Recenze: Whoosh – roztomilost jako zbraň

whoosh-01

Nikdo nechce pracovat. Všichni by se chtěli jenom mazlit v náručí roztomilých příšerek. Všechny mají na tváři úsměv a vypadají velmi laskavě. Za tímto výrazem se ale ukrývá ďábelský plán. Ukolébat všechny do stavu letargie, nechat je usnout spánkem nevědoucích a pak převzít vládu nad celým královstvím. Že jim to nikdy nemůže vyjít? To jsem si také myslel, ale teď už tu jistotu nemám. Obracím se na vás, abyste nám pomohli!

Takový dopis dostal každý lovec odměn spolu s výpisem částek pro každého, kdo hlavu nějaké roztomilé příšerky donese zpět do hradu. Všechny dopisy se ukrývají uvnitř krabice se jménem Whoosh a je pod nimi podepsaný Theo K. Mavraganis, který hru Whoosh vytvořil. Jedná se o novinku představenou na veletrhu Spiel 2017 v Essenu a mohli jste ji najít na stánku firmy Artipia Games. Nyní je sice vyprodaná, ale dotisk se plánuje velmi brzy. A na tom určitě mají zásluhu také ilustrace, jejichž autorem je Tomasz Larek.

Na víku malé krabičky vidíme roztomilou příšerku, která vám hned objasní, jaké nebezpečí jejich nevinné tvářičky mohou představovat. Uvnitř malého boxu najdete dva balíčky karet – šestatřicet různých monster, každé s hodnotou v levém horním rohu. Dole pak každá obluda má několik symbolů zbraní, které jsou třeba k jejímu poražení.

whoosh-05

Některé z nich jsou ale vhodné pouze pro hru s více účastníky, jak naznačuje číslo v pravém dolním rohu. Ty, které je možné použít, hráči zamíchají a položí na stůl do tří stejně velkých hromádek. Z každé z nich vyloží horní kartu obrázkem dolů a tyto tři pak seskupí uprostřed stolu, jako aktuální kořist. Zbytek sestavy tvoří více než stovka karet zbraní a kouzel, které všechny slouží k útoku. Tyto karty stačí zamíchat a rozdělit mezi všechny hráče.

Každé kolo je lovem na trojici monster. Jeden po druhém hráči otáčí horní kartu zbraně ze svého balíčku a postupně tak odhalují jednu zbraň za druhou. Ale i když není někdo na řadě, musí sledovat dění neustále, protože vyložené symboly ze zbraní hrají zásadní roli. Pokud se dostane na tah hráč, který už kartu vyložil, položí novou vedle ní tak, aby byly viditelné všechny vyložené bojové nástroje.

Jakmile některý z hráčů postřehne, že na stole jsou otočené všechny potřebné symboly zbraní na poražení jednoho ze tří monster uprostřed, musí na jeho kartu položit co nejrychleji ruku. Tím provede samotný pokus o ulovení příšery. Pokud ostatní nenajdou chybu a všechny symboly jsou opravdu na kartách, pak hráč uspěl a získá trofej v podobě karty příšery. Tu si položí před sebe. Do středu stolu je odhalena nová obluda, zatímco karty všech zbraní se vrátí dospod balíčků svých majitelů.

whoosh-06

Partie končí ve chvíli, kdy je jedna z hromádek s příšerami zcela vyčerpaná a už není možné doplnit nabídku ve středu stolu. Nyní si hráči sečtou hodnotu svých ulovených příšer a odečtou si negativní body. Ty lze obdržet za chybu při lovu, kdy ještě nejsou k dispozici všechny potřebné zbraně. Hráč si i přesto vezme kartu monstra, ale položí jej obrázkem dolů. Tím nepřinese žádné body, ale místo toho jeden odebere. Ten ze soupeřů, kdo má na závěr bodů nejvíce, se stává vítězem.

Whoosh vypadá asi zajímavěji, než ve skutečnosti je. To proto, že přes krásné zpracování a rychlou herní dobu se nejedná náplní o nic nového. Je to reakční hra, ve které se hráči snaží být nejrychlejší v odhalení kombinace zbraní.

Naštěstí ale není všechno tak jednoduché, jak bývá v těch úplně základních postřehových hrách. To proto, že ve středu jsou hned tři karty kořisti. A hlídání víc kombinací zbraní už tvoří mnohem víc prostoru pro chybu nebo váhání. Hráči díky tomu nepotřebují tolik okamžitou reakci, jako rychlé oko a analýzu situace.

whoosh-09

Všechny karty v balíčku zbraní nefungují klasicky. Jsou tu žolíky magických hůlek, křížky které se nepočítají. A tím je symbolů ještě více. Základem všeho ale zůstává základní šestice symbolů, které je třeba párovat opticky s kartami uprostřed.

Ze zaměření na rychlost reakce je zřejmé, že partie bude opravdu rychlá. A přesně to i platí, protože jednotlivé partie jsou příjemnou relaxací na patnáct minut. Počet balíčků příšer se neliší a mění se jen výška hromádky, se kterou mezi sebou bojují hráči. Protože je ale vždy použitá kombinace karet všech zúčastněných, nezáleží ani na tom, co zrovna máte v ruce.

Obtížnost se neliší podle počtu hráčů. To proto, že počet karet ke sledování zůstává stejný. Jen mohou ležet buď před více, nebo méně hráči. Vliv na samotný průběh to ale nemá žádný kromě většího tlaku na rychlost.

whoosh-11

Celá hra by asi tolik nevynikala, pokud by nebylo jejích nádherných ilustrací. Monstra jsou opravdu roztomilá a prostě lákají děti do nitra krabice. A je pravda, že Whoosh je hrou skvěle vhodnou pro děti.

Whoosh dává hráčům tolik karet, na které se musí současně soustředit, že není vůbec jednoduché být tím nejrychlejším. Zatímco v jiných podobných hrách je většinou jeden z účastníků evidentně nejlepší, tady ty rozdíly nejsou tak výrazné. Whoosh je díky tomu velmi zábavnou a krásně vypadající karetní relaxací.

AutorTheo K. Mavraganis
IlustraceTomasz Larek
VydavatelArclight Games, Artipia Games, Divercentro, Flick Game Studio, FoxGames, funbot, Funnyfox, GaGa Games, Gém Klub Kft., Pavana Games, Stronghold Games
Počet hráčů2 - 8
Herní doba10
KategorieAction / Dexterity, Card Game, Fantasy, Party Game, Real-time
MechanismyPattern Recognition
RozšířeníArtipia Games: The Promo Pack, Whoosh: Bounty Hunters – Kickstarter Promo Card
Alternativní názvyMonster Rush, Pogromcy potworów, Szörnymóka, Whoosh_ Die Monsterschnapper, Whoosh: Caçadores de Prémios, Whoosh: Cazarrecompensas, Чудища, ウーシュ!!

Whoosh je hra, které dominují nádherné ilustrace. Je radost se na ně dívat. A soustředit na karty se budete muset, i kdybyste nechtěli. To proto, že právě mezi kartami zbraní budete hledat sadu symbolů potřebných k poražení některého z odhalených monster. Těch je vždy více, což znamená dost obtížný úkol pro všechny účastníky. Whoosh je dětskou či rodinnou hrou. U deseti minut s ní si odpočinete.

+ nádherné ilustrace
+ více karet k hlídání současně
+ vhodné pro všechny doporučené (2-8) počty hráčů