Recenze: Kamionem po Evropě, po stole a všude kde je zábava

kamionem-po-evrope-24

A právě tak výjimečně jsme se cítili i my, malí hráči, když jsme před řadou let měli možnost zahrát si naprosto výjimečnou deskovou hru Kamionem po Evropě. Čas se změnil, ale láska malých kluků k těmto hlučným obrům ne. A proto v roce 2016 přišel správný moment nastartovat tuto hru pěkně znovu od začátku. Do parády si ji vzala společnost Dino, která ji v rámci své řady rodinných her vydala v novém kabátě.

Celá krabice má tvar kamionu Volvo. Když chceme hrát, musíme mu otevřít střechu a vytáhnout na světlo rozkládací herní plán orientovaný na výšku. Nabízí řadu měst propojených silnicemi. Hráči si tento plán rozloží a vyberou si barvu svého kamionu. Mohou je postavit na libovolnou silniční křižovatku mimo město. Do začátku dostanou všichni stejné jmění, pět tisíc korun. Z nabídky 52 karet zakázek dostane každý tři exempláře, část zbylých karet vytvoří doplňující nabídku. Právě odsud hráči odhalí čtyři společné zakázky a položí je vedle mapy. Do hry patří také balíček karet náhody.

kamionem-po-evrope-08

V partii se hráči střídají v házení kostkou a posouvání kamionem. Nejdříve se ale vždy musí hráč rozhodnout, kterým směrem se s vozem vydá. Teprve poté může hodit kostkou a o daný počet políček se posunout kupředu. Na začátku partie hráči míří všichni za svojí první zakázkou, a pokud na takové místo dorazí, mohou zde zastavit, aniž by využili všechny své pohybové body. Po trase se mohou kamiony předjíždět, ale nikdy nesmí zastavit na stejném poli.

Hráči mají na výběr ze zakázek v ruce, které nikdo jiný nemůže využít a z veřejných požadavků, o které je třeba soutěžit. Jakmile dorazí na místo, odkud chce transportovat nějaké zboží, vezme hráč odpovídající počet dřevěných kostiček a umístí je na kartu zakázky. Musí při tom ale dbát, aby nepřesáhl kapacitu svého kamionu, která je nastavená na šest jednotek. Každá zakázka má kostičkami vyznačeno, o jak velký objem se jedná.

Řidič se může v tahu následujícím po naložení vydat rovnou k místu vykládky, které je na kartě natištěno pod ikonou šipky. Místo toho ale může klidně také jet pro další zboží, pokud se mu ještě na korbu vejde. K vylepšení svojí nosnosti mohou hráči nakoupit přívěsy za dva nebo tři tisíce. Ty jim pak umožní odvézt další čtyři nebo šest kusů nákladu. Nikdy ale není možné zakázku rozdělovat na části a je třeba ji splnit naráz.

kamionem-po-evrope-01

Ale pak jsou tu také veřejné požadavky na přepravu, o které se může ucházet každý. Každá zakázka má na sobě uvedeny řádky s možnými příhozy. Hráč na tahu může vyjádřit zájem o některou z nich a oznámit částku, kterou je ochoten zaplatit za její zisk. Ostatní soupeři mají možnost jeho nabídku v rámci tabulky přehodit a to až do maximální uvedené výše. Napravo od povolených příhozů je také zisk, který následně zakázka přinese a který se s každým příhozem snižuje.

Hra obsahuje také dvě plastové značky – jeden zákaz vjezdu, který položí na svoji pozici hráč po hodu jedničky (nikdo další tudy neprojede, dokud se značka v důsledku další jedničky nepřesune jinam) a jedna objížďka (umístěná v závislosti na kartě náhody). Hráči si mohou v průběhu partie pomoci také úvěrem, ale do banku pak musí splatit dvojnásobek.

Partie pokračuje plněním zakázek až do chvíle, kdy hráči vyřídili všechny zakázky a to nejen ty z ruky, ale také ty společné. Hráči si pak sečtou nastřádané finance, do kterých se ale nepočítá případná hodnota nevyřízených zakázek nebo nakoupených přívěsů.

kamionem-po-evrope-11

Konec hry je nastavitelný počtem karet zakázek. Nám se ale kromě veřejného počtu karet osvědčila také náhlá smrt. V takovém případě partie končí ve chvíli, kdy hráč splní poslední zakázku z ruky. Do hry tak vstupuje nejistota a určitá úroveň taktizování v možnosti předčasného ukončení. Je pak ale dobré, aby stav financí nebyl veřejný.

Hra Kamionem po Evropě neztratila ani po letech nic ze svého šarmu. Samozřejmě její herní mechanismus byl už dávno překonán a pohyb kontroluje hod kostkou, ale to vlastně tentokrát vůbec nevadí. Kamion může kdykoliv předčasně zastavit, takže jde jen o to naházet co nejvíce puntíků a být v cíli rychle.

Otestovali jsme ale současně, že pozitivní dojem není pouze výsledkem vzpomínek a není tím ovlivněn. Hru vyzkoušely i skupiny, které o originálu nikdy neslyšeli. Ale i zde jsme se setkali s velmi pozitivními reakcemi.

kamionem-po-evrope-16

Velkými zbraněmi celé hry jsou jednoduchost, ale také téma. Přeprava jako taková je ohromně populární námět jak pro malé tak velké hráče. Při tom ale jde hráčům vlastně jen o jedno – optimalizovat svoji cestu Evropou, po cestě sebrat co nejvíce nákladu a využít tak každý ujetý kilometr.

Zábava se neomezuje na některé počty. Je jedno, jestli křižujete Evropu ve dvou nebo čtyřech kamionech, vždy si to budete užívat. Jasnou výtkou tak zůstává herní doba, která snadno dosáhne jedné hodiny. A to je moc. Naštěstí i tohle je možné snadno upravit s pomocí počtu karet zakázek.

kamionem-po-evrope-18

Kamionem po Evropě není jen nostalgickou vzpomínkou. Je skvělá zpráva, že i v dnešní době má hra co nabídnout, umí pobavit a je parádní možností, jak si v rodině zazávodit. Je to hra založená hodně na počtech díky manipulaci s penězi. Tomu také odpovídá věkové doporučení od deseti let. Kamionem po Evropě ale zůstává hlavně výbornou rodinnou zábavou.

Kamionem po Evropě je hra, která vznikla před řadou let, a přesto si uchovala dodnes opravdovou hratelnost. Průběh je sice čistě náhodný, protože kostka rozhoduje o pohybu, ale hráči se zaměřují na hledání výhodných cest a nakládání zakázek. Partie je sice delší, ale to je možné upravit a hra jako celek funguje opravdu dobře. Kamionem po Evropě je jistým úspěchem v rodinném kruhu.

+ téma
+ zábavný průběh
+ tajné úkoly