Recenze: Yunnan – koně, čaj a dlouhá cesta

yunnan-21

Kopyta koní tiše klapou po skalnaté cestě. Plně naložená záda, nohy se jim prohýbají a námahou hluboce oddychují. Kolem nich neustále přechází skupinka vodičů, kteří jdou nalehko a mají viditelně hodně sil. A někde mezi nimi je i samotný obchodník, schovaný pod špičatým slaměným kloboukem. Tiše dohlíží na svůj majetek a doufá, že se koním podaří urazit co největší vzdálenost do míst, kde je čaj opravdovou vzácností.

Klobouk a boty nasadíte i vy, protože budete jednu takovou karavanu doprovázet osobně. To je přesně příběh, který na vás všechny čeká v deskové hře Yunnan. Právě čaj a jeho přepravu si za téma svojí deskové hry vybral Aaron Haag a vydal hru pod hlavičkou společnosti Argentum Verlag v roce 2014 s ilustracemi Dennise Lohausena.

Hra se nachází v hnědé středně velké krabici, po jejímž víku vede stezka. Koňská kopyta se ale naštěstí na jejím tvaru nijak nepodepsala, takže můžeme s chutí nahlédnout dovnitř, kde na nás čeká v první řadě velký herní plán. Na něm najdeme dlouhou stezku z Yunnanu do Tibetu, ale také samotné město s několika stupnicemi (vliv, aukce, kola), spoustou domů a sledováním vítězných bodů kolem dokola.

yunnan-02

Velká většina komponent je připravena přímo v barvách hráčů. Začíná to koňmi, žetony a figurkami obchodníků, ale skončíme až u mostů, obchodních míst a čajových domků. Každý z hráčů dostane také svoji vlastní kartonovou destičku pro překročení hranice sto bodů. V balení je navíc čtrnáct kartonových dárků, hromádka mincí a jedna figurka inspektora.

Na začátku partie si tak každý vybere svoji vlastní barvu a rovnou jeden z válečků položí na ukazatel pořadí. Další sloupečky umístí na stupnice hranic a vlivu, zatímco čtvercový žeton bude počítat jeho vítězné body, koně na start cesty do Yunnanu a kolečko zase finanční příjem (jeho políčka jsou součástí některých bodovacích míst na trase kolem plánu). Do začátku dostanou hráči také několik mincí a trojici figurek obchodník, zatímco všechny ostatní dřevěné komponenty stejně jako mince začínají partii vedle plánu. Jen destičky dárků je třeba zamíchat a rozložit do různých provincií na mapě.

Každé kolo začíná aukcí, která se skládá z vysílání dělníků na dostupná místa – těmi je pět budov pokroku (vylepšují hráčovy šance, příjmy, staví nové budovy nebo mu přidávají nové obchodníky), ale také dvojice bank a jedno tržiště. Obchodníci, které vyšlou hráči na trh Pu’er budou moci vyrazit do světa a roznést vaše zboží do sousedních měst.

yunnan-06

Kde je ale ta aukce? Budovy pokroku mají každá pět dveří s různými hodnotami. První z hráčů, který sem míří, může využít pouze první dvě s nejnižšími hodnotami. Pokud jej chce někdo následovat, musí si vybrat políčko s vyšší cenovkou. Navštívená banka pak svým návštěvníkům přinese finanční zdroje a to právě v závislosti toho, jak moc utráceli soupeři v budovách pokroku.

Postupně hráči vysílají další a další figurky a teprve, když už nechtějí nebo nemohou pokračovat, přesunou svůj žeton ze stupnice pořadí stranou. Pak musí všichni zaplatit svoje nabídnuté ceny a využít akce budov, načež je konečně čas vyrazit do světa a cestovat. Ze středu posunou hráči svoje žetony pořadí znovu doprava na stupnici pohybu. To rovnou znamená, že následující fáze kola se bude odehrávat v opačném pořadí.

V této části kola se budou pohybovat figurky obchodníků, které na svoji šanci čekají na tržišti. Za každý přechod hranice je třeba zaplatit, respektive hráč má na stupnici určeno, kolik jich může překročit. Číslo je možné navýšit pomocí budovy pokroku a libovolně rozdělit mezi všechny dostupné obchodníky. Ovšem dosah hráčova impéria je pouze takový, kam dosud dojel váš koník. Nikam dál prostě figurky vstoupit nesmí. Stejně tak je omezena i stavba budov, které si hráč pořídil v budově pokroku a nyní ji může postavit v jednom z městeček na mapě a to bez dalších nákladů na místě k tomu určeném.

yunnan-14

Na konci kola každá z těchto figurek musí být napříč územími spojena s domovem v Pu’eru. Pokud ztratí kontakt, je ztracen a musí se vrátit až na začátek. Každá provincie má uvedený zisk za každého obchodníka a stavbu na svém území. Pouze do té nejbohatší přijde inspektor a jednoho z obchodníků vrátí zpět. Hráči mohou také získat dárky, pokud se nyní ještě nějaké v provincii nachází (jsou odměnou pro ty nejrychlejší).

Každý z účastníků se pak dočká svého zaslouženého výdělku a to prostřednictvím obchodníků i staveb. Hráči teď využijí sloučených políček příjmu, který sdílí stupnici s body a umístí svůj žeton na skupinu, do které spadá jeho celkový zisk. Právě v závislosti na výši přijatých financí je stanoveno nové pořadí hráčů, kteří ještě mohou část financí přetavit rovnou na vítězné body. Následuje další kolo a to do té doby, dokud některý z hráčů nepřekročí hranici osmdesáti vítězných bodů nebo není vyčerpaná zásoba dárků na plánu. V obou případech hráči ještě dostanou body za zbývající finance, dárky a pokrok na stupnicích. Ten, kdo má v celkovém součtu nejvíce bodů, se stává vítězem.

Yunnan je obchodní hrou, která nabízí zajímavé myšlenky a spojuje je do zajímavého a funkčního celku. Ten je plný taktických rozhodnutí, ale všechno to začíná už u aukce. Ta je řešena dnes již klasickým způsobem, ve kterém se hráči navzájem přebíjí. Ovšem v té samé chvíli musí myslet i na příjmy, kdokoliv pošle svého obchodníka do banky, na vysokých příhozech vydělá.

yunnan-10

Tahle ambivalence dělá z aukce velmi napínavou a zajímavou situaci a to prakticky v každém kole. Hráči vždy musí vážit mezi vysláním obchodníků do budov pokroku, kde jim přinesou dlouhodobé výhody a vysláním je na cesty, odkud mohou přinést důležité zlaťáky. Obojí je důležité a neobejde se bez toho druhého, ale je třeba vyvažovat.

Obchodníci tvoří síť, kterou hráč podpoří stavbou předsunutých obchodních míst. A jejím úkolem je přeprava čaje až do těch nejvzdálenějších provincií. Právě ty si váží sypkého přípravku nejvíce a jsou za něj ochotni pořádně zaplatit. Rychlost je také důležitým faktorem, protože prvním návštěvníkům přináší zisky v podobě darů.

Hráči si mohou navzájem velmi úspěšně škodit. Kdykoliv se v provincii nachází obchodníci více protivníků, je právem toho s nejvyšším vlivem, aby odstrčil některého ze soupeřů o jednu oblast zpět. To má za následek velké množství konfliktů a přímého soupeření, které tak není pouze výsadou první aukční části, jak byste čekali. Díky tomu vlastně ani nevadí, že hra nemá žádné karty či prvky, které by výrazně odlišovaly jednotlivé partie. Ty se dostatečně liší právě díky neustálým rozepřím.

yunnan-17

V celé partii tak nenarazíte na žádnou náhodu. Všechno je možné naplánovat a mít pod kontrolou. A právě to je také potřeba, pokud máte v úmyslu zvítězit. Současně je ale možné manévrovat. Výborným prvkem, který to všechno narušuje, je možnost okamžitě proměnit finance na body. Najít správný balanc mezi dostatkem prostředků a bodovým ziskem je dalším krůčkem. A své taky je třeba plánovat s ohledem na to, co dělají ostatní. Sledování jejich postupu je součástí vaší taktiky.

Partie pro dva bohužel zahrnuje kontrolu nad dvěma barvami. To znamená, že hráči mají příliš mnoho věcí ke sledování a hra není tak plynulá, jako ve vyšších počtech. Při tom si udržuje vždy svůj poměrně dlouhý běh, protože trvá vcelku rozumných devadesát minut. Ty jsou ale naštěstí nacpané kvalitní zábavou, ke které se budete chtít vracet.

Yunnan je čistě přemýšlivou hrou a tomu odpovídá i její vzhled. Není nijak divoký, ale obsahuje záplavu komponentů, které ji dělají krásnou. Naštěstí se krása neomezuje pouze na vzhled, ale sahá i do nitra hratelnosti a nabízí kombinaci starých a nových myšlenek ve velmi sladkém dortu určeném k pomalému vychutnávání. Yunnan je ten typ euro her, ke kterým se vždycky rádi vrátíte pro odvetu, protože ty zážitky za to stojí.

AutorAaron Haag
IlustraceDavidSchneiderArt, Dennis Lohausen
VydavatelArgentum Verlag, Spielworxx
(13 voters)
KategorieAncient, Economic, Transportation
MechanismyArea Movement, Auction: Fixed Placement, Auction/Bidding, Constrained Bidding, Network and Route Building, Worker Placement
RozšířeníYunnan: Dian Mu Temple, Yunnan: Tu Di Gong Shrine
RodinaContinents: Asia, Country: China, Crowdfunding: Spieleschmiede, Food & Drink: Tea

Yunnan je ukázkou toho, že žánr euroher ještě opravdu není vyčerpaný. Nabízí inteligentní propojení aukce a dalekosáhlých rozhodnutí, které mohou vést k velkým výdělkům. Jenže tuto cestu vám zahraní samotní protivníci, protože hra umožňuje útočit a odstrkovat slabší. I to přispívá k výtečnému zážitku, na který nemá vliv žádná náhoda a jehož devadesát minut je naplněných přemýšlením. To všechno od tří do pěti hráčů, protože varianta pro dva není tak dobrá. Yunnan ovšem bez ohledu na tuto drobnou vadu je výbornou hrou, která má šanci zařadit se mezi ty nejlepší.

+ výborná aukce (větší utrácení přináší peníze soupeřům)
+ velmi konfliktní v obou fázích
+ krátkodobá i dlouhodobá rozhodnutí