Recenze: Zooloretto – zvířata ze stanice ZOO

Pohladit si žirafu po krku a nechat si jejím dlouhým jazykem oblíznout tvář, pochovat tučňáka ve fraku, pomazlit se s malým tygřátkem, které spokojeně přede jako domácí kočka, nebo pohladit hebká záda pandy. Normálním lidem se to nepoštěstí, ačkoliv by chtěli. Tohle privilegium mají jen ošetřovatelé a ředitel zoologické zahrady. S povoláním ošetřovatelů se pak váží také některé ne příliš populární činnosti kolem zvířat.

A proto by každý chtěl být ředitelem zoologické zahrady, který může všechno. No a rodinná desková hra Zooloretto vám to mávnutím kouzelného proutku umožní. Postavíte zoologickou zahradu úplně od základů a naplníte ji jen těmi zvířaty, která máte nejraději.

Ale dbejte na to, aby druhy byly zajímavé i pro návštěvníky, protože právě o to v této hře jde nejvíce. Zajímavější je plný výběh než ten, ve kterém smutně pobíhá jen jedno zvířátko. Rodinky s mláďaty lákají mnohem více návštěvníků, jak dokázala mláďata v brněnské ZOO nebo malé panďátko ve vídeňském Schönbrunnu.

Autorem deskové hry Zooloretto je německý herní designér Michael Schacht, který má na svém kontě již více než stovku nejrůznějších her. Za všechny jmenujme třeba jen barevné Coloretto, které s dnes recenzovanou hrou sdílí část názvu i část herního principu, strategickou Valdoru, krysí Rat Hot nebo také karetní novinku Gold! Všechny jmenované hry včetně Zooloretta pak na český trh dováží nováček mezi distribučními společnostmi REXhry. Jeho touhou je vytvářet jednoduché deskové hry pro celou rodinu, které přes tuto zdánlivou jednoduchost nabízí šířku strategických voleb. A právě do takové kategorie spadá Zooloretto.

Krabička je zelená s obrázkem rozesmáté pandy na víku. Její rozměr napovídá, že uvnitř by se mohlo ukrývat hodně zajímavých věcí a neklame tělem. Stejně jako u většiny podobných her, i zde nechybí kartonové desky, z nichž vycvakáte hromadu čtverečků a koleček. Tentokrát se jedná o 88 kartiček zvířat (osm druhů po jedenácti exemplářích) a k nim patří ještě dvě mláďata od každého druhu, které mají kulatý tvar a zvířátka jsou nakreslená znatelně menší.

Další destičky mají na sobě šedé obrázky mincí a také čtyři různé stánky s občerstvením (vždy po třech kusech), u kterých se návštěvníci určitě rádi zastaví. Ke kartonovým součástem patří také dlouhé rozšiřující dílky, kterými můžete zvětšit svoji zahradu za poplatek v průběhu hry.

Samotné zahrady pak představují velkých šest kartonových desek – každá pro jednoho z hráčů. Na nich je připravena vždy trojice výběhů a stáje, kde čekají na svoji příležitost další zvířata. Po okrajích pak leží speciální místa pro stánky s občerstvením. Jednotlivé výběhy jsou různě velké, do nejmenšího se vejdou čtyři zvířata, do největšího pak hned šest exemplářů. V jednom výběhu pak můžete chovat pouze jeden druh.

Balení dále doplňují šedé dřevěné kotouče, které ve hře slouží jako platidlo. Právě za něj můžete pořídit rozšíření ZOO nebo využívat speciálních akcí. Ale peněz je velice omezené množství, takže s ním budete muset šetřit a jeden dřevěný žeton červené barvy. Výčet uzavřeme s nejméně tradičními plastovými vozíky, jejichž prostřednictvím jsou všechny ZOO zásobovány.

Všechny komponenty jsou jazykově nezávislé a najdete na nich pouze ikonky. Výjimku tvoří nápovědové kartičky. Ty obdržíte s hrou v němčině, ale nevadí to, protože pravidla jsou naprosto jednoduchá a přímočará. V originální krabici jsou samozřejmě také v němčině, ale ke hře dostanete od společnosti REXhry vytištěný jejich překlad. Autorem lokalizace je Václav Pražák.

Partie začne tím, že si každý z hráčů vezme před sebe jednu desku zoologické zahrady a k ní ze strany přiloží rozšiřující desku otočenou ikonou peněz vzhůru. To značí, že mu tato část zahrady zatím nepatří a až po zaplacení daného poplatku bude moci desku otočit. Každý z ředitelů zahrady dostane do začátku také malou finanční hotovost v podobě dvou šedých žetonů mincí. Podle počtu hráčů je určen počet druhů, které zůstanou ve hře. V rámci variability doporučujeme druhy vybírat náhodně. Všechna zvířata jsou přítomna pouze v maximálním počtu pěti hráčů, s každým ubývajícím hráčem zmizí také jeden druh.

Ve středu stolu zůstanou roztříděné kulaté žetony mláďat obrázkem vzhůru, všechny zbylé dřevěné mince a samozřejmě přepravní vozy, které se budou v průběhu hry plnit a vyprazdňovat. Těch musí být přesně tolik, kolik soupeřů se partie účastní.

Poslední důležitou fází přípravy je zamíchání všech zbylých čtvercových kartiček (zvířata, peníze i stánky). Z těch je nejdříve třeba odpočítat patnáct kartiček, které vytvoří závěrečný výběr pro ukončení hry. Na tento sloupeček položíte červený žeton na znamení, že z něj nelze odebírat. Ostatní kartičky rozložíte do několika hromádek představujících zásobárnu zvířat. Boj o nejlepšího ředitele zoologické zahrady může nyní vypuknout.

Jedno kolo nemá pevně danou délku a je rozděleno do několika akcí, které hráči mohou opakovat. Kolo končí ve chvíli, kdy uprostřed stolu již neleží žádný ze zásobovacích vozů se zvířaty. Předtím jej ale musí protivníci naplnit. To je právě první možností, kterou mohou zvolit, když na ně přijde řada. Z libovolné volné dobírací hromádky mohou sejmout horní kartičku, ukázat všem jaké zvíře obsahuje a umístit ji do libovolného ze zásobovacích vozů uprostřed stolu. Tím se postupně vytváří nabídka pro všechny majitele ZOO.

Kdykoliv v průběhu této situace si může některý z hráčů vůz vzít k sobě. Ten nemusí být plný, ale musí v něm ležet alespoň jedna destička. Tím odstoupil z kola a už do něj nemůže jakýkoliv způsobem zasáhnout. Zvířata z vozíku musí okamžitě rozmístit do svojí ZOO podle daných pravidel. V jednom výběhu musí být pouze jeden druh zvířat. Maximální počet pro jednotlivé výběhy je určen počtem čtverečků v každém z nich (jak již jsme zminili dříve, jsou to čísla 4-5-6). Stejně umístí i kartičky stánků na připravená místa. Žetony mincí si bere hráč k sobě.

Ve chvíli, kdy se v některém výběhu ocitne společně samec a samička (tyto speciální kartičky mají v levém horním rohu ikonku odpovídající pohlaví), narodí se jim okamžitě mládě. Hráč si za odměnu vezme ze středu stolu jeden kulatý žeton mláděte a umístí si jej do svého výběhu.

Pokud nemůže zvíře umístit do žádného výběhu, pak jej musí dát do stáje. V té může ležet neomezený počet zvířat různých druhů a naskládají se sem i připravené stánky, pro které není na hrací ploše místo. Stáj však zvířatům nesvědčí, takže za každé zvíře, které vám zde zůstane do konce hry, vás čeká penalizace.

Kromě otáčení kartiček a braní vozíků si hráči mohou zvolit ještě peněžní akci, za niž se platí žetony (nebo kartičkami) mincí. Můžete vyměňovat zvířata jednoho výběhu za druhá, přemisťovat druhy ze stáje do výběhu a opačně, zbavit se úplně některé z kartiček zvířete nebo brát soupeři jeho kartičky.

Poslední a velmi důležitou peněžní akcí je možnost rozšířit za tři mince svoji ZOO. Díky tomu můžete konečně otočit destičku ležící vedle hracího plánu a využít další čtvrtý výběh k nalákání dalších návštěvníků.

Ve chvíli, kdy si všichni rozeberou některý z vozů a vyloží jeho obsah do svých zahrad, začíná nové kolo s prázdnými vozíky. Takto se situace opakuje do chvíle, než je zásobárna kartiček prázdná a zbývá pouze sloupeček zakrytý červeným žetonem. V tu chvíli se dohraje pouze rozehrané kolo s kartičkami v tomto sloupci a hra pak okamžitě končí.

Za zvířata ve výbězích dostanou hráči různá bodová ohodnocení podle zaplnění výběhu. Bonusy získávají i za přilehlé stánky s občerstvením. Všechny kartičky ve stáji přináší rovnou a bez ptaní dva záporné body. Vyhrává ten ředitel zoo, který nasbíral nejvyšší počet bodů a podařilo se mu tedy nejlépe zaplnit zahradu.

Zooloretto představuje zdánlivě nemotorný herní princip. Jakmile do něj ale proniknete, zjistíte, že nabízí překvapivou hloubku a zajímavou strategii. Rozhodování o okamžiku, kdy si vzít kartičku je prvním bodem, ale zdaleka ne jediným. Správné načasování všech akcí a rozmisťování zvířat má velký vliv.

Samozřejmě vše velmi výrazně ovlivňuje náhoda a díky tomu je každé rozhodování o výběru vozíku velmi těžké. Zvlášť z důvodu, že ve chvíli, kdy otočíte novou kartičku, musíte celé kolo čekat na odebrání vozu. Vystavujete se tak riziku, že vám jej vyfoukne někdo další. Náhoda pak může zasáhnout i do rozložení druhů ve výbězích, protože těžko odhadnete zpočátku, od kterých druhů se vám podaří získat dostatek kartiček.

Počet hráčů má na hru velký vliv, ačkoliv je vše skvěle optimalizované množstvím dostupných vozíků i druhů zvěře. Z toho důvodu si je hra ve třech i pěti velice podobná, ovšem ve vyšším obsazení stolu máte také větší šanci, že si budou hráči navzájem lézt do zelí. Teprve pak se objeví horní limity počtu zvířat a některé výběhy zůstanou více prázdné, než se bude hráčům líbit. Přitom je hrací doba velmi příznivá a konce se dočkáte dříve, než se nadějete.

Zooloretto je velmi lákavé svým tématem, které se věnuje exotickým zvířatům. Právě proto snadno naláká děti již od osmého roku věku, které si u hry užijí spoustu legrace. Některé strategické volby budou nejspíš dělat v nesprávný okamžik, ale přesto si užijí spoustu legrace a zábavy. Pravidla na ně rozhodně nejsou složitá. Nejsložitější na celé hře jsou v podstatě jen peněžní akce, kterých je hodně, a nejsou úplně jasné. Jinak je zabydlování ZOO naprosto přímočaré a intuitivní.

Někomu může vadit skladba zvířat, kdy v základu najdete taková „nezajímavá“ zvířata, jako je pelikán nebo velbloud. Mnohem lákavější by byli lední medvědi, tygři, lvi, nosorožci nebo žirafy. Ovšem všechno si můžete vynahradit. Ve speciálních dárkových rozšířeních pak můžete získat i jednotlivá zvířátka, jako právě polární medvěd, gorila nebo grizzly.

Pokud vás bude navíc Zooloretto bavit, v nabídce distributora REXhry jsou také další rozšíření, o kterých si povíme v některém z dalších budoucích článků podrobněji. Nyní stačí pouze zmínit, že ještě rozšiřují nejen zvířecí, ale i manažerské volby. Jako přídavek Spielboxu 7/2010 vlastníme také kartičku Vánoční stromeček, která u kompletně zaplněného výběhu s pěti zvířaty aktivuje speciální bonus.

Hra Michaela Schachta je skvělou rodinnou zábavou hned z několika důvodů. Pěkné obrázky a jednoduchý herní princip umožní aktivní zapojení menších dětí, nečekaná hloubka strategických možností pak udrží u hry i dospělé. Navlékněte si v Zoolorettu kůži ředitele zoologické zahrady, se založenýma rukama choďte a rozmisťujte zvířata. Pokud budete úspěšní, odmění vás nejen pocit dobře vykonané práce, ale především vítězství v pěkné rodinné deskové hře.

Počet hráčů
Herní doba
Minimální věk