Recenze: Vendeta – maskovaní upíři

I ve městě plném neonů je spousta temných uliček. A když do některé z nich nakouknete, můžete se stát svědky událostí, ze kterých pak nebudete několik nocí spát. V takových místech totiž jsou ukryté postavy, které na první pohled vypadají lidsky, ale jestli se necháte ukolébat prvním dojmem, možná se setkáte až nepříjemně blízko s jejich špičatými zuby. Vítejte ve městě upírů.

Do zářivých světel a temných stínů nás zve nová desková hra Vendeta, která se odehrává ve světě Vampire: The Masquerade. To je místo, kde se odehrávají počítačové hry nebo hry na hrdiny, pod značkou World of Darkness. Hra samotná vznikla díky designérům Charliemu Clevelandovi a Brunu Faiduttimu, ale pod samotným vývojem do posledních detailů jsou podepsaní Lorenzo Silva, Hjalmar Hach a Flavio Mortarino. Všechno to ilustroval Martin Mottet. A hru si nyní pro lokalizaci vyhlédla firma Albi.

Pít krev nám může začít už sličná dívčí postava na víku, jejíž špičáky se téměř ztrácí ve světle neonů. A prostředí plné upírů začne před očima všech růst díky deskám lokací, které jsou rozložené do řady vedle sebe. Aby mohl každý z hráčů přiložit výřez se svojí pozicí ke každému z dostupných míst, musí si nejdříve jednotliví účastníci vybrat každý svůj klan. Před sebe si pak položí hráči klanovou desku a také balíček karet náležících tomuto klanu a z něho vytřídí dvě startovní karty. Ze společné zásoby žetonů krve a vlivu si hráči vezmou svoje startovní jmění a z balíčku karet obětí si vylosuje každý jeden exemplář. S ním naváže alianci – ochranu za krev.

Právě tito lidé poskytnou dobrovolně svým upířím „přátelům“ krev na začátku každého kola, takže proběhne fáze krmení. Od každého darujícího si tak hráči vezmou odpovídající počet kapek v podobě žetonů. Poté novými spojenci zabydlí jednotlivé lokace, a to náhodně vylosovanou kartou otočenou portrétem člověka vzhůru.

Ke svým dvěma kartám z přípravy si poté hráči doberou další dvě, ze kterých si ale mohou ponechat pouze jednu. Ty poté budou v rámci fáze plánování po jedné používat. Soupeři se střídají v tazích a pokaždé musí zahrát jednu kartu z ruky a připojit ji k některé z lokací na kroužek ve své barvě. Svoji sílu a přítomnost v místě mohou hráči podpořit také s pomocí kapek krve, které mohou ke kartě přiřadit.

O každou lokaci se pak hráči utkají se svými zástupci. Nejdříve ale mohou ze souboje všichni zúčastnění vycouvat a tuto volbu podniknou potají, aby nikdo neměl výhodu a nemohl se rozhodovat podle ostatních. Jakmile postoupí, odhalí i ty karty, které jsou vyložené za cenu krve obrázkem dolů a tím všichni zjistí svoji sílu. Ještě před konfliktem se provedou startovní efekty a celková síla určí vítěze. Vítěz dostane odměnu, ostatní utrpí následky aktuální pro toto místo.

Pokud by hráč kdykoliv v průběhu tahu potřeboval krev a měl jí nedostatek, může zradit své spojence a vysát je tak, že už mu nikdy další životadárnou červenou tekutinu nedodají. Padnou bez ducha k zemi, ale dodají upírovi pořádnou zásobu krve v počtu uvedeném v levém horním rohu.

Po konfliktech končí kolo, kde hráči dostanou všechny své zahrané karty zpět do ruky. Všichni společně pokračují druhý a třetím kolem. Poté soupeři porovnají svůj celkový vliv, který nastřádali na svých kartách aliance i na žetonech. Nesmí ale zapomenout odečíst penále za vysátí spojenců. Ten, kdo má nejvíce vlivu, získává kontrolu nad hrou i městem.

Vendeta je karetní převahovkou, ve které se bojuje o jednotlivé lokace. Nenabízí nic výjimečně originálního, podobných soubojů o lokace ve hrách už byla spousta. Přináší si s sebou ale velmi zajímavé téma a je zasazena do populárního světa. Právě tyto fakty pro ni mohou velmi výrazně mluvit.

Ústředním momentem této hry je blafování. To proto, že hráči do souboje o lokaci mohou vyslat i karty, u kterých nepřiznají jejich sílu a povahu. Mohou tak předstírat zájem o jedno místo a při tom upřít svoji pozornost někam úplně jinam a pokusit se zaskočit soupeře. To jsou situace, ve kterých se partie může snadno rozhodnout.

Ze stejného důvodu je ale potřeba, aby se v rámci partie utkali alespoň tři soupeři. Vlastně trojice je přesně tím ideálním počtem, kdy hra nijak nebobtná časově ani přehledností a vy z ní dokážete v tomto počtu vytáhnout tu největší zábavu. A to za předpokládaných třicet minut, protože ačkoliv jsou pravidla popsaná na spoustě stran, jsou plna příkladů a ve skutečnosti je vše jednoduché a rychlé.

Hra je překvapivě docela asymetrická, protože jednotlivé rody mají každý svůj balíček a schopnosti, které zdánlivě rozbíjí dopředu daná pravidla. Ale ačkoliv je každá strana silná v něčem, nakonec jsou silné všechny. A je třeba mít dobrý přehled o tom, jaké daný rod má výhody. Díky tomu doceníte příležitosti skýtané jednotlivými postavami až po více partiích. Díky tomu má hra docela strmou učební křivku, kterou musí hráči nejdříve vyšplhat.

Jednotlivé partie jsou docela odlišné a zajímavé, protože po účastnících pokaždé chce jiný přístup. Někdy se hodí agresivita, jindy naopak taktika zaměřená na krev. Vždy ale je hlavně důležité mít správné karty na ruce ve vhodnou chvíli.

Je jasné, že zamíchaný balíček karet a blafování znamená přítomnost významné náhody v každé partii. Při hraní máte pocit, že jste hodně závislí právě na tom, jaké máte štěstí a jak vám vše chodí správně na ruku. Ale tím je hra zase o kus napínavější.

Vše vypadá velmi originálně nejen s ohledem na již zmiňovanou atmosféru a téma, ale podařilo se udržet také zajímavé zpracování. Hra vypadá skvěle a milovníci špičatých zubů a krve budou nadšení.

Upířích her moc není, a i díky tomu je Vendeta velmi lákavou hrou pro všechny, kdo mají tyto fiktivní světy plné krve a nesmrtelných postav, rádi. Hra je navíc docela jednoduchá z hlediska pravidel, ale příjemně hluboká, takže i po řadě partií se budete mít stále co učit, objevovat a nebudete mít pocit, že hrajete pořád to samé dokola. Vendeta je blafovací převahovkou přesně ve stylu toho, jaký život musí každý upír žít.

Recenze: Vendeta – maskovaní upíři
Vendeta je blafovací karetní hra, ve které hráči soupeří o jednotlivé lokace. Jelikož se ale vžívají do kůže nesmrtelných upírů, musí si ke svému úspěchu pořídit spojence z lidských řad. Ti jim poskytují nejen podporu, ale také životadárnou tekutinu, která jim koluje žilami. Hráči je vysávají kolo za kolem a získávají tak drahocenné kapky krve. Hra je plná asymetrických rodů, ale není nijak složitá a nabízí velmi přehledná pravidla. Vendeta otevírá svět upírů a karet všem.
+ téma
+ každý rod je jiný
+ grafika