Recenze: Tajná výprava čarodějů – úprk na kutě

tajna-vyprava-carodeju-01

Jakmile zazněl zvonec, který znamená večerku, potají jsme se vykradli ven. Po několika chvilkách v temných uličkách internátu je náš klub Ustřihnutých klobouků konečně venku pod hvězdami. Trochu se bojíme, protože potmě jsme nikdy venku sami nebyli. Ale lákadlům půlnočního trhu se těžko odolává. Jenže ani jsme se mezi těmi blyštivými stánky nestačili zorientovat a už slyšíme křik Bludovíta. Ten nás poznal na první pohled a teď nezbývá než utíkat rychle zpět na koleje, aby nikdo nepoznal, že nejsme v peřinách.

O půlnoci nebudou spát ani hráči, kteří se zúčastní souboje v novince se jménem Tajná výprava čarodějů. Jedná se o dětskou hru z dílny dvojice německých autorů – Lukase Zacha a Michaela Palma, kteří ji vytvořili pod záštitou společnosti Pegasus Spiele. Vyšla v roce 2017 a ve stejném roce dorazil také český překlad, pod kterým je podepsaná firma MindOK. O pohádkové ilustrace, pro které zaujme řadu dětí, zpracovala Anne Pätzke.

Větší červená krabice nám ukáže, jak to na takovém nefalšovaném čarodějnickém trhu vypadá, ale současně nás zahlédne rozzlobený profesor (a současně duch) Bludovít. A tak musíme rychle vyrazit do nitra krabice, která jediná nám ukáže cestu zpět na kouzelnické koleje. K tomu budeme potřebovat v základu čtvercový herní plán. Ten má kolem dokola kulatá políčka stromů, na které hráči v rámci úvodu rozmístí kulaté dílky a to obrázkem dolů.

tajna-vyprava-carodeju-07

Důležitá je ale především budova kouzelnické akademie, ke které vede dlouhá kamenná stezka napříč mapou a na každém políčku najdou hráči jednu, dvě nebo tři šipky. Hráči si vyberou každý svého studenta a jeho figurku se špičatým kloboukem a postaví jej na startovní políčko – místo konání půlnočního tržiště. Profesor Bludovít začíná až na tom nejzazším políčku v černočerném lese. Zbytek komponent, tedy žetony lektvarů a očarování, ale také kostky a strašibudík začínají partii vedle plánu.

Žetony stromu na své spodní straně často ukazují některého z bludíků. To jsou malá strašidýlka, která malým kouzelnickým studentům pomáhají, protože na Bludovíta mají pifku. Ještě před začátkem prvního kola hráči jeden za druhým odhalí jednu destičku, na kterou se tajně podívají a zapamatují si bludíka. Pokud ale mají smůlu, mohou už v tuto chvíli narazit na obrázek Bludovíta. Toho ukážou i ostatním a současně posunou figurku rozzlobeného ducha o jedno políčko vpřed na cestě.

Začínající hráč dostane strašibudík a hodí trojicí kostek. V každém kole hráčům hozené obrázku určí, kteří bludíci jsou připravení jim pomoci. Pokud dokážou na první pokus v lese najít (se štěstím nebo po paměti) jednoho ze tří, pak mohou prozkoumat další dva stromy. Jinak jejich tah okamžitě končí. Za každého správně nalezeného bludíka se může figurka hráče posunout vpřed o jedno políčko po silnici směrem k akademii. Jestliže ale hráč udělá omyl a ještě k tomu odhalí Bludovíta, musí jeho figurku přesunout zase o krok blíž k dopadení všech uprchlíků.

tajna-vyprava-carodeju-03

Na kostkách jsou ale kromě bludíků ještě dva další symboly – lektvar umožní posunout libovolnou postavičku mladého čaroděje a naopak duchova past posune Bludovíta bez jakékoliv možnosti tomu zabránit. Tak si smůla může navýšit napětí v partii, i když hráči samotní nedělají chyby. K odvrácení nepříjemné situace s blížícím se duchem lze využít jednorázové žetony. Po jejich odhození lze buď přehodit kostky, nebo posunout čaroděje o jedno pole kupředu.

Jenže mladí kouzelníci nebudou mít chvilku klidu ani na konci svého tahu. To proto, že Bludovít se posune na konci kola zase vpřed. Tentokrát to ale nemusí být jen o jedno políčko, protože vzdálenost určuje množství šipek na kameni, kde v danou chvíli stojí.

A zatímco po celou dobu si mohou hráči navzájem napovídat, na schodech do kouzelnické akademie je jakýkoliv zvuk příliš nebezpečný. Nikdo tedy nesmí mluvit a žádné napovídání (ani ukazování!) není možné. Hráč tedy sám musí dokázat najít potřebného bludíka podle kostek. Cílem je dorazit do nitra akademie se všemi figurkami dříve, než je Bludovít dorazí. Jestliže ale kdykoliv v průběhu hry Bludovít dožene některého z uprchlíků, pak celý tým prohrál společně.

tajna-vyprava-carodeju-10

Tajná výprava čarodějů je kooperativní hrou pro děti. Už jsme několikrát prokázali, že pro spolupráci malých dětí máme slabinu, protože stále věříme, že tento způsob hry je velmi vzácný a pro malé hráče opravdu prospěšný. No a tato novinka k tomu ještě navíc připojuje výbornou hratelnost a napínavé dění.

Opět jde v první řadě o paměť. Hráči bojují každý za sebe a svoji figurku, ale prohrávají i vítězí jako tým. Je třeba mezi osmnácti stromy nacházet správně bludíky. Díky správnému hledání se lze posunout v jednom tahu až o tři políčka. To je zpočátku dost, takže čarodějové by si měli vyrobit dostatečný náskok. To proto, že se postupně rychlost Bludovíta zvyšuje a v druhé fázi partie už lze vzdálenost jen udržovat a ne navyšovat.

K tomu navíc ale hráči musí počítat i s dalšími pohyby vpřed, o kterých nelze jakkoliv rozhodnout nebo výsledek ovlivnit. To proto, že hod kostkou může posunout figurku Bludovíta o další políčka a to klidně i několik v každém kole. Tady už o úspěchu týmu spolurozhoduje štěstí nebo smůla, kterou hráči mají.

tajna-vyprava-carodeju-13

Spolupráce je zábava. Děti mezi sebou musí komunikovat a diskutovat o tom, jaké bludíky kde kdo může najít. Děti to celé prožívají společně a to je velmi dobře spojuje. A celý průběh partie dobře odsýpá, protože do půl hodiny je celá honička lesem u konce. Navíc se k potomkům mohou snadno přidat i rodiče, protože hry s pamětí a kostkami smazávají zdárně věkové rozdíly.

K tomu všemu navíc to ale celé moc pěkně vypadá. Zásluhu samozřejmě má prostorový model kouzelnické akademie i se schody, které jsou součástí trasy. Hráči tady musí konečně každý použít svoji vlastní paměť a nemohou se vézt na úspěchu skupiny. Navíc čím víc hráčů se partie účastní, tím je těžší, protože může častěji padnout symbol Bludovíta. Ale i pro náročnější studenty je tu připravena varianta, kde použijí méně bonusových žetonů. Bez pomoci zdarma je úspěch ještě o dost těžší.

tajna-vyprava-carodeju-15

Tajná výprava čarodějů od hráčů vyžaduje dobrou paměť a sdílení znalostí. A ačkoliv na cestě je figurek více, všechny musí bez rozdílu dorazit do akademie. Ale při tom jim po celou dobu na paty dýchá zlomyslný duch Bludovít. Tajná výprava čarodějů se tedy mění na úprk a snahu být pod peřinou dřív, než na to někdo přijde.

Recenze: Tajná výprava čarodějů – úprk na kutě
Tajná výprava čarodějů smazává rozdíly mezi generacemi a nabízí elegantní kooperativní zábavu, která spojí rodinu u stolu. Les je hluboký, plný světýlek, ale jen některé z nich znamenají pomoc. Jiné jsou léčkou záludného ducha, který malé kouzelníky honí. No a hráči je musí všechny prokouknout a dělat stále méně chyb, jak jim pronásledovatel dýchá na špičky klobouků. Tajná výprava čarodějů je krásnou dětskou zábavou, která by neměla chybět v žádné herně založené rodině.
Klady:

+ krásná kooperativní hra
+ směs paměti a štěstí
+ více obtížností
+ schody se speciálními pravidly
+ zrychlující duch nutí hráče dělat stále méně chyb
Zápory:

- smůla může hru hodně ztížit
- počet hráčů spoluurčuje obtížnost
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Čoko IQ – logika v čokoládových košíčcích