Recenze: Velká Čínská zeď – postavte a ubraňte

Stojím vysoko na hradbách a cítím vítr ve vlasech. Někdo jiný by se asi nechal zmást, ale já cítím ve vzduchu smrt. Někdo jiný by se cítil takto vysoko nad zemí v bezpečí, ale já znám sílu jedné zbloudilé střely. Viděl jsem to na vlastní oči a znovu si to už vyzkoušet nechci. Proto vstávám, rozhlížím se a vydávám jasné rozkazy.

Na pravděpodobně největší stavbě v dějinách lidstva se budou moci podílet i hráči, kteří se pustí do světa hry Velká čínská zeď. I tato hra sdílí velkolepost se stavbou, kterou ztvárňuje. Do historického rámce ale přidává řadu fantastických prvků a tím se osvobozuje od veškerých závazků dodržovat dohady i informace historiků. Designéry hry jsou Kamil Ciesla, Robert Plesowicz a Lukasz Wlodarczyk, hra pak dostala do vínku ilustrace od Marcina Swierkota a celý vývoj dokončili s pomocí veleúspěšné kampaně na serveru Kickstarter. To je ostatně pro vydavatele Awaken Realms, pod nějž tato novinka patří, obvyklé. Ale nás hlavně těší, že si můžeme vše vyzkoušet na vlastní kůži v češtině díky společnosti Albi.

Velký bílý box na sobě nese ilustraci jedné z velkolepých staveb. Ale hráče samozřejmě zajímá mnohem více samotný obsah, kterému vévodí oboustranný herní plán rozdělený zdí na oblast před ní (místo pro útočníky) a oblast za ní (sekce obránců). Rozdělí plán také vizuálně s pomocí kartonových žetonů zátarasu. Velkou herní desku zaplní s pomocí velkých karet hordy, které do začátku zůstanou ležet pouze v jedné řadě nejblíže u zdi. Pro hru budou potřeba také vyložené karty artefaktů, nabídka rádců a balíček karet taktik.

Samotní hráči si vyberou každý svoji armádu figurek, dostanou ale také šest karet vedení, generála a rádce. Na plán rozmístí svoje ukazatele cti a čaje, získá startovní suroviny podle svého generála a všechny ukryje za zástěnu, aby ostatní neviděli do jeho pokladnice.

Celá partie trvá roky. Ne ty reálné, ale jednotlivá kola, která se přesně tak nazývají. A nemohou se dělit na nic jiného než na roční období, takže na čtyři fáze. Všechno začíná tak trochu překvapivě podzimem, protože jaro připravuje přípravnou fázi, ve které se posouvá ukazatel času a přichází do hry nové karty hord právě podle toho, jak čas v partii postoupil. Do hry totiž přichází stále více a více hord. Pokud už je nájezdníků před zdí dostatek, zahájí nájezd, se kterým nemohou obránci nic udělat, ale zmizí jim ze zásoby několik žetonů hanby.

Ale ani léto se v prvním kole nehraje. Zde se totiž točí vše kolem šance zbavit se žetonů hanby, ale také se zde točí karty velení. Jsou odhozeny ty ze stupnice a hráči si mohou buď vzít své z hromádky zpět do ruky nebo se bez nich v příštím kole obejít a získat dva body cti za každou takovou nedostupnou kartu.

Ihned poté následuje podzim a je na čase právě karty velení v ruce využít, respektive vybrat si jednu z nich a tu zahrát pro její efekt. Prvně si ji hráči zvolí každý potají a ihned odhalí svoji volbu, určí pořadí podle čajové stupnice a následně vyhodnotí všechny čtverečky na kartách velení a postupně aktivují lokace, o nichž se karty zmiňují (pokud splní podmínku minimálního počtu úředníků). Hráči tak mohou umisťovat své jednotky na plán. Akce karty se pak dotýká nejen samotného aktivního generála, ale také ostatních, kteří dostanou svoji doplňkovou akci.

Hráči v rámci tohoto snažení mohou verbovat a posouvat vojáky, získávat zdroje či karty taktik, útočit na hordy, stavět zeď nebo zátarasy. Společně s hraním karet tvoří tato aktivace srdce celé hry a také šanci, jak se zbavit nájezdníků. Při boji jednoduše hráč vezme svého vojáka. Ty nablízko umisťuje přímo na karty hordy, zatímco lučištníka na zeď a šípem způsobí hordě zranění zakrytím pole odolnosti.

V zimě se to zlomí. Nejdříve mají lučištníci poslední šanci odvrátit a nalomit útočníky, ale poté se hordy vrhnou na zeď. No a pak už je všemu konec. K závěrečnému bodování dojde ve chvíli, kdy je zeď dostatečně postavená (3. úroveň), je vyčerpána zásoba hanby nebo uplyne čas stanovený na partii. Hráči si porovnají svoji čest, ale musí od ní odečíst hanbu u svých vojáků a přidají odměny za artefakty a čest z poražených karet hord. Ten, kdo má nejvyšší součet cti, ten vítězí.

Hra Velká čínská zeď je založena na worker-placement mechanice, kde hráči umisťují své pracovníky na různé akční body, aby získali suroviny, stavěli části Velké zdi, rekrutovali vojáky a prováděli různé akce. Tato hra kombinuje tuto mechaniku s prvky spolupráce, kde hráči musí spolupracovat na obraně zdi před hordami, ale zároveň soupeří o získání bodů cti (honor points).

Jedním z prvních aspektů, které je třeba zdůraznit, je náročnost učení hry. Hra obsahuje mnoho různých mechanik, které nejsou extrémně složité, ale vyžadují pochopení a zapamatování. Noví hráči mohou mít na začátku značnou nevýhodu, a to zejména při hraní ve dvou hráčích, kde se přidává bot. Toto zvyšuje složitost a obtížnost učení hry. Po prvním hraní se však hráči stávají zběhlými v základních pravidlech.

Hra je označena jako „borderline semi-cooperative,“ což znamená, že hráči musí spolupracovat na obraně zdi před hordami, ale zároveň jsou ve skutečnosti konkurenti, protože hlavním cílem je získat body cti. Někteří hráči však poznamenali, že hordy nedodávají dostatečnou hrozbu, která by hráče nutila spolupracovat. I když se hra tváří jako semi-kooperativní, spolupráce mezi hráči není zásadním prvkem.

Přestože hordy nevytváří takovou napětí, jaké by si hráči mohli přát, hra obsahuje mnoho malých rozhodnutí a interakcí, které jsou fascinující. Hráči se neustále musí rozhodovat, kam umístí své klery, zda aktivují určitou lokaci a jaké karty přehodí nebo nechají na stole. Vítěz hry bývá často ten, kdo nejlépe předvídá a využívá tahy ostatních hráčů. Tato aspekty hry přinášejí dynamickou a zajímavou interakci mezi hráči, což je na téma obrany Velké zdi velmi autentické.

Co se týče štěstí v hře, lze poznamenat, že i když zahrnuje některé náhodné prvky (například náhodné vytahování hord), hráči mají dostatek rozhodovacích pravomocí, které umožňují minimalizovat vliv náhody na hru. Hra se tak stává více strategickou než závislou na štěstí.

Jedním z význačných prvků hry je atmosféra. Hra se velmi dobře drží svého historického a tematického zaměření. Od vizuálního zpracování a barevného schématu herní desky až po mechanismy hry, vše je spojeno s obranou Číny před mongolskými hordami. Tematická atmosféra je tak jedním z klíčových lákadel této hry.

Variabilita je také důležitým prvkem. Každá hra začíná výběrem mezi dvěma veliteli a dvěma poradci, což hráče směřuje k různým strategiím. Během hry lze získat další poradce, což umožňuje rozšířit nebo zdůraznit schopnosti velitele. Existují také skórovací artefakty, které mohou výrazně ovlivnit průběh hry.

Hra je navržena pro 1 až 5 hráčů, což znamená, že nabízí široké spektrum možností, pokud jde o počet účastníků. Při hraní ve více hráčích se můžete těšit na větší míru interakce a konkurence o body cti, což může být zábavné, ale také výzvou při plánování strategie. Na druhou stranu, i hra ve dvou hráčích je možná a lze do ni zahrnout boty, což zvyšuje složitost hry a může zpomalit průběh, zejména pokud jste začátečníci.

Co se týče délky partie, může být Velká čínská zeď poměrně rozsáhlou záležitostí. Někteří hráči poznamenali, že první hra s vysvětlováním pravidel trvala až 4 hodiny. Délka hry výrazně závisí na zkušenosti hráčů a na tom, jak rychle se dokážou rozhodovat. S postupem času se však průměrná doba hry zkracuje. Výhodou je, že hra má možnost snížení herní doby, pokud hráči zrychlí svá rozhodnutí a plánování.

Velká čínská zeď je tedy vhodná pro hráče, kteří mají rádi náročnější a delší herní zážitek, a mohla by být ideální pro herní večery nebo víkendové partie. Pro hráče, kteří preferují rychlejší a jednodušší hry, by mohla být tato hra příliš rozsáhlá.

Zpracování je famózní. Ačkoliv to asi nikoho nepřekvapí vzhledem k vydavateli, je třeba to znovu zmínit a vyzdvihnout, že vše je z hlediska komponent velmi dobře připravené.

Celkově lze říci, že hra Velká čínská zeď nabízí hráčům bohatou a tematickou herní zkušenost, která kombinuje worker-placement mechaniku s prvky semi-kooperace. I když učení pravidel může být na začátku náročné, zkušení hráči si hru užijí. Velká čínská zeď poskytuje mnoho strategických možností a vytváří dynamickou interakci mezi hráči. Hra je vhodná pro hráče, kteří hledají výzvu a mají rádi tematickou zkušenost. Naopak hráčům trpícím analýzou na hracím plánu bych tuto hru mohl nejspíše nedoporučit, protože každé kolo nabízí mnoho možností, a pokud se budou snažit všechny zvážit, mohou být přehlceni. Velká čínská zeď je velkolepé turné po dechberoucí stavbě, kterou budete ale muset bránit a bude jedinou překážkou mezi vámi a nájezdníky. Není pochyb, že stavitelé původní zdi museli být zkušení. A neméně zkušení budete muset být i vy, abyste se s hrou a všemi jejími nástrahami poprali.

Recenze: Papouškův náklad – opeřený silák