Recenze: Pandemic Iberia – nakažlivý španělský příběh

pandemic-iberia-01

Nemoci trápí lidstvo odjakživa. Dnes sice máme spoustu léků, moderních přístrojů a dříve nemyslitelných možností. Jenže s tím jde ruku v ruce také negativní dopad hektické moderní doby – ohromně rychlé šíření nemocí díky mezikontinentálním letům. Dříve viry a bakterie zůstávaly více na místě, o to nebezpečnější dopad na lidské životy ale měly.

Abychom si to dokázali lépe představit, připravila si pro nás autorská dvojice Jesús Torres Castro a Matt Leacock novou iteraci řady deskové hry Pandemic, nově s podtitulem Iberia. Vydání hry finančně podpořila společnost Z-Man Games a celé dílo bylo prezentováno na sklonku roku na veletrhu Spiel 2016 v Essenu. O ilustrace nové verze se postarala dvojice Atha Kanaani a Chris Quilliams. Distribuci zajišťuje Esdevium Games.

Krabice nabídne prosluněný pohled na drama a nemocemi sužované Španělsko, sestru a doktora. Jako členové Druhé královské filantropické expedice se vydáváme na místo činu a budeme zkoumat nemoci, které zde decimují obyvatelstvo. Pokusíme se pomoci, co naše síly budou stačit. Jako prostředí nám poslouží herní mapa s městy celého pyrenejského poloostrova propojené cestami. Na plánu je místo na balíčky karet a dvě stupnice.

pandemic-iberia-08

Hráči ale začnou přípravu ve společnosti karet. Nejdříve si vyberou svoji postavu včetně role a tedy nějaké speciální schopnosti. K ní dostanou několik náhodných karet měst. Do zbývajícího balíčku pak přimíchají karty propuknutí epidemií – do rozdělených stejných hromádek vždy po jedné kartě. Jejich počet současně určuje obtížnost snažení.

To druhý balíček infekcí hráči zamíchají a s jeho pomocí nakazí startovních devět měst – do tří dají po jedné kostičce, další tři získají už dvě a poslední tři trojici kostek nemoci. Vedle plánu rozloží žetony železnice, vody a barevné kostičky nemocí. Na začátek obou stupnic (propuknutí epidemií a šíření infekce) položí ukazatel, stejně jako mikroskopy na znamení neprozkoumaných nemocí. Každý z hráčů svoji figurku umístí do jednoho z měst, jehož kartu drží v ruce.

Příprava se tedy z velké části neodlišuje od klasického Pandemicu. Hráči mají pokaždé k dispozici čtyři akční body, za které se mohou pohybovat mezi městy po spojnicích nebo léčit jednu kostičku nemoci v městě, kde se právě nachází. Hráči si mohou také předávat karty, ale musí splnit přísné podmínky (stejné jako v Pandemicu).

pandemic-iberia-04

Ale tím vlastně veškerá podobnost mezi akcemi mizí. V první řadě mají hrdinové možnost na pomalých silničních trasách stavět koleje. Za jednu akci si tak vytvoří propojení, položí žeton na spojnici dvou měst a v budoucnosti tuto rychlou přepravu mohou využívat. Kamkoliv až železnice nepřerušovaně dosáhne, tam se lékař na mapě dostane za jednu jedinou akci.

Hráči mohou ale také pomocí prevence zabraňovat nemocem v šíření. Tedy alespoň dočasně. Za tímto účelem Iberia zavádí nový pojem – regiony. Jsou to oblasti ohraničené ze všech stran silnicí. Každé město tak sousedí hned s několika výsečemi, které přechází do regionů a jejich počet je závislý na silnicích, jež do města vedou. Hráči pak mohou zahozením karty města přidat dva žetony vyčištěné vody do sousedního regionu. Kdykoliv by do jakéhokoliv města v oblasti (které sousedí s regionem) měla být přidaná nová kostička nemoci, hráči místo toho odeberou žeton čisté vody.

Místo výzkumné stanice se tu staví nemocnice. I k nim potřebuje hráč přesně kartu města, ve kterém ji chce postavit. K vyzkoumání nemoci (nezapomínejte, v této době léčit nemoci pořádně neuměli!) potřebují hráči navštívit nemocnici odpovídající barvy. A samozřejmě potřebují zahodit pět karet stejné barvy a teprve tím lze jeden z ukazatelů posunout na pozici úspěchu.

pandemic-iberia-16

Na konci kola si hráč dobere dvě karty ze společného balíčku a poté infikuje dvě (nebo později i více) města jednou novou kostičkou. Za tímto cílem jsou odhaleny horní dvě karty ze speciálního balíčku infekcí.

Kromě toho, že si hráč dobráním karty města vylepší výběr pro akce na příští tah, může ale narazit na jednu ze zamíchaných karet epidemie. To znamená, že do města zespod balíčku infekcí přidají hráči rovnou tři kostičky, ale především zamíchají ty již použité mezi sebou a položí je zpět nahoru na balíček. Všechna již tažená města, která už na sobě mají nějaké kostičky, se nyní objeví znovu.

Partie pak pokračuje, hráči bezmocně sledují rozšiřující se nemoci a snaží se alespoň zmírnit jejich dopad. Vyléčit je nemohou. Stačí tedy, aby je vyzkoumali (stejně jako v klasické hře) a tím mají vítězství zajištěno. Stejně tak dobře mohou ale prohrát, pokud proběhne osmá epidemie. Stejně tak se jako neúspěch počítá, pokud hráčům dojdou kostky nebo karty v jejich dobíracím balíčku.

pandemic-iberia-13

Pandemic: Iberia se tváří velmi podobně. Pokud byste k ní posadili hráče klasicého Pandemicu, zvládne odehrát partii a nevšimne si rozdílu kromě odlišné mapy. Naštěstí ale v krabici najdeme také řadu nových zajímavých komponent.

Tou první jsou koleje. Ty kompenzují obecně pomalejší a těžší dopravu. To výtečně simuluje chybějící letadla či auta, takže hráči se musí spolehnout na mnohem omezenější možnosti. Tady velmi ocení vlaky, které si to sviští po svých pevně daných okruzích. A díky tomu lze po železnici ujet jakoukoliv vzdálenost za jeden akční bod. A to je zbraň, kterou by doktoři neměli rozhodně podceňovat.

Velmi důležitá je také možnost čistit vodu. Zpočátku partie to asi neoceníte, ale jak se vám na mapě objeví města s hrozící epidemií, mají najednou hráči ve svých rukou mocnou zbraň. Takhle se bránit před náhodou je skvělé a hráči konečně necítí bezmoc. Alespoň ne v tomto ohledu, protože je na ně připravena jinde. Hra je totiž o poznání těžší a vyhrát už za základní obtížnost chce pevné nervy a bezchybné plánování.

pandemic-iberia-19

Podobně jako v jiných hrách z řady Pandemicu, i tady musí hráči spolupracovat a rozhodovat se o všem jako tým. To je samozřejmě základem úspěchu, protože každý krok a každý akce se počítá a může někdy někde chybět.

K základnímu pohybu po cestách nabízí hra také možnost putování po vodě. To ale využijete pouze v zoufalých situacích, protože je tu třeba utratit kartu. A zahazování není něco, co byste především na začátku partie měli v plánu praktikovat. Těžká rozhodnutí na hráče ale čekají, protože limit karet na ruce je nastaven na sedm. Pokud je přesáhnou, musí hráči vybrat ty, které si neponechají a odložit je.

Postavy samozřejmě berou v potaz nové možnosti. Proto je v nabídce hned řada zajímavých nových charakterů, kteří mohou pracovat se železnicí či třeba vodou. I proto by hráči měli na začátku partie volit velmi rozvážně.

pandemic-iberia-22

V partii pomáhají hráčům i karty událostí, které si mohou přimíchat do balíčku po vzoru Pandemicu Legacy. Základní hra samotná už je díky kolejím a všem těm prvkům hodně zajímavá, obtížná (jak už jsme psali), ale jako cele opravdu chytře upravená. Hra výtečně dodržuje svoje téma i historické zařazení.

O to větším překvapením je, že v pravidlech najdeme také dvě speciální varianty. Ta první do partie přidává migraci za zdravím. Kostičky představují sice stále nemoci, ale jsou to současně i jednotliví nakažení, kteří se s každým tahem posouvají k městu s nemocnicí. To vytváří velmi náročný kaskádový efekt. Přesáhnutí počtu kostiček ve městě ale neznamená rovnou epidemii. Místo toho se pacienti rozutečou do sousedních měst a hráči jejich kostičky mohou libovolně rozdělit.

Tahle verze je prostě parádní. Hráči stále musí bojovat s nemocemi a vším, co k tomu patří. Kostičky se posouvají každé kolo směrem k léčebné nemocnici (alespoň tak ji vidí nakažení), což s sebou nese poměrně dost manipulace a tedy delší pauzy mezi tahy.

pandemic-iberia-25

Druhá varianta zase nabídne speciální pojmenované nemoci se specifickými vlastnostmi. Některé se šíří rychleji, jiné naopak mají nenadálý nástup. To všechno mají autoři připravené a za tuto snahu si určitě zaslouží pochvalu. Pandemic: Iberia je výborně variabilní hrou. Délkou se nijak neliší a bude trvat mezi třicet a pětačtyřiceti minutami. Počet hráčů je tentokrát lepší vyšší, protože hráči dokáží postihnout větší plochu a lépe bojovat s neustále se objevující nákazou.

Pandemic: Iberia je dalším pokusem o ozvláštnění boje s nemocemi. Na hledání léků a chození po mapách se nabalují nová pravidla, opět opravdu zajímavá. Hráči tentokrát nemohou léčit, ale pouze tlumí příznaky, využívají vodu a železnici. Z předchozího textu je asi zřejmé, že jsme z Iberie nadšení a máme radost, že fenomén Pandemic pokračuje.

AutorJesús Torres Castro, Matt Leacock
IlustraceAtha Kanaani, Chris Quilliams
VydavatelZ-Man Games, Asterion Press, Devir, Filosofia Éditions, Galápagos Jogos, Hobby Japan, Korea Boardgames
(16 voters)
KategorieMedical, Post-Napoleonic, Trains
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Hand Management, Network and Route Building, Point to Point Movement, Set Collection, Solo / Solitaire Game, Trading, Variable Player Powers
RodinaComponents: Map (Continental / National scale), Components: Multi-Use Cards, Components: Wooden pieces & boards, Country: Andorra, Country: Portugal, Country: Spain, Game: Pandemic, Medical: Diseases, Misc: Made by Panda, Occupation: Medic / Doctor / Nurses, Occupation: Researcher / Scientist, Region: Andalusia (Spain), Theme: Science
Alternativní názvyPandemic: Iberia, パンデミック:イベリア, 瘟疫危机:伊比利, 이베리아

Pandemic: Iberia je samostatně hratelná krabice s vlastní mapou i nemocemi. Odehrává se na pyrenejském poloostrově v historii, kde neměli žádnou techniku. Přeprava léku tak bude chvíli trvat a ještě si nemůžete být jistí, co by měla léčit. Diagnostika je pouze v plenkách. A přesto je Iberia parádní kooperativní zábavou, která vás pořádně prověří. V nabídce je hned několik variant a hráči se musí plně sousředit. Pandemic. Iberia je výtečnou variací, která je dostatečně jiná.

+ více scénářů
+ čištění vody v regionech
+ koleje