Recenze: Začarovaná věž nevydá své tajemství každému

zacarovana-vez-21

Když jsem tu viděl postávat toho cizího chlápka, měl jsem to tušit. Vypadal podezřele, ale já tomu nevěnoval pozornost. Jen jsem pokračoval na své hlídce sem a tam a nevěnoval mu větší pozornost. Král mě za to vsadil do šatlavy, kde vždy slyším novinky jen od strážných, když si povídají. Podle všeho se jednalo o černokněžníka, který zaklel princeznu do věže a zamknul ji na šest zámků. Naštěstí pro království ale zapomněl, který ze zámků je ten pravý.

Naštěstí ani Inka ani Markus Brand nebyli v té době poblíž, jinak by nejspíš skončili ve věži také. Mají hlavu plnou nápadů a jedním z nich je nová desková hra pro děti, která v češtině dostala jméno Začarovaná věž. A protože ji vydala v původním znění firma Drei Magier Spiele jako Der verzauberte Turm, svoje ilustrace si zachovala i v českém podání firmy ADC Blackfire. V sousedním Německu se také stala hra vítězem Spiel des Jahres v dětské kategorii pro rok 2013.

To už samo o sobě naznačuje něco o kvalitách hry, která nás přivítá pohledem na zděšení prince. Ten musí sledovat, jak je jeho milovaná v zajetí věže. A černokněžník se špičatým modrým kloboukem se tomu směje z rohu víka. Princ na to ale naštěstí nebude sám, protože mu určitě rádi pomohou i hráči.

zacarovana-vez-04

Uvnitř najdeme samotnou začarovanou věž vyrobenou z pevných plastových dílků a rozdělenou na dvě části – základnu a zdi. Celé dno přikryje herní plán s řadou cestiček a také otvorů. Z kartonu je vyrobena ještě jedna přídavná cestička pro černokněžníka. Ten musí vyrazit do věže až ze svého doupěte a tím má nevýhodu oproti hráčům, kteří se nacházejí od začátku poblíž hradu. Kartonové jsou také žetony se symboly předmětů, pod kterými může být schovaný klíč k vstupu do věže. Nechybí ale ani dvě kostky, tři figurky (princezna, černokněžník a princ) a dva kovové klíče.

Na začátku partie si hráči mezi sebe musí rozdělit role. Jeden z nich se stane černokněžníkem, zatímco všichni ostatní budou princové, kteří se budou snažit vysvobodit svoji zakletou vyvolenou. Hráči tak dostanou patřičnou figurku, ale než ji budou moci postavit na startovní políčka, je třeba vyřešit přípravu plánu. Do dna krabice hráči postaví věž a na její spodní část nasunou zdi. Poté do středu nacvaknou princeznu, která je tak v zajetí.

Do volných otvorů mapy, která leží uvnitř dna krabice, hráči zasadí žetony s předměty a k jednomu rohu přiloží stezku pro černokněžníka. Jeho hráč může nyní modrou figurku postavit ke kouzelnému doupěti. Pak nastává čas, aby si všichni kromě čaroděje zakryli oči. Černokněžník vezme kovový klíč a ukryje jej do jedné z šestnácti přihrádek pod žetony. Každá strana také dostane svoji kostku – černokněžník tu se symboly figurek a družina kostku s čísly.

zacarovana-vez-06

Jeden z hráčů na sebe vezme roli celého týmu a ve stejný okamžik jako černokněžník, i on hodí svojí kostkou. Kombinace obou výsledků určí, kdo se bude pohybovat jako první a o kolik políček. A právě tak to je. Každá figurka má na kostce s čísly jednu hodnotu, která určuje maximální vzdálenost. Modrá číslice je pro černokněžníka, který musí nejdřív doběhnout do údolí pod zámkem.

To hráči mohou svoje hodnoty pohybu od začátku využívat k hledání. V každém kole mohou popojít o několik políček. Položením figurky na cílové místo otestují, jestli tady zrovna nezanechal čaroděj klíč od věže. Komponenty jsou udělané chytře, takže hráči nemusí neustále nakukovat dovnitř. Místo toho stačí jen poslouchat, protože se ozve cvaknutí. To proto, že jak figurka mága, tak i prince má na spodní části malý magnet.

Pokud se některé straně podaří klíč objevit, může jej okamžitě použít bez nutnosti běžet k věži. Stačí jej strčit do jednoho ze zámků a doufat ve cvaknutí. Pouze jeden z otvorů je ten pravý. V případě, že hráč neuspěje (ani černokněžník neví, který zámek je pravý), vrací se celá hra úplně na začátek. Čaroděj znovu ukryje klíč a oba týmy se jej budou snažit najít jako první. Jedinou výjimkou je to, že klíč nesmí být nikdy ukryt na stejném místě dvakrát.

zacarovana-vez-08

Hráči tak pokračují kolo za kolem do chvíle, než se jedné nebo druhé straně souboje podaří odemknout věž a vysvobodit princeznu. Pokud to byl černokněžník, stává se jediným vítězem. V případě, že uspěli hráči za prince, mohou slavit společně jako skupinka.

Začarovaná věž je skvělou dětskou hrou. O tom není vůbec žádných pochyb. Každé dítě, kterému jsme ji představili, z ní bylo unešené. Jsou tu spojené všechny prvky, které máme rádi. Magnety z Magického labyrintu společně s pamětí a nádechem dedukce. To všechno do dětských her patří společně s kostkami.

Je ale až neuvěřitelné, jakou magii se podařilo autorům do hry vtěsnat. Dokonce i rodiče se budou u partie potutelně usmívat a skvěle se bavit. A to přesto, že hra vlastně obsahuje jen opravdu základní vliv hráče. Černokněžník si musí pamatovat, kam umístil klíč. Hráči zase místa, kde už ho hledali. A všichni společně musí mít přehled o tom, které zámky vyzkoušeli na věži.

zacarovana-vez-09

Věž je třeba před každou partií zatočit, aby žádný z hráčů neměl ponětí, který zámek je ten správný. A přesto tohle vítězství nakonec záleží trochu na štěstí. Je možné vyhrát už na první pokus, ale chce to opravdu šťastnou ruku při volbě zámku. To si ale okamžitě žádá odvetu od druhého týmu!

Šikovným prvkem je využití dvou kostek. Při tom pouze jedna z nich má na sobě čísla a to hned dvojice. Díky tomu je možné vyvážit náhodu pohybu, aby ani jedna strana nebyla štěstím nějak výrazně zvýhodněna. Druhá kostka pak určuje, kdo bude začínat první, což je v pozdějších fázích souboje velmi zásadní informace.

To, že mají hráči v roli prince náskok, je logické. Černokněžník pozici klíče zná. Osm kroků je vzdálenost, která jej dělí od vstupu do podhradí. Hráči ale ani potom nemusí ztrácet naději a snaží se jej předběhnout a odhadnout, kam míří.

zacarovana-vez-17

Ve skutečnosti se vlastně jedná o hru pouze pro dva. Ale naštěstí chytrou variací autoři zaručili, že za tým dobrých může být hráčů více. Je to dobře, protože rodiče mohou pomáhat svým dětem ve hře třeba s jejich starším sourozencem. A protože Začarovaná věž je určena už pro děti od pěti let, bude občas nějaká ta pomoc potřeba. Při tom si ji ale zamilují i starší děti, klidně kolem deseti let. Působí o trochu více na dívky.

Zpracování je naprosto precizní. Krásné velké dřevěné figurky i úžasné ilustrace. Ty nejvíce vyniknou v návodu, který je ozdoben celostránkovými obrázky. Z celé hry prostě dýchá pohádková atmosféra.

Začarovaná věž má na sobě opravdu nějaké to kouzlo. A funguje především na děti, které hře propadnou a budou se jí dožadovat zas a znovu. Jednoduchý prvek paměti a dedukce podle pohybu černokněžníka je příjemnou změnou ve hře, která je jinak vlastně jen o házení kostkou. Ale je tak krásná, že jí to všechno odpustíte. Začarovaná věž je pohádka pro děti, ale i pro dospělé.

AutorInka Brand, Markus Brand
IlustraceRolf Vogt
Vydavatel999 Games, ADC Blackfire Entertainment, Brain Games, Devir, Drei Magier Spiele, Enigma (Bergsala Enigma), FunMIll.ru, G3, Gigamic, Kaissa Chess & Games, Lion Rampant Imports, Swan Panasia Co., Ltd., Нескучные игры
Herní doba25
Minimální věk5 and up
(6 voters)
KategorieBluffing, Children's Game, Dice, Fantasy
MechanismyDice Rolling, Roll / Spin and Move
RodinaComponents: Game Box Used In Play, Components: Magnets
Alternativní názvyDe betoverde toren, Az elvarázsolt torony, The Magic Tower, La torre embruixada, La torre encantada, La torre stregata, La Tour enchantée, Der verzauberte Turm, Začarovaná věž, Zaklęta Wieża, Ο Μαγεμένος Πύργος, Заколдованная башня, 魔法高塔

Začarovaná věž dá dětem do ruky černou magii. Budou moci vzít klíč, schovat jej do některé z přihrádek a pak doufat, že budou tím, kdo osvobodí princeznu z věže. K pohybu hráči používají kostky, ale černokněžník, který na začátku kola klíč schoval, musí urazit delší vzdálenost. Hra je šikovně asymetrická, zapojuje do hry i tým (hrající za stranu dobra) a dává důraz na paměť. Krásné zpracování dělá z téhle pohádky naprostou jistotu. Pokud chcete udělat svým dětem radost a zároveň si s nimi čas od času zahrát, pak jim dejte Začarovanou věž.

+ prvek paměti a dedukce
+ nádherné zpracování
+ magnety