Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Archelino – plovoucí záchrana

archelino-01

Konečně naši záchranu svěřil Noe mně. Pokoušeli se o to zebra, lev i žirafa, ale správné naložení lodě je na ně prostě příliš obtížná disciplína. To my pandy jsme od přírody připravené řešit složité úkoly. A tak když má zachránce lidstva plné ruce práce se stavbou velké archy, mým úkolem je připravit záložní plán pro šest nejdůležitějších druhů zvířat.

Panda ale netuší, že bude potřebovat pomoc od nás, hráčů. Všichni budeme muset pracovat ve ztížených podmínkách s instrukcemi od Noeho, který je ale nestačil dokončit. Alespoň tak to vypadá v logické hře Archelino, kterou vytvořil Inon Kohn pro řadu Logicus. Ta patří do stáje společnosti Huch & friends. V češtině k tomu získáme také překlad pravidel od firmy REXhry.

A tak na nás čeká na vodě plavající krabička. Tomu odpovídá její kompletně modré zbarvení. Na víku ale vidíme průběh nastupování. Nikdo si ale není jistý, že pořadí s hrochem na zádi bude tím nejsprávnějším. Radši to uděláme podle svého. V krabici na nás tak čeká jedna dřevěná bárka s výřezem, kam si sednou všichni pasažéři.

archelino-03

Ti mají svoje pevně dané pozice na dně krabice. Mají totiž každý vyřezaný svůj tvar do kartonu, kde teď sedí a ani se nehýbají. Jsou tu žirafa, klokan, panda, hroch, lev i zebra. A nesmíme zapomenout i na jejich kamaráda, Noeho. Ve výřezu pak je také velký kalendář plný zadání. Těch je celkem šedesát a můžeme je roztřídit do čtyř sekcí od STARTERa až po MASTERa.

Archelino je hrou dedukční. To znamená, že děti dostanou na začátku zadání v podobě zasedacího pořádku některých zvířátek. Ovšem na lodi zůstanou i volná místa a na břehu zase tvorové, kteří by se rádi naložili. Mají ale každý svoje přání na souseda nebo pozici. Tu vyjadřuje v každém zadání část za šedivou čarou, která může ukazovat jednu až tři podmínky.

V první řadě před každým hlavolamem tedy musí luštitel vzít figurky a rozestavit je podle zadání. Potom už se zkoumavě zadívá na přání. Tam mohou zvířátka vyjádřit přání na svého souseda nebo alespoň pozici na lodi. Celkem na hráče čekají tři různé druhy nápovědy.

archelino-09

Protože je Archelino určené pro děti už od čtyř let, je první úroveň opravdu velmi jednoduchá. Zahrnuje nalezení pozice na lodi pro jedno zvířátko. Druhou obtížností ADVANCED se lehce posuneme a dostaneme se do míst se dvěma nápovědami. Ty ale stále ukazují jasně, kdo a vedle koho chce sedět. Pro dospělého tak není nic obtížného určit zasedací pořádek. Děti s tím ale budou zpočátku bojovat a musí se teprve všechno naučit.

Právě tady podle nás funguje výborným způsobem naučný prvek téhle krabice. Děti se pomalu opravdu učí následovat pravidla a nenápadně se dostanou ke schopnosti dedukce. A to už od třetí obtížnosti EXPERT.

Logickému hlavolamu sluší jeho dřevěné zpracování. To hru opět přibližuje těm nejmenším, pro které je určena. Ty přesto ocení přítomnost dospělého, s nímž se budou moci radit, ale především ukazovat svoje úspěchy. A ty se opravdu s trochou tréninku dostaví. Mohli bychom si stěžovat na umístění řešení na zadní straně kartičky se zadáním, ale to bychom se opakovali. V tomto případě to mohou alespoň dospělí ohlídat.

archelino-13

Archelino je prostě super možností, jak pořídit trochu náročnější dedukční hlavolam už pro děti kolem čtyř let. Dostatečný počet zadání a jejich přístupnost malému publiku je tím, co je základem úspěchu. Archelino nezaváhalo ani na chvíli a také díky zvířátkům v hlavní roli pobaví každého mrňouse.

Recenze: Archelino – plovoucí záchrana
Archelino je logickým hlavolamem, který si vytyčil cíl pobavit ty nejmenší přemýšlivce. A daří se mu to výborně díky tématu a krásnému dřevěnému zpracování. Úkolů je dostatek a jejich obtížnost roste jen postupně a mírně. První zadání jsou opravdu jednoduché a zvládnou je i čtyřletí caparti. Celá hra je koncipovaná jako vstup do světa dedukce, takže nečekejte žádná složitá zadání. Archelino je opravdu a jen pro děti a právě u nich bude slavit úspěch.
Klady:

+ velký počet zadání
+ trénuje dedukci pěkně postupně
+ jednoduchá zadání
+ dřevěné zpracování
+ jen několik typů nápověd (děti si je lépe zapamatují)
Zápory:

- řešení na druhé straně
- i nejobtížnější úkoly nejsou výzvou pro starší děti / dospělé
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Kouzelné čtení Staré pověsti české – čtení Aloise Jiráska