naprosto zásadním prvkem celé hratelnosti jsou karty. Tady hráči rozhodně nesmí podlehnout přístupu z jiných her a číst jejich texty nahlas. Tím by se připravili o to největší kouzlo, kterým je vyprávění ostatním. Celkové dobrodružství je díky tomu mnohem silnější a hráči si to všechno budou mnohem lépe pamatovat, jako by to všechno zažili na vlastní kůži.

time-stories-12

Dobrou zprávou je, že krabice není jednorázovým zážitkem. Příběh uvnitř si sice zahrajete pouze jedenkrát a jeho opakování si budete moci užít nejdříve za několik let, až si nebudete pamatovat detaily příběhu a svá rozhodnutí. Nebo s jinou skupinou hráčů. Bohužel v současnosti není k dispozici žádný rozšiřující scénář a podle zákulisních informací to vypadá, že letos se dočkáme pouze jednoho!

Upřímně vám řekneme, že to je dost málo! U jednoho dobrodružství strávíte nějakých čtyři až pět hodin. A to je zatím vše! Krabici můžete odložit a čekat.. čekat.. a čekat. Téměř po roce od původního vydání se pak dočkáte nových pěti hodin a zase bude následovat rok čekání? Takhle by to vypadat nemělo. Zvlášt proto, že ve světě jsou už další tři příběhy, které jsou jeden zajímavější než druhý. Potenciál této hry je obrovský, ale zatím není podpořen v české verzi.

Vraťme se ale zpět k samotnému scénáři Asylum, který je obsahem základního balení. Ten má výrazně horrorový nádech, což je velmi zajímavá (těžko říct, jestli pozitivně nebo negativně) volba pro startovní příběh. Balíček ale nabídne silné a zajímavé téma plné promyšlených postav, které ukáže hráčům sílu průzkumu neznámého prostředí. Hráči si zde užijí i hody kostkami a tedy napětí. Musí se současně spoléhat trochu na štěstí. Lze ale také zažádat spoluhráče o pomoc a postavit se nebezpečí ve větším počtu. Nezapomeňte ale, že vše stojí drahocenný čas!

time-stories-16

Scénář má rozumnou obtížnost a je možné jej dokončit během tří průchodů i s prozkoumáním všeho. Obsahuje jednu záludnou hádanku, která vám nedá spát a možná kvůli ní přerušíte i partii. Ostatně krabice je na toto připravena a obsahuje výborně vyřešený insert, kde je možné chytře si ukládat rozehranou pozici. Při tom třetím opakování už hráčům ta úvodní fáze může připadat mírně repetitivně. Všechno tam už viděli a to dohrávání trochu ztratí tempo.

Ale znovu se musíme v jednom odstavečku vyjádřit k neopakovatelnosti zážitku, se kterou spousta hráčů má očividně problém. Jakmile jednou balíček projdete, nějakou dobu nebudete mít důvod se k němu vracet. Pořizovací cena této krabice je sice vyšší, ale dostanete v ní komponenty, které budete používat opakovaně. Uvidíme, jaká bude cena samostatných scénářů (balíčků), které představí navíc i nová pravidla.

Bohužel ne všechno je tu ideální. O fungování zážitku pro dva hráče se toho napsalo a natočilo už hodně. Ale je třeba to znovu zopakovat. Hra byla původně zamýšlena pouze pro tři či čtyři hráče, zatímco varianta pro dva byla do krabice dodána na poslední chvíli. A protože zde musíte kontrolovat dvě figurky místo jedné, je zmiňovaný dojem z vyprávění a průzkumu lokací naprosto pokažený. Při tom určitě nebylo nic složitého tuto variantu udělat jinak a lépe (podobně jako je provedena verze pro tři). Pokud tedy chcete navštívit blázinec ve dvou, pak doporučujeme spíš využít některou z dostupných variant. Ideální je ale hrát ve čtyřech.

time-stories-17

Hodnocení T.I.M.E Stories není vůbec jednoduché. Hra je to fantastická, ale její trvanlivost při pořizovací ceně je velmi sporná. Obzvlášť, pokud k tomu bude distributor přistupovat tak, že nepřeloží všechny dostupné scénáře (zatím asi záleží spíš na tom, jak bude postupně dotiskovat rozšíření původní vydavatel). Hře se tak nedostane zasloužené podpory. Dávejte si navíc pozor, v jakém počtu se na cestu časem vypravíte. U nás nakonec vyhrál celkový dojem nad finanční stránkou a proto si dovolíme tvrdit, že i přes tyto výtky se nákup T.I.M.E Stories vyplatí!

• poznámka redakce: 28. 3. 2017 se na Facebooku společnosti ADC Blackfire objevila anketa o tom, které expanze lokalizovat. Zdá se, že se věci začínají hýbat vpřed a dočkáme se snad nejen starých, ale i nových příběhů! V roce 2017 by snad měla být jistota hned dvou dobrodružství, takže T.I.M.E Stories vpřed!!! Pokud to čtete včas, můžete se do debaty zapojit zde: https://www.facebook.com/blackfire.cz/?hc_ref=PAGES_TIMELINE&fref=nf

AutorPeggy Chassenet, Manuel Rozoy
IlustraceBen Carre, Vincent Dutrait, David Lecossu, Pascal Quidault
VydavatelSpace Cowboys, ADC Blackfire Entertainment, Asterion Press, CrowD Games, Delight, Gém Klub Kft., Hobby Japan, Rebel Sp. z o.o.
Jazyková závislostUnplayable in another language
(69 voters)
KategorieAdventure, Puzzle, Science Fiction
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Move Through Deck, Narrative Choice / Paragraph, Storytelling, Variable Player Powers
RozšířeníAncients Part 1 (fan expansion for T.I.M.E Stories), Ancients Part 2: Lost In Time (fan expansion for T.I.M.E Stories), Anomaly (fan expansion for T.I.M.E Stories), Antic (fan expansion for T.I.M.E Stories), Basilisk's Lair (fan expansion for T.I.M.E Stories), Batman: Year One (fan expansion for T.I.M.E Stories), Black Knight (fan expansion for T.I.M.E Stories), Brettspiel Easter Basket 2016, Brick Crime (fan expansion for T.I.M.E Stories), Broken Peace (fan expansion for T.I.M.E Stories), A Case of Relativity (fan expansion for T.I.M.E Stories), La Cavale des Daltons (fan expansion for T.I.M.E Stories Revolution), Chasing Eden (fan expansion for T.I.M.E Stories), City of Souls (fan expansion for T.I.M.E Stories), Deutscher Spielepreis 2016 Goodie Box, Dilemma (fan expansion for T.I.M.E Stories), Dreamland (fan expansion for T.I.M.E Stories), The Drums (fan expansion for T.I.M.E Stories), Easy Street (fan expansion for T.I.M.E Stories), Escape from Auschwitz (fan expansion for T.I.M.E Stories), Fight of the Worlds (fan expansion for T.I.M.E Stories), Final Fantasy: The Stolen Seed (fan expansion for T.I.M.E Stories), Geologists (fan expansion for T.I.M.E Stories), Golem (fan expansion for T.I.M.E Stories), Heresy (fan expansion for T.I.M.E Stories), Hora fugit facta manent (fan expansion for T.I.M.E. Stories), El Incidente (fan expansion for T.I.M.E Stories), The Isle of the Petrified Giants (fan expansion for T.I.M.E Stories), The Last Word (fan expansion for T.I.M.E Stories), La manufacture Lilienfeld (fan expansion for T.I.M.E Stories), Nordwind (fan expansion for T.I.M.E Stories), On the Wall (fan expansion for T.I.M.E. Stories), Pariah Missouri (fan expansion for T.I.M.E Stories), Resident Evil 7 (fan expansion for T.I.M.E. Stories), Skyrim: Chapter I (fan expansion for T.I.M.E Stories), Submerged Atlantis (fan expansion for T.I.M.E Stories), Switching Gears (fan expansion for T.I.M.E Stories), T.I.M.E Stories: A Prophecy of Dragons, T.I.M.E Stories: Beacon Promo, T.I.M.E Stories: Brotherhood of the Coast, T.I.M.E Stories: Estrella Drive, T.I.M.E Stories: Expedition – Endurance, T.I.M.E Stories: Lumen Fidei, T.I.M.E Stories: Madame, T.I.M.E Stories: Santo Tomás de Aquino, T.I.M.E Stories: Semper Invicta (fan-made scenario), T.I.M.E Stories: Special Reward promo, T.I.M.E Stories: The Marcy Case, T.I.M.E Stories: Tric Trac TV, T.I.M.E Stories: Under the Mask, The Tears of Sango (fan expansion for T.I.M.E Stories), An Unnecessarily Long Story (fan expansion for T.I.M.E Stories), Wolf's Lair (fan expansion for T.I.M.E Stories)
RodinaGame: T.I.M.E Stories – White Cycle, Game: T.I.M.E Stories / TIME Stories, Misc: Limited Replayability, Theme: Time Travel
Alternativní názvyT.I.MEストーリーズ, Time Stories, Агентство «ВРЕМЯ», 时间守望, 時空探案, 타임 스토리즈

T.I.M.E Stories je bez jakýchkoliv pochyb jedinečnou hrou, která nabízí téměř filmové zážitky. Jenže tady nesedíte nečinně v sedadle, ale plně se účastníte dobrodružství. Odcestujete časem do úplně jiného času i místa, které pak v rolích místních obyvatel prozkoumáváte a snažíte se vyřešit nějakou záhadu. Každá aktivita ale stojí nějaké jednotky času, takže je třeba se do prostředí vrátit znovu několikrát a postupně se poučit ze svých chyb. Pro hráče je připravena řada zajímavých překvapení, zamčených lokací a výzev pro testování schopností (= hody kostkou). Výborný scénář je v češtině ale pouze jeden a na další zatím čekáme. Ve dvou si to ale pořádně neužijete a jak jednou balíček dohrajete, těžko se k němu budete vracet. To nám ale nemůže zabránit, abychom byli z T.I.M.E Stories nadšení.

+ vynikající způsob, jak zažít dobrodružství
+ vyprávění karet ostatním
+ opakovaný průchod lokacemi