Recenze: The Princess Bride: Miracle pill – lektvary z karet

MIRACLEPILL (1)

Mechanismus souběžného karetního draftu, je oblíbeným herním prvkem jak u hráčů, tak i u tvůrců. Od dob 7 divů světa se však změnilo jeho využití ve hrách. Už nejsme tolik svědky her zakládajících čistě na tomto mechanismu, ale spíše se s ním setkáváme jen jako s doprovodným prvkem ve větších hrách. Ale občas se ještě nějaká ta čistá “draftovací” karetka objeví. A Miracle pill je jednou z nich.
Jedná se o hru ze série The princess bride, která má svou předlohu ve stejnojmeném Americkém seriálu. Nyní za hrou stojí Philip duBarry jakožto dizajnér, Felicia Cano jako ilustrátorka a konečné vydání díky kickstarteru má na svědomí Game Salute. Všichni zainteresovaní si dali evidentně za úkol udělat minimalistickou hru po všech stránkách. Miracle pill totiž lze odehrát do patnácti minut i v plném počtu hráčů, má přímo primitivní pravidla a obsahem jsou jen a jen karty.
Těch v krabičce najdeme rovných 72 rozdělených do tří etap. Na začátku každé etapy hráči dostanou čtyři karty na ruku z daného balíčku a může se začít hrát.

MIRACLEPILL (4)
Jak bylo avizováno výše, hra je primitivní, jedná se ve své podstatě o tu nejzákladnější podobu hry s mechanismem simultánního karetního draftu: všichni hráči si vždy najednou vyberou jednu z karet na ruce, kterou chtějí zahrát. Poté se karty najednou zahrají do osobního tabla hráče, spustí se případné efekty a všichni hráči pošlou zbývající karty na ruce hráči po levici. Takže každý hráč bude začínat další tah s kartami od hráče po pravici.
Takto se pokračuje až do té chvíle co každý hráč zahraje poslední kartu dané etapy a poté se přechází k další. Po skončení třetí etapy se počítají body.
Navíc jsou v této hře akorát silnější karty lektvarů. Pokud chce hráč danou kartu zahrát, tak musí odhodit jednu nebo dvě (závisí na obtížnosti lektvaru) jeho již dříve zahrané karty dané barvy, dle požadavků na kartě lektvaru. S tím souvisí i poslední možnost hráče při zahrávání karty: hráč může danou kartu zahrát jen lícem dolů, takže nespustí její efekt, ale později jí může využít jako jakoukoliv barvu na vytváření lektvarů.

MIRACLEPILL (5)

Základem hratelnosti jsou samozřejmě různé druhy karet, tak aby se hráči museli rozhodovat nejen kterou kartu chtějí oni, ale zároveň kterou chce jejich soupeř po levici, tak aby mu nenahráli, což je ostatně typická vlastnost her s tímto mechanismem.
Jsou zde tedy obyčejné karty, které dávají prostě jen vítězné body na konci hry, poté zde máme karty, které dávají tím více bodů čím více jich máte. Pak tu jsou karty, které vám dávají trvalou barvu na vytváření nějakých lektvarů, poté zde máme různé karty násobící body za jiné karty v tablu hráče a nakonec škodící, které se zahrávají do tabla nějakého protihráče.
V prvé řadě je nutné podotknout, že hra je doopravdy esencí jednoduchosti a pokud bych měl zvolit nejjednodušší karetní draftovací hru, tak Miracle pill vyhraje.
S tím se však pojí zásadní nedostatky hry. Prvním z nich je ten, že jen těžko ovlivníte váš výsledek. Karet na výběr je málo a navíc nevíte jaké k vám mohou přijít, takže v první etapě jen těžko zjistíte které karty budou nejvýhodnější. A poté jde vlastně jen o ten správný tip na štěstí, tak aby vám v dalších kolech přišli na ruku ty karty které přesně potřebujete. A to už ani nemluvím o vlivu škodících karet, ke kterým můžete přijít jako slepý k houslím a kolikrát vám mohou prohrát celou hru už na začátku.
To je další neduh hry, který je však zmírněný krátkou herní dobou. Bohužel však ani vítězství hráče nějak nenadchne jelikož je to pouze o čistě náhodném tipnutí a navíc často dvě etapy dopředu jasné.

MIRACLEPILL (3)
Posledním negativem jsou výrazné odskoky v bodování. Některá komba, která vám spadnou do klína aniž byste věděli jak, vám vynesou přes 300 bodů a ostatní budou mít třeba bodů jen 60. A nejhorší je na tom fakt, že jste k zisku tolika bodů nemuseli zapojit ani trochu mozkové závity, prostě se to nějak přihodilo.
Z řádků výše to vypadá na velmi špatnou hru, ale to není tak úplně pravda. Miracle pill má totiž obrovskiu výhodu v krátké přípravě, herní době, v širokém rozpětí hráčů a v naprosto jednoduchých pravidlech. Takže pokud chcete někomu předvést tento herní mechanismus, tak dle mého názoru není lepší volby, jelikož i v šesti budete mít hru hotovou maximálně za dvacet minut i s vysvětlením pravidel přípravou a úklidem. Navíc hra není zase až tak nudná, občas se zaradujete nad tím že vám na ruku přišla dobrá karta která se dobře kombinuje s ostatními a už vám může být jedno jestli jste na tom měli nějakou zásluhu. Ale myslím si, že po dvou partiích už raději přejdete k něčemu jinému, Miracle pill je totiž dobrou volbou jen pro naprosté nováčky v hraní. Do výsledného počtu hvězdiček si ještě připočtěte zhruba čtvrt hvězdičky navíc.

Miracle pill je karetní draftovací hra očesaná až na holé jádro mechanismu, což má za následek především přístupnost pro naprosté nehráče, díky jednoduchým pravidlům a krátké herní době, ale bohužel také to s sebou přináší fakt, že jen těžko ovlivníte výsledek a komba z karet se vám vytvoří tak nějak sami, anž byste k tomu dodali vlastní úsilí. Ale na pár partií hra zabaví. Doopravdy však jen na pár.

+ Dobré na zasvěcení do populárního mechanismu
+ Krátká herní doba i s přípravou a vysvětlením pravidel

- Žádná kontrola