Recenze: Backpacker – baťůžkář na cestě po kontinentech

Backpacker - balení

Většina z nás cestuje na dovolenou na jedno místo, kde si udělá pohodlí. Nebo odsud vyjíždí na krátké cesty do okolí. Jenže jsou také lidi, kterým stačí batoh na zádech, vlastní nohy a občas stop nebo vlak k tomu, aby byli pořád na cestách. Většinu z nich by ani nenapadlo, že by mohli místo vlaku použít třeba letadlo a přeletět do jiného státu, kde by ve své chůzi pokračovali.

A právě trochu tak nějak vypadá hra Backpacker. Turista v ní sbírá trofeje jednotlivých kontinentů a zemí, aby se vrátil domů a mohl se vychloubat. Nebo se jedná o závod? Kdo projede co nejvíc nejexotičtějších zemi po celém světě a ještě se v pořádku vrátí domů? Na cestách samozřejmě čeká spousta záludných nástrah. Tak batoh na záda a vyrážíme!

Už jsme naznačili, že se v tomto případě nás bude na našich cestách provázet hra Backpacker s podtitulem Ultimátní hra o cestování. Ovšem podtitul lze také volně přeložil jako Ultimátní cestovní hra. Obojí je pravda, jak se přesvědčíme dál.

Backpacker - připravená hra

Hru vydala společnost Wild Card Games Limited z Velké Británie už v roce 2004. Jenže tato malá krabička si cestu do České republiky našla až teď. Zásluhu na tom má internetový obchod Anglictina-hry.cz, který se právě na dovoz britských her specializuje. Nedávno jste si mohli přečíst o party hře Last Word Game (recenze) právě z jejich distribuce.

Takže Backpacker je karetní hra. Ukrývá se v tmavě modré krabičce s obrázkem zeměkoule a postavičky turisty. A opravdu budete cestovat po celém světě, který se vám otevře, jakmile odklopíte horní stranu této malé krabičky. Autoři při výrobě hry přemýšleli, takže otevírání je provedené ze dvou částí a odklápí se ještě kousek zadní části. Díky tomu se karty dobře vyjímají i vrací zpět.

Uvnitř balíčku najdete několik různých druhů, které slouží dohromady k vaší zábavě. Základní jsou samozřejmě cestovní karty zemí a kontinentů s obrázkem nějakého zajímavého místa. Každý kontinent má svoji specifickou barvu. Šestice kontinentů je zastoupena fialovou, hnědou, růžovou, tmavě zelenou, žlutozelenou a světle modrou.

Backpacker - rozehraná hra

Kromě nich najdete mezi kartami například (barviček je zde opravdu hodně) také oranžové události, červené karty špatných rad a šedé akční karty, které lze vyložit před soupeře, abyste je zdrželi. Díky nim na vás čekají negativní věci, které vás mohou při cestování potkat. Naštěstí je na kartách jasně napsáno, co s nimi, navíc je vždy doplňují jasné ikonky v pravém dolním rohu.

Každá partie Backpackera začíná stejně – zamícháním celého velkého balíčku se 106 kartami. Z něj pak jednoduše rozdáte každému z cestovatelů pět karet do začátku a partie může začít. Ve svém tahu má hráč jednoduchý úkol. Nejdříve si dobere jednu kartu z hromádky budoucnosti, jak se v této hře nazývá dobírací balíček, takže má na výběr rovnou ze šesti činností.

Pak musí jednu kartu zahrát. Podle barvy a typu ji může pokládat před sebe nebo před soupeře. Všichni se ale bez rozdílu snaží vykládat barvy zemí z různých kontinentů, a tak navštívit co nejvíce zemí. Jenže neustále hrozí, že vám soupeři překazí plány zahráním nějaké události.

Backpacker - karty

Svůj vyložený balíček budete obohacovat většinou o země nebo bonusy, které vám pomohou v další hře. Soupeřům pak zavaříte využitím karet událostí, kterými jim můžete zcela zhatit jejich pečlivě naplánovanou trasu. Existuje třeba možnost, že hráč ztratí pas, zmešká vlak, nebo dostane špatnou radu. Všechny tyto věci mají poměrně zásadní negativní vliv na celou hráčovu cestu.

Jakmile jsou hráči spokojení se svými nasbíranými zeměmi, mohou se rozhodnout vrátit domů. To musí ale provést úplně na začátku tahu, před dobráním karty, protože žádnou nebudou ani hrát. Místo toho vezmou již vyložené karty, sečtou vítězné body na nich a zapíší si je. Pokud se jim podařilo navštívit všechny kontinenty, dostanou ještě perfektní bonus dvou set bodů.

Hra končí, jakmile hráči projdou celý balíček karet. Tomu se říká jeden rok. Pravidla navrhují, že můžete zapisovat body a sečíst je za několik let, ale naše zkušenost jasně vypovídá o tom, že nejlepší je Backpacker, pokud jej hrajete pouze na jednu sezónu. Partie má šmrnc a zbytečně se neprotahuje, končí přesně v tu chvíli, kdy by měla. V napínavém momentu.

Backpacker - rozehraná hra

Backpacker je karetní hra, která vás asi na první pohled příliš nezaujme. Jenže jak do ní začnete pronikat, objevíte její zvláštní a nečekané kouzlo. I nás hra překvapila, když jsme si ji vzali s sebou na dovolenou a tam jsme ji pak hráli každý večer.

Na karetní hru obsahuje opravdu ohromné množství soupeření a útoků. Ty sice nejsou povinné, ale nakonec budete napadat soupeře velice často, protože vám s výběrem karet v ruce v podstatě nic jiného nezbude. Díky tomu se hra občas promění na velká jatka, ve kterém létají naschvály z jedné strany na druhou. A právě tohle nás na ní bavilo nejvíc.

V pravidlech najdete i jednodušší variantu bez karet událostí. Ta je vhodná pro hraní s dětmi nebo na naučení, ačkoliv Backpacker jako takový je jednoduchý dost. Ovšem bez těchto speciálních karet je hra bezzubá, náhodná a poměrně dost nudná. Ovšem tyto události jsou zajímavé – můžete soupeře poslat k imigračnímu úředníkovi, ničit fotoaparáty nebo krást platební karty. Fantazie tvůrců zde byla opravdu velká.

Backpacker - karty

Samozřejmě je to všechno o náhodě, které se při dobírání karet nevyhnete, ale také o vaší nenasytnosti. Protože v jedné cestě můžete navštívit vždy pouze jednu zemi z každého kontinentu (rozeznáte je snadno podle barvy), tak čím více kontinentů navštívíte, tím se snižuje šance, že dostanete další. A třeba mezitím mohou ve vaší ruce čekat karty zemí, které už nemůžete navštívit a šetříte si je na další cestu.

Navíc vám může v ruce přistát šedá karta, která vám zakáže „jít domů“ a zbavuje se jí dost těžko. Nebo vám hráči položí červenou kartu špatné rady na zápis vaší cesty, což vám znemožní přidávat nové karty. A to jsme ještě nemluvili vůbec o speciálních růžových a žlutých kartách, které mají každá speciální dovednosti a umožňují vám nějak vylepšit svoji pozici – zařídit si pojistku, sehnat kameru (zvyšuje bodový zisk), vyměňovat karty se soupeřem a další záludnosti.

Backpacker se tedy pomalu ale jistě jeví jako ideální hra pro všechny škodolibce. Ale bohužel i na ní najdeme drobnou vadu na kráse a tou jsou pravidla. Na to, jak je hra opravdu jednoduchá, jsou napsaná velice nesrozumitelně a těžko se podle nich budete učit. Samozřejmě jsou v angličtině, stejně jako texty na kartách.

Backpacker - karty

Karty jako takové s sebou přináší výhodu, že se děti naučí zařazovat země do kontinentů a ještě se podívají na obrázky a uvidí, co je možné v dané zemi navštívit za zajímavou lokalitu. A pokud se chcete zeptat, tak ne, Česká republika v kartách Evropy není. S našich sousedů je tam pouze Německo.

Hra je překvapivě zábavná ve všech počtech od dvou do čtyř hráčů, protože je zde stále ten velký náboj soupeření a snahy ještě trochu pokoušet štěstí a nasbírat ještě jednu zemi. A pak bum bác, přijde vám šedá karta a vy jste v háji.

Backpacker je opravdu překvapivě výtečná hra. Nenechte se odradit jejím nepříliš atraktivně vyhlížejícím tématem, které tak trochu připomíná vědomostní hry. Pokud však prohlédnete přes tuto nenápadnou skořápku, odmění se vám hra skvělou zábavou, plnou napadání, konfliktů a naschválů. Ale nenechte se odradit od cestování, přivezete si z něj mít určitě spoustu pěkných zážitků. A nezapomeňte si s sebou Backpackera, který by neměl chybět v žádném batůžku.

Autor(Uncredited)
VydavatelWild Card Games (Board Game)
Rok vydání2004
KategorieCard Game, Travel

Backpacker není jen hra o cestování, ale je to také skvělá hra, kterou si s sebou můžete vzít na cesty. Název tedy nemohl být výstižnější. Přitom se jedná o jednoduchou karetní hru, ve které se snažíte nasbírat co nejlepší sadu zemí z různých kontinentů, vrátit se domů a získat za svoji sbírku body. Jenže ze hry se stává obrovská zábava ve chvíli, kdy do hry vstoupí nejrůznější akční karty. Jejich hraní se totiž často neubráníte, protože nemáte jiné karty v ruce. Proto je hra velice konfliktní, zajímavá a vývoj partie se neustále mění. Pokud hledáte dobrou hru na cesty pro libovolný počet hráčů, pak je Backpacker výborná volba.

+ jednoduchá karetní hra
+ malá krabička, vhodná na cesty
+ ohromné množství různých akčních karet