Recenze: Arkham Horror – pod nadvládou Prastarých

Vyjdete do klidného chladného večera. Z dálky k vám doléhá pouze zvuk blížícího se motocyklu. Už vidíte jeho světla, když vtom zaslechnete výkřik a skřípavý nářek kovu letícího po asfaltu. Na pár vteřin rozehrál světlomet bláznivou diskotéku a najednou je všechno u konce. Jen to napětí ze vzduchu nezmizelo, je na něm něco jiného, těžkého, téměř hmatatelného. Překonáte nutkání vrátit se do světla a bezpečí vyhřátého domu a pokročíte o pár metrů kupředu.

Nohou se dotknete silnice, která je ještě rozehřátá od letního sluníčka, a podíváte se směrem, odkud se ještě před chvílí blížil motocykl. Rukou nevědomky tisknete mobilní telefon v kapse a koukáte do tmy. Vedle stále svítící motorky se objevil další zdroj světla, menší, ale o to zlověstnější. Chvilku se jen tak vznáší nad zemí, ale pak to přijde.

Dává se do pohybu a šum listí v korunách se mění v nářek. Zelené lupeny padají dolů a vzplanou jasným světlem, jakmile se dotknou země. „Telefon,“ uvědomíte si a vytočíte policii. Nějaký lhostejný hlas na druhé straně řekne „Prosím“.

„Jsou tady, pošlete pro pomoc,“ stihnete hlesnout, když vzplane celý strom. Už je pozdě utíkat….

Arkham je město, ve kterém se znenadání začaly objevovat brány do jiných světů. Z těchto trhlin vylézají na světlo příšery tak děsivé, že se rozklepou kolena každému, kdo se s nimi setká. A většina toto setkání nepřežije.

Postrach Arkhamu, jak měl znít původně český název hry, nemá ve svém názvu slovo horror nadarmo a strašidelná atmosféra z něj dýchá na všechny světové strany. Však je také zasazena do světa jednoho z mistrů americké hororové školy – Howarda Phillipse Lovecrafta, kterého svět zná pod zkráceným jménem H. P. Lovecraft.

Není divu, že už v roce 1987 dostal designér Richard Launius skvělý nápad zasadit do jeho světa svoji novou deskovou hru. A tak vznikla první verze Arkham Horroru, který v roce 2005 vydala v re-edici firma Fantasy Flight Games. Poslední revidovaná edice je pak z roku 2007.

Kromě grafického provedení a veškerého obsahu ukrytého uvnitř je na hře hned na první pohled něco jiného. Jedná se totiž o hru, v níž všichni hráči spolupracují, a je jejich společným cílem zničit dřímající hrozbu.

Pokud zvednete krabici, v níž se Arkham Horror ukrývá a který zdobí krásná ilustrace, pak získáte poměrně jasnou, co se ukrývá uvnitř. Doslova hromada komponent. Všechno přikrývají barevná 24stránková pravidla. Pod nimi je čtveřice silných kartonových archů a na šest dílů složený hrací plán.

V nižších patrech krabice najdete velké karty s hrdiny, ale také stejně velké listy s postavami temných Pradávných. Právě tato stvoření sice po většinu hry dřímají, ale svojí přítomností i tak sužují nevinné městečko a vábí do něj mnoho postrachů. V žádné podobné hře nemůže chybět hned několik balíčků různě velikých karet, které rozdělíte do opravdu velkého počtu hromádek. V malém pytlíku objevíte plastové stojánky na postavy, které vycvakáte z archů. Výčet komponent uzavírá pětice bílých kostek, které si můžete nahradit speciálními arkhamovskými, jež lze dokoupit.

Na první pohled může hrací plán Arkhamu vypadat chaoticky, ale když si jej prohlédnete zblízka, zjistíte, že všechny kruhy reprezentují nějaká konkrétní místa ve městě. Náměstí a lokace jsou propojené uličkami čar, po nichž se budete pohybovat vy se svými hrdiny.

Samotná příprava všech součástek na partii je poměrně zdlouhavá. Všechny kartičky doporučujeme mít již předem rozdělené na zvláštní hromádky podle zadní strany, čímž si ušetříte spoustu času potřebného pro jejich rozdělení. Nejdůležitějším úkonem je výběr hrdinů a také Prastarého. Obojí by mělo probíhat náhodně, ale nic vám nebrání zvolit z hromádky své oblíbence.

Jednotliví hrdinové získají do zásoby určité náhodné předměty, malý obnos dolarů, ale především žetony příčetnosti a vitality. Ty budou při procházkách strašidelným Arkhamem opravdu potřebovat. Kromě těchto věcí získá hráč také značky, pomocí nichž bude u svých postav rozdělovat dovednosti, které jsou totiž na kartách hrdinů vytištěné ve dvojicích a využívají unikátní princip.

Jejich uvedení ve dvojicích totiž znamená, že pokud si jednu z dvojice zvýšíte, druhá vám klesá. Změnu provádíte hned na začátku tahu, takže musíte předvídat, co chcete dělat a které vlastnosti využívat. Navíc je omezeno také jejich nastavování – se značkami můžete v jednom kole pohnout jen o předem daný počet míst do strany. Z toho vyplývá, že hráči svoje hrdiny nebudou ve hře cvičit, ale mohou jejich schopnosti rozdělovat podle svých aktuálních potřeb.

Kolem hracího plánu rozmístíte balíčky s kartami k lokacím, a pak také dvě hlavní hromádky, které tvoří srdce celé hry – mýty a brány, o jejichž funkcích si povíme později. Zbývá jen vzít všechny kartičky příšer a dát je do nějakého pytlíku nebo krabičky, která bohužel v balení hry chybí. Do startovních míst umístíte žetony stop a svoje hrdiny dáte na počáteční lokace, které jsou uvedené na jejich kartě, a souboj se zlem může začít.

Hráči se střídají ve svých tazích, v nichž se mohou volně procházet po celém Arkhamu. V každé lokalitě pak mohou otočit odpovídající kartu setkání a zvednout ze země ležící žetony stop, které budou potřebovat k zavírání dimenzionálních bran. Ty se totiž začnou co nevidět otevírat.

Vždy po aktivitě všech hrdinů se jim pokusí hra překazit všechny plány pomocí karty mýtu. Její tažení zahrnuje hned několik činností, které je potřeba vykonat. Především se na nějakém náhodném místě na mapě objeví brána, ze které začnou proudit do Arkhamu příšery. Jinde se také objeví nový žeton stopy, kterou mohou detektivové vyzvednout. Podle karty se pohnou příšery na mapě, které se tak toulají po celém městě.

Detektivové mohou brány zavírat pomocí pěti žetonů stop, ale nejdříve musí prozkoumat dimenzi, do níž brána vede, a čelit tam nebezpečím popsaným na náhodně tažené kartě brány. Jakmile tam stráví a přežijí dva tahy, mohou se vrátit zpět a zavřít jedno okno do cizího světa.

Při toulkách Arkhamem se hrdinům do cesty postaví mnoho příšer, se kterými budou bojovat, ačkoliv se jim lze plížením vyhnout. K obojímu slouží pětice kostek. V případě bitvy si hráč vezme tolik kostek, kolik má nastavenou vlastnost boj u své postavy. Každý z nepřátel má na své kartičce uvedený počet úspěchů, které musí hrdina hodit. Za úspěch se považuje hod, při kterém padne na kostce pětka nebo šestka. Příšery však pouští hrůzu, zbavují hrdiny příčetnosti a ti se tak mohou zbláznit strachy (test strachu se provádí na začátku většiny soubojů), snižují počet kostek k házení a v případě svého vítězství také ubírají hrdinům žetony vitality.

Konec partie může nastat hned několika způsoby – hráčům se podaří zavřít předem stanovený počet bran (podle počtu hráčů), vyčistit Arkham od všech otevřených dimenzí, nebo porazit Prastarého v přímém souboji. Ten se totiž může probudit v případě, že se ve městě otevře v průběhu souboje dostatek bran. Za každou otevřenou bránu je Prastarý o kousek blíže k probuzení. Samozřejmě je tu kromě vítězství i poměrně reálná šance prohry všech účastníků a výhry zla.

Za skvělý nápad považujeme pohybující se příšery, které se vždy na konci tahu přesouvají. Pohnou se však pouze některé a směr pohybu určí karta mýtu černou nebo bílou šipkou, která vede z místa, kde se příšera právě nachází. Tento originální princip do hry přináší další úroveň nejistoty, protože se často stane, že vás nějaká silná potvora odřízne od plánované cesty.

Arkham Horror sází na atmosféru, která je v této hře doslova hmatatelná. Všichni hráči musí spojit síly, aby porazily tajemné zlo. Pocit umocňují atmosférické texty na každé kartičce, které teprve hře dodávají ten správný náboj, takže je rozhodně nepřeskakujte. Hráči s bujnější představivostí se budou během několika kol procházet po ulicích města a cítit nelidský chlad stoupající z vlhkých dlaždic.

Nejen zásluhou tématu a atmosféry je hra do posledního okamžiku napínavá a každý hod kostkou sledují se zatajeným dechem všichni zúčastnění, protože na tom závisí jejich existence. V sázce jsou nejen jejich životy, ale i budoucnost celého městečka.

Ve vaší pouti vám budou pomáhat nejrůznější předměty, přátelé nebo kouzla, které můžete využívat v rámci svých tahů. Všechny události i předměty si losujete náhodně z balíčků, takže je zaručeno, že žádné dvě partie nebudou stejné a nikdy nevíte, co si vytáhnete.

Arkham Horror je určený pro jednoho až osm hráčů, ale v různých počtech hráčů se partie výrazně liší. Po testovacích partiích se nám jako ideální zdá počet tří až čtyř hráčů. Při sólo partii samozřejmě hráč ovládá více detektivů.

Právě vyváženost celé hry je velmi diskutovanou vlastností Arkhamu. Ve hře v podstatě nelze mít nějakou pevnou strategii. Náhoda má totiž v této hře své nezastupitelné místo. Ale právě ona z ní dělá tu neustále napínavou zábavu i po tolika partiích. Pokud se proti vám spiknou kostky, nenaděláte s tím nic a prostě se vzdáte. Veškeré tahání karet, hody kostkou (nejen při boji, ale i při dalších situacích) má zásadní vliv na konečný výsledek partie.

Pravidla samotné hry jsou na první naučení poměrně složitá, my je pro účely recenze zjednodušili tak, aby naznačily základní principy přítomné ve hře. Naštěstí je většina situací vysvětlena jasně pomocí názorných obrázků a detailních popisů karet. Přesto vám bude trvat, než vám celá komplexnost pravidel přejde do krve a rozhodně vyžaduje předchozí zkušenosti s deskovými hrami.

Zpracování dílů jako takových je luxusní, všechno je pevné a na svém místě, grafika je přehledná a rychle se v ní zorientujete. I samotná krabice je pevná, aby udržela bezpečně všechen ten obsah uvnitř a nedošlo k poškození.

Český překlad se setkal mezi fanoušky původní anglické verze s vlažným přijetím. Na kartičkách totiž najdete nepřesnosti a zaměněná slova, která mohou mít vliv na hratelnost a ovlivnit vývoj některých situací. Pokud jste nehráli původní Arkham Horror, tak si rozdílů nevšimnete, přesto je lepší hrát vše tak, jak bylo zamýšlené autory. Z toho důvodu sestavili fanoušci seznam chyb, který nyní najdete na http://www.hraj.cz/view.php?cisloclanku=2010122201 nebo ke stažení na http://www.zatrolene-hry.cz/spolecenska-hra/arkham-horror-1/k-stazeni/errata-ceske-verze-1957/.

Cena české verze je stanovena na 999 korun. Když si porovnáte obsah krabice rozhodně není žádná závratná hodnota. Navíc musíme připomenout, že anglická verze se prodává za částku o několik stokorun vyšší.

Arkham Horror patří mezi ty hry, které vám nabídnou nekonečnou variabilitu také díky jiné skutečnosti. Existuje pro něj totiž celkem sedm rozšíření (!), které každé do světa sužovaného Prastarými něco přidává a zvyšuje obtížnost. Dočkáte se nejen nových nepřátel a předmětů, ale i přídavných map.

Pokud vám nebudou stačit obyčejné kartonové figurky postav, můžete si za poměrně vysoké částky zakoupit jednotlivé miniatury. Druhá varianta se objevila s vydáním hry Mansions of Madness, která obsahuje nenabarvené figurky hned osmi totožných vyšetřovatelů (tedy přesně poloviny celého AH) ve svém základním balení. Jejím zakoupením se dostanete zhruba na polovinu ceny za figurku a navíc získáte jako bonus další zajímavou hru od Fantasy Flight Games.

Desková hra Arkham Horror určitě není určená začátečníkům a minimální věk dvanáct let uvedený na krabici by možná nebylo od věci ještě posunout alespoň o jeden rok výš (také kvůli hororovému tématu).

Jedna partie obvykle trvá 90 minut i více, záleží hodně na situaci, počtu hráčů a také síle Prastarého, což může odradit některé zájemce o hru. O to více se však ponoříte do souboje o záchranu městečka Arkham.

Ve hře má každý účastník své slovo, ale nejdůležitější je správná organizace tahů a domluva mezi hráči. Ti zde nejsou soupeři, ale partneři, společně vyhrají i prohrají. Na komunikaci jsou založené všechny kooperativní hry, takže pokud raději mlčíte a přemýšlíte o samotě, pak s vámi asi ostatní nebudou moc rádi sdílet stejný stůl.

Partie deskové hry Arkham Horror je v první řadě zážitek, v druhé řadě výzva a teprve pak se začnou vynořovat jednotlivé klasické deskoherní prvky, především všudypřítomná náhoda. Po každém souboji (ať již s dobrým nebo špatným koncem) budete mít pocit, jako byste bojovali o vlastní život a ty nejvypjatější situace si budete pamatovat ještě dlouho. Arkham Horror se vám prostě dostane pod kůži a zůstane tam napořád.

AutorRichard Launius, Kevin Wilson
IlustraceAnders Finér, Rafał Hrynkiewicz, Richard Launius, Henning Ludvigsen, Patrick McEvoy, Kurt Miller, Scott Nicely, Vlad Ricean, Brian Schomburg, Kevin Wilson
VydavatelFantasy Flight Games, ADC Blackfire Entertainment, Arclight Games, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Galakta, Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag, Hobby World, Korea Boardgames, Nexus Editrice, Smart Ltd, Ubik, Wargames Club Publishing
Rok vydání2005
Počet hráčů1 - 8
Herní doba240
(432 voters)
KategorieAdventure, Fighting, Horror, Novel-based
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Events, Finale Ending, Hand Management, Lose a Turn, Point to Point Movement, Role Playing, Solo / Solitaire Game, Stat Check Resolution, Variable Player Powers
RozšířeníArkham Horror: Arkham Nights 2010 Promotional Ancient One Cards, Arkham Horror: Curse of the Dark Pharaoh Expansion, Arkham Horror: Dance of the Damned (Mythos), Arkham Horror: Dunwich Horror Expansion, Arkham Horror: Hastur Promo Card, Arkham Horror: Innsmouth Horror Expansion, Arkham Horror: Kingsport Horror Expansion, Arkham Horror: Miskatonic Horror Expansion, Arkham Horror: Oliver Grayson (Ally), Arkham Horror: Penny Arcade Characters, Arkham Horror: The Black Goat of the Woods Expansion, Arkham Horror: The Curse of the Dark Pharaoh Expansion (Revised Edition), Arkham Horror: The Dark Pharaoh (Herald), Arkham Horror: The Dunwich Horror (Herald), Arkham Horror: The King in Yellow Expansion, Arkham Horror: The Lurker at the Threshold Expansion, Arkham Horror: Yig Promo Card, Cult of the Golden Scarab (fan expansion for Arkham Horror), The Door to Saturn (fan expansion for Arkham Horror), Vermont Horror Expansion (fan expansion for Arkham Horror)
RodinaComponents: Map (City Scale), Components: Standees, Digital Implementations: VASSAL, Game: Arkham Horror, Game: Arkham Horror (Second Edition), Players: Games with Solitaire Rules, Series: Arkham Horror Files (Fantasy Flight Games), Theme: Cthulhu Mythos
Alternativní názvyHorreur à Arkham, Horror w Arkham, Rettegés Arkhamban, Ужас Аркхэма, アーカムホラー, 魔镇惊魂 (魔鎮驚魂 ), 아컴 호러

+ atmosféra
+ zpracování