Recenze: Voilá! – vítejte v šapitó

voila-21

Hra Voilá! je čerstvou (2015) a poměrně svěží party hrou francouzko španělského méně známého tvůrce hry Roberta Fragy, kterou vydalo lotyšské vydavatelství Brain Games. Hra na první pohled zaujme svým povedeným veselým vizuálem z cirkusového prostředí plného barev. Jelikož se jedná o cirkus, půjde spíše než o slova o šikovnost, rychlost a postřeh. Zručnost především. Hra je tedy jazykově zcela nezávislá a 2-6 hráčů si ji zahraje během cca 30 minut.

voila-07

Klíčovým faktorem hry je čas, konkrétně přesýpací hodiny. Hra se skládá dále z 80 karet, pěkných barevných plastových kulatých žetonků v podobě skla a 6 dřevěných kvádrových akrobatů. Princip hry je jasný, střídáte se na tahu, začnete po otočení přesýpacích hodin a taháte z pytlíku barevné žetonky. Žluté střádáte, za červený taháte 1 úkol a za modrý dva úkoly. Úkoly jsou na kartách a vy je musíte splnit všechny, dále buď ještě riskovat a táhnout anebo zavčas říci stop. Pokud se vám podařilo něco získat a zároveň vám neskončil čas v průběhu nějakého úkolu, získané karty úkolů s body si berete k sobě.

voila-12

Klíčem zábavy je, že nevíte, jaký úkol si vytáhnete. Úkoly jsou různě obtížné, například vyhodit a chytit barevný kamínek, ale spíše postavit zadaný tvar pyramidy ze 6 akrobatů. Čas ubíhá a vy ne a ne postavit akrobaty do té správné sestavy. Nebo naopak potřebujete vytáhnout z pytlíku modrý žeton a on ne a ne se objevit. Jiné úkoly jsou zas postřehové a hrají všichni hráči. Každá sekunda je důležitá, jinak odejdete s prázdnou. Splnili jste 1. úkol rychle a taháte z pytlíku další zadání? A hle, modrý žeton a dva složité úkoly a čas běží. Při čtení či zkoušení v klidu nejsou úkoly složité, v časovém tlaku za škodolibého smíchu protihráčů ano. Není třeba zakrývat, že i u této hry je skutečně ku prospěchu věci, aby si starší hráči dali pro pevnější ruku nějakou skleničku. Voilá! je party hrou v tom pravém slova smyslu. Žádné přemýšlení nad slovy, totiž žádné přemýšlení vůbec a proto si tuto hru skutečně můžete nechat až na úplný závěr večera.

voila-05

Slabinou je určitě nevyrovnanost úkolů, což je ale asi smyslem hry. Zisk bodů ze splněných karet však již náročnosti vždy neodpovídá. Hra je zároveň, podobně jako v kýčovém cirkusu, směsicí všeho a to bez ladu a skladu. Možná také bude evokovat divoký cirkus, ale u hry bych čekal více promyšlenosti a nějakého celkového konceptu či ztvárnění. Chybí mi nějaké lepidlo, šašek moderátor, který by všechny ty roztodivné cirkusové atrakce dával dohromady. Z mého pohledu se jedná o ulítlý, spíše amatérský, počin, který má však již zmiňované nesporné výhody. Je to hra, hra o rychlosti a šikovnosti a váš mozek skutečně může na několik minut zcela vypnout.

AutorRoberto Fraga
IlustraceReinis Pētersons
VydavatelBrain Games
Herní doba0
Minimální věk6 and up
KategorieAction / Dexterity, Card Game, Party Game, Real-time
MechanismyPattern Recognition, Push Your Luck
RodinaTheme: Circus

Recenze: Voilá! – vítejte v šapitó
Hra Voilá! je ryzí svěží party hrou, která je hezky graficky zpracovaná a zasazená do atraktivního prostředí manéže. Na krátkou chvíli se sám stanete cirkusovým artistou, který i svou šaškovskou nemotorou pobaví zbylé obecenstvo. Hra je vhodná k pozdějším hodinám, kdy již mozek nic kloudného nevyplodí nebo mezi dětské obecenstvo, které uplatní svojí energii. Kromě manuální zručnosti vás hra naučí riskovat a pracovat v omezeného času s kapkami stresu, vše pod rouškou absolutního oddechu a nevážnosti.

+ atraktivní prostředí a barevné zpracování
+ nemusíte přemýšlet
+ zas trochu jiná a svěží party hra