Recenze: Alchemicus – jak vyrobit zlato z kamene

Alchemicus - balení

Představte si, že máte zahrádku. To není tak těžké, že ano? A v ní roste spousta roztodivných kytek. Takových, že kdyby k vám přišel na návštěvu obyčejný člověk, vypadly by mu oči z důlků. Jedna květina má tvar boty, druhá se rozrostla do několikametrové šíře a třetí svítí jako slunce.

Jste alchymista. Jeden z nadaných přírodními vědami. Ve spíži máte místo jídla pavoučí nožičky, jelení parohy a myší ocásky. Všechno pěkně uspořádané. Zatím jste ale stále na počátku cesty. Toužíte po tom stát se největším alchymistou ve spojených zemích, jen potřebujete příležitost. A teď konečně přišla – tento týden přijede do města král. Musíte to zajistit tak, aby se vaše cesty zkřížily. Ale nebudete sami, i další alchymisté se chystají stejným způsobem. Souboj začíná..

Alchemicus je desková hra, která k nám přichází z Polska a zabývá se právě světem alchymistů, podobně jako Kazaam (recenze), který má dokonce stejnou zemi původu. Až by se zdálo, že Polsko je domovem takovýchto přírodních mágů. Jedním z nich asi bude i autor hry Andrzej Kozakowski, který hru v roce 2009 vydal poprvé pod hlavičkou společnosti Ace of Brains a SINONIS.

Alchemicus - připravená hra

Celá hra se před vámi na začátku schovává v menší krabici, která má odklápěcí víko s úchyty v přední části boxu. Tento systém máme rádi. Na víku je skupinka alchymistů a uvnitř jsou samozřejmě také. A dokonce je představují opravdu velké figurky, které jsou v různých barvách hráčů.

V krabici nesmí chybět ani herní plán, na kterém se všechno bude odehrávat. Poskytuje zajímavou kruhovou stavbu o dvou soustředných kruzích. V tom venkovním jsou výseče věnované jednotlivým akcím a uvnitř se nachází kruh „ducha přeměny“, který vám v každém tahu zablokuje jednu místnost/akci.

V krabici pak najdete kromě pravidel ještě balík 140 herních karet plných přísad – konkrétně různých počtů od všech deseti druhů. Osmnáct u nejčastěji zastoupených a deset u těch nejvzácnějších. Na závěr jsme si nechali žetony slávy, které najdete v krabici ve třech hodnotách – jedna, pět a deset.

Alchemicus - rozehraná hra

Alchemicus je svým herním systémem poměrně jednoduchý a nenabízí žádné složité výzvy, které byste museli z pravidel pochopit. Na druhou stranu najdete pravidla pouze v angličtině nebo polštině, takže vám bude jejich přelouskání trvat o chvilku déle, než normálně.

Příprava hry této jednoduchosti odpovídá. Hráči si prostě vezmou jednu figurku, která bude představovat jejich alchymistu. Hráč ho bude vysílat na nejrůznější místa ve městě, aby získal další vliv, suroviny a postavil nové budovy, ve kterých bude moci míchat více lepších surovin.

Ale protože alchymisté už jsou na začátku alchymisty, musí někde bydlet a provozovat svoje řemeslo. Proto hráči do začátku dostanou každý jednu kartu zahrady a také jednu kartu stánku, ve kterém svoje produkty prodávají. Obě karty si položí na stůl před sebe, kde reprezentují postavené budovy. To je jediný majetek, se kterým budou hráči začínat. Žádné žetony slávy do začátku nedostanou, ale místo toho začnou s pěti kartami dobranými ze zamíchaného balíčku surovin. Ty si prozatím vezmou do ruky a v průběhu partie je budou moci využívat.

Alchemicus - detail herního plánu

Příprava herního plánu je velice jednoduchá. Do středu stolu položíte desku a na výseč Labrium ve středovém kruhu položíte společnou zlatou figurku alchymisty označující „ducha přeměny“. Žetony roztříděné podle hodnot a zamíchané karty položíte vedle plánu. Každý z hráčů si vybere místo, na kterém bude na plánu začínat (lokalitu na vnějším kruhu plánu) a položí sem svoji figurku alchymisty.

Cílem celé hry je co nejvíce se proslavit, aby si vás všiml král. Ten, kdo první získá dvacet bodů slávy, se stane vítězem partie. A jak k ní přijdete? Samozřejmě tím, co dělají alchymisti nejlépe – přeměnou a prodejem získaných vzácných substancí.

Ve svém tahu provádí hráči několik činností, jak už to bývá zvykem. Vše to začne dobráním karty, kterou si hráč lízne z hromádky herních karet. Tuto přidá do svojí ruky a může je spolu s ostatními využít už za chvíli v akční části. Nejdříve je ale třeba určit, co vlastně bude hráč ve svém kole moci dělat. K tomu je třeba pohnout figurkou alchymisty.

Alchemicus - rozehraná hra

Pohyb je samozřejmě omezený – postavy se mohou pohybovat pouze po směru hodinových ručiček a to pouze o jednu, dvě nebo tři výseče kupředu. Hráč může přesunout figurku i o čtyři nebo pět, ale musí za to zaplatit jeden získaný bod slávy ze svojí zásoby.

Nyní může hráč provést akci odpovídající místu, kde zastavil. Těchto možností je celkem osm a zahrnují nejrůznější činnost, které vás posunou kupředu směrem k vítězství. Můžete postavit některou z karet v ruce jednoduše tak, že zaplatíte její cenu v pravém horním rohu. Díky tomu můžete pak schopnosti budovy využívat i v nacházejících tazích. Každý hráč může mít ale postavených maximálně dvanáct budov. Cena postavení budovy je uvedena v kartách, které musíte odhodit z ruky. Tento systém je dnes oblíbený a nutí hráče občas k opravdu těžkým rozhodnutím v průběhu hry.

Samozřejmě můžete sklízet a těžit. Zatímco první se odehrává ve vaší zahradě, kterou máte už na začátku postavenou. Důležité je, že sklízet můžete pouze ve chvíli, kdy na kartě neleží žádné již sebrané rostliny (pravidlo platí i pro těžbu).

Alchemicus - detail herního plánu

V celé hře se jednotlivé dílky skladují v konkrétních místech a musíte využít akce přesun, abyste je dostali jinam. Třeba když vytěžíte nějaké suroviny, chcete je přesunout do výrobny – rostliny ze zahrady patří jinam než ruda z dolů. Dílky však skladujete na příslušných kartách svých budov. Teprve pak můžete využít transmutace a přetvořit základní produkty do výrobků, které lze prodat.

Právě prodej je poslední zásadní akcí celé hry. Využitím různých karet obchodů mohou hráči prodávat výrobky svých alchymistických dílen. Karty jsou různých druhů, umožňují prodávat různá množství za různé ceny a je pouze na vás, jaké budovy postavíte. Lepší jsou samozřejmě dražší. Tato akce je také výjimkou z pravidla přesunu – abyste prodali výrobky, nemusí je přesunout na kartu obchodu, ale lze je prodat odkudkoliv. Hráč může prodat svoje produkty za karty nebo za slávu, záleží na něm a na nabídce konkrétního stánku.

A teď až úplně nakonec se dostáváme k záludnému kruhu „ducha přeměny“ uprostřed, který obsahuje pět výsečí a středový kruh. Hráč, který vstoupí na vnějším okruhu na pole patřící této akci, tedy „duchu přeměny“ musí posunout zlatou figurku ve středovém kruhu. K tomu slouží několik pravidel, podle nichž lze postavičku přesouvat. Důležité však je, kde kolečko skončí svůj pohyb. Působení ducha přeměny totiž znemožňuje provádění některých akcí.

Alchemicus - karty

Jakmile hráči vytvoří dostatek výrobků a nasbírají velké množství slávy, hra končí dosažením dvacátého bodu. Tento hráč se stává okamžitě vítězem celého alchymistického souboje..

Alchemicus je hrou, ve které záleží na strategii a schopnostech hráče od začátku až do konce. Hráč se musí správně rozhodovat o posunu svojí figurkou, protože zpět se vracet nelze. Důležitý samozřejmě je také nákup budov, na který má částečně také vliv náhoda. Naštěstí hodně budov je důležitých pro úspěch, takže pokud vám nepřijde jedna, využijete druhou.

Ale pozor, za jejich stavbu se platí kartami, takže některé z nich budete muset oželet, abyste si vydláždili cestu k vítězství. Právě tohle rozhodování a využívání akcí ve správnou chvíli je základní strategií k úspěchu.

Celou partii výrazně ovlivňuje blokování akcí, které můžete provádět pomocí středového kruhu. To je opravdu dobrý nápad, jenže s sebou přináší také jednu nevýhodu. Na to, abyste nějakou akci zablokovali, musíte obětovat svůj tah a zároveň si být vědomí, že tato akce teď nebude přístupná ani pro vás. Samotná partie však už začíná se zablokovaným jedním místem, takže by se spíš dalo o této činnosti uvažovat jako o snaze odblokovat.

Alchemicus - detail herního plánu

Pokud se vám podaří zablokovat místo, které nikomu nebude vadit, pravděpodobně nějakou dobu zůstane zablokované. A to přesto, že tato akce nejspíš byla původně autorem zamýšlená jako interakce mezi hráči.

Ke snížení zmiňované náhody při dobírání karet ze zamíchaného balíčku pomůže varianta uvedená na konci pravidel, která připraví pro hráče vždy nabídku z pěti karet.

Hodně záleží na začátku, kdy si hráč může s dobrým plánováním vytvořit náskok. Bohužel celá partie trvá až příliš dlouho na to, že se jedná o obyčejnou obchodní deskovou hru. Hra totiž končí minimálně po devadesáti minutách, což je na tento druh her příliš. Především ke konci se tak hra začíná opakovat a je stále o stejném hraní karet, výměně budov a výrobě substancí. Nejdelší je ale začátek, než se vám podaří vybudovat správný motor pro alchymii.

Alchemicus - žetony

Navíc se nám zdá, že k vítězství vede pouze jedna cesta. Pokud se od ní hráč odchýlí, nemá šanci na vítězství. A tak jsou vlastně všechna rozhodnutí svázaná. Při první hře se to tolik neprojeví, ale opakované partie vám budou připadat hodně podobné.

Zpracování Alchemicu je pěkné. Ilustrace na herním plánu sedí k tématu, všechno pak doplňují figurky alchymistů a pěkné karty. Z tohoto pohledu si tedy není na co stěžovat.

Alchemicus je strategická desková hra, ve které se stanete alchymistou. Je pěkně zpracovaná a nabízí několik zajímavých myšlenek. Bohužel k vítězství vede pouze jedna cesta a hra trvá možná až příliš dlouho na svoji jednoduchou rodinnou povahu. Můžeme tedy hru doporučit pouze v případě, že vás zajímá téma.

AutorAndrzej Kozakowski
IlustraceRadosław Jaszczuk, Paweł Klus, Sandra Kochanowska
VydavatelAce of Brains, Alchemicus.pl, SINONIS
Rok vydání2009
(4 voters)
KategorieCard Game, Economic, Industry / Manufacturing
MechanismyArea Movement, Hand Management, Trading
RodinaTheme: Alchemy
Alternativní názvyAlchemicus: Noctis

Alchemicus je hrou, která se zaměřuje na rodiny. Zábava pro celou rodinu by ale měla vypadat o trochu jinak. Rozhodně by neměla její partie trvat více než hodinu. Alchemicus přitom většinou dohrajete za devadesát minut. A bohužel by měla vydržet více než několik partií. V této hře však vede k vítězství pouze jedna zřejmá cesta a to není dost. Sice tu máte strategické možnosti, jak se po ní ubírat, ale ve skutečnosti vždy sledujete jeden vzorec. Je to škoda, protože Alchemicus je pěkně zpracovaný a obsahuje zajímavé nápady s blokováním akcí, hromadu karet a dokonce rozšíření. U této hry můžeme říct ano pouze pro začínající alchymisty.

+ ilustrace plánu
+ figurky alchymistů
+ suroviny musíte převážet