Recenze: The 51st State New Era

Píše se rok 2159. Země byla zdevastovaná výbuchy několika ukrytých atomových bomb. Jedna byla v těch několika zmrazcích, které zbyly po Antarktidě. Tučňáci zde už dávno nežili, přestěhovali se do Grónska, které jako jediné na celé zeměkouli bylo stále pod sněhem.

Zbytky lidstva, kterému se podařilo před radiací ukrýt, se nyní prohání po nově vzniklých pouštích a vyhlašuje svoje malé samostatné státy. Tyhle malá společenství spolu svádí nelítostné bitvy o vládu a rozšiřování moci. Lidé jsou však dnes vzácnou komoditou, stejně jako mnohé suroviny a především voda.

Nic není dnes vzácnějšího než průzračně čistá lahodná voda. Kvůli ní zemřeli i moji rodiče, když bránili svůj malý rodinný pramínek na farmě nedaleko místa, kde se nyní ukrývám. Nepřidal jsem se zatím k žádnému klanu, stále hledám svého malého brášku. Ale jakmile ho najdu, spojíme síly a vytvoříme znovu společnost takovou, jaká by měla být a jakou já si už pamatuji jen z vyprávění mých rodičů. Vytvoříme padesátý první stát!

Psal se rok 2010, když Ignacy Trzewiczek představil světu na výstavě Spiel v Essenu svoji hru 51st State pod hlavičkou polského vydavatelství Portal. Hráči si její postapokalyptický svět ihned oblíbili, protože her s tímto tématem dnes příliš na trhu nenaleznete. A fanoušci počítačové hry Fallout rádi zase zavítají do atomovou válkou zbídačené krajiny.

Jenže hra nebyla úplně dokonalá, drobnosti jí kazili jméno. A tak přišel čas zrodit hru podruhé, tentokrát pod novým jménem. A tak vznikla o rok později v roce 2011 odladěná hra 51st State: New Era nebo také pouze The New Era, jak je někde označována. Nejedná se tedy vlastně o rozšíření původní hry, ale o její poměrně brzkou reedici.

Vizuálně spolu ale hry hned na první pohled jasně souvisí. Novou éru najdete v tmavě zelené krabici s postavou v kyslíkové masce. Samotný box je střední velikosti, což v podstatě odpovídá zařazení hry, které je převážně karetní.

Takže vás asi nepřekvapí, když uvnitř najdete hromadu nejrůznějších herních karet. Ty mají v horní části název a na sobě spoustu ikonek. Jsou rozděleny do tří sekcí – horní červené, střední bílé a v dolní části najdete modrý proužek. Napravo od tematického obrázku najdete pak dvě šipky, jednu černou a jednu červenomodrou – obě popisují vzdálenost, kterou musíte překonat, abyste se do lokality dostali.

Kromě karet jsou v aršících ukryté hromádky nejrůznějších žetonů. Většina z nich na sobě má čísla, některé jsou navíc ozdobeny hvězdičkou. Jednotlivé frakce, za které můžete ve hře hrát, dostanou každá také jednu svoji rodovou kartonovou desku s možnostmi, které se rodině nabízí. Nesmíme pak zapomenout také na poměrně tenkou desku, která obsahuje kromě shrnutí pravidel také bodovací stupnici.

Výčet uzavřeme čtyřmi barevnými dřevěnými kolečky, černými figurkami dělníků a samozřejmě brožurkou pravidel. Ta trošku postrádá logické uspořádání a některé věci v ní budete složitě hledat. Učení 51st State není pro netrpělivé a pouhé přečtení pravidel nestačí. Musíte si v klidu sednout s hrou a pochopit, jak funguje. Snad se vám tento čas s ní strávený vrátí v dalších hodinách zábavy. To zjistíme už velmi brzy.

Na začátku partie si každý vybere jednu frakci, za kterou bude hrát. Je důležité vědět, že se jednotlivé společnosti od sebe liší v agresitivě i politických schopnostech. Podle toho jsou také uzpůsobeny jejich silové či diplomatické dovednosti – slabší frakce mohou dobývat na menší vzdálenost, silnější na velkou. A to stejné platí i u politiky.

K této frakci dostanou hráči jednu destičku a dvě karty s obrázkem, který tak trochu naznačuje, jak to v jejich společnosti vypadá. Do začátku mají také sedm frakčních žetonů se symbolem svojí společnosti. Jeden z nich umístí na počítadlo na číslo nula, všechny ostatní si vezmou k sobě.

Všechny zbylé žetony a dřevěné součásti se umístí na hromádku mezi hráče. Ti si je budou postupně vydělávat a brát až v průběhu partie. Poslední přípravná část se týká herních karet, které pečlivě zamícháte a připravíte z nich dobírací balíček. Pro první kolo si již můžete připravit nabídku, která čítá pět karet. Z nich si postupně na začátku každého kola hráči rozebírají karty, tak že se jim stále zužuje výběr – v každém kole výběru o jednu kartu méně. Celkem si takto rozeberou dvě karty a třetí si doberou z vrchu balíčku.

Tím už jsme se vlastně dostali do samotného průběhu partie. Po takzvané fázi průzkumu, ze které dostanete právě tyto karty, přichází část tahu, která se nazývá výrobní. Hráči teď konečně dostanou suroviny a dělníky podle svého aktuálního příjmu – z hlavní karty svojí frakce, která ve spodní části ukazuje jednu produkovanou surovinu a vždy také tři dělníky. Kromě toho v pozdějších fázích hry produkují suroviny všechny spolupracující a dobyté (ať už silou nebo politickou cestou) lokace.

Kromě surovin jsou ve hře ještě dvě další specifické měny – vítězné body a především takzvané žetony kontaktů. Právě s jejich pomocí můžete vyložit některou kartu z ruky na stůl a to hned třemi základními způsoby – dobýt ji silou, navázat s ní spolupráci, a nebo ji politicky pohltit a vytvořit z ní součást svého státu.

Náklady na jednotlivé tyto úkony se liší, stejně jako zisky z nich. Vždy však musíte zaplatit dostatečným počtem žetonů kontaktu některé barvy. Pokud získáte lokalitu silou, pak kartu zasunete pod svoji frakční kartu tak, že bude vidět pouze její červená linka, v případě spolupráce pak pro změnu modrá. Pouze získání lokality na svou stranu politicky má za následek zařazení karty přímo na stůl a využívání jejích speciálních schopností.

Pokud jste si kartu podmanili bojem, pak její zisky (suroviny, vítězné body, a podobně) můžete využít jedenkrát ve fázi produkce, a pak kartu odhodit. Naopak modrá barva vám přináší výhody každou produkční fázi, ale příjem není tak velký. Oproti tomu bílá pohlcená lokalita vám umožňuje využít speciální schopnost lokace buď pouze tím, že tam leží nebo posláním dělníka. Některá místa jsou dokonce otevřená i soupeřům, kteří sem mohou posílat svoje pracanty a získat tak tyto benefity také. Stejně tak vy můžete posílat svoje dělníky do jejich továren.

A nyní se dostáváme k zajímavým specialitám, kterými je 51st State odlišný. Za prvé o všechny suroviny, které jste si v kole nashromáždili a nevyužili, na konci tahu přijdete. Hra tím simuluje náročné podmínky postapokalyptického světa, kde se všechno zboží kazí rychleji a nic nevydrží dlouho. Ani lidé, jejichž životní cyklus se zkrátil na polovinu a jsou nuceni dospívat už ve třinácti letech.

Druhým principem, se kterým se tak často nesetkáte, je skladování vítězných bodů přímo na kartách, které je přináší. Všechny pak mají stanovený horní limit – mohou vám přinést body pouze třikrát za svoji existenci, pak už z nich další zisk neplyne.

To má za následek omezení vlivu časného nástupu hráče. Pokud vám totiž někdo na začátku uteče, nebude se jeho náskok prostě a jednoduše zvyšovat, jak mu budou z karet plynout další a další body, ale máte jistotu, že se časem zastaví a bude muset dělat další dobrá rozhodnutí i ve zbytku hry.

Partii pak vyhrává ten, kdo jako první dosáhne hranice 33 bodů. Trojky vás totiž hrou 51st State provází celou dobu v podobě různých limitů – například můžete mít pod svojí kartou frakce zasunuty maximálně tři karty nebo můžete spolupracovat pouze se třemi lokalitami soupeře. Ve hře lze dobře plánovat hodně dopředu, s tím, že si vezmete kartu, která vám přinese suroviny potřebné k vyložení karty v dalším kole. Nebo ten řetěz může být ještě delší.

Samozřejmě 51st State toho nabízí v průběhu víc, než jsme zde popsali. Například již zmíněné spolupráce se soupeři, dobývání soupeřových lokalit nebo jejich rekonstrukci, kterou získáte z jedné lokace jinou. Díky tomu se pak vítězné body přesunou z karty lokace na vaši frakci, kde zůstanou až do konce partie a vy můžete s novou lokalitou znovu sbírat další. Před dobýváním se pak lze bránit například zvyšováním vzdálenosti a tedy hodnoty žetonů kontaktu, kterou hráč potřebuje, aby daného místa dosáhnul.

Právě tento systém vzdáleností je nejzajímavějším principem 51st State a nabízí zajímavé strategické možnosti. Pro každý druh kontaktu totiž potřebujete jinou surovinu. Samozřejmě vaše rodová karta vám nějaké základní kontakty pro každé kolo poskytuje, ale ty většinou stačí pouze na ty blízká místa, ideálně sousední (se vzdáleností jedna). Pokud chcete vyrazit dobývat někam dál, potřebujete vlastnit žetony kontaktů.

Celá hra je elegantně jednoduchá a nabízí zajímavý herní zážitek. Od jejího publikování plní nejrůznější fóra nadšené ohlasy přirovnávající ji k Dobyvatelům vesmíru (recenze). Podobnost však končí u toho, že hráči vykládají nějaké karty před sebe za body. Je pravda, že 51st State: New Era je zajímavá svým tématem a čerpáním ze společné zásoby karet, kde žádný z hráčů nemá zásadní výhodu, ale nás v redakci nějak nechytla.

Nejsme si jistí, jestli se jedná o problém v nás, ale každá partie nám přišla jen jako honba za body, která postrádá jakoukoliv mezihru, kterou by si hráč mohl užívat. Zajímavý herní systém si také vybírá svoji daň, protože není jednoduché tuto hru naučit nové soupeře, natož pak nováčky, kteří si nevědí s kartami pak vůbec rady. Máme také strach, že ve chvíli, kdy hru nějakou chvilku nebudete hrát, zapomenete některé důležité detaily a omezení, které ke hře patří, a budete se muset při návratu znovu koukat do pravidel.

Hra nabízí možnost útočit na soupeřovy lokace, navazovat s nimi spolupráci nebo využívat jejich schopností vlastními dělníky, takže se dá říct, že interakce je mezi hráči na karetní hru dostatek. V konečném důsledku se však hra obvykle zaměří na soupeření „každý na svém písečku“.

Přitom samotné téma je zde opravdu poctivě provázané s hrou. Všechno sedí. Nejdříve hráči vyhlédnou lokality, které by je zajímaly, pak se připraví ve výrobní fázi na jejich požadavky a teprve pak se o ně utkají. Suroviny stárnou a přicházíte o ně, dělníci nejsou samozřejmostí. Většina prostředků je všech, neexistuje zde žádné výrazné vlastnictví.

Nepříjemností je neustálá nutnost přepočítávat bodový stav – na konci každého kola si hráči musí zjistit, kolik mají bodů. A protože ty nezískáváte pouze za žetonky s hvězdičkou, ale třeba také za vyložené lokality, tak to trochu zdržuje. Jinak však hra velice pěkně odsýpá, hráči se ve svých akcích střídají (počet akcí v kole není omezen číslem, pouze surovinami a vašimi možnostmi). Celá partie je obvykle odehraná přibližně v rámci slibované hodiny. Hned trojice možností, jak hrát jednotlivé karty, může mít za následek výrazné zpomalení partie, pokud se hráči snaží vypočítat tu nejlepší možnost. Aby to bylo ještě složitější, provedení renovace samotné (výměna lokace za jinou) přináší také vítězné body – žetony.

Někdo může mít problém s tím, že hra se skládá z neustálého přesouvání žetonů tam a zpět. Na začátku tahu si je vezmete, abyste o nevyužité na konci přišli, případně je odevzdali po jejich zahrání. Zahrnuje to nekončící přesouvání koleček tam a zpět a hráč se nemůže plně soustředit na strategii a své karty.

Ilustrace na kartách i na frakcích jsou pěkné. Hra získala v Nové éře také jednu frakci navíc, ale přišla o karty vůdců, které byly v původní variantě. Škoda jen, že nápovědní kartičky nejsou pro každého hráče nebo alespoň na zvláštní kartě. Když si totiž potřebujete něco přečíst v průběhu hry, musíte se naklánět na desku, kde leží bodovací žetony. První partie budete trochu tápat ve spoustě ikonek, které nejsou na první pohled pochopitelné, ale poměrně rychle si na ně zvyknete.

V konečném důsledku tak 51st State: New Era nedostálo očekáváním, která jsme do něj vkládali. S dalšími partiemi nám sice jeho netradiční systém přešel do krve, ale hlubší zážitek se přesto nedostavil. Nezoufejte ale, pokud vás hra zaujala svým tématem, běžte si ji někde nejdříve zahrát a zkusit. Spousta hráčů ji má rádo a naše chutě se nemusí s těmi vašimi shodovat.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorIgnacy Trzewiczek
IlustraceMateusz Bielski, Mariusz Gandzel, Michał Oracz
VydavatelPortal Games, IELLO
Rok vydání2011
Počet hráčů2 - 5
Herní doba60
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(12 voters)
KategorieCard Game, City Building, Economic, Science Fiction
MechanismyCard Drafting, Hand Management, Variable Player Powers
RozšířeníThe New Era: Spiel 2011 Promo Pack, Ruins, Winter, Winter: Reaction Cards
RodinaComponents: Multi-Use Cards, Mechanism: Tableau Building, Setting: Neuroshima
Alternativní názvyNowa Era

Více o hře.

Recenze: The 51st State New Era
51st State: New Era nám představuje naši planetu takovou, jaká někdy možná bude. Nehostinná a stěží obyvatelná. Ale lidé jsou houževnatá stvoření, která přežijí i v náročných podmínkách. A vy teď v roli jednoho z uzavřených společenství bojujete o přežití, svádíte souboje, uzavíráte spojenectví a dobýváte. Využití strategických dovedností určitě najdete ve 51st State přehršel. Jenže přes promyšlený a povedený celek vám bude užívání kazit několik nedostatků. Výběr z velkého množství strategických možností je dobrý, ale jen do doby, než je budete chtít všechny řádně prozkoumat. Pak se čas pro ostatní hráče zastaví. Neustávající manipulace s žetony a drobná pravidla, která po delší době bez 51st State zapomenete vám budou hru znepříjemňovat. A přes různorodé interakce je stále hra spíše o tvorbě vlastní frakce než o napadání ostatních. To ale neznamená, že 51st State: New Era je špatná hra, jen potřebuje to správné obecenstvo, které ji ocení.
Klady:

+ tematika post-apokalyptického světa
+ originální principy
+ náročná strategická hra
+ spousta taktických rozhodnutí
+ hráči mají společný výběr karet
+ omezený přísun vítězných bodů z jednotlivých karet
+ možnost dlouhodobého plánlování
Zápory:

- složitá rozhodování přináší dlouhé tahy
- neustálá manipulace se žetony
- hodně "drobných" pravidel, která snadno zapomenete
- v prvních hrách matoucí ikonky
- většinu času hráči hrají jen na sebe
2
  1. Tak jsem docela rád, že jsem si hru koupil před přečtením recenze. Ta by mě totiž jinak zřejmě odradila od koupě a to by byla velká škoda, protože je to podle mě jedna z nejlepších karetek na trhu. Jasně, hodnocení je vždy individuální. Myslím, že New Era je spíše pro pokročilé hráče, kteří mají rádi hodně přemýšlení a vymýšlení komb a strategií. Pro začátečníky bude trochu složitější a ani pravidla nejsou napsány zrovna ideálně. Je v nich vše, ale člověk to tam musí někdy hledat opravdu důkladně a pečlivě, takže v tomto směru to určitě mohlo být lepší. Nicméně se zdejší recenzí nemohu rozhodně souhlasit ani trochu. Nemám pocit, že bych drobná pravidla někdy zapomněl, vše je totiž logické a jediné do čeho se člověk musí dostat je symbolika. Někomu může vadit spousta komponentů a počítání, to je ale daň za komplexnost a vyspělost hry. Pro mě to není velký problém a naopak mě práce se žetony baví. Ikonky jsou ze začátku problém, ale stačí občas nahlédnout do pravidel a po pár hrách už máte vše krásně naučené. Vše je udělané vesměs logicky a je to jen o pochopení významu. Souhlasím, že interakce ve hře není zas tak mnoho, ale je tady a rozhodně je to klad a přináší do hry zajímavý prvek. Málo interakce bych spíše vyčítal Dobyvatelům vesmíru, kde vlastně není vůbec. Na závěr bych ještě zmínil srovnání právě s Dobyvateli vesmíru. Pro mě je New Era o fous lepší, i když jsou obě hry zaměřené na něco jiného. V Dobyvatelích mi chybí právě aspoň ta minimální interakce a možná i hlubší atmosféra. Za mě bych tedy New Eru řadil ještě o něco výš.

  2. Jakube, děkujeme za názor. Jsme rádi za každé obohacení i kritiku našich recenzí, přesto si u 51st State budeme stát za svým. Velmi dlouho jsme v redakci nad mnohými prvky diskutovali a hodnotili. Jsme si vědomi, jak vysoko hráčská obec New Eru řadí a o to víc nám přijde správné naše hodnocení. Možná fanouškovi hry může připadat trochu přísné, ale hra si určitě zaslouží oba pohledy. V naší redakci převládal ten rezervovaný. Děkujeme za příspěvek a věříme, že i nadále zůstaneš naším čtenářem…

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Final Score

Prozkoumávejte dál
Recenze: Mit den Bären zählen lernen – matematika s medvědy