Recenze: Tikal II – The Lost Temple – hledání ukrytých pokladů

Tikal II: The Lost Temple - balení

Když jsem ho poprvé uviděl, zastavilo se mi srdce. Tři roky hledání a bloudění v džungli. Každý den jsme riskovali život ve společnosti prudce jedovatých hadů, pavouků a komárů přenášejících nemoci. Z patnáctičlenné výpravy nás zbylo jen posledních pět. Mnozí se už chtěli vrátit, ale my stále pokračovali, lovili malá zvířata a v noci si je pekli nad ohněm. A chroupali malý hmyz, když se úlovek nepodařil.

A teď je konečně cíl naší cesty na dosah. Možná jsme už ani nedoufali, že se té chvíle dočkáme, protože už pozítří pro nás měl přiletět vrtulník. I my to už vzdali. Naše výprava měla být u konce, ale dnes jsme zjistili, že je vlastně teprve na začátku! Ztracený chrám je přímo před námi. Snažím se nenápadně sledovat ostatní čtyři členy. Za ty roky se staly věci, na které nejsme hrdí, ale Musím to být já, kdo najde v místnostech nejvíc vzácných předmětů!

Vítejte u deskové hry Tikal II. Nejdříve se posuneme v čase o jeden rok vpřed. Chrám byl objeven, ale pětici vědců, kteří sem dorazili jako první, nikdo nenašel. Teď už je část odkrytá a na dalších místech probíhají vykopávky. A v této chvíli přijíždíte na místo vy se svými kolegy, abyste objevili zbývající místnosti a cenné archeologické předměty.

Tikal II: The Lost Temple - připravená hra

Tikal II: The Lost Temple je pokračovatelem kultovní hry Tikal z roku 1999. Trvalo 11 let, než se autoři Wolfgang Kramer a Michael Kiesling v roce 2010 odhodlali k návratu ke svému populárnímu tématu. Společně se společností GameWorks, Sébastianem Pauchonem (Animalia, Jamaica, Jaipur) a Malcolmem Braffem (Kimaloé) dotáhli svoje dílo do konce. A určitě by nevypadalo tak hezky, kdyby si jeho grafickou úpravu nevzal na starost Vincent Dutrait.

Díky těmto všem se můžeme dnes koukat na velkou podlouhlou krabici s obrázkem výhledu na chrám na víku. Pod ním je naštěstí spousta prostoru, kam se vejde celý chrám a ještě všechny poklady a archeologické nástroje. Jako první na ráně ovšem je přeložený herní plán, na kterém se nachází planina s chrámem o sedmadvaceti místnostech a také několik míst pro uložení různých zásob s komponentami.

Kolem dokola to všechno obíhá nejen zeď sloužící jako bodovací stupnice, ale také řeka, kterou budete sjíždět na pirogách. Na jejím břehu se nachází zásoby předmětů, které budete potřebovat ke svému výzkumu. V balení pak kromě těchto čtvercových žetonů najdete i několik karet výhod.

Z kartonu vycvakáte ale mnohem víc součástek, než byste věřili. Jsou zde kulaté žetony klíčů a pokladů, tři druhy místností pro chrám (prosvětlené, tmavé a pokladnice). Jednotlivým hráčům pak bude patřit deska tábora, na které najdou úložiště pro jednotlivé druhy žetonů. Vedle desky položí také velký žeton stanu, který určuje a jasně označuje hráčovu barvu.

V těchto barvách najdete ale uvnitř také něco ještě lepšího – figurky. Jedna jediná postavička jste přímo vy, neohrožený průzkumník. Ve stejné barvě s ním ale cestuje také truhla na vybavení, piroga a dvacítka malých vlaječek. Na začátku si tedy každý hráč vezme všechny figurky k sobě a tím také určí barvu, kterou bude v průběhu partie mít.

Navíc získá i jednu hráčskou desku a stan odpovídající barvy. Svého průzkumníka postaví ke vstupu do chrámu, loďku položí na startovní pláž u hodnoty devadesát na bodovací trase, kterou obsadí na čísle nula uprostřed spodní části herního plánu za pomoci svojí truhličky.

A nyní je na čase nachystat společný herní prostor. Na začátku vezmete šestici tmavých místností (svatyň), zamícháte je a pod ně položíte jednu místnost s pokladem. Celou hromádku pak dáte do levého horního rohu plánu a to obrázky nahoru, abyste vždy věděli, co vás čeká za objev v dalším tahu. Další hromádky vytvoříte z žetonů tajných chodeb, 13 speciálních karet, 25 žetonů pokladů a deseti světlých místností.

K symbolům pokladů položíte kolečko s cenami náhodně natočené jednou hodnotou ke každému z pěti symbolů. Pak ještě roztřídíte klíče na pět hromádek po sedmi podle barvy a symbolu. Na řeku pak podle počtu hráčů položíte do šesti míst čtvercové kartičky s akčními dílky a to na řeku, odkud si je hráči budou moci vyzvedávat s pomocí loďky. Na obrázcích i v textu to vypadá složitě, ale ve skutečnosti je příprava jednoduchá, protože všechno je to pouze zamíchat-položit.

Celá partie se odehrává ve dvou měsících, které představují ve hře právě dvě kola. Každé z nich se ale dále dělí na větší počet tahů. V jejich průběhu budete prozkoumávat chrám a hledat v něm cenné předměty. Každý tah má ale dvě fáze a než se dostanete do nějaké místnosti uvnitř chrámu, musíte nejdříve se svojí loďkou navštívit jedno z míst na plánu a získat akční žeton.

Tikal II: The Lost Temple - rozehraná hra

S pirogou se ale můžete pohybovat pouze po směru toku řeky (směr hodinových ručiček) a v každém tahu se můžete posunout maximálně o pět kroků. Navíc vás průchod lesem bude stát vždy jeden klíč, a protože se mu na konci každého okruhu nevyhnete, musíte být s postupem opravdu opatrní.

Jakmile takový akční dílek získáte, provedete okamžitě jeho efekt a položíte si jej na svoji desku. Každý z nich má na sobě natištěné nějaké akce a je pouze na vás, které z nich použijete. Na výběr je zisk pokladů, karet, ale i objevování nových místností či tajných chodeb. Velice důležité jsou ale klíče, které touto cestou můžete získat a využít je dvěma způsoby. O tom se ale musíte rozhodnout právě teď – buď jej položíte do svého tábora a získáte za něj v budoucnosti body, nebo zastrčíte klíč do svého batohu. V takovém případě jej v budoucnosti můžete použít na průchod lesem, ale především potřebujete tyto klíče mít v batohu kvůli průchodu chrámem, který je plný zamknutých dveří.

Právě pohyb figurkou je druhou fází tahu a není omezený počtem kroků a místností, které můžete projít. Jediný omezující prvek jsou klíče, které u sebe nesete a bez nichž nemůžete pokračovat dveřmi dál. Můžete jít oklikou, ale pouze přes objevené místnosti, kterých postupně přibývá. Váš pohyb by měl skončit v místě, kde ještě nemáte vlajku.

Přítomnost vlajky v místnosti znamená, že jste zde ještě neprováděli průzkum. Ten je druhou částí průzkumnické fáze. Každý pokoj chrámu na sobě má natištěné nějaké pozice, které vám přinesou vítězné body a případně i karty. V tuto chvíli máte šanci položit svoji vlajku na dané neobsazené místo a okamžitě získat jeho odměnu.

Navíc ale dostanete body i za samotnou vlajku a její pozici, proto se je vyplatí přidávat i do místností, kde už žádné volné odměny nezbyly. To se může stát, přestože každý hráč může mít v pokoji jen jednu vlajku. Okamžitě po položení zaznamenáte body navíc za každé dveře v této místnosti, plus body za všechny dveře stejné barvy v jiných místnostech, kde již máte svoji vlajku.

V průběhu partie můžete používat tajné chodby k procházení zdí nebo k přístupu do malých (a vysoko bodovaných) místností mimo chrám. Každá svatyně navíc obsahuje také jeden poklad, který můžete objevit, a nemá přímou hodnotu ve vítězných bodech. Místo toho je naložíte na loďku a ve chvíli, kdy budete projíždět ve svém tahu kolem jednoho z letadel u řeky, můžete libovolný počet pokladů naložit. Získáte za ně body podle jejich druhu a ceny, které ukazuje kolečko s čísly. To poté pootočíte o jeden krok ve směru hodinových ručiček.

Tikal II: The Lost Temple - detail herního plánu

Jedenkrát za kolo můžete otočením stanu využít dodatečnou speciální akci, která vám umožní získat jeden klíč nebo provést druhý průzkum s figurkou vědce. První kolo končí ve chvíli, kdy dojdou akční dílky na řece a poté následuje první bodování. Odměnu dostanete za nastřádané klíče a také za prozkoumané oltáře ve svatyních.

Druhé kolo probíhá stejně, ale na jeho začátku znovu otočíte stan stranou s klíčem nahoru a především jej přesunete napravo od svého tábora. Průběh kola se změnil a hráči si vyměnili pořadí. Jakmile skončí i druhé kolo, hráči znovu obodují svoje klíče, nedoručené poklady a především speciální karty. Hráč, který po započítání všech odměn nasbíral nejvíce bodů, se stává vítězem.

Tikal II: The Lost Temple je velice zajímavou a pokročilou hrou, která nakonec ale nabízí čistý a jasný průběh. Díky tomu se mohou snadno hru naučit i méně zkušení hráči a užijí si u něj spoustu zajímavých situací a především rozhodování. Cest k vítězným bodům je hned několik a pouze jejich správnou kombinací se stanete nejlepším průzkumníkem starobylých kobek.

Základem úspěchu ve hře je správná volba cesty chrámem, protože musíte vždy využívat dveří. Ostatní strany dílku jsou zdi, kterými nejde projít. Umístění a natočení dílků si hráči určují sami jako důsledek nalezených akčních žetonů. Výběr místností může mít velký vliv na počet získaných bodů. Měli byste se snažit specializovat na některé barvy, protože vám tak přinesou více bodů při položení vlajky za shodné dveře.

Hra se zdá být variabilní, protože všechny dílky tvořící chrám jsou seřazeny náhodně. Herní plocha díky tomu vypadá pokaždé jinak. A tomu se musíte přizpůsobovat při hře. Jenže akční dílky jsou vždy ve stejném složení, jen jinak uspořádané a ty se začnou přecejen po několika partiích opakovat a trochu vám zkazí požitek z dalších her. Ovšem naštěstí nesnižují zábavu tak výrazně.

Mnoho hráčů si u původní verze stěžovalo, že jsou velké rozdíly v zážitku ze hry mezi jednotlivými počty soupeřů. To se podařilo v případě Tikalu II výtečně vychytat a partie je zábavná i ve dvojici. Tím se ovšem nijak nevylepší variabilita. Herní doba se i v tomto případě bude pohybovat mírně nad jednou hodinou času.

Tikal II: The Lost Temple - žetony

Až do konce partie nevíte, kdo nakonec vyhraje. A to je u takovýchto her velice vzácná vlastnost, značící obvykle pečlivost autorů. Nenajdete zde žádnou novinku ani unikátní mechanismus. Místo toho dostanete poctivě zpracovanou hru. A díky už zmiňované jednoduchosti se z ní stává také dobrá volba jako vstupní hra do světa deskových her, která navíc lahodí oku.

Ale nás partie Tikalu II opravdu bavily. Může to být částečně způsobeno také tím, že původní hru známe pouze z doslechu. Nemůžeme tedy porovnávat a neměli jsme přehnaná očekávání. Hlavním důvodem našeho zážitku je dostatek rozhodování v každém tahu, který je spojený nejen se zvedáním akčních dílků, ale i s rozhodováním se cíli pohybu vašeho archeologa.

Grafické zpracování se podařilo na absolutně vynikající známku. Veškeré ilustrace jsou detailní a všechno vám dokonale zapadá. Nebýt toho všudypřítomného přemýšlení, možná byste se na chvilku cítili i jako Indiana Jones. Ale to je úkolem jiných her. Tady je hlavní komponentou ta neviditelná – váš mozek.

Tikal II: The Lost Temple - karty

Tikal II: The Lost Temple asi není tím, co od něj mnoho hráčů očekávalo. Není to pecka, ale pouze kvalitně provedená zábavná hra. Ale není špatné zopakovat úspěch ve stejném duchu a právě proto si myslím, že i takto si Tikal II zaslouží rozhodně pozornost. A to především díky skvělému způsobu objevování kobky a té příjemné, ačkoliv dost poklidné, atmosféře.

AutorMichael Kiesling, Wolfgang Kramer
IlustraceVincent Dutrait
VydavatelGameWorks SàRL, Asterion Press
Rok vydání2010
(7 voters)
KategorieAdventure, Exploration
MechanismyHand Management, Modular Board, Network and Route Building, Set Collection
RodinaCountry: Guatemala, Series: The Mask Trilogy (Kramer / Kiesling), Theme: Archaeology / Paleontology, Theme: Temple, Theme: Tropical
Alternativní názvyTikal II: Der vergessene Tempel, Tikal II: Il Tempio Perduto, Tikal II: Il Tempio Perduto, Tikal II: Le temple perdu

Tikal II: The Lost Temple je zcela jiná hra než první díl. A přitom ale vylepšuje všechny místa, na které si hráči původního Tikalu stěžovali. Především je tu opravdu zábavná hra ve dvou. V celé hře záleží trochu na náhodném rozložení dílků na mapě, ale hráči mají všichni stejné šance, pokud jde o zisk speciálních žetonů. Ty jsou rozdělené po toku řeky pokaždé jinak a vy je sbíráte se svojí pirogou. Nejdůležitější povolání ale mají samotní hledači pokladů, kteří objevují nitro chrámu a využívají nalezené klíče k procházení zamčených dveří různých barev. Za obsazení místností (s pomocí vlajky) pak dostávají vítězné body, což je velice zajímavý mechanismus, který přináší do hry neustálé konfrontace. Hra je velice vyvážená a svoje šance máte dostatečně pod kontrolou, ale to je také důvod, proč se partie začnou opakovat. Tikal II: The Lost Temple tak bude bavit především milovníky dobrodružství, pěkně vypadajících her a přemýšlení. Pouze tak můžete překonat důmyslné pasti stavitelů a utopit svoje problémy v jejich zlatých pokladech.

+ výborně vyvážená strategická hra
+ zajímavý mechanismus využívající barevné klíče
+ úžasné zpracování