Recenze: Arcadia Quest – den a noc spojeny v jedno

arcadia-quest-36

Země a její obyvatelé byla odjakživa otroky světla. Dnes se může zdát, že se chová naprosto předvídatelně, ale byly doby, kdy tomu bylo jinak. Žádné východy či západy Slunce, ale pouze věčný den na jedné a věčná noc na druhé straně. Jenže lidé to všechno změnili a nastolili jiný řád. A už se zdálo, že všechno se odehraje v klidu až do současnosti. Jenže vtom na scénu dorazil lord Fang, který světu vrátil jeho temnou podobu, a všude padla temná noc.

Aby historie zachovala svoji cestu k naší civilizaci, musíte zapojit svoje síly a postrčit ji. K tomu dostanete šanci v deskové hře Arcadia Quest, v níž se z vás stane zástupce Sluneční hlídky. Autory hry jsou Eric M. Lang (XCOM, Kaosball, Quarriors), Fred Perret, Guilherme Goulart a Thiago Aranha. Veškeré ilustrace pak vytvořili Andrea Cofrancesco (Super Dungeon Explore), Nicolas Fructus (Timeline) a Mathieu Harlaut (Kaosball, Zombicide). Pod vlajkou firmy Cool Mini or Not a distributora Esdevium Games dorazila hra na pulty v roce 2014.

A že se má čím předvádět je jasné od první chvíle, kdy se na krabici podíváte. Tohle balení vás nenechá ani na chvilku v klidu a jakmile vstoupíte do boje s temnotami (na víku), budete jen žasnout. Hned první v cestě je hromada archů. Velkou část z nich tvoří devítka oboustranných částí plánu, které znázorňují různá místa a jsou rozděleny na políčka. Každá ze zúčastněných gild (hráčů) dostane také svoji barevnu desku pro uložení hrdinů a jejich vybavení.

arcadia-quest-02

Tyto postavy reprezentují větší karty a přináší celkem tucet hrdinů, každého s jeho vlastní hodnotou obrany, počty životů a speciální schopností. Hrdinům dělají společnost monstra. Jejich balíček obsahuje 42 karet. Menší rozměry mají karty vylepšení (předměty, kouzla) a také malý balíček kleteb. Ke kompletnosti nám chybí už jen karty úkolů. Pak jsou tu zcela dle očekávání ty menší komponenty, které vyplnily místo v již zmiňovaných kartonových arších (žetony dveří, průzkumu, zranění, peněz či portálů). A pouť do Arcadie by nebyla kompletní bez celkem 37 figurek, hromádky plastových podstavců v barvách hráčů a samozřejmě i nějakých těch kostek.

Na začátku kampaně si každý z hráčů nejdříve musí vybrat svoji gildu, vezme si její velkou desku a trojici barevných podstavců. Každý z účastníků si vybere postupně tři hrdiny, kteří se s ním vydají na cestu za záchranou a položí je do horní řady svojí desky. Mezi ně velitel rozdělí také pětici počátečních karet vybavení a to libovolně.

Cesta do města Arcadie bude dlouhá a hráči se zatím nachází kdesi na okraji a musí si teprve zasloužit svoji audienci u lorda Fanga. Budou si tak postupně z nabídky scénářů volit, kterým postoupí dál, až na konci šestého konečně vstoupí do města k závěrečnému střetnutí. Každý takový malý příběh má popsanou svoji vlastní přípravu a ta začíná rozložením desek mapy, rozložením dveří, portálů, žetonů průzkumu, úkolů a také míst zrodu nestvůr. Všechny pozice jsou jasně popsané v instrukcích.

arcadia-quest-10

V každém místě se nachází některé konkrétní druhy nepřátel. Hráči je vyberou, postaví vedle mapy a některé dokonce na ni, protože na podobné odvážlivce čekají hlídky. Ke každému scénáři se váže také konkrétní úkol, který musí hrdinové splnit a představuje jej karta. Vedle plánu pak začne deska zrození (nepřátel) a také hromádky žetonů. Na připravenou mapu si hráči položí svoje figurky a to do jedné z vylosovaných startovních pozic.

Kampaní prochází sice všichni hrdinové společně, ale každý je věrný pouze svojí gildě a ostatním nevěří. Každý hraje za sebe. V partii se hráči střídají po tazích, ve kterých mají na výběr dvě akce – aktivaci hrdiny nebo odpočinek. Činnost se může týkat vždy pouze jednoho hrdiny, kterého si hráč vybere, a pak s ním provede pohyb a útok v libovolném pořadí.

V rámci pohybu se započítávají také interakce s dveřmi či portály. Dohromady má každý z hrdinů stejnou vzdálenost, kterou je schopen za kolo urazit, bez ohledu na svoje fyzické předpoklady. Jedná se o tři políčka.

arcadia-quest-01

Kdykoliv má hráč kolem sebe nějakou postavu, ať už z jiné gildy nebo nějakou příšeru a nestojí mezi nimi žádná překážka (zeď), může na ni zaútočit. K útoku lze použít různých prostředků, ale všechny se dělí jednoduše na blízké a na dálku. Boje probíhají vždy stejně – hráč si vybere cíl (který musí mít v dohledu) a kartu schopnosti, kterou k útoku používá a položí na ni jeden žeton svojí gildy. Tím je tato karta vyčerpaná do chvíle, než proběhne její obnovení (na konci tahu).

Podle útočné karty si hráč vezme určitý počet kostek. Totéž udělá obránce, jen se řídí číslicí na kartě svého hrdiny, případně na sebe jeden z účastníků partie vezme na chvíli roli příšery. Hod kostkou a ikony, které padly, určí, jestli šlo o zásah (oba druhy útoku mají svůj symbol, což dělá útok na dálku těžším). Obránce může některé z nich vykrýt s pomocí hozených symbolů štítů, ale pouze takové, které nejsou kritické (symbol výbuchu). Žetony zranění jsou položeny na kartu hrdiny nebo vedle figurky nepřítele.

S útokem souvisí také úzce další schopnosti karet, které jsou vypsané textově a mají různé typy aktivace. A pak jsou tu odměny. Nejenže hrdina dostane mince za zabití nějaké obludy, ale i za vraždu některého jiného bojovníka. Co je ale mnohem zajímavější je příjem pro všechny ostatní gildy v případě, že některý ze znepřátelených hrdinů padne. Každý takový zavražděný bojovník je označen žetonem smrti.

arcadia-quest-14

Ale taková smrt není v Arcadii konečnou. Místo aktivace hrdiny si mohou hráči vybrat odpočinek, v jehož průběhu mohou nejen provést výměnu předmětů mezi hrdiny, ale také oživit padlé a pouze v tuto chvíli také obnovit vyčerpané karty. Čas od času tak každý z hráčů musí tuto akci použít, protože jinak nebude mít žádný výběr schopností.

A co příšery, říkáte si? Tentokrát jejich rozmístění na plánu je finální a jejich pozice slouží pouze jako stráže, kolem kterých se hráči musí protáhnout. Jejich aktivita tak je vzbuzena především tím, že někdo projde kolem. Ale samozřejmě je možné na ně i útočit, čímž si je také hrdinové poštvou proti sobě. Příšery drží při sobě, takže útok na jednoho může spustit pomstu od jiných.

Hrdinové se v průběhu každého scénáře snaží plnit vyložené karty úkolů, ať už se týkají interakce s prostředím nebo jim dávají za úkol útočit na ostatní rasy. Pro prvního, který dané zadání splní, je p připravena speciální odměna. A jakmile někdo dokončí tři (a má alespoň jeden od obou zmíněných druhů), stává se vítězem.

arcadia-quest-19

Arcadia Quest kráčí ve stopách úspěšných her, jako jsou Descent (recenze) nebo Super Dungeon Explore (recenze). O to větším překvapením pro nás je, že se hraje naprosto fantasticky a nabízí zážitek, který se dostatečně odlišuje od těch ostatních.

Může za to především fakt, že tentokrát je tu každý hrdina pouze sám za sebe. To zaručuje velmi vysokou míru konfliktnosti, protože hráči na sebe musí útočit otevřeně s hrdiny, aby splnili podmínky karet úkolů. V této hře není možné našlapovat tiše po špičkách a proklouznout až k vítězství. Jednou prostě ten útok bude muset přijít, jinak se hrdinové se šancí na vítězství mohou rozloučit.

Arcadia Quest je ale současně také důkazem toho, že příšery nemusí být tím hlavním prvkem. Právě boj hráče proti hráče tu má takovou důležitost, že není vůbec žádoucí, aby se monstra pohybovala. Hráči se tady nemusí soustředit na nic jiného, než na svoje hrdiny a to zaručeně pomáhá celkové atmosféře hry.

arcadia-quest-21

A právě kampaň je, podobně jako v Descentu, tím největším lákadlem a tím nejlepším na celé hře. Protože v tomto světě žádní hrdinové neumírají, projdou všichni od začátku do konce. A jak bude postupovat čas, získají lepší a lepší vybavení, které jim budou ostatní závidět. Bitvy budou o to tvrdší a zajímavější.

Co je jejím největším lákadlem ale přichází mezi scénáři. Hráči zde mohou vylepšovat svoje svěřence nákupem karet za nastřádané mince. Výběr těchto nových zbraní a dovedností je provádět pomocí draftu. A jaký následek mají smrti hrdiny v minulém scénáři? Na jejich základě dostane kartu kletby, kterou musí zařadit mezi svoji výbavu a bude jej poškozovat, dokud se jí nezbaví léčivým lektvarem.

S kampaní se pojí ale jeden nedostatek. Pokud hráči nejsou zcela vyrovnaní nebo jeden má hodně štěstí, může ostatním utéct. A jakmile je na tom o tolik lépe, už mu budou až do konce partie koukat jen na záda. Stalo se nám to pouze jedenkrát, ale přesto musíme tuto možnost zmínit. Navíc v mnoha scénářích budete mít přebytek peněz.

arcadia-quest-23

Jednotlivé scénáře nejsou nějak extrémně dlouhé a trvají kolem hodinky. A přesto jejich spojení do kampaně vytváří ten epický dojem, který u takovýchto her hledáme. Pokud máte více času, prostě si zahrajete víc scénářů naráz. Nebudete mít pocit, že se jedná jen o pospojované úrovně, protože je pohromadě drží fáze vylepšování hrdinů. Dobrou zprávou je také fakt, že hra funguje výtečně ve všech počtech protivníků.

Problémem celé hry je snad pouze model prodeje. V krabici dostanete dostatek komponent, ale přijdete o spoustu figurek, které Cool Mini or Not vydalo bokem. Postavičky a hrdinové, které hru dále neskutečným způsobem obohatí. A většinu z nich už lze sehnat pouze na aukcích od lidí, kteří hru podpořili na Kickstarteru. Velké zklamání pro sběratele. Ovšem i bez nich je Arcadia Quest výbornou hrou, která vám vydrží a zabaví vás na hromadu času.

Zpracování je naprosto precizní a od začátku do konce dokonalé. Ačkoliv můžete podlehnout dojmu, že figurky tu tentokrát jsou pouze na ozdobu (což je pravda nejen tentokrát, ale velmi často), právě ten celkový vzhled hry vás dostane. Jedná se o jednu z nejlépe vypadajících her, které jsme měli vůbec na stole. Jen ta cenovka obsahu a zpracování odpovídá.

arcadia-quest-28

Arcadia Quest je destilovanou zábavou. Přestože jsme zmínili i některé nedostatky, jedná se pouze o drobnosti na jinak perfektní hře, která se dostatečně liší od všech ostatních. Tahle barevná krabice vás umí opravdu poctivě překvapit. Arcadia Quest je cesta pro odvážné hrdiny.

AutorThiago Aranha, Guilherme Goulart, Eric M. Lang, Fred Perret
IlustraceAndrea Cofrancesco, Mathieu Harlaut
VydavatelCool Mini Or Not, Spaghetti Western Games, Asmodee, Asterion Press, BoardM Factory, CMON Global Limited, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, GoKids 玩樂小子
(22 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyAction Retrieval, Dice Rolling, Grid Movement, Line of Sight, Modular Board, Scenario / Mission / Campaign Game, Square Grid, Take That, Variable Player Powers
RozšířeníArcadia Quest: Aeric, Arcadia Quest: Anvil & Valma, Arcadia Quest: Beyond the Grave, Arcadia Quest: Black Newt, Arcadia Quest: Bob the Conjurer, Arcadia Quest: Chaos Dragon, Arcadia Quest: Elysia, Arcadia Quest: Farfalla, Arcadia Quest: Fire Dragon, Arcadia Quest: Frost Dragon, Arcadia Quest: Guildmaster Kickstarter Heroes, Arcadia Quest: Haldor & Brenna, Arcadia Quest: Hassan, Arcadia Quest: Healing Fountain, Arcadia Quest: Hïlda, Arcadia Quest: Hoshi, Arcadia Quest: Inferno – Kickstarter Exclusives, Arcadia Quest: Koba, Arcadia Quest: Leeroy, Arcadia Quest: Mamba & Rosh, Arcadia Quest: McHammer, Arcadia Quest: Monkey Queen, Arcadia Quest: Nibbles, Arcadia Quest: Nina, Arcadia Quest: Pet Pack 1, Arcadia Quest: Pet Pack 2, Arcadia Quest: Pets, Arcadia Quest: Pets – Cerby, Arcadia Quest: Pets – Chuck, Arcadia Quest: Pigsy, Arcadia Quest: Pluck, Arcadia Quest: Poison Dragon, Arcadia Quest: Prince Aaron, Arcadia Quest: Princess Pearl, Arcadia Quest: Riders, Arcadia Quest: Steady Slingshot Promo Pack, Arcadia Quest: The Nameless Campaign, Arcadia Quest: Tiaret & Mittens, Arcadia Quest: Tomrick, Arcadia Quest: Usagi Yojimbo, Arcadia Quest: Viktor, Arcadia Quest: Viola & Crash, Arcadia Quest: Yona & Kuruk, Arcadia Quest: Yun, Arcadia Quest: Zahra, Brettspiel Adventskalender 2016, Cool Mini Or Not Promo Pack 2016, Masmorra: Dungeons of Arcadia – Luke, the Lucky, Starcadia Quest: Showdown
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Components: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Arcadia Quest, Mechanism: Campaign Games, Misc: Watch It Played How To Videos, Theme: Anime / Manga, Theme: Chibis
Alternativní názvy阿卡迪亞戰記, 아카디아 퀘스트

Arcadia Quest na první pohled vypadá jako opakování toho, co už tu bylo mnohokrát. Jenže ve skutečnosti to je jinak. Hrdinové si tu jdou po krku, protože mezi úkoly nejsou pouze klasické dojdi tam a tam, ale v nabídce jsou také karty, které štvou rasy a hráče proti sobě. A bez jejich splnění nejde vyhrát! Navíc příšery tu jsou řešeny velmi důmyslně a hrdinové se budou v průběhu kampaně zlepšovat díky fázím mezi scénáři. Hra nabízí parádní atmosféru a to všechno při zachování rozumné herní doby na jednotlivé příběhy. Všechno to vypadá naprosto úžasně. A přesto, že je krabice dražší (a ani za tyto peníze není hra kompletní) a čas od času nemusí mít všichni stejné podmínky, je Arcadia Quest parádním zážitkem a měl by si ji pořídit každý pravý hrdina.

+ parádní zpracování (včetně miniatur)
+ dlouhá kampaň
+ jednotlivé scénáře netrvají přehnaně dlouho