Recenze: Winds of Plunder – pirátské dobrodružství od GMT pro celou rodinu

Winds of Plunder - balení

Kdo by vyměnil pocit chladného mořského větru na tváři za klidný pozemský život? Já tedy rozhodně ne. Jmenuji se Angael a jsem kapitánka pirátské lodi Temmi. Už třetím týdnem kroužíme v Karibském moři a snažíme se zachytit signál z ostrova. Výsadek, který vedl můj muž, měl za úkol najít poklad podle mapy, kterou jsme ukořistili při posledním nájezdu.

Jenže loď je stále vytažená na písečný břeh na stejném místě a nezahlédli jsme ani živáčka. Už několikrát se k nám pokusila přiblížit jiná kocábka, ale vždycky se včas otočili. Na našem stěžni vlaje černá vlajka. Netajíme se tím, že jsme piráti. Jsme v našich vodách. Tady jsme doma. A přesto se začínám bát, že tentokrát jsme zašli příliš daleko a na ostrově se toho ukrývalo víc, než jen chladné zlato..

Windos of Plunder, tak se jmenuje desková hra, ve které se každý z nás může stát pirátem. Její vydání pod křídly firmy GMT Games se datuje až do roku 2006, designérem hry je Alan Newman a ilustrace zpracovali Rodger B. MacGowan, Knut Grünitz, Mark Simonitch a Mike Lemick.

Winds of Plunder - připravená hra

Rodinná hra od firmy GMT Games, říkáte si? Zvláštní představa u firmy, která se z větší části zaměřuje na pokročilé taktické hry z nejrůznějších válečných období lidstva, včetně roku 1989 s podtitulem Dawn of Freedom (recenze) (vyjde brzy v češtině od firmy MindOK – pozn. red.). Mezi dalšími náměty jsou například i boj s terorismem ve hře Labyrinth (recenze) nebo kolumbijská krize ve hře Andean Abyss (recenze). Ale už dříve náš názor nalomili vydáním jednoduché závodní Formula Motor Racing (recenze) nebo skvělé strategické hry Dominant Species (recenze).

Takže ano, rodinná hra od tohoto vydavatelství je nejen možná, ale je i realitou a možná dokonce i budoucností. O tom vás přesvědčí určitě velmi ráda také poměrně masivní bílá krabice s nápisem Winds of Plunder s pirátskou lebkou na víku.

Uvnitř najdete především herní plán, který vévodí všemu. Na jeho ploše se nachází Karibik s několika ostrovy. Odsud pocházeli i Piráti z Nassau (recenze) v další pirátské hře. Samotná mapa je rozdělená na čtyři barevně odlišené vertikální pruhy, které představují oddělené sekce. U každého města je ohraničené místo, kam vyložíte destičky vítězných bodů. Kolem dokola a po stranách jsou nejrůznější stupnice od nejzákladnějšího počítadla kol, přes hodnotu zbraní, posádky a provizí až k truhle s pokladem. Kolem dokola najdete lem, který představuje počítadlo vítězných bodů.

Winds of Plunder - připravená hra

Právě dvanáct malých destiček vítězných bodů zahajuje kartonovou sekci, spolu s ukazatelem větru a žetonem pro sledování aktuálního kola. Neméně důležité je ale velké kolo kompasu, ke kterému připevníte plastovou ručičku. S jeho pomocí budou hráči vybírat směr větru. Další komponenty jsou karetního druhu – akční karty (40), poklady (12) a trojice výhod. V barvách hráčů najdete v krabici malé kostičky, jeden disk a především žeton lodi, se kterým budete putovat po plánu.

Na začátku partie si každý ze soupeřů vybere především svoji barvu. Od ní získá kompas, loď, bodovací žeton (položíte na nulu na stupnici vítězných bodů) a především třicítku dřevěných kostiček. Čtyři rozmístí na stupnice na plánu, dalších deset dostane do začátku jako sílu větru, zatímco zbývajících šestnáct mu zůstane v zatím nedosažitelné rezervě. Každý losem z karet určí svůj startovní přístav.

Na vyložený herní plán rozložíte náhodně dvanáct z osmnácti kartiček vítězných bodů po jednom ke každému přístavu a zbývajících šest na speciální umístění také na plánu. Teprve pak odhalí jejich identitu. Oba balíčky karet položíte stranou, označíte počáteční směr větru na sever a položíte počítadlo kol na jedničku. Ještě než začnete hrát, musí jeden z hráčů dostat destičku Blackbearda. Ten bude mít několik drobných práv navíc, jak uvidíme za chvilku. Teď už ale můžeme začít hrát.

Winds of Plunder - připravená hra

Každé kolo má pouze dvě fáze – hlasování o směr větru (a také roli začínajícího hráče) a poté plenění, ke kterému využijete svoje přidělené akční body. Ale zpět k hlasování, které začne tím, že si každý z hráčů vybere směr větru na svojí růžici. Nejdříve tajně, ale pak ještě před aukcí všichni odkryjí svoje přání a podívají se na volbu ostatních. Poté všichni s využitím svých kostiček hlasují. Kdo obětuje nejvíc žetonů, se současně stane také začínajícím hráčem. Směr větru je také určen podle hlasů. V obou případech má u remízy rozhodující slovo hráč s figurkou Blackbearda.

Vítr musíte se svými loďmi následovat a to vždy v jednom ze čtyř světových směrů. Zatímco pohyb na východ a západ je povinný, protože větry mají větší sílu (a umožňují pohyb až o dvě oblasti v jednom tahu), na sever či jih se můžete současně posunout o jednu oblast i na východ nebo západ. Ale na pohyb nastane čas teprve v druhé fázi, do které nyní vstupujeme.

Každý z hráčů se v pořadí po směru hodinových ručiček od Blackbearda pustí do plachtění. Na svoji činnost mají tři akční body a také jednu možnost pohybu. Nejjednodušší možností, jak utratit akce, je zisk kostiček větru. Čím více bodů obětujete, tím víc žetonů dostanete (pouze 1=2, 2=5, všechny 3=9). Za jeden akční bod si můžete také nakoupit akční kartu, ponechat si ji v ruce nebo ji za další bod zahrát.

Winds of Plunder - rozehraná hra

Tím nejdůležitějším ale není útrata bodů, ale samotné plachtění. To nestojí žádnou akci a je volnou činností, při které musíte sledovat směr větru, jež si hráči společně zvolili. Přesto za cenu útraty všech bodů může kapitán s kormidlem v ruce alespoň částečně ovlivnit směr svojí lodi a dorazit do přístavu, kam si přeje plout.

Jakmile se přiblížíte k novému přístavu, čeká vás nové vybavení pro loď, ale také zisk vítězných bodů. Všechno je uvedené na kartičce, která zde leží. Po jejím vyhodnocení a navýšení nejen bodů, ale i získaných provizí, zbraní nebo posádky, ji položíte na začátek pořadníku v dolní části plánu a nahradíte ji poslední kartičkou v této řadě. Tím kartičky rotují a málokdy zamíří v jedné partii ke stejnému přístavu dvakrát stejná destička.

S novým přístavem se ale pojí i další možnosti, jak něco získat. Můžete napadnout některého ze soupeřů, který zde také kotví, ale musíte mít na svojí lodi víc zbraní. Získáte za to od něj dva vítězné body nebo nějaké vybavení. Kromě toho můžete také využít mapu k pokladu, pokud ji máte pro tento přístav. Za to si posunete žeton na počítadle a získáte další body pirátské slávy. Mezi obyvateli přístavu si také získáte reputaci, pokud jste jedinou nebo nejsilnější lodí na daném místě. Položíte svoji kostičku z rezervy na kruh města. Touto cestou můžete získat bodové bonusy.

Winds of Plunder - rozehraná hra

Posádka, zbraně a zásoby každý poskytují hráči nějakou výhodu. U zbraní je jasná v převaze nad soupeři a možnosti je okrást. Hráč s nejpočetnějším týmem na lodi získává jeden bonusový akční bod pro svoje kolo, zatímco loď pořádně naložená proviantem zaručuje jeden vítězný bod navíc za návštěvu přístavu.

Celá partie se hraje na devět kol, na jejichž začátku vždy rozhodujete znovu o směru větru. Na konci hry si k již nastřádaným vítězným bodům přičtete ještě hodnoty za kostičky a nastřádané předměty. Nejlepším pirátem se stává hráč s nejvyšším ziskem bodů.

Winds of Plunder vypadají na první pohled složitě. Možná za to trochu může i logo výrobce, které najdete na krabici. Jenže hra se vás snaží pouze oklamat, protože tentokrát se jedná o nenáročnou zábavu pro celou rodinu.

Winds of Plunder - rozehraná hra

To ale neznamená, že by vaše choutky po taktice a soubojích s ostatními hráči zůstaly na holičkách. Celá hra sice běží jako na drátkách a nenabízí žádná složitá pravidla, ale přitom zůstává zcela nezávislá na štěstí. Veškerou činnost na plánu ovlivňují hráči sami a jediným náhodným prvkem v celé hře je distribuce kartiček, které však po celou dobu partie leží otevřeně na očích všem, a pak dobírání karet výhod z balíčků.

Toto jediné tajemství současně ale umožňuje v partii ještě trochu víc popichování a škádlení mezi protivníky. Kromě karet, které vám pomohou v boji o vítězné body a vylepšování plavidla, můžete i krást kostičky, připravovat soupeře o akční body nebo prohazovat kartičky odměn u přístavů. V tomto ohledu je tedy hra dostatečně škodolibá.

Volba větru na začátku kola je velice napínavá, protože rozhoduje o mnoha věcech. Některým lodím se může stát, že v případě východního nebo západního větru zůstanou bez pohybu. Je to také jediný způsob, jak po dvě kola zůstat na stejném místě. Ale kam vás ponesou plachty je důležité, protože ovlivnit to lze pouze velice draho. Podobnou důležitost může v některých kolech mít i role počátečního hráče, zvlášť pokud bojujete s protivníkem o některý konkrétní přístav.

Winds of Plunder - žetony

Hráči získávají kromě otevřených vítězných bodů také tajné za plnění karet s poklady. Body lze získávat za mnoho různých činností a to je dobře, protože to dělá Winds of Plunder příjemně variabilní. V pravidlech navíc najdete variantu pro pokročilejší hráče, která udělá z boje o body ještě zajímavější záležitost.

Partii zvládnou i děti kolem deseti let věku, protože v podstatě nepotřebují žádné speciální dovednosti. Současně ale je ve hře dost věcí, o nichž je třeba si udržovat přehled. Jedinou opravdovou překážkou ale zůstávají některé akční karty, ale ve hře jich není tolik druhů, že by si je nedokázali během chvilky zapamatovat. Děti mají škodící hry rády a konflikty v této hře nejsou nijak záludné, ale přitom opravdu škodolibé, což určitě malí hráči ocení. Někomu ale tento způsob boje nemusí sednout, což je také asi nejvýraznější výtka vůči Winds of Plunder.

Navíc partie trvá kolem devadesáti minut plné zábavy (se zkušenými hráči hodinu), přitom ale hráči na sebe občas musí trochu čekat. Naštěstí jednotlivé tahy jsou rychlé, protože tři akční body utratíte rychle. Nejvíce tak zabírá vyřešení samotného příjezdu do nového přístavu. Pro rodiny pak zůstává omezením minimální počet od tří hráčů, jinak by mapa Karibiku byla hodně prázdná a bez života. Nejlepší partii tak zažijete ve čtyřech a především v pěti.

Winds of Plunder - karty

Díky staršímu datu vydání možná tato hra nemusí splňovat všechny estetické požadavky, které byste na ni mohli klást. Přitom ale plní ten základní požadavek – všechno je přehledné a grafika samotného herního plánu je zajímavá.

Winds of Plunder je zábavná a překvapivá rodinná hra s tématem pirátů, jejíž jedinou překážkou může být snad trochu delší herní doba, než jsou rodiny zvyklé. Svými rozhodnutími zabaví ovšem nejen děti, ale i všechny dospělé hledající hru, ze které se jim nebude vařit mozek. Pokud hledáte přemýšlivou rodinnou zábavu, pak byste měli svoje plachty nastavit právě tomuto větru, nebudete litovat.

AutorAl Newman
IlustraceKnut Grünitz, Mike Lemick, Rodger B. MacGowan, Mark Simonitch
VydavatelGMT Games
Rok vydání2007
Počet hráčů3 - 5
(5 voters)
KategoriePirates
MechanismyAction Points, Auction/Bidding, Take That, Voting

Winds of Plunder je pravidly jednoduchá rodinná hra, ve které brázdíte Karibské moře a snažíte se ulovit co nejvíce pokladů a kořisti. Piráti ale nenapadají jen obchodní lodě, ale soupeří také mezi sebou navzájem a o přízeň mnoha místních přístavů. Ty svým návštěvníkům poskytují zdarma z úcty určité bonusy a vylepšení pro jejich loď či posádku. Nejdůležitějším přítelem každého mořeplavce je ale vítr. O jeho směr hráči hlasují na začátku každého kola a mohou tak rozhodnout o svém případném úspěchu či neúspěchu, protože není snadné plout proti němu do špatně položeného cíle. Jedná se o velice strategickou hru, která se rodinné kategorii vymyká pouze svojí delší herní dobou, která může spolu s angličtinou na zajímavých kartách některé zájemce odradit. Winds of Plunder obsahují mnoho konfliktů přesně, jak byste od pravé pirátské hry čekali. Tak vzhůru na palubu, dálky volají.

+ jednoduchá rodinná hra o pirátech
+ plánování směru větru
+ žetony přístavů jsou veřejné a mění se